Bougiekabels een heet hangijzer.
Posted: Sat Apr 17, 2010 12:04 am
De bougiekabels in onze auto's zijn nog wel eens een bron van een pruttelend lopende motor in de lage toerentallen.
Ook al heb je een klaarblijkelijke prachtige vonk, dan wil dat niet zeggen dat deze kabels goed zijn heb ik ondervonden.
Als er een breuk in zit zal de vonk daar gewoon overslaan en alsnog een vonk op de bougie te zien geven.
Als dat lang genoeg duurt dan begint de kabel op die plek over te slaan door de aangetaste isolatie op die plek.
Ik had mijn kabels 2 jaar geleden bij de aanschaf al vervangen, maar had toen eigenlijk nog niet door dat er veel onderscheid in is.
Als je in de manual leest dan praat men over kabels van 5 K.ohm.
Er staat echter niet bij hoe lang die kabel moet zijn om dit te meten.
Is het per cm, per meter, of misschien wel per kilometer?
Tijd voor wat onderzoek.
Na hier wat tijd in gestoken te hebben, ben ik er achter gekomen.
Deze waarde is per Feet, en dat is ongeveer 30 cm.
O.K. op naar de autoshop.
Doe mij is ff wat kabel van 5 K.ohm per feet.
Euuuhhh, denk niet dat wij dat hebben, maar als u de lengte van de kabel geeft, dan zoek ik deze even voor u op.
Ik gooide de bos kabels uit Murena op tafel, en de man toog naar achteren om even later terug te keren met een aantal kabels die ongeveer de maat hadden.
Nu was ik zo slim geweest even mijn universeelmeter mee te nemen.
De metingen aan deze kabels bedroegen echter wel 100 Kohm.
Ik zeg tegen de man, dat is veel te hoog.
Die gebruiken we hier altijd was het antwoord.
Ik heb ze niet genomen, want dat is mooi voor auto's met moeizame computers om stoorpieken te onderdrukken, maar voor de Murena een chicane in de vonkweg.
Heb nog even de prijs gevraagd voor de grap, en voor slechts een kleine €100.- waren ze mijn geweest
Hij had echter ook nog losse kabel liggen voor €7.- per meter, met blanke koperkern zonder weerstand.
Had bij de garagist wat preut op zolder gevonden, en dat is ideaal materiaal om wat uit te proberen, en te meten.

Eerst maar is de oude kabels van de Murena opgemeten.
De weerstand van deze kabels waren oneindig hoog.
Geen wonder dat mijn auto de laatste tijd zo beroerd loopt.
Nu wilde ook graag weten waarom deze kabels zo gauw aan het eind waren.
De oorzaak lag hier.

Bij de aansluiting van de bougiedop dus.
Deze word gewoon veel te heet voor de weerstanddraad die er in zit en verloopt zodanig dat die veel te hoog word.
Een paar cm verder was de kabel goed, echter dit was ook een 100 K.ohm kabel.
Die moderne kabels zijn gewoon niet geschikt.
Tussen de preut die ik had meegenomen zat een set van een VW Vento/Pasat 6 cilinder, en daaar zitten er wel 4 bij die lang genoeg zijn..
Deze hebben een prachtige hoge metalen dop.


Op de dop lees je dat deze een ontstoringsweerstand bezit van 5 K.ohm.
Prima geschikt dus om een oud type kabel op te zetten zonder weerstand, dus met koperen kern, welke practisch geen last zal hebben van de hitte.
De doppen die op de verdeler moeten zijn echter niet geschikt, ze zijn voor een verdeler met pennen.
Als je een beetje siliconenolie in de dopjes spuit zijn deze echter prima te verwijderen.
Dan komt het mooiste, de kabels van de Vento hebben een degelijke koperen kern, en zijn 8 mm dik..

Ik heb ze gesoldeerd aan de koperen aansluitdopjes die aan de kabels van de Murena zaten.



Na dit gedaan, heb ik even de aangepaste kabel gemeten.

Precies 5 K.ohm, en de lengte is niet meer van invloed.
We gaan ze uit testen.
Ook al heb je een klaarblijkelijke prachtige vonk, dan wil dat niet zeggen dat deze kabels goed zijn heb ik ondervonden.
Als er een breuk in zit zal de vonk daar gewoon overslaan en alsnog een vonk op de bougie te zien geven.
Als dat lang genoeg duurt dan begint de kabel op die plek over te slaan door de aangetaste isolatie op die plek.
Ik had mijn kabels 2 jaar geleden bij de aanschaf al vervangen, maar had toen eigenlijk nog niet door dat er veel onderscheid in is.
Als je in de manual leest dan praat men over kabels van 5 K.ohm.
Er staat echter niet bij hoe lang die kabel moet zijn om dit te meten.
Is het per cm, per meter, of misschien wel per kilometer?
Tijd voor wat onderzoek.
Na hier wat tijd in gestoken te hebben, ben ik er achter gekomen.
Deze waarde is per Feet, en dat is ongeveer 30 cm.
O.K. op naar de autoshop.
Doe mij is ff wat kabel van 5 K.ohm per feet.
Euuuhhh, denk niet dat wij dat hebben, maar als u de lengte van de kabel geeft, dan zoek ik deze even voor u op.
Ik gooide de bos kabels uit Murena op tafel, en de man toog naar achteren om even later terug te keren met een aantal kabels die ongeveer de maat hadden.
Nu was ik zo slim geweest even mijn universeelmeter mee te nemen.
De metingen aan deze kabels bedroegen echter wel 100 Kohm.
Ik zeg tegen de man, dat is veel te hoog.
Die gebruiken we hier altijd was het antwoord.
Ik heb ze niet genomen, want dat is mooi voor auto's met moeizame computers om stoorpieken te onderdrukken, maar voor de Murena een chicane in de vonkweg.
Heb nog even de prijs gevraagd voor de grap, en voor slechts een kleine €100.- waren ze mijn geweest

Hij had echter ook nog losse kabel liggen voor €7.- per meter, met blanke koperkern zonder weerstand.
Had bij de garagist wat preut op zolder gevonden, en dat is ideaal materiaal om wat uit te proberen, en te meten.

Eerst maar is de oude kabels van de Murena opgemeten.
De weerstand van deze kabels waren oneindig hoog.
Geen wonder dat mijn auto de laatste tijd zo beroerd loopt.
Nu wilde ook graag weten waarom deze kabels zo gauw aan het eind waren.
De oorzaak lag hier.

Bij de aansluiting van de bougiedop dus.
Deze word gewoon veel te heet voor de weerstanddraad die er in zit en verloopt zodanig dat die veel te hoog word.
Een paar cm verder was de kabel goed, echter dit was ook een 100 K.ohm kabel.
Die moderne kabels zijn gewoon niet geschikt.
Tussen de preut die ik had meegenomen zat een set van een VW Vento/Pasat 6 cilinder, en daaar zitten er wel 4 bij die lang genoeg zijn..
Deze hebben een prachtige hoge metalen dop.

Op de dop lees je dat deze een ontstoringsweerstand bezit van 5 K.ohm.
Prima geschikt dus om een oud type kabel op te zetten zonder weerstand, dus met koperen kern, welke practisch geen last zal hebben van de hitte.
De doppen die op de verdeler moeten zijn echter niet geschikt, ze zijn voor een verdeler met pennen.
Als je een beetje siliconenolie in de dopjes spuit zijn deze echter prima te verwijderen.
Dan komt het mooiste, de kabels van de Vento hebben een degelijke koperen kern, en zijn 8 mm dik..
Ik heb ze gesoldeerd aan de koperen aansluitdopjes die aan de kabels van de Murena zaten.
Na dit gedaan, heb ik even de aangepaste kabel gemeten.
Precies 5 K.ohm, en de lengte is niet meer van invloed.
We gaan ze uit testen.