Nieuwe Murena garage?

alle informatie over het restaureren en werken aan de Murena
User avatar
matrafan
Posts: 2140
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

Mooi werk Herman.

Had indertijd de draadjes in de delco met een drupje snellijm op de bodemplaat vastgelijmd.

Kunnen ze zeker niet naar boven komen.

Kabel die uit de delco komt vast gemaakt met kabelbandje zodat ook deze niet meer kan trillen.
User avatar
Yoran
Posts: 266
Joined: Thu Mar 26, 2009 12:41 pm
Location: Amersfoort

Post by Yoran »

Tatatata....de Murena is weer in mijn bezit. En wat een verschil!

Hij stuurt zowaar! Dempt...en geen bumpsteering meer. Geen trillingen meer
in het stuur, die ik al helemaal gewend was.

De motor heeft nog nooit zo lekker gelopen, de ontsteking en beter gestelde kleppen zullen hier uiteraard aan bijdragen :)

Zondag vertrek ik met de Murena naar Schotland, waar zij wederom een groot avontuur mag beleven.

Mijn dank aan Herman en Peter is groot, vakmannen!
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Yoran, veel plezier in Schotland, en voorzichtig met de Whiskey daar :lol:
Het was even hectisch en chaotisch vandaag, maar het is toch allemaal gelukt.
Nu ga ik even een paar weekjes aan de Turkse stranden hangen.
Kan ik weer even bijkomen van dit avontuur.
Even koffer inpakken, is kijken, tandenborstel, zwembroek, Ok, klaar.

PS, Drop bij Muddy ff een kratje Grolsch, want die heeft de heugel en wormwiel beschikbaar gesteld. :wink:
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

oetker wrote:
PS, Drop bij Muddy ff een kratje Grolsch, want die heeft de heugel en wormwiel beschikbaar gesteld. :wink:
Is niet nodig hoor.

Ik heb dit Rancho-stuurhuis destijds afgeschreven vanwege een afgebroken montagepunt, en toen beschikbaar gesteld voor Herman's waardevolle onderzoek naar de onderlinge uitwisselbaarheid van complete stuurhuizen en stuurhuisonderdelen tussen de verschillende Matra- en Simcatypes.
En ik vind het mooi om te horen dat na het onderzoek de delen ook nog weer nuttig zijn gebruikt om een matra op de weg te houden, dat is veel beter dan onderdelen maar op de plank laten liggen om stof te verzamelen.

We moeten elkaar gewoon helpen met onze gezamelijke passie waar we het kunnen, want anders wordt de passie voor iedereen straks onbetaalbaar... dat is de Matramania-spirit. :wink:

Nog veel rijplezier ermee Yoran! (dit had je vast ook niet verwacht toen je destijds dat oude stuurhuis op kwam halen voor Herman's onderzoek :lol: )
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Prachtig, wat een teamgeest, een kus van de juffrouw en bank vooruit. :D
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
henk wouterse
Posts: 373
Joined: Tue Mar 25, 2003 9:23 pm
Location: wemeldinge

Post by henk wouterse »

mooi opgelost, we hebben een nieuwe Cor denk op sleutel gebied dan natuurlijk, een bestuurs functie zou ook je ook goed staan denk ik je doet nu ook al veel :wink:
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Ja COR herman kan er wel wat van.


grt harry de matra.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

henk wouterse wrote:mooi opgelost, we hebben een nieuwe Cor denk op sleutel gebied dan natuurlijk, een bestuurs functie zou ook je ook goed staan denk ik je doet nu ook al veel :wink:
Als ze allemaal zo veel deden dan was het forum te klein. Hij doet nu al meer dan een bestuursfuctie vervullen.
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Dat is toch goed godfried, zo een matramannen kunnen we goed gebruiken goed zo herman jij bent een echte matraman. :lol:




grt harry de matra.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Het zijn van die mannen die een club recht houden. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Niet te veel de loftrompet steken jongens.
Als de mogelijkheden er zijn wil ik best wat helpen, maar de ruimte ontbreekt, en word ook niet geheel belangeloos door Peter (de garagist) verstrekt.
Dat is logisch want hier moet natuurlijk brood verdiend worden.
Als zo'n klus niet morgen klaar hoeft, kan er tussendoor door ons wat aan gerwerkt worden.
Met zijn tweetjes zijn we toch een soort van team op dit gebied geworden.
Dan kan het loon klein gehouden worden, want het word het in de loze uurtjes gedaan, en alle denkbare gereedschappen zijn aanwezig of worden zelf gemaakt.
Als iemand ergens mee zit dan kunnen we kijken wat we kunnen doen.
De vergelijking met Cor gaat te ver, want die heeft er al 25 jaar ervaring in zitten.
Zo ver ben ik nog lang niet.
Jammer dat dit een beetje verloren gaat voor de club momenteel.
Een bestuursfunctie zit er denk ik nog niet in voor me.
De afstand kan een probleem zijn in dit geval.
Misschien in de nabije toekomst. :wink:
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Dag herman, en ben je al terug van je vakantie?We hebben je wel gemist.
Ik hoop dat je er nu weer een jaartje tegen kan.




grt harry de matra.
User avatar
Yoran
Posts: 266
Joined: Thu Mar 26, 2009 12:41 pm
Location: Amersfoort

Post by Yoran »

Hey mannen!

Ik wilde jullie een paar kiekjes uit schotland niet onthouden.
We hebben echt met een enorme grijns de geweldige bochten genomen daar.
Iedereen met een murena kan ik schotland aanraden.
Op de boot kwam er nog een vrouw naar ons toe.."hey is dit jullie murena? Wij hebben er ook een, een rode (groningen)" Waarom neem je die niet mee dan! :)


Hier een paar impressies:

Zo eerst die lampjes maar eens afplakken
Image

Denk je origineel te zijn met een klassieker op de boot
Image

Heuveltjes
Image

Heerlijke weggetjes
Image

Ook fijn
Image

Ook mooi
Image

Zo even wat pauze shots
Image
Image
Image

Hey een vriendje
Image

Concurrent, Toyota sera, hier nooit uigebracht
Image


Nogmaals dank Herman!
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Dat zijn mooie fotos en een mooi landschap prachtig.



grt harry de matra.
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

De Schotse wegen binnenweggetjes zijn de wegen waar een Murena zich prima zal thuis voelen.
Mooie ruige Landschappen en ludieke steden.
Hier had ik beter een Engels stuurhuis ingezet 8)

Ik ben wel nieuwsgierig naar de rijeigenschappen van het 1100 stuurhuis op dit soort wegen Yoran?
Merk je veel verschil met het directe korte sturen op de bochtige weggetjes.
Is het sportwagenconcept te veel aangetast?
Mocht dat zo zijn dan kun je dat ondervangen met een kleiner stuurtje.
We horen het wel.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
JV
Posts: 510
Joined: Sun Mar 16, 2008 5:41 pm
Location: Hilversum (NL)

Post by JV »

Mooie fotos. Op dat soort wegen is de Murena in zijn element.
Jan Verdam
Matra Murena 2.2S 1983
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

En prachtige murena in een groene omgeving. Zeer mooie streek daar en geweldige foto's.
Hoeveel km heb je in totaal gemaakt? Je hebt wel veel vertrouwen in de murena om zo ver weg te rijden!! :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
Yoran
Posts: 266
Joined: Thu Mar 26, 2009 12:41 pm
Location: Amersfoort

Post by Yoran »

Herman sturen ging prima, af en toe ietsje verder sturen dan gewend, maar zoveel beter dan het was!
Smeervet in de assen zit nu alleen wel overal het je hoort het behoorlijk bonken dus die zijn echt wel aan het eind.
Behoorlijk trillend stuur ook nog bij 120, hoeft maar heel iets minder perfecte weg te zijn en tril tril. zal wel de as zijn in combo met misschien niet helemaal ronde velgen?

oetker wrote: Ik ben wel nieuwsgierig naar de rijeigenschappen van het 1100 stuurhuis op dit soort wegen Yoran?
Merk je veel verschil met het directe korte sturen op de bochtige weggetjes.
Is het sportwagenconcept te veel aangetast?
Mocht dat zo zijn dan kun je dat ondervangen met een kleiner stuurtje.
We horen het wel.

Dit was 1800km, kroatie was 5000km, dus dit viel erg mee :)
GODFRIED wrote: Hoeveel km heb je in totaal gemaakt? Je hebt wel veel vertrouwen in de murena om zo ver weg te rijden!! :wink:
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

We hebben wel wat lood er op moeten zetten, maar heb geen onbalans meer gevoeld in het stuur met de testritjes.
Ook zagen de wielen er best wel recht uit op de balanceerder.
We kunnen het nog wel eens een keer na balanceren indien nodig.
Het kan ook door de onbalans van de achterasen komen, maar dan zou je het meer in de auto zelf voelen.
We waren al bang dat met wat vet dit niet meer op te lossen zou zijn.
Ze hebben te lang droog gelopen waarschijnlijk.
Eigenlijk zijn bak, assen, en drukgroep/koppeling aan revisie toe.
Misschien ergens een goede bak met assen zien te vinden, maar de meeste bakken die te koop staan hebben revisie nodig.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dat is niet bij de deur 1800km. Dat je murena nu km aankan heb je bewezen. Dit doen je er niet veel na. Ik toch niet, mijn Matra zou dit ook wel aankunnen maar ik niet. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
Yoran
Posts: 266
Joined: Thu Mar 26, 2009 12:41 pm
Location: Amersfoort

Weer eens langs de nieuwe murena garage

Post by Yoran »

Omdat ik sinds een tijd weer flinke trillingen in het stuur voelde bij 120 km/u
vroeg ik Herman of hij nogmaals wilde kijken naar de basisafstelling van de wagen.

Image

Allereerst werd de druktaats een tandje strakker aangedraaid, omdat ikk het vermoeden had dat het ietwat te los zat.

Hierna was het de beurt aan de banden.

Ik had de auto laten balanceren bij euromaster, 1 tip, niet doen.
Op de balanceermachine van Herman kwamen nogal wat dingen aan het licht. De achterste velgen waren behoorlijk krom, deze zijn omgewisseld met de originele velgen van Herman, bedankt :)

Alle velgen zijn goed geschuurd alvorens terug te balanceren. Voordat ze teruggeplaatst werden zijn ook nog de schijven geschuurd waar de bouten in vastgezet worden. Het maakt een behoorlijk verschil, het niet schuren van de binnenkant vd velgen zorgt voor een onbalans van 15gram.
Image

Een nieuw gedraaide wielmoer van carjoy werd ook nog gemonteerd, past perfect.

Herman vertelde dat de waardeloze energy saver banden die ik heb vooral veel harder opgepompt moeten worden. Ik reed rond met de instellingen voor de 13 inch stalen velgen, oeps. Ze staan nu achter op 2.4 en voor op 1.9 door de gastank.

Na de nieuwe set velgen en het balanceren was het de beurt aan de draagarmen om gecontroleerd te worden, niet alle bouten bleken even eenvoudig te bereiken, maar de meeste zijn nu goed aangedraaid met de juiste deka newton meters :)
Image

Als laatste leek het Herman verstandig om de wagenhoogte eens volgens het boekje af te stellen.
Deze bleek verre van juist te zijn, bovendien waren links en rechts behoorlijk uiteenlopend.
Met de welbekende draadjes tussen de banden, werd de afstand gemeten en de wagen een tikje verhoogd door de torsiestaven af te stellen. Het verschil tussen links en rechts is 2mm volgens het boekje. Links een tikje lager, vreemd genoeg.
Image

Omdat ik ook nog 2 andere vervelende probleempjes had werd ook hier snel een goede oplossing voor gevonden.
Het terugschakelen naar de 2e versnelling ging af en toe moeilijk, door het iets verder uitdraaien van het asjes dat de zijwaartse selectie bepaalt bij de versnellingsbak, werd het bereik van de pook iets vergroot en vooralsnog is het probleem weg.
Image

Laatste probleemgeval, de ventilator wilde opeens niet meer aan, bleek in de stekker te zitten. Deze maakte gewoonweg geen contact, Herman raadde aan om een ringetje te plaatsen tussen de mannelijke stekker en het chasis omdat deze de neiging heeft uit zijn bevestiging te vallen (dramatische constructie). Ik ga in elk geval op zoek naar een sunny ventilator om eens te plaatsen.
Image

Al met al een zeer nuttige dag en de auto rijdt weer heerlijk! Dank!
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Als je eenmaal begint met sleutelen aan een Matra zijn er dingen genoeg die aandacht vragen.
Het was weer een gezellig dagje sleutelen en voor mij ook weer leerzaam.
Zo bleek mijn opvatting van de druktaatsafstelling niet ver van de fabrieksafstelling af te zitten.
Afstellen was dus eigenlijk niet nodig op dat punt, het was gewoon OK.
Controle van zo'n belangrijk onderdeel kan echter geen kwaad.
Beter safe then sorry.

Voor de mensen die de wielen slecht gebalanceerd krijgen is het raadzaam de roest op de naven weg te polijsten en ook op de raakvlakken van de wielen.
Daardoor kan een flinke balansverstoring op treden.
2 wielen van Yoran zijn murena waren krom.
Ik had al een paar wielen meegenomen voor de zekerheid.
dat was niet overbodig.

We hebben de wagen uitgebreid uitgetest, en ik vind dat wagen voor een 30 jaar oude machine eigenlijk uitstekend loopt.
Yoran is misschien wat te kritisch en voelt iedere trilling/geluidje, net zoals ik dat doe, maar sommige dingen moet je met deze wagens leren accepteren.
Een nieuwe kun je er niet van maken, maar werken aan het best mogelijke resultaat is het doel.
De auto is het laatste jaar in ieder geval aanmerkelijk vooruit gegaan.

Veel plezier er weer mee Yoran.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
MatraMurena.nl
Posts: 649
Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
Location: Didam
Contact:

Post by MatraMurena.nl »

Wat bedoel je met kromme wielen? Dat de randen een slag hebben? Voor de s heb ik nu 5 velgen bij de coater. Allen recht (stapelen zonder wiebelen). Duits model. Het kan wel zijndat yorannu verschillende type murena velgen heeft. Binnenkort heb ik overigens nog 5-10 velgen te koop van de murena.
.
Naam: Laurens
Auto's: Murena 2.0 16V, Murena 2.2S, Citroen C4 Coupe By Loeb
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Zeer handig als je bij zo een Matraspecialist terecht kunt.
In de garage is alle kennis van de murena verdwenen en sleutelen ze er liever niet aan.
Petje af voor Herman. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

@ laurens

2 wielen hadden een slag (repareerbaar).
Op de balanceerder duidelijk waarneembaar.
We hebben de wielen ook is uitgetest zonder banden, en dan bleek er toch wel wat afwijking in te zitten.
Ik heb gewoon 2 nog goede wielen van de mijne genomen, en we hebben fijn uitgebalanceerd op 1 gram nauwkeurig.
Alle wielen staan op 0 gram onbalans.
Beter kan niet.

Yoran heeft bij herhaling al is balans problemen gehad.
We hebben het alle aandacht gegeven om uit te sluiten dat het nog uit de wielen komt.
Ik heb zelf de wagen uitgebreid uitgeprobeerd en voelt OK.
Aan de wielen zal het niet meer liggen.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
Urbain
Posts: 904
Joined: Mon Feb 05, 2007 10:34 am
Location: Mortsel

Post by Urbain »

Herman,

Bij mijn bandenboer hoort het schuren van de naven en het raakvlak in de velgen tot de standaardprocedure. Bovendien spuiten ze er ook nog wat koperspray op. Als de roest weg is heeft dat ook een betere warmtegeleiding tot gevolg.
groetjes,


Urbain

Murena 1.6 1983
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Urbain, ik had nog nooit een bandenbedrijf gezien die dat deed, en zelf ook nooit acht op geslagen.

Ik kwam er achter toen ik de Honda niet goed gebalanceerd kreeg.
Die trilde bij 120km/h.
Als ik het linker wiel rechts zette en rechts naar links, dan werd dat trillen bij 80 km/h.
Voor naar achter en achter naar voor.
We hadden de wielen tot in den treure uitgebalanceerd, uit laten lijnen.
Dat zette me aan het denken.
Ik zag de roest op de naven en realiseerde me dat een paar 10en van een mm roest op de naaf bij het loopvlak wel is heel wat meer kon zijn.
Ik heb toen de roest in de wielen en op de naven weg gepolijst, en het was gelijk goed.
Dat zijn van die probleempjes die je grijze haren kunnen bezorgen.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Veel moeite om de velgen zuiver te maken doen ze hier ook niet, dat brengt niets op. Ze maken alleen de rand waar de band zit iets zuiver met een stalenborstel.
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Even CO afstellen.
Normaal snuif ik een keer aan de uitlaat en draai wat aan het CO schroefje,maar tegenwoordig hebben we daar een mooi apparaat voor.
Het blijkt dat mijn snuiven net zo goed is als dit dingetje, want bij controle gaf het apparaat aan dat ik er schijnbaar een neus voor heb 8)
Image
Image
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
matrafan
Posts: 2140
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

Ziet er inderdaad goed uit.

Zullen er weinig zijn die zo een cijfers kunnen voorleggen.

Als ze nu nog genoeg power opbrengt dan laat ze maar gaan.
Post Reply