Page 1 of 1
Een duivels pijpje
Posted: Wed Mar 17, 2010 8:02 pm
by oetker
Het standaard geluid van de Murena is eigenlijk meer als voldoende, toch vind ik het pijpje van de standaard uitlaat wat iel.
Het straalt geen overtuiging uit en een mooi sportuitlaatje zou ik wel mooi vinden.
Daar zijn voor de murena Devil pijpen voor ontwikkelt.
Deze maken echter een bult herrie, en ik vind ze wat laag hangen.
Nu had ik bij Fjodor zo'n pijp meegenomen, en werd al de hele winter bewaakt door Matra-kat.

Deze pijp is gaar, maar de sierstukjes viel nog wel wat mee te doen.

Kon ik gelijk achter de uilaat het plaatwerk ook een beetje zindelijk maken.

Ziet er wel geslaagd uit.
Nog even de letters er afhalen en wat fatsoeneren.
Tot ik zelf een sportuitlaat ga bouwen kan dit wel.
Geluid blijft nagenoeg gelijk en hangt hoger als een devil pijp.
Posted: Wed Mar 17, 2010 8:36 pm
by MatraMurena.nl
Ik rijd altijd nog mooi met mijn RVS pot van skytune.
Moet hem wel een keertje weer losmaken, de eindpijp heeft een paar scheurtjes bij las. dus even lassen en extra steunen.
Lekker zacht bij 30 km/h door het dorp, totdat ik het gas indruk. Lekker geluid. eerst zwaar, daarna in de toeren meer schreeuwend.
het is wel een demper met absorptie demper, dus met vrije doorstroom.
Dit heeft minder tegendruk op de motor. Ik weet nog steeds niet of dit zorgt voor meer of minder vermogen bij mijn 1.6.
Weet iemand hier antwoord op?
Posted: Wed Mar 17, 2010 10:21 pm
by Muddy Bandit
MatraMurena.nl wrote:
Dit heeft minder tegendruk op de motor. Ik weet nog steeds niet of dit zorgt voor meer of minder vermogen bij mijn 1.6.
Geeft in de theorie meer vermogen doordat de verbrande uitlaatgassen weg kunnen zonder tegendruk.
In de praktijk zul je hier echter weinig tot niets van merken, vermogenswinst zit meestal tussen de 1 en 2%.
In combinatie met een spaghetti-spruitstuk kan de vermogenswinst oplopen tot zo'n 5%, mits de diameter van de buis optimaal is en er weinig tot geen bochten in de uitlaatpijp zitten.
Die Devil-eindpijpjes doen eigenlijk hetzelfde.
Doordat ze uitlopen naar een grotere diameter creëren ze een soort onderdruk aan het einde van de uitlaat waardoor de uitlaatgassen afgezogen worden uit het uitlaatsysteem.
Maar ik vind de "looks", levensduur en het geluid van een goede RVS-absorptiedemper belangrijker dan die vermogenswinst.

Posted: Wed Mar 17, 2010 10:31 pm
by MatraMurena.nl
Ja, ik ook.
Ik heb wel gewoon een enkele pijp, maar wel een stuk dikker. De demping is als het goed is ook geheel RVS wol. Dus lang mee zal hij wel gaan.
Posted: Wed Mar 17, 2010 11:45 pm
by jo
Een tweetakter heeft tegendruk nodig maar een viertakter heeft zuiging nodig.
Te grote pijp is geen zuiging.
Dat is wat ik ooit geleerd heb.
Posted: Thu Mar 18, 2010 8:34 am
by benny
Ik wou dat mijn Murena klonk als een Ducati.
Posted: Thu Mar 18, 2010 9:28 am
by MatraMurena.nl
jo wrote:Een tweetakter heeft tegendruk nodig maar een viertakter heeft zuiging nodig.
Te grote pijp is geen zuiging.
Dat is wat ik ooit geleerd heb.
Ik heb er geen verstand van. Maar ik doel op de eindpijp (sierstuk). Deze is dikke dan de pijp zelf. De dikte van de pijp valt verder wel mee denk ik. wel iets dikker dan standaard, maar niet extreem.
Posted: Thu Mar 18, 2010 10:39 am
by JV
Oogt goed, Herman, en daar ging het om.
Posted: Thu Mar 18, 2010 10:44 pm
by jo
MatraMurena.nl wrote:jo wrote:Een tweetakter heeft tegendruk nodig maar een viertakter heeft zuiging nodig.
Te grote pijp is geen zuiging.
Dat is wat ik ooit geleerd heb.
Ik heb er geen verstand van. Maar ik doel op de eindpijp (sierstuk). Deze is dikke dan de pijp zelf. De dikte van de pijp valt verder wel mee denk ik. wel iets dikker dan standaard, maar niet extreem.
Dan zal het wel goed zijn.
Dat Ducati geluid is mooi maar stoort op de duur wel (Ik heb mijn Duc gewisseld met de Berlingo).
Vroeger met de kever, mijn broer had een Ansa spagetti steken die reed op ralenti het straat uit, ik reed met een Zoom (blinkende dwarse pijp), horendul werd je op lange ritten.
Posted: Sat Mar 20, 2010 9:43 pm
by pete speed
Klonk mijn Murena-uitlaatje maar als die van de Le Mans Matra's ; ik droom er nog vaak van; op You Tube kun je het nog wel beluisteren, maar ik heb ze nog echt meegemaakt, je werd er echt doof van , maar wat een sound, pwah!
meet........
Posted: Sun Mar 21, 2010 1:09 am
by oetker
Hmm, dan zullen we toch eerst ergens de V12 in de Murena moeten prutsen.
Uitlaat had ik ergens geplanned ter hoogte van de achterlichten.
Iemand nog ergens zo'n motor liggen?
Zal wel een beetje duur rijden worden.
Ik hoorde van Kees vd Ven dat de brandstof die er in moet €9.- per liter kost.
