Adichting steekas 2.2

alle informatie over het restaureren en werken aan de Murena
Post Reply
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Adichting steekas 2.2

Post by oetker »

Ga binnenkort de reserve bak uit elkaar trekken.
Nu had ik al wat dichtingen voor de steekas in huis en al 2 jaar terug aangeschaft via Car-joy.

Image
Image

Daar staat een nummer op, namelijk pianTK 1028.
Daar kan ik echter niet veel mee.
Gisteren een beetje aan het zoeken geweest, en dat zijn dezelfde dichtingen die op een krukas en nokkenas van een Peu 205 zitten.
Ze hebben namelijk een peugeotnummer en wel 3010.14

Image

Op deze website kan je zien dat ze op veel auto's zitten en ook een Ajusa nummer hebben en wel 15013000

http://www.ls-autoparts.com/Artikel.asp ... Sprachnr=1

De maten staan daar ook en kloppen met die van mij.

Aussendurchmesser [mm] 50
Innendurchmesser [mm] 35
Breite [mm] 8

Waar het mij om gaat zijn de O ringen op de steekas.

Image

Die hebben een Matra nummer, en wel 032639300

Weet iemand daar een Peugeot/Citroen nummer voor, of de maten.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
zeuneke
Posts: 186
Joined: Mon Feb 21, 2005 10:19 pm

Post by zeuneke »

deze zijn denk ik dezelfde als op de cardans van een J5 /C25 met 2.5 diesel motor,

ref begint met 31 of 32

is een gewone o ring normaal

groeten Frank
zeuneke
Posts: 186
Joined: Mon Feb 21, 2005 10:19 pm

Post by zeuneke »

opgelet, je kan voor de bourages beter de versterte nemen, degene die jij aangeeft gaan snel stuk gaan.

de bourages van de steekassen zijn bij Peugeot bijna allemaal dezelfde
check referentie 312126 of 312127 of 312110 deze hebben tegenwoordig een meedraaiende ring die vuil weghoud ...

groeten frank
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

o.K., bedankt Frank, ik ga daar verder mee zoeken.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

@ Frank,

De 3 peugeotnummers die je opgeeft hebben duidelijk andere maten.
We zullen dus bij de kassieke dichtingen met nummer 3010.14 moeten blijven.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Heb een O-ring van een steekas afgehaald.
Image
Maat is globaal buitendiameter 30mm dik 2mm.
Ik zeg globaal want de boel zit daar al een aantal km's in, maar 30x2 is een standaard maat.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
hendrik
Posts: 4862
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Herman, ik heb ééns bij mij gemeten voor die o-ringen mijn steekas is 28 mm dik.
Ik heb ook ééns de buiten kant gemeten en dat zou 32 mm zijn kan dat?
Ik wil er ook wat gaan kopen maar dan moet ik de maat weten.


grt harry de matra.
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

De oude zijn wat opgerekt Harry.
Denk dat 30x2 gewoon is wat we moeten hebben, maar helemaal zeker ben ik niet daarvan.
Als er geen bevestiging op het forum komt dan zal ik ze wel bij Carjoy gaan halen, dan kan ik ze gelijk nameten.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
hendrik
Posts: 4862
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Ik ben vandaag in de autoschop geweest maar die kon me daar niet aan helpen.Dan ben ik maar eens bij een sanitair geweest die had ze met de binnemaat van 28 mm dat is dan wel goed maar de buiten maat is dan weer niet goed ze waren wat dunner.



grt harry de matra.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9852
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Harry,Pas op!! Zijn die van de 1.6 dan het zelfde dan de 2.2???
Herman is waarschijnlijk bezig met 2.2!!
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Volgens mijn gegevens zijn de uitgaande assen van het differentieel de zelfde maat.

Image
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Oude ringen meenemen en even naar een lokale lagerboer of landbouwmechanisatiebedrijf gaan.

Ik heb ook het internet afgespeurd en vervolgens een hele dag in de auto gezeten om 3 ringetjes voor de versnellingbak van m'n Rancho te vinden. Nergens succes totdat ik uiteindelijk uit wanhoop bij de lokale trekkergarage kwam... binen 5 minuten had ik een hand vol ringen in de juiste maten voor een paar euri. :wink:

Lagers haal ik meestal bij http://www.brammer.nl/images/sce/Downlo ... europa.pdf
Ze hebben magazijnen over de gehele wereld, dus altijd wel redelijk in de buurt. (en ze hebben trouwens ook heel veel soorten en maten ringen)
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
hendrik
Posts: 4862
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Bij mij is de dikte van de steekas 28 mm maar ik heb dat wel met een gewoon schuifmaat gemeten. Waarschijnlijk zijn ze het zelfde als van een 2.2.



grt harry de matra.
zeuneke
Posts: 186
Joined: Mon Feb 21, 2005 10:19 pm

Post by zeuneke »

ik heb denk ik nog verpakkingen met bourages van de steekas liggen ,ik kijk dat na ,

groeten frank
User avatar
hendrik
Posts: 4862
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Dag zeuneke,we hebben het over de o-ring van de steekas niet de bourage. Als je de o-ringen hebt dan zou dat fijn zijn dan hebben we de maten er van we horen het wel van je.



grt harry de matra.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9852
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Vreemd dat de uitgaande assen de zelfde diameter hebben. De bakken zijn toch anders of zitten daar onderdelen in die het zelfde zijn??

Voor mij mag het de zelfde bak zijn, maar dit zal wel niet!
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Denk dat de as na de 1e homokineet naast de bak anders word bij de 1.6
Het zijn uiteindelijk Citroen bakken.
De J5 heeft waarschijnlijk dezelfde onderdelen daar.
Moet ik nog uitzoeken.
Even een microfiche zien te vinden.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
hendrik
Posts: 4862
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Godfried, als je nog ééns bij mij komt laat ik het je zien. Ik heb hier vier asen liggen van die afbraken. waarschijnlijk hebben ze de zelfde diameter.





grt harry de matra.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9852
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Het is al met het vooruitzicht als we onderdelen moeten hebben voor de versnellingsbak dat ik vraag of er de zelfde tandwielen, synchronisatieveren, enz in zitten als de 1.6. Ik weet het niet!!
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Indedaad het is tamelijk onduidelijk.
Als je een CX bak hebt dan zitten op 1 en 2 dezelfde synchro's.
Op 3, 4, 5 zitten iets andere synchro's maar alle 3 hetzelfde en ook CX.
Er zijn echter op de 2.2 2 type's bakken gebruikt.
Zoals die van Jan V had een soort Lancia bak.

Nu heb ik al gezien dat veel onderdelen van de 2.2 bak gewoon in de J5 en de Ducato Talbot Express en Jumper van rond 83 zitten.
Ook in de DS en CX van Citroen zitten veel overeenkomsten met de murena bakken.
Denk dat de versnellingsbak qua onderdelen niet veel problemen zal geven.
Wat echt eigen is aan de Murena bak is de Bell housing.
Dat is het stuk tussen de bak en de motor.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
zeuneke
Posts: 186
Joined: Mon Feb 21, 2005 10:19 pm

Post by zeuneke »

Hier is ook altijd wel info te vinden,
http://www.espace-murena.com/technique.html

en kijk ook eens naar de forums van onze duitse en franse broeders , soms is het opzoek werk dat wij doen al eens voorgedaan ...

groeten Frank
jo
Posts: 1524
Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
Location: Oelegem

Post by jo »

Dit zijn de oude PSA dichtingen (tot anno 2000), ook al versterkt.
Image
Dit zijn de huidige PSA dichtingen met extra versterking langs buiten
Image
Nu moet ik de maten nog zoeken (zijn die van de Berlingo).
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
User avatar
GODFRIED
Posts: 9852
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Die zien er wel degelijk uit, ben ik nog niet tegengekomen in één van mijn auto's.
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

De dichtingen voor de steekas zijn gevonden en ook de ring die de as op zijn plaats moet houden (NB: je weet wel die niet los te krijgen is :wink: ).
Er wordt gesproken deze retainer ring niet meer te plaatsen als je de as er een keer uit hebt gehad.
Dat is niet raadzaam, want na verloop van tijd gaat door radiale krachten op de dichtingen de as lekken, zoals ik al heb mogen ervaren.
Image
Dezelfde ringen zijn dus gebruikt op de J5/Ducato/Talbot express.

Ik heb ze van deze verkoper.
http://cgi.ebay.co.uk/TALBOT-EXPRESS-FI ... 1e610ca0f1

Ik heb ook dichtingen daar gekocht voor het krukas lagerhuis van de Ducato.
Die passen vermoedelijk ook.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Ik ga voor keerringen en lagers altijd eerst naar http://www.brammer.nl/nl_brammer_bearings.aspx

Hebben diverse filialen zowel in Nederland als in België.
Oude exemplaar even meenemen (of indien mogelijk liever nog een gaaf exemplaar) en dan moet het al heel gek gaan als ze het niet kunnen leveren.
Op 1 ringetje na (afdichting oliekanaal versnellingbak) konden ze voor m'n Rancho ook alles leveren, grotendeels zelfs direct uit voorraad.
En de prijzen zijn netjes, er is geen autodealermarche overheen gecalculeerd.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Ik moet meestal een eind rijden voor dat soort bedrijven.
Gezien de gerekende prijzen van deze E-bayer kon ik voor dat bedrag niet eens gaan rijden.
Omdat ik meerdere dingetjes kocht heb ik nog om gecombineerde verzend gevraagd en dat werd keurig voor me geregeld.
Voor de dingen die ik echt niet via de pc geregeld krijg stap ik wel een keer in de auto.
Zoals de achter schokbrekers waren gewoon meer als €120 goedkoper via Imparts in Arnhem.
Dat is niet zo ver en loont het ritje wel.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

oetker wrote:Ik moet meestal een eind rijden voor dat soort bedrijven.
Gezien de gerekende prijzen van deze E-bayer kon ik voor dat bedrag niet eens gaan rijden.
Omdat ik meerdere dingetjes kocht heb ik nog om gecombineerde verzend gevraagd en dat werd keurig voor me geregeld.
Voor de dingen die ik echt niet via de pc geregeld krijg stap ik wel een keer in de auto.
Zoals de achter schokbrekers waren gewoon meer als €120 goedkoper via Imparts in Arnhem.
Dat is niet zo ver en loont het ritje wel.

Tsja, ik rijd bijna wekelijks langs het pand van Brammer in Hengelo, kost mij dus alleen de moeite van de rem intrappen.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
GODFRIED
Posts: 9852
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Niet eenvoudig om deze onderdelen daar te gaan zoeken.
Maar je heb ze gevonden.
Matra Bagheera S - 1977
Post Reply