Page 1 of 2

Achterste motor rubber (gummi lager)

Posted: Sat May 29, 2010 6:36 pm
by Richard
Nu ik op de kop onder de auto lig viel mijn oog op het achterste motorophang rubber, die ziet er uit alsof hij elk moment uit elkaar van vallen. Is deze met gemonteerde motor te vervangen ?

Het lijkt mij wel, maar ik check het liever even...........

Image

Posted: Sat May 29, 2010 7:38 pm
by matrafan
Bij de bagheera probleemloos te vervangen zonder de motor te demonteren.

Weet het niet bij de murena maar veronderstel dat dit bijna het zelfde is.

Toch effe eerst de andere motorsteunen controleren zodat de motor niet naar beneden dondert.

Posted: Sat May 29, 2010 7:39 pm
by pete speed
hallo Richard,
snel vervangen , bij mij is ie al eens afgebroken en dan sta je stil; je kunt hem met het blok erin vervangen.
nee Matrafan het blok ligt links en rechts bovenop de rubbers bij de 1.6, het kan niet naar beneden vallen, maar als de middelste rubber breekt kun je er niet meer mee rijden
succes ermee
meet...

Posted: Sat May 29, 2010 7:42 pm
by Richard
ja dit zijn van die dingen waar je niet mee moet wachten, zal eerst deze vervangen en dan de bovenste eens bekijken...... ook niet alles in 1x doen anders heb ik dadelijk niets meer te doen.... :lol:

Posted: Sat May 29, 2010 7:45 pm
by hendrik
Die kan je vervangen zonder de motor te demonteren maar je moet wel de motor opvangen met een krik dat is geen probleem succes er mee.



grt harry de matra.

Posted: Sat May 29, 2010 7:48 pm
by matrafan
Toch uitkijken Richard.

Als één van de twee bovenste zich in dezelfde staat bevindt en je haalt de onderste los dan heb je kans dat die afbreekt.

De motor zou naar beneden kunnen vallen.

Re: Achterste motor rubber (gummi lager)

Posted: Sat May 29, 2010 7:51 pm
by lemans
[ no problem,

ik verving recent mijn murena motor , we monteerden eerst de 2 laterale
enginesupports en de achterste derde int midden , was er één man die
hem opduwde terwijl een andere de bouten monteerde, wel opletten,
de massakabel gevlochten 2 cm brede kabel kan misschien wel
wat te fel aanspannen door hangend motorgewicht misshien best ook
losmaken en nadien terug monteren

stef lemans

achterste motorophang rubber, die ziet er uit alsof hij elk moment uit elkaar van vallen. Is deze met gemonteerde motor te vervangen ?

Het lijkt mij wel, maar ik check het liever even...........

Image[/quote]

Posted: Sat May 29, 2010 7:51 pm
by Richard
ja okay, maar ik maak hem natuurlijk niet 'maarzo' los, ik ondersteun de motor eerst

Posted: Sat May 29, 2010 7:56 pm
by hendrik
Je moet zeker de motor ondersteunen.



grt harry de matra.

Posted: Sat May 29, 2010 8:45 pm
by MatraMurena.nl
De motor ondersteunen is niet nodig.

gewoon losdraaien en het rubber eruit halen.

monteren is:
los vast zetten zodat er speling is.(dat hij nog kan schuiven)
schudden aan de uitlaat zodat het blok wiebelt en uitdeint. zo komt het rubber in de juiste positie. Nu schroeven vastdraaien.

overigens rijden met kapot rubber lukt wel hoor. alleen hij wiebelt heel erg omdat hij heel veel speling krijgt onder. dit is dan heel erg te merken bij wisselen van gas.

Posted: Sat May 29, 2010 9:00 pm
by Richard
er zijn iig verschillende zienswijze............ :D

Posted: Sun May 30, 2010 2:38 pm
by Remco007
Bij mij waren de bouten weg. Ik kon nieuwe zonder ondersteuning plaatsen.

Posted: Sun May 30, 2010 2:59 pm
by GODFRIED
Inderdaad vervangen. Ik heb al veel van die rubbers gezien die zeer slecht zijn. Deze zullen vroeg of laat vervangen moeten worden bij alle bagheera's en murena's.
Zijn ze nog nieuw te krijgen?? Zullen wel wat geld kosten?

Posted: Sun May 30, 2010 3:38 pm
by Richard
ik heb CarJoy even een mailtje gestuurd bij Simon zie ik hem staan in de catalogus voor 82 euro

Posted: Sat Jun 05, 2010 5:50 pm
by Richard
nou, het zal hier iig niet slechter van worden............

Image

Posted: Sat Jun 05, 2010 6:19 pm
by Richard
Is trouwens de maat van de gaten in de steun normaal zo ? of heeft hier iemand zitten prutsen ?

Image
Image

Posted: Sat Jun 05, 2010 9:50 pm
by matrafan
Dat is zeker niet normaal.

Daar is serieus aan geprult.

Gaten mogen zeker niet groter zijn dan in de rubberblok.

Anders kunt ge de motor niet uitlijnen en gaat ge problemen krijgen met uw aandrijfassen.

Zou zeggen op zoek naar andere steun en anders langs beide zijden een rondel op vast lassen zodat ge terug twee vaste gaten hebt.

Posted: Sun Jun 06, 2010 11:15 am
by Remco007
Ik denk dat doordat de bouten teveel ruimte hadden in het oude blok dit uitgesleten is. Dit zou je kunnen zien aan de spoed van de bouten.
Volgens mij is een ring oplassen de beste oplossing.

Posted: Sun Jun 06, 2010 11:22 am
by GODFRIED
Wat hebben ze met die motorsteun aangevangen??

Als deze van de bagheera het zelfde is heb ik hier wel een goede voor je liggen. Normaal vermoed ik dat deze het zelfde is want het is de zelfde motorblok.

Lassen of vervangen, je ziet maar!

Posted: Sun Jun 06, 2010 3:27 pm
by Richard
als iemand eens een plaatje kan posten van hoe het eruit hoort te zien kan ik even bepalen wat ik het beste kan doen......

Posted: Sun Jun 06, 2010 7:56 pm
by ALAIN VAN AKEN
Motorsteun van de Bagheera en de Murena zijn gelijk, Voor de Murena is in de loop van de productie een versterking gekomen onder de vorm van 4 plaatjes.
Zie tekening hieronder

Posted: Sun Jun 06, 2010 8:54 pm
by Richard
ja die plaatjes zaten er bij mij ook tussen. Met het nieuwe rubber gaat dat niet meer passen want die is dikker op dat stuk. Zal dus niet meer nodig zijn

Image

Ik denk dat ik het rubber monteer en vervolgens de plaatjes die erop zaten op de steun las. Als het rubber recht zit zal volgens het boek de locatie juist moeten zijn.

Posted: Sun Jun 06, 2010 9:46 pm
by GODFRIED
Deze steun is perfect te maken door hem te lassen. Zorg dat de ringen die je erop last stevig genoeg zijn.

Posted: Sun Jun 27, 2010 4:34 pm
by Richard
Omdat ik inderdaad moet gaan lassen aan de steun wil ik wel graag zeker weten dat de de gaten op de juiste plaats zitten. Daarom heb ik ook de zij motorsteunen vervangen. En inderdaad het blok lijkt iets omhoog te zijn gekomen. Dit kan natuurlijk ook te maken hebben met het feit dat het zich nog weer moet gaan 'zetten'.

De nieuwe steunen is wel aan te zien dat ze al een jaartje of wat hebben liggen wachten, hier en daar zitten er wat scheurtjes in het rubben. Ik ga er maar van uit dat het er iig niet slechter van wordt.

Image
Image
Image

Posted: Sun Jun 27, 2010 10:27 pm
by oetker
Het lijkt wel of ze voorgescheurd zijn :o
Die liggen waarschijnlijk al 25 jaar te wachten op betere tijden.

Posted: Sun Jun 27, 2010 11:01 pm
by Richard
ja ik vond het ook al twijfelachtig....... maargoed volgens mij kan het rubber geen kant op en zal iig beter schokken absorberen dan degene die het de laatste 30 jaar al deden........ hoop ik...........

Posted: Mon Jun 28, 2010 7:26 am
by GODFRIED
Je zou zeggen "die hebben al die tijd ergens in de zon gelegen". Als ze niet verder scheuren heb je geen probleem.

Posted: Mon Jun 28, 2010 8:33 am
by oetker
De meeste rubberdingen die ik wil bewaren vet ik in met vaseline en verpak ik luchtvrij.
Als er geen zuurstof bij kan is er ook geen veroudering denk ik dan maar.
Moet toch is een keer een vacumeermachientje kopen.

Posted: Tue Jun 29, 2010 7:17 am
by GODFRIED
Ik denk als ze koel en donker liggen dat ze ook goed bewaren, frigo aanschaffen! :lol:

Posted: Thu Jul 01, 2010 10:32 pm
by Richard
Zo, de steun zit ook weer zoals het zou moeten. Gisteren aan het lassen geweest, vandaag wilde ik de zaak afbramen en glas maken..... maarrr..... de regio zat zonder stroom. Wilde toch graag verder dus zo de zaak er maar onder gezet. Afbramen doen we later wel weer.


Image