Page 1 of 2
Tik in het motorblok
Posted: Sat Jun 12, 2010 9:18 am
by benny
Ik haal de motor vandaag uit de Murena. Die tik in de motor maakt mij ongerust. Ik zal zeker het motorblok laten vlakken. De cilinderkop is reeds gevlakt geweest. Eenmaal de motor geopend zal ik misschien te weten komen van waar die tik komt.
Posted: Sat Jun 12, 2010 10:15 am
by GODFRIED
Veel succes en hou ons op de hoogte.
Posted: Sat Jun 12, 2010 7:35 pm
by JEAN
succes met de werken.

Posted: Tue Jun 15, 2010 10:08 pm
by JEAN
Benny,
Weet je al waarvan de tik komt?
Posted: Tue Jun 15, 2010 11:59 pm
by benny
Vandaag de motor helemaal uit elkaar gehaald maar voorlopig niets gevonden. Morgen reinig ik het blok en doe ik het weg om te vlakken. Ik had wel de indruk dat de cilinderkoppakking bij cilinder 4 niet helemaal afsloot naar de klepstoterstangen, maar dat ben ik niet zeker. Morgen zal ik ook nog eens alle andere onderdelen bekijken, als ook de cilinderkop.
Posted: Wed Jun 16, 2010 1:26 am
by GODFRIED
Is dat die motor wat je gereviseerd had? Vreemd dat geluid en niets te zien.
Veel succes.
Posted: Fri Jun 25, 2010 3:37 pm
by benny
Vandaag het blok teruggehaald. Het blok is gevlakt en de cilinders zijn behandeld ( geglaceerd noemen ze dat bij het revisiebedrijf). De cilinderkop is gevlakt geweest. De drijfstangen hebben allemaal code rood en de krukas heeft ook overal code rood. Dus met de normale zo goed als nieuwe drijfstanglagers zou dat goed moeten zijn. De lagerschalen voor de drijfstang zijn ook zo goed als nieuw. De cilinders 1, 2 en 4 hebben code B. Daarin zal ik gebruikte zuigers code C plaatsen. In de cilinder 3 die een code C heeft zal ik een gebruikte D-zuiger plaatsen. Het revisiebedrijf heeft de maten genomen van de cilinders en van de zuigers en dat zou geen probleem mogen opleveren. De zuigerveren zijn voor cilinders die +0.1mm zijn. Dus vermits de motor gebruikt is en dus al een beetje uitgesleten zijn, hebben de nieuwe zuigerveren de voorziene speling die binnen de tolerantie vallen. De distributietandwielen en de ketting zijn nieuw. Is er nu nog iets dat ik vergeten ben om een goede motor te hebben?
Posted: Sat Jun 26, 2010 8:47 am
by GODFRIED
Als die niet als nieuw gaat draaien weet ik het ook niet. Nu ben je wel zeker van wat je hebt. Het zal wel veel geld kosten maar als je dan jaren zonder problemen rijdt is het dat wel waard.
Posted: Sat Jun 26, 2010 9:01 am
by benny
Ik heb alles liggen van onderdelen. De enig kost die ik had was het blok vlakken, de cilinders laten behandelen en een drijfstang verwisselen. Dat kostte mij 75 euro. Ik heb benzine gegoten in de uitlaatgaten van de cilinderkop en die zijn bij mijn weten niet gebarsten en zou er langs deze weg geen druk mogen komen in het karter.
Posted: Thu Jul 01, 2010 12:38 pm
by benny
De motor heeft zijn eerste toeren gedraaid. De tik is voorlopig verdwenen en de druk in het karter is volgens mij nu normaal. Het is nu nog een kwestie van afregelen om de motor weer mooi te laten draaien. Helaas heeft de koppeling roet in het eten gegooid en is er weer wat vertraging. Maar ik ben al blij dat de motor gedraaid heeft en al beter klinkt.
Posted: Fri Jul 02, 2010 12:04 am
by oetker
De aanhouder wint altijd, maar soms moet je tot het gaatje om het te bereiken.
Nu maar hopen dat je dit hoofdstuk af kan sluiten.
succes.
Posted: Fri Jul 02, 2010 7:34 pm
by djapo
lekker vaag fenomeen, hopelijk is het hiermee toch uit de wereld en krijg je er niet weer last van.
Posted: Mon Jul 05, 2010 8:27 pm
by benny
Gisteren een testrit gedaan en de motor doet het goed. Geen klop meer te horen en de trillingen afkomstig van de koppeling zijn verdwenen want die is vervangen door een nieuwe. Nu nog de remmen in orde krijgen.
Posted: Mon Jul 05, 2010 8:41 pm
by oetker
Gefeliciteerd met het slagen van het motor traject.
Zoiets kan je lekker bezig houden.
Maar goed dat we hier het Matra-virus hebben, anders was de bijl er in gegaan denk ik.
Posted: Sun Jul 11, 2010 5:59 pm
by benny
Gisteren 45 km gereden en de motor deed het zeer goed. Helaas wanneer ik thuis kwam maakte de versnellingsbak nogal veel lawaai. Vandaag wanneer ik de startte, hoorde ik de tandwielen wel zingen maar niks om mij zorgen te maken. Maar na een rit van 10 km begon de bak weer meer lawaai te maken. Ik zal dus een andere bak mogen klaarmaken om wanneer het nodig is, in te bouwen. Ik moet er wel bijschrijven dat de bak nog altijd perfect schakelt.
Posted: Sun Jul 11, 2010 9:35 pm
by GODFRIED
Genoeg olie inzitten? Misschien een lager. Je blijft er zo rustig bij, dat is een echte Matrafriek!!
Voor een schokdemper te vervangen, daar weet ik alles van.

Posted: Mon Jul 12, 2010 7:38 am
by benny
Godfried, inwendig zit ik mij wel dik te maken maar er is toch niets aan te doen. Er is zelfs iets teveel olie in. Ik zal er een beetje moeten aftappen. Ik heb hier nog enkele bakken liggen die ik in orde kan zetten. Er is er ééntje met een klein beetje speling op de primaire as en één met een geblokkeerde 1e en 2de versnelling. Is er iemand die ervaring heeft met het uit elkaar nemen en weer in elkaar steken van zo'n bak, want ik heb zelf geen ervaring daarmee?
Posted: Mon Jul 12, 2010 7:58 am
by oetker
Nog niet helemaal uit elkaar gehaald.

Je moet in ieder geval bij de 5e versnelling beginnen.
Daar moet je de bak in 2 versnellingen vast zetten door de vork los te halen met de pook in bvb 2 te zetten en de vork in 5.
Dan is de bak geblokkeerd.
Dan kun je de moeren los halen op de 2 assen.
Die zitten supervast.
Vervolgens tussenplaat er af en dan weet ik nog niet hoe verder, maar denk dat dan alles er af kan schuiven/demonteren..
Posted: Mon Jul 12, 2010 3:02 pm
by Muddy Bandit
ik heb de bak van m'n Rancho geheel uit elkaar gehaald, schoon gemaakt, alle synchromeschringen vervangen en vervolgens weer opgebouwd met het werkplaatshandboek ernaast.
Ging eigenlijk zonder noemenswaardige problemen...
Posted: Mon Jul 12, 2010 4:35 pm
by benny
Herman tot die 5-de versnelling ben ik ook al eens geraakt, toen ik een langere 5-de plaatste. Maar de rest afnemen heb ik nog niet gedaan. Ik zal eens het werkplaatshandboek raadplegen. Ik heb zeker 5 bakken die er op het eerst zicht nog goed zijn. Ik bedoel daarmee dat ze mits een kleine ingreep weer goed zouden moeten zijn. Eén heeft een kleine langsspeling op de primaire as? Dat zou moeten opgelost zijn met de moer op het uiteinde van de primaire as ietsje aan te draaien. De tweede zit met een blokkering in de bediening maar die zou voor de rest goed moeten zijn. Van de andere drie weet ik voorlopig nog niets. Maar dat komt nog wel. Er zal er toch wel één zijn die goed is zeker?
Posted: Mon Jul 12, 2010 6:51 pm
by oetker
Over het algemeen heb ik begrepen dat de toplager en synchroringen wel aan de beurt zijn.
Bij de Citroendealer vertelden ze mij dat als een voelermaar tussen 0,6 en 1 mm er tussen ging de ringen nog goed bruikbaar waren.
Bij minder dus vervangen.
De moeren op het eind van de assen horen enorm vast aangetrokken te zitten.
Denk niet dat je daar speling mee oplost.
Posted: Mon Jul 12, 2010 7:39 pm
by benny
Welke ringen bedoel je waar 0.6 tot 1 mm speling mag zijn?
Posted: Mon Jul 12, 2010 8:04 pm
by oetker
Tussen synchro en tandwiel.
Links synchro, rechts tandwiel.
Op elkaar.
Ruimte ertusse 0.6-1mm is ok.
Met de duim kunstmatig iets open gehouden.
In feite is deze synchro bijna aan het eind.

Posted: Mon Jul 12, 2010 8:10 pm
by benny
Bedankt Herman, zodra ik tijd heb zal ik een bak openen en hem controleren.
Posted: Tue Jul 13, 2010 7:00 am
by GODFRIED
Ik heb de versnellingsbak van mijn bagheera ook uit elkaar gehad om nieuwe synchronisatieveren te steken, dichtingen, achteruitrijtandwiel en het schakelwiel tussen de 1ste en 2de versnelling.
Het is allemaal vlot verlopen met als raadgever het werkplaatshandboek.
Het grootste probleem is onderdelen vinden.
Succes.

Posted: Tue Jul 13, 2010 7:06 am
by oetker
Als het een cx bak betreft valt dat wel mee.
1-2 heeft dezelfde synchro-ring.
3-4-5 iets andere maar ook hetzelfde.
Dat is in alle CX bakken zo.
Als er een Lancia/Fiat systeem in zit is het wat moeilijker.(ik noem dat voor het gemak maar zo).
De Syncrho's kosten ongeveer €30-40 per stuk en zijn nog voldoende te vinden.
Posted: Mon Jul 19, 2010 8:43 pm
by oetker
@ Benny.
Jon weystadt op het Deense forum is bezig met de bak.
Hij heeft een tutorial on line gezet, maar die is nog niet klaar.
Komen nog foto's bij.
Het linkje staat boven 1 van de foto's.
http://www.matrasport.dk/forum/index.ph ... 959.0.html
Posted: Mon Jul 19, 2010 8:56 pm
by benny
Bedankt Herman, ik zal het in het oog houden.
Posted: Mon Jul 19, 2010 9:45 pm
by benny
Posted: Mon Jul 19, 2010 11:29 pm
by oetker
Ja , inderdaad, zeer uitgebreide info.
Jammer dat het in Frans is, maar alle info is welkom.