Page 1 of 2
Murena S met kuren
Posted: Mon Nov 09, 2009 7:53 pm
by pete speed
Hallo Matramannen,
Mijn 1983 Murena "S" (org) heeft tot nog toe perfect gefunctioneerd, maar vertoont nu plotseling de volgende kuren : bij optrekken en gas geven gaat hij boven de 3000 rpm onmiddelijk hoesten en proesten, en moet ik daarna heel langzaam het toerental weer opbouwen om haar rijdend te houden. Boven 3000rpm gaat het dan weer mis.
Wat hebben we tot nog toe gedaan???
* alle benzine uit de tank en carbs( 2x solex ) verwijderd en nieuwe
benzine 98 Ron + Forto brandstofsysteemreiniger gevuld.
* solexen uit elkaar gedraaid , gereinigd en weer gemonteerd
* vacuumslangen voor de ontsteking en de carbs vernieuwd
* vervroeging ontsteking middels vacuum gecontroleerd en werkt goed,
ergo bodemplaat verdraaid
* verdelerkap en rotor vervangen
* bougies vervangen
* bougiekabels vervangen
Starten (zonder choke) gaat goed en zij blijft ook goed stationair lopen,gas geven zonder belasting gaat goed en het gas wordt goed opgepakt. Ga ik echter rijden en trek op met het gas boven 3000rpm dan gaat het mis.
Meestal; kan ik het euvel wel te vinden en herstellen ( al 28 jaar ) maar nu weet ik het even niet meer; Mexicaanse griep of is er toch iets defect;
Wie het weet mag het graag zeggen,
Hope to hear from you
The Pete
Posted: Mon Nov 09, 2009 8:07 pm
by oetker
Dat lijkt me een typisch geval van een brandstofpomp die bij grote vraag niet meer kan opbrengen wat nodig is.
Heb hetzelfde gehad bij een chevy van in het verleden.
Pomp vervangen en klaar denk ik.
Posted: Mon Nov 09, 2009 8:13 pm
by matra530lx
Pete,
Er zijn twee puntjes waar ik aan denk.
1) de linker carburator is voorzien van een kalibratie stuk in de benzine aansluiting, deze is tijdens het kuisen toch niet op de verkeerde carbu geplaatst?
2) Is het anti-luchtverontreinigingssysteem gecontroleerd en juist afgesteld?
En misschien toch nog een derde puntje, de ontstekings unit is deze gecontroleerd.
Mvg,
Matra 530 Lx
Posted: Tue Nov 10, 2009 6:01 pm
by henk wouterse
kleppen kunnen het ook nog zijn
Posted: Tue Nov 10, 2009 6:38 pm
by GODFRIED
Dat het niet altijd zo eenvoudig is heb ik ook al ondervonden.
Volgens mij moet je dit zoeken in de ontsteking of de carburatie maar zo te zien zou de carburatie in orde moeten zijn. Daar ben je natuurlijk niet mee geholpen. Ik zou de delco en de module van de onsteking eens vervangen als je deze reserve hebt!
Ik hoop dat je de fout vlug vindt.
succes.

Posted: Wed Nov 11, 2009 8:10 am
by fjodor 2.2
Doet hij het zelfde met choke?
Posted: Wed Nov 11, 2009 5:55 pm
by randha
Acceleratie sproeiers kunnen vervuild zijn en idd de brandstof pomp
en evt onstekings module vervangen.
bougies al vervangen?
kanalen ff goed doorspuiten met luchtcompressor
succses

Posted: Thu Nov 12, 2009 11:41 pm
by pete speed
Rhanda
dit is al gebeurd en ook de bougies, -kabels, verdeler, rotor, ontstekings -module, zijn al vervangen, carbs zijn geheel gedemonteerd, doorgeblazen , van nieuwe membramen en pakkingen voorzien. de vacuumslangen vervangen, benzine geleegd en nieuwe met Forto brandstofsysteemreiniger gevuld, haar eens liefdevol over het dakje gestreeld,en ja Fjodor, met de choke erop blijft het euvel hetzelfde, alleen zij rookt dan een dikke sigaar als je snapt wat ik bedoel; dus ondertussen alles al uitgetest maar het euvel blijft bestaan.
Mogelijk een kabelbreuk? zegt nu iemand; kabelstrang van de moter vervangen kost € 600 Een dure grap als je niet zeker bent van het euvel.
Ben ik dan de enige die dit tegenkomt???of moeten we er maar gewoon een troshoop ( st Maarten ) van maken want zo is er ook geen lol aan;
ben benieuwd naar jullie oplossingen !
The Pete
Posted: Thu Nov 12, 2009 11:49 pm
by oetker
Je zult moeten gaan elimineren wat het probleem is.
Het kan zijn dat bij hoger toerental er ergens dermate stroom gevraagd word dat de spanning ergens inzakt, waardoor het ontstaat.
Hang is een voltmeter aan de bobine en moduul.
Kijk of de spanning daar inzakt als het probleem optreed.
Ook de bobine is verdacht in deze.(interne overslag van de hoge spanning)
Massacontacten kunnen ook het probleem veroorzaken.
Op de massapunten chassis kan door coroderen op de galvanolaag vervelende problemen optreden.
De corosie kruipt als het ware onder de contacten en je ziet het niet aan de buitenkant, en bij hogere belastingen kan het probleem dan optreden.
Posted: Fri Nov 13, 2009 9:48 am
by ALAIN VAN AKEN
Ik heb dit probleem nog niet gehad.
Wel onregelmatig toerental (op en neer gaan) zonder verdere hinder, dit kwam toen van de delco.
Motorkabel is ook vervangen mbt corrossie in kabel tussen starter en alternator. Dit gaf uitvallen van wagen, horten en schokken tijdens rijden.
Posted: Fri Nov 13, 2009 10:49 am
by GODFRIED
Heeft de murena ook een filter op aanzuigleiding in de benzinebak???
Hier heb ik problemen mee gehad met mijn bagheera die daar iets van weg hebben, onvoldoende en niet constante benzine toevoer.
Of misschien een defect aan de benzinepomp??
Zit het niet dieper in de delco??
Je hebt al zoveel gedaan dat ik begrijp dat je nerveus begint te worden. Het zal wel een kleinigheid maar waar zit het.
Veel succes.

Posted: Fri Nov 13, 2009 9:19 pm
by matrafan
Heb nog eens het begin van het topic gelezen.
Komt me verdacht veel overeen met hetgeen ik had/heb met m'n bagheera.
Stationair toerental ok? maar zo rond een constante 3000 toeren schokken en stoten.
Blijkt uiteindelijk in de afstelling en regeling van de carburators te zitten.
Alhoewel het probleem nog niet helemaal van de baan is, ben ik nog steeds niet helemaal tevreden.
Posted: Fri Nov 13, 2009 10:05 pm
by fjodor 2.2
Hoi Pete,
De stekker in het vooronder. bestuurders zijde net voor het zekerings bakje is deze stekker goed deze is voor de Bobine. En niet te vergeten hoe is de zekerings print?
Zoals herman zegt hoe gaat het met de spanning op de bobine?
brandstof
Posted: Sat Nov 14, 2009 10:43 am
by matrafamily
Dag Peter,
uit ervaring, het heeft iets te maken met de brandstof, pomp, vacum in de tank, verkeerde montage van de aanzuigleiding op de carbs rechts moet groter gaatje zijn en op de carb links moet de retourleiding klein zijn, heb je een mechanische pomp of een elektrische. Mogelijk aanzuigen van lucht ergens via aansluitingen of pomp.
Gr Cornelis
Murena S met kuren
Posted: Sun Nov 15, 2009 6:53 pm
by pete speed
Hallo Cornelis,Godfried,Alain,Herman en Fjodor,
Hartelijk dank voor jullie reactie; that's what friends are for !
Ik heb de carburateurs vandaag gedemonteerd en nog eens gecontroleerd ; op de linkercarburateur zit aan de linkerkant (op de retourleiding) het kleinste gaatje, dus hij staat goed. De benzinepomp is origineel(gefelst type), maar die heb ik nog niet gecontroleerd, heb vandaag voor de zekerheid maar een nieuwe besteld; ben echt benieuwd of dit het euvel is.
Het verhaal van de kabelboom laat me ook niet los, want toen ik haar kocht had ze vergelijkbare problemen, hoewel ik dit niet zeker meer weet ; het is tenslotte 15 jaar geleden. De kabelstrang lag toen door te schuren (zichtbare schade) op de dynamosteun; Op deze steun heb ik indertijd een ring op gelast en er een blauw kunststof kabeldingetje van Peugeot op gezet zodat de kabel daar nu vast ligt, mogelijk dat hij nu toch gebroken is; je kunt hier bij de S overigens heel slecht bij zonder een hele hoop te demonteren; dus ik ga de benzinepomp proberen en als dat het niet is ga ik voor de kabelboom, hoewel ik natuurlijk niet graag nog eens zoveel geld in de restauratie steek ; eens moet het ook goed zijn.
De stekker en de aarde zijn perfect in orde ; d?t probleem ken ik al langer en heb de plaats van de aarde ?n de stekkerverbinding stevig gewaxt, zodat er geen water/vocht meer bij kan komen; dit raad ik trouwens iedereen aan ; zet de stekkerverbindingen gewoon vol met parafine (spuitbussen zijn overal te koop en dit werkt heel goed ; de zekeringplatine is nieuw, althans 4 jaar geleden nieuw uit Frankrijk ( =steviger) gemonteerd, maar voor de zekerheid ook de oude vandaag nog eens geprobeerd, maar helaas geen verbetering.
De Delco heb ik vervangen, en de benzinefilter in de leiding v??r de benzinepomp ook.
De bobine is nog dezelfde, maar die is ?f kapot ?f werkt maar niet ertussen in, dat is tenminste mijn ervaring met die dingen; evenals de condensator : kapot is kapot.
Alle suggesties zijn most welcome, en ik houd jullie op de hoogte,
The Pete
Posted: Sun Nov 15, 2009 7:07 pm
by oetker
Quote
-------
De bobine is nog dezelfde, maar die is ?f kapot ?f werkt maar niet ertussen in,
=============================================
Daar heb ik toch een andere mening over.
Een intern lek kun je niet zien en dat zou zo maar bij een bepaald toerental kunnen optreden.
Condensators zijn hafgeleiders en kunnen ook een intern lek hebben.
Het is zeker niet zo dat het werkt of niet.
Het kan ook half werken.
Posted: Sun Nov 15, 2009 7:21 pm
by benny
Is het inhouden en dan opnieuw optrekken? En is het euvel minder erg als je minder gas geeft?
Posted: Sun Nov 15, 2009 7:41 pm
by matrafan
Quote
-------
De bobine is nog dezelfde, maar die is ?f kapot ?f werkt maar niet ertussen in,
=============================================
Zoals Herman zegt deze kan ook half werken.
Heb het meegemaakt dat de vonk af en toe oversloeg naar kabel ontsteking of + pool (weet ik niet meer, was ??n van de twee).
Zeer goed te zien in het donker en enkel bij gas geven en op hoger toerental.
Best toch effen nazien.
Posted: Mon Nov 16, 2009 5:15 pm
by jurgen M
Heb ongeveer iets gelijks gehad enkele jaren terug. Voor mijn motorwissel. OP de delco en elektronische ontsteking zitten aansluitingen voor een condensator. Totaal onlogisch bij een elektronische ontsteking en dus had ik deze maar weggelaten, met de rare kuren die jijnook opgaf. Dan heb ik eens nieuwe condensatoren gemonteerd, en sindsdien heb ik geen stilvallers of vermogendalingen meer gehad. Misschien toeval, maar voor de prijs van de condensators moet je het niet laten.
Proberen !

Posted: Mon Nov 23, 2009 1:50 pm
by pete speed
Zat midden in de verhuizing , dus andere zaken gingen even voor ; ik ga in elk geval de komende week even de condensator en bobine vervangen.
houd jullie op de hoogte
Posted: Sun Mar 24, 2013 7:26 pm
by corder
is dit probleem nog gevonden ?
wij hebben ook een dergelijk probleem met een 2.2
met 3000 toeren inhouden, met ander bougies was het rond 4000.
hij zou toch gewoon 5500 toeren moeten kunnen draaien ?
Posted: Sun Mar 24, 2013 7:54 pm
by oetker
Bij Pete was de bobine de oorzaak.
Verder heeft hij een nieuwe nokkenas gezet.
Groet Herman
Posted: Tue Mar 26, 2013 9:09 pm
by johanansingh
Heb dit verhaal ook doorgelezen en heb dit zelf ook gehad. Bij mijn 2.2 ( ook s motor) was de nokkenas versleten.
Starten enzo geen probleem rijden gaat ook prima tot je bij ongeveer bij 3000 toeren bent dan houd het feest ineens op...
Nokkenas vervangen en alles was oké. Ook echt zichtbaar versleten trouwens.
Posted: Fri Mar 29, 2013 5:59 pm
by pete speed
Het wás de nokkenas ; 2 nokken versleten , 1 was geheel verdwenen, malleen de zijwandjes stonden er nog ( foto) ; volgens Lazlo te voorzichtig gereden, dus met weinig toeren, dan komt er blijkbaar te weinig olie boven in de motor. heb er nu een Sodemo Maxiroute van Politecnic inzitten en de carbs wat aangepast ; gaat weer als de brandweer
Posted: Fri Mar 29, 2013 6:39 pm
by benny
Das inderdaad versleten. Wel eigenaardig.
Posted: Fri Mar 29, 2013 8:12 pm
by oetker
Zo beroerd heb ik nog nooit een nokkenas gezien.
Waren de tuimelaars wel goed gemonteerd?
4 uitlaat tuimelaars hebben een extra oliekanaal.

Posted: Fri Mar 29, 2013 10:18 pm
by benny
Heb ook de indruk dat daar iets serieus verkeerd gegaan is of verkeerd gemonteerd!!!!!
Posted: Fri Mar 29, 2013 10:40 pm
by oetker
De tuimelaars worden nog wel eens verwisseld.
Dan komt daar geen olie.
De inlaat tuimelaars hebben dat oliekanaal niet.
Posted: Fri Apr 05, 2013 10:08 am
by johanansingh
Te weinig toeren dus te weinig smering. Vertelde Laslo mij ook.
Heb een standaard nokkenas laten afdraaien zodat er iets meer kleplift ontstaat. En bevalt prima.
Posted: Fri Apr 05, 2013 2:04 pm
by pete speed
Toch heeft deze nokkenas het 60.000 km uitgehouden , dus van verkeerd gemonteerd kan geen sprake zijn; het is gewoon een kwestie van te weinig olie daar bovenin.Heb er nu een toevoeging aan de olie gedaan van TSL die de droogloop van de mechanische delen voorkomt