Page 1 of 2
Rijden zonder motor afdekking
Posted: Fri Jun 11, 2010 10:56 pm
by Richard
Als het meezit kan ik binnenkort toch eens wat gaan rijden in de Murena ipv eraan sleutelen. Het nieuwe luchtfilter is zo goed als klaar en kan nu worden bevestigd met een beugel aan het schutbord. Zodra dit op de plaats zit zal ik foto's posten in het andere topic hierover....
(
http://www.matramania.be/phpBB2/viewtop ... highlight=)
Maar nu ikzelf wel tevreden ben over het resultaat, ben ik van mening dat anderen het ook mogen zien.
Ik vraag mij nu dus af of er bezwaren zijn om rond te rijden zonder de motor afdekking. Het interieur geluid zal toenemen, maar dat is voor mij geen bezwaar. Ook zal het wel warm worden onder het achterraam..... maar of dat nu echt kwaad kan ...... ??
Zijn er nog andere bezwaren te noemen ?
Posted: Fri Jun 11, 2010 11:04 pm
by djapo
Lijkt mij dat er niet echt andere bezwaren zijn, wellicht is de mogelijkheid aanwezig dat je "vreemde" luchtjes gaat ruiken die van de motor af komen en je normaal niet ruikt.
Posted: Fri Jun 11, 2010 11:10 pm
by Muddy Bandit
Ik zou het niet te veel doen... ik weet niet hoe de uitlaatgassen dan gaan circuleren via het interieur, maar het lijkt me niet verstandig om zelf als katalisator te gaan fungeren.

Posted: Fri Jun 11, 2010 11:25 pm
by Richard
hmmm........ gassen inademen....tja dat is natuurlijk niet wat je wilt
Posted: Fri Jun 11, 2010 11:26 pm
by Remco007
Volgens mij is het interieur volledig afgeschermd door de tussenruit.
Ik heb zelf een ferrariklep en dat gaat ook goed.
De motorafdekking dekt ook niet alles af.
Posted: Fri Jun 11, 2010 11:29 pm
by oetker
Toen ik de Murena kocht zat er helemaal geen motorklep op.
Bij mij zit een Kieferklep, en die sluit geheel niet aan op de motorbehuizing.
Behalve dat het tapijt wat vettig is en de ramen gauwer vies geen nadelen kunnen ontdekken.
Er zit toch nog een raam tussen pasagiers en de ruimte daarachter.
Nooit geen uitlaatgasssen of zo geroken.
Posted: Fri Jun 11, 2010 11:36 pm
by Richard
Weet niet of MatraMurena.nl ook meeleest, maar in zijn woonplaats zit een plexiglas gigant. Zouden die geen passend transparant en hittevast stukje glas kunnen maken ?
Posted: Fri Jun 11, 2010 11:41 pm
by oetker
Past de originele klep niet meer.
Ik zit juist wegen te bedenken om hem er weer op te krijgen.
Posted: Fri Jun 11, 2010 11:43 pm
by Richard
jawel die past prima, maar ik vind het geen verkeert gezicht als je erin kan kijken
Posted: Fri Jun 11, 2010 11:47 pm
by djapo
meeste plexiglas kan tegen +/- 150 graden, lijkt me onwaarschijnlijk dat het die temperatuur bereikt.
Posted: Fri Jun 11, 2010 11:47 pm
by oetker
Ergens moet een foto staan van een glasafdekking.
Even speuren.
Posted: Fri Jun 11, 2010 11:49 pm
by Richard
die heb ik volgens mij als eens ergens gezien ja, daar is de originele klep aangepast met glazen delen.......
Posted: Fri Jun 11, 2010 11:50 pm
by djapo
Deze?
Posted: Fri Jun 11, 2010 11:50 pm
by Richard
nah........ ik wil het wel graag netjes hebben....... kan dit niet echt chique vinden
Posted: Fri Jun 11, 2010 11:53 pm
by oetker
Zal moeilijk worden denk ik.
Posted: Fri Jun 11, 2010 11:56 pm
by djapo
Richard wrote:nah........ ik wil het wel graag netjes hebben....... kan dit niet echt chique vinden
Tja maar dit is wel een echt klapraam........wie wil dat nou niet? Mss electrische schuif/kanteldakje iets voor jou?

Posted: Fri Jun 11, 2010 11:59 pm
by djapo
Je kan redelijk makkelijk en netjes, 3 stukken plexi of glas maken in de ovalen die nu al in de deksel zitten.
Is dan niet geheel open maar is wel apart

Posted: Sat Jun 12, 2010 12:16 am
by matramurena
Posted: Sat Jun 12, 2010 9:51 am
by Richard
deze bedoelde ik ja. overigens vindt ik dit ook niet mooi gedaan, dan zou het m.i. een tranparante deksel moeten zijn. Ik zal eens kijken of via een of ander kanaal een dik stuk plexiglas kan versieren
Posted: Sun Jun 13, 2010 9:00 am
by JEAN
mijn broer kent een firma die in plexiglas doet en heft eens aan zijn vriend geinformeert over de prijs en dit was niet duur de vierkante meter de grootste kostprijs zat in het maken van model ik bedoel boorden aanmaken of welvingen.
Dit kon volgens zijn vriend goed tegen de warmte zat daar ook aan te denken voor mijn murena maar heb nu andere zaken te doen

Posted: Sun Jun 13, 2010 10:25 am
by djapo
Plexiglas kan je heel goed zelf bewerken, zagen, schuren en buigen. Daarom kan je gewoon een groot stuk plexi halen (bij een bouwmarkt ofzo) en die zelf bewerken, dat is wel het goedkoopst. Bij sommige firma's hebben ze reststukken welke voor zeer schappelijke prijs de deur uitgaan.
Je kan ook aan lexan denken, dit is wat steviger en krasbestendiger en uv-werend dan plexi. Ook pet-uv is slagvaster en is flexibeler.
Posted: Sun Jun 13, 2010 10:40 am
by hendrik
Hier in lanaken in de hubo kan je plexiglas kopen 2m L op 60cm b maar de prijs weet ik niet. Hoe dikker je wilt hoe duurder het word.
grt harry de matra.
Posted: Sun Jun 13, 2010 10:42 am
by oetker
In de tijd dat ik bij een kastenbedradingsfirma werkte, hadden we een bak met een warmtelamp.
Daar zat een spleet in waar de warmte doorheen kwam.
Dan legden wij de plaat er op en verwarmden dat deel wat we buigen wilden.
Dan kon je het plexiglas zo in model frommelen.
Posted: Sun Jun 13, 2010 11:22 am
by jo
Voor diegene dat Plexi zoeken, ik heb hier nog 2 stukken liggen van 50x50cm met een hoek aan geplooid die ook nog eens 50x40cm is, 1cm dik.
Was een display uit een schoenwinkel.
Ik ga het niet opsturen want je krijgt het al gratis, dus afhalen of ik neem het eens mee naar een meeting.
Eerst is eerst.
Posted: Sun Jun 13, 2010 11:31 am
by randha
de motor deksel heeft nog een hele belangerijke functie
namelijk: die zorgt voor de koelings luchtstroom voor de motor
de koele luchtstroom gaat onder de auto de de motorcompartiment in,en als de deksel erop zit wordt de warme lucht v.d motor weer bovenlangs doorgevoerd door de luchtsluizen die aan de achterkant v.d kofferbak vast zit ,weer onder de kofferbak de zo de luchtsluizen uit tussen de 2 roosters die in de achterbumper zitten.daar wordt de warme lucht weer afgevoerd
in de werkhandplaatsboek kun je deze koelluchtstroom tekening terug vinden
dus als je de deksel weglaat,wordt de warme lucht niet weer terug gevoerd in de luchtsluizen,maar verdwijnt het in de ruimte onder de
glasplaat, de kromming v.d lucht stroom ontbreekt dan
en zo voert je motor dan niet al de warme lucht af,eindresultaat
warme motor in de zomer

Posted: Sun Jun 13, 2010 11:38 am
by oetker
Inderdaad, en als de wagen stil staat na een rit moet de warmte weg door het rooster aan de rechterzijde.
Als er een Ferarrieklep op zit kan de warmte weg aan de bovenkant door de roosters.
Toch wil ik de klep er weer op, maar moet dan een constructie verzinnen waarbij de roosters op de klep hun functie behouden.
Valt nog niet mee hier iets goeds op te bedenken, aangezien er ook water kan lopen.
Posted: Tue Jun 15, 2010 10:50 pm
by Richard
djapo wrote:
Je kan ook aan lexan denken, dit is wat steviger en krasbestendiger en uv-werend dan plexi. Ook pet-uv is slagvaster en is flexibeler.
Het wordt lexan / polycarbonaat idd. Plexiglas raden ze af ivm het splinteren bij een eventueel ongeluk. Dit materiaal is UV vast en kan temperaturen tot ca 115 gr. C aan. Ik denk dat ik zeer binnenkort wel mijn ervaringen en foto's kan delen.
Posted: Wed Jun 16, 2010 8:25 am
by oetker
Is 115 graden niet wat aan de lage kant?
Het kan daar erg warm worden.
Posted: Wed Jun 16, 2010 8:40 am
by Richard
eerlijk gezegd heb ik geen idee hoe warm het gaat worden daar. Ik lees dat het materiaal 120 tot 150 graden kan hebben, maar dat is dan wel het moment dat het gaat smelten...........tot 115 zal het stabiel blijven denk ik Ik houd het goed in de gaten, je moet toch eens wat proberen natuurlijk
Posted: Wed Jun 16, 2010 8:44 am
by oetker
Ja precies, de theorie is leuk, maar soms moet je dingen gewoon doen.
Ik weet de eigenschappen van het materiaal niet en of het bij temperaturen van wat ik denk 70-80 graden in vorm blijft.
We gaan het allemaal nog horen van je.