Page 1 of 1

Probleem met de motor??? (1.6)

Posted: Thu Jun 03, 2010 9:29 am
by MatraMurena.nl
Ik heb deze vraag ook al op het nederlandse forum voorgelegd, maar een duidelijke oorzaak is uitgebleven.

Ik heb een vreemd verschijnsel met mijn 1.6 motor.
Als ik ong 2000 toeren rij met de auto dan voelt het alsof ik ovale wielen heb. Dit is op constante snelheid te merken, maar vooral als ik uitrol en afrem op de motor. Zodra ik bij het uitrollen langs de 2000 toeren kom begint hij onconstant op de motor af te remmen lijkt het.

Ik wijs de motor aan om de volgende redenen:
bij intrappen koppeling verdwijnt het verschijnsel.
maak niet uit welke velgen of wielen, bijde geven hetzelfde.
Ik heb aan de achterkant complete draagarmen verwisseld met schijven en assen. Dit geeft geen verschil.
In de tussentijd heb ik ook een andere versnellingsbak in de auto gelegd, dit geeft geen verschil.

De motor draait verder prima, echter het is uiterst irritant tijdens het uitrollen. en ook als ik b.v. net op de 2000 toeren zit met een constante snelheid (in de 2 het beste merkbaar).

ik heb ook al een filmpje gemaakt waarop het fenomeen te horen is.

0:40 1:03 1:26 , hier is het geluid wat gepaard gaat met het ovale wielen idee goed hoorbaar tijdens het uitrollen (dit geluid hoor ik niet bij constante snelheid).

http://www.youtube.com/watch?v=mgRwjHqLRvA

weet iemand waar dit aan kan liggen. welk probleem heeft mijn motor? of moet ik het daar helemaal niet zoeken?

Posted: Thu Jun 03, 2010 9:53 am
by hendrik
Ik heb dat ook eens gehad met mijn suzuki samurai ik dacht ook dat het mijn banden waren maar dat was niet zo. Toen had ik een tip gekregen van een vriend en die zij dat het aan mijn vliegwiel lag en ja dat was ook zo. Maar dat wil niet zeggen dat het bij jou ook zo is maar het kan wel.





grt harry de matra.

Posted: Thu Jun 03, 2010 9:55 am
by MatraMurena.nl
altijd het proberen waard he. het is wel verrekte irritant.

Maar is dit een onbalans in het vliegwiel als het het vliegwiel is?
Waardoor is die onbalans dan gekomen? (het was al sinds mijn motorwissel).

Posted: Thu Jun 03, 2010 10:01 am
by hendrik
Ja soms kan je wel eens lang zoeken naar een probleem dat had ik laats ook met die vacuumdoosje maar wie zoekt die vind.




grt harry de matra.

Posted: Thu Jun 03, 2010 10:18 am
by MatraMurena.nl
Maar het moet dan dus door een onbalans komen?
Waar kan ik de balans van een vliegwiel laten controleren?

Posted: Thu Jun 03, 2010 11:32 am
by hendrik
Dat zou ik zeker eens doen.Het kan zijn dat ze niet meer in balans is of krom je weet maar nooit.


grt harry de matra.

Posted: Thu Jun 03, 2010 1:03 pm
by Vollegaaz
Heb je de koppeling nagezien/vervangen tijdens de bakwissel, in je koppelingsplaat zitten veren, waren die allen nog intakt ?

Posted: Thu Jun 03, 2010 1:15 pm
by MatraMurena.nl
Vollegaaz wrote:Heb je de koppeling nagezien/vervangen tijdens de bakwissel, in je koppelingsplaat zitten veren, waren die allen nog intakt ?
geen idee........

Posted: Thu Jun 03, 2010 1:25 pm
by Vollegaaz
Ik heb geen idee hoe het bij een murena zit, maar meestal heb je 4 of 6 veren in je koppelingsplaat zitten, deze vangen eventuele plotse lastwissels op e.d.
Als er daar eentje stuk van is, gebroken/versleten of wat dan ook krijg je ook zo'n symptomen
Ooit dergelijk fenomeen meegemaakt op vrouwlief haar golf cabrio

Re: Probleem met de motor??? (1.6)

Posted: Thu Jun 03, 2010 10:05 pm
by lemans
wel ik had/heb ook nog wat ik noem de "schokjes" experience
met mijn recent gewisselde motor ;... we konden het al verbeteren
doordat ik uitvond door aan de chokekabel te werken dat de smoorklep
van de choke te ver dicht bleef en de carbu zo wat "gestikt" bleef
opzij van de carburator staat er een stelschroef om die klep te regelen
en met contramoer te fixeren in de beste stand ; is nu beter maar
écht "bijten" doet mijn motortje nog niet ; maar daar kan je al wat
verbetering proberen te halen

stef lemans


Ik heb een vreemd verschijnsel met mijn 1.6 motor.
Als ik ong 2000 toeren rij met de auto dan voelt het alsof ik ovale wielen heb. Dit is op constante snelheid te merken, maar vooral als ik uitrol en afrem op de motor. Zodra ik bij het uitrollen langs de 2000 toeren kom begint hij onconstant op de motor af te remmen lijkt het.

Ik wijs de motor aan om de volgende redenen:
bij intrappen koppeling verdwijnt het verschijnsel.
maak niet uit welke velgen of wielen, bijde geven hetzelfde.
Ik heb aan de achterkant complete draagarmen verwisseld met schijven en assen. Dit geeft geen verschil.
In de tussentijd heb ik ook een andere versnellingsbak in de auto gelegd, dit geeft geen verschil.

De motor draait verder prima, echter het is uiterst irritant tijdens het uitrollen. en ook als ik b.v. net op de 2000 toeren zit met een constante snelheid (in de 2 het beste merkbaar).

ik heb ook al een filmpje gemaakt waarop het fenomeen te horen is.

0:40 1:03 1:26 , hier is het geluid wat gepaard gaat met het ovale wielen idee goed hoorbaar tijdens het uitrollen (dit geluid hoor ik niet bij constante snelheid).

http://www.youtube.com/watch?v=mgRwjHqLRvA

weet iemand waar dit aan kan liggen. welk probleem heeft mijn motor? of moet ik het daar helemaal niet zoeken?[/quote]

Posted: Fri Jun 04, 2010 12:21 am
by Muddy Bandit
Zijn de koppelingen van je aandrijfassen nog wel goed? (en staan ze onderling in de juiste hoek?)

Posted: Fri Jun 04, 2010 2:40 pm
by MatraMurena.nl
Muddy Bandit wrote:Zijn de koppelingen van je aandrijfassen nog wel goed? (en staan ze onderling in de juiste hoek?)
Ik heb alles aan de achterkant al eens uitgewisseld, op de koppeling, het vliegwiel en heb blok zelf na.

dus andere aandrijfassen /bak/draagarmen/lagers/wielen/remschijven geven hetzelfde verschijnsel.

Posted: Fri Jun 04, 2010 5:08 pm
by benny
Iki heb je filmpje bekeken alsook dat van de geblokkeerde motorophanging. Wat ik daar hoorde doet mij vermoeden dat je ontsteking te vroeg staat. Dat kan vanaf een bepaald toerental de motor laten pompen. Eerst te veel voorontsteking en de motor houdt in. Door dat inhouden heeft hij minder onderdruk en de ontsteking verlaat. Hij herpakt en de motor heeft opnieuw te veel onderdruk en daardoor weer teveel vooronststeking.

Posted: Fri Jun 04, 2010 5:19 pm
by MatraMurena.nl
Benny.
Ik heb hem nog gecontroleerd, en ermee gespeeld.
Hij staat nu op 10 a 12. dit moet goed zijn.

Kan er ergens iets mis zijn met de vervroegingen? vacuum of centrifugaal.

als ik aan het vacuum zuig veranderd hij wel.

als de ontsteking dus goed staat. wat moet ik dan controleren om te weten of de vervroegingen goed werken?

Posted: Fri Jun 04, 2010 5:43 pm
by benny
Toen ik keek naar het filmpje met de geblokkeerde motorsteun, had de motor bij het starten een moeilijk moment. ( Juist op het moment dat de sleutel gedraaid wordt) en dat wijst op een te vroege ontsteking.

Posted: Fri Jun 04, 2010 6:36 pm
by MatraMurena.nl
benny wrote:Toen ik keek naar het filmpje met de geblokkeerde motorsteun, had de motor bij het starten een moeilijk moment. ( Juist op het moment dat de sleutel gedraaid wordt) en dat wijst op een te vroege ontsteking.
Dit komt waarschijnlijk door de startmotor, die is niet helemaal lekker. soms moet ik ook paar keer sleutel omdraaien voordat de motor uberhaubt in beweging komt. de ontsteking heb ik even op 6 graden gehad: gevolg. behoorlijk stinken. dus dit lijkt me dan dat hij te laat staat bij die instelling. weet niet meer zeker of ik toen ook gereden heb om het te testen.

Ik kan een andere verdeler pakken. kan ik dat iig uitsluiten als er niks veranderd. zal ook nog wel een keer een andere ontstekingstijdstip proberen daarna.

Posted: Fri Jun 04, 2010 7:38 pm
by benny
Zet de motor eens met een beetje minder voorontsteking en bekijk dan eens hoe de startmotor aanpakt bij het starten.

Posted: Sat Jan 08, 2011 4:25 pm
by MatraMurena.nl
Ik heb vandaag de verdeler vervangen op de auto en opnieuw afgesteld op 10-12 graden voorontsteking.

Het eerder moeilijk strarten wat benny benoemde is weg sinds de vervanging van de kapotte startmotor.

De auto rijd lekker. alleen file en uitrollen in de 2 is erg irritant.

Het vervangen van de verdeler heeft niet geholpen (deze had ik nog liggen).

ik moet het toch eens gaan zoeken bij het vliegwiel/koppeling als ik er niet uit kom. Zou het ook in de motor kunnen zitten?

En zou het vervangen van de bobine of ontstekingsunit nog verschil kunnen maken?

Posted: Sat Jan 08, 2011 5:05 pm
by oetker
Er is in het filmpje duidelijk een bijgeluid te horen wat wijst in de richting van de eindaandrijving, maar als daar alles vervangen is dan word het ineens een stuk moeilijker.
Koppeling zou ook nog een mogelijkheid kunnen zijn.
Is je koppeling op een bepaald moment ineens een stukje lichter gaan werken?