Page 1 of 1
Adichting steekas 2.2
Posted: Wed Mar 31, 2010 10:04 am
by oetker
Ga binnenkort de reserve bak uit elkaar trekken.
Nu had ik al wat dichtingen voor de steekas in huis en al 2 jaar terug aangeschaft via Car-joy.
Daar staat een nummer op, namelijk pianTK 1028.
Daar kan ik echter niet veel mee.
Gisteren een beetje aan het zoeken geweest, en dat zijn dezelfde dichtingen die op een krukas en nokkenas van een Peu 205 zitten.
Ze hebben namelijk een peugeotnummer en wel 3010.14
Op deze website kan je zien dat ze op veel auto's zitten en ook een Ajusa nummer hebben en wel 15013000
http://www.ls-autoparts.com/Artikel.asp ... Sprachnr=1
De maten staan daar ook en kloppen met die van mij.
Aussendurchmesser [mm] 50
Innendurchmesser [mm] 35
Breite [mm] 8
Waar het mij om gaat zijn de O ringen op de steekas.
Die hebben een Matra nummer, en wel 032639300
Weet iemand daar een Peugeot/Citroen nummer voor, of de maten.
Posted: Wed Mar 31, 2010 1:06 pm
by zeuneke
deze zijn denk ik dezelfde als op de cardans van een J5 /C25 met 2.5 diesel motor,
ref begint met 31 of 32
is een gewone o ring normaal
groeten Frank
Posted: Wed Mar 31, 2010 1:09 pm
by zeuneke
opgelet, je kan voor de bourages beter de versterte nemen, degene die jij aangeeft gaan snel stuk gaan.
de bourages van de steekassen zijn bij Peugeot bijna allemaal dezelfde
check referentie 312126 of 312127 of 312110 deze hebben tegenwoordig een meedraaiende ring die vuil weghoud ...
groeten frank
Posted: Wed Mar 31, 2010 2:09 pm
by oetker
o.K., bedankt Frank, ik ga daar verder mee zoeken.
Posted: Wed Mar 31, 2010 3:11 pm
by oetker
@ Frank,
De 3 peugeotnummers die je opgeeft hebben duidelijk andere maten.
We zullen dus bij de kassieke dichtingen met nummer 3010.14 moeten blijven.
Posted: Thu Apr 01, 2010 10:17 am
by oetker
Heb een O-ring van een steekas afgehaald.

Maat is globaal buitendiameter 30mm dik 2mm.
Ik zeg globaal want de boel zit daar al een aantal km's in, maar 30x2 is een standaard maat.
Posted: Thu Apr 01, 2010 1:54 pm
by hendrik
Herman, ik heb ééns bij mij gemeten voor die o-ringen mijn steekas is 28 mm dik.
Ik heb ook ééns de buiten kant gemeten en dat zou 32 mm zijn kan dat?
Ik wil er ook wat gaan kopen maar dan moet ik de maat weten.
grt harry de matra.
Posted: Thu Apr 01, 2010 4:41 pm
by oetker
De oude zijn wat opgerekt Harry.
Denk dat 30x2 gewoon is wat we moeten hebben, maar helemaal zeker ben ik niet daarvan.
Als er geen bevestiging op het forum komt dan zal ik ze wel bij Carjoy gaan halen, dan kan ik ze gelijk nameten.
Posted: Thu Apr 01, 2010 5:07 pm
by hendrik
Ik ben vandaag in de autoschop geweest maar die kon me daar niet aan helpen.Dan ben ik maar eens bij een sanitair geweest die had ze met de binnemaat van 28 mm dat is dan wel goed maar de buiten maat is dan weer niet goed ze waren wat dunner.
grt harry de matra.
Posted: Thu Apr 01, 2010 8:24 pm
by GODFRIED
Harry,Pas op!! Zijn die van de 1.6 dan het zelfde dan de 2.2???
Herman is waarschijnlijk bezig met 2.2!!
Posted: Thu Apr 01, 2010 8:55 pm
by oetker
Volgens mijn gegevens zijn de uitgaande assen van het differentieel de zelfde maat.

Posted: Thu Apr 01, 2010 9:08 pm
by Muddy Bandit
Oude ringen meenemen en even naar een lokale lagerboer of landbouwmechanisatiebedrijf gaan.
Ik heb ook het internet afgespeurd en vervolgens een hele dag in de auto gezeten om 3 ringetjes voor de versnellingbak van m'n Rancho te vinden. Nergens succes totdat ik uiteindelijk uit wanhoop bij de lokale trekkergarage kwam... binen 5 minuten had ik een hand vol ringen in de juiste maten voor een paar euri.
Lagers haal ik meestal bij
http://www.brammer.nl/images/sce/Downlo ... europa.pdf
Ze hebben magazijnen over de gehele wereld, dus altijd wel redelijk in de buurt. (en ze hebben trouwens ook heel veel soorten en maten ringen)
Posted: Thu Apr 01, 2010 9:44 pm
by hendrik
Bij mij is de dikte van de steekas 28 mm maar ik heb dat wel met een gewoon schuifmaat gemeten. Waarschijnlijk zijn ze het zelfde als van een 2.2.
grt harry de matra.
Posted: Thu Apr 01, 2010 10:10 pm
by zeuneke
ik heb denk ik nog verpakkingen met bourages van de steekas liggen ,ik kijk dat na ,
groeten frank
Posted: Thu Apr 01, 2010 10:53 pm
by hendrik
Dag zeuneke,we hebben het over de o-ring van de steekas niet de bourage. Als je de o-ringen hebt dan zou dat fijn zijn dan hebben we de maten er van we horen het wel van je.
grt harry de matra.
Posted: Fri Apr 02, 2010 7:23 am
by GODFRIED
Vreemd dat de uitgaande assen de zelfde diameter hebben. De bakken zijn toch anders of zitten daar onderdelen in die het zelfde zijn??
Voor mij mag het de zelfde bak zijn, maar dit zal wel niet!
Posted: Fri Apr 02, 2010 7:31 am
by oetker
Denk dat de as na de 1e homokineet naast de bak anders word bij de 1.6
Het zijn uiteindelijk Citroen bakken.
De J5 heeft waarschijnlijk dezelfde onderdelen daar.
Moet ik nog uitzoeken.
Even een microfiche zien te vinden.
Posted: Fri Apr 02, 2010 8:51 am
by hendrik
Godfried, als je nog ééns bij mij komt laat ik het je zien. Ik heb hier vier asen liggen van die afbraken. waarschijnlijk hebben ze de zelfde diameter.
grt harry de matra.
Posted: Fri Apr 02, 2010 6:36 pm
by GODFRIED
Het is al met het vooruitzicht als we onderdelen moeten hebben voor de versnellingsbak dat ik vraag of er de zelfde tandwielen, synchronisatieveren, enz in zitten als de 1.6. Ik weet het niet!!
Posted: Fri Apr 02, 2010 6:46 pm
by oetker
Indedaad het is tamelijk onduidelijk.
Als je een CX bak hebt dan zitten op 1 en 2 dezelfde synchro's.
Op 3, 4, 5 zitten iets andere synchro's maar alle 3 hetzelfde en ook CX.
Er zijn echter op de 2.2 2 type's bakken gebruikt.
Zoals die van Jan V had een soort Lancia bak.
Nu heb ik al gezien dat veel onderdelen van de 2.2 bak gewoon in de J5 en de Ducato Talbot Express en Jumper van rond 83 zitten.
Ook in de DS en CX van Citroen zitten veel overeenkomsten met de murena bakken.
Denk dat de versnellingsbak qua onderdelen niet veel problemen zal geven.
Wat echt eigen is aan de Murena bak is de Bell housing.
Dat is het stuk tussen de bak en de motor.
Posted: Sat Apr 03, 2010 9:43 am
by zeuneke
Hier is ook altijd wel info te vinden,
http://www.espace-murena.com/technique.html
en kijk ook eens naar de forums van onze duitse en franse broeders , soms is het opzoek werk dat wij doen al eens voorgedaan ...
groeten Frank
Posted: Sun Apr 04, 2010 3:16 pm
by jo
Dit zijn de oude PSA dichtingen (tot anno 2000), ook al versterkt.

Dit zijn de huidige PSA dichtingen met extra versterking langs buiten

Nu moet ik de maten nog zoeken (zijn die van de Berlingo).
Posted: Mon Apr 05, 2010 9:09 am
by GODFRIED
Die zien er wel degelijk uit, ben ik nog niet tegengekomen in één van mijn auto's.
Posted: Thu Jan 20, 2011 8:23 pm
by oetker
De dichtingen voor de steekas zijn gevonden en ook de ring die de as op zijn plaats moet houden (NB: je weet wel die niet los te krijgen is

).
Er wordt gesproken deze retainer ring niet meer te plaatsen als je de as er een keer uit hebt gehad.
Dat is niet raadzaam, want na verloop van tijd gaat door radiale krachten op de dichtingen de as lekken, zoals ik al heb mogen ervaren.

Dezelfde ringen zijn dus gebruikt op de J5/Ducato/Talbot express.
Ik heb ze van deze verkoper.
http://cgi.ebay.co.uk/TALBOT-EXPRESS-FI ... 1e610ca0f1
Ik heb ook dichtingen daar gekocht voor het krukas lagerhuis van de Ducato.
Die passen vermoedelijk ook.
Posted: Thu Jan 20, 2011 9:52 pm
by Muddy Bandit
Ik ga voor keerringen en lagers altijd eerst naar
http://www.brammer.nl/nl_brammer_bearings.aspx
Hebben diverse filialen zowel in Nederland als in België.
Oude exemplaar even meenemen (of indien mogelijk liever nog een gaaf exemplaar) en dan moet het al heel gek gaan als ze het niet kunnen leveren.
Op 1 ringetje na (afdichting oliekanaal versnellingbak) konden ze voor m'n Rancho ook alles leveren, grotendeels zelfs direct uit voorraad.
En de prijzen zijn netjes, er is geen autodealermarche overheen gecalculeerd.
Posted: Thu Jan 20, 2011 10:00 pm
by oetker
Ik moet meestal een eind rijden voor dat soort bedrijven.
Gezien de gerekende prijzen van deze E-bayer kon ik voor dat bedrag niet eens gaan rijden.
Omdat ik meerdere dingetjes kocht heb ik nog om gecombineerde verzend gevraagd en dat werd keurig voor me geregeld.
Voor de dingen die ik echt niet via de pc geregeld krijg stap ik wel een keer in de auto.
Zoals de achter schokbrekers waren gewoon meer als €120 goedkoper via Imparts in Arnhem.
Dat is niet zo ver en loont het ritje wel.
Posted: Thu Jan 20, 2011 10:13 pm
by Muddy Bandit
oetker wrote:Ik moet meestal een eind rijden voor dat soort bedrijven.
Gezien de gerekende prijzen van deze E-bayer kon ik voor dat bedrag niet eens gaan rijden.
Omdat ik meerdere dingetjes kocht heb ik nog om gecombineerde verzend gevraagd en dat werd keurig voor me geregeld.
Voor de dingen die ik echt niet via de pc geregeld krijg stap ik wel een keer in de auto.
Zoals de achter schokbrekers waren gewoon meer als €120 goedkoper via Imparts in Arnhem.
Dat is niet zo ver en loont het ritje wel.
Tsja, ik rijd bijna wekelijks langs het pand van Brammer in Hengelo, kost mij dus alleen de moeite van de rem intrappen.
Posted: Fri Jan 21, 2011 6:20 am
by GODFRIED
Niet eenvoudig om deze onderdelen daar te gaan zoeken.
Maar je heb ze gevonden.