Page 1 of 2

benzine ellende!!

Posted: Tue Oct 27, 2009 1:13 pm
by fjodor 2.2
Ken je dat dat de tank aan het leegraken is. Maar dan komt de grootste ellende waar kan ik nog super 98 kopen. Uit eindlijk in alblasserdam uit gekomen vanuit antwerpen.
Nu weet ik zelf dat je bij de tinq nog kan tanken.
Wie weet er nog meer??????

Posted: Tue Oct 27, 2009 8:31 pm
by oetker
Ben me eigenlijk niet bewust dat je die niet overal meer kan krijgen.
Hier in Tiel nog wel.
In geval van nood kan 95 ook wel, maar het gepingel achterin is niet van de lucht dan.

Posted: Tue Oct 27, 2009 9:21 pm
by matrafan
Tot nog toe is het hier in Belgi? geen enkel probleem om 98 ron te tanken.

Denk zelf dat bijna elk merk van tankstation nog een pomp met 98 heeft staan.

De belgen lopen altijd een beetje achter, voor ??n keer ook eens in de positieve zin voor de matrafielen.

Posted: Tue Oct 27, 2009 10:06 pm
by henk wouterse
anders v power is 97 dacht ik, of ultimate van bp
hier word het ook schaars bij ons

Posted: Tue Oct 27, 2009 10:09 pm
by oetker
Die V-power pingelt mijn murena het hardst op.
Weet niet wat voor toevoegingen daar in zitten.
Vertrouw zelf deze benzine niet.

Posted: Tue Oct 27, 2009 10:35 pm
by Muddy Bandit
Het zal steeds moeilijker gaan worden.
Het aantal verkooppunten met super 98 is hier in een paar jaar tijd ook al teruggevallen naar 2...de ?ne is een zgn. "witte pomp", de andere Total.
Maar het ligt eerder aan de pomphouders dan aan het merk, het wordt voor de pomphouders gewoon steeds minder rendabel om die super 98 nog in het assortiment te houden.

Jammer voor diegenen die juist deze brandstof nodig hebben voor hun hobby.
Maar is LPG geen optie?
Je rijdt al belastingvrij, en na 800 liter tanken is de installatie ook weer terugverdiend. :wink:

Posted: Tue Oct 27, 2009 10:38 pm
by Muddy Bandit
oetker wrote:Die V-power pingelt mijn murena het hardst op.
Weet niet wat voor toevoegingen daar in zitten.
Vertrouw zelf deze benzine niet.
Pas vooral op met die alcohol-toevoeging, vele oltimer rubberdelen (leidingen, membraam brandstofpomp) worden hierdoor compleet opgelost. :evil:

Posted: Tue Oct 27, 2009 11:15 pm
by oetker
Ben een beetje roestig met LPG installaties.
Heb even alle nieuwe eisen en technieken bestudeerd, en voor de Honda ben ik al spullen aanhet sprokkelen.
Image

matra-kat aproved 8) nu de RDW nog.
Image

Posted: Wed Oct 28, 2009 8:49 am
by henk wouterse
ik weet niet hoe het met de oude honda's is maar de nieuwere waren allemaal allergies voor lpg en moesten behoorlijk aangepast worden.

Posted: Wed Oct 28, 2009 8:57 am
by fjodor 2.2
Hier in mijn buurt is ook nog genoeg 98 te krijgen maar als je dus wat verder rijdt is het zoeken. En lpg ik weet het nog niet als het moeilijk wordt met 98. ga ik over maar nu nog niet.

Posted: Wed Oct 28, 2009 9:14 am
by oetker
Quote
-------
ik weet niet hoe het met de oude honda's is.
=============================

Ik bouw hier een klassieke installatie in met no nonsens.
Er komt zelfs geen mixer/gasstuk in en vacuum sturing.
Een mixer heeft te kleine venturi, waardoor de auto niet meer goed op benzine loopt.
Ik bouw het zoals ik het vroeger deed, iedere venturi een eigen gaspijpje.
De venturi die het meest vraagt, krijgt het meest.
Er zijn dan ook maar 2 regelpunten.
1 voor stationair en 1 voor de rijkdom van het gas.
In basis veranderd er dan niets aan de motor, die zal perfect op benzine lopen.
Mocht die dan niet op gas willen starten dan is benzine zo open gezet.

Verwacht er eerlijk gezegd geen problemen mee.
Heb 1 Simca 1100/Sunbeam 1250 TC/Mitsubishi galant/AMC Pacer en Mercury Fairmont in het verleden zo omgebouwd.
Er zit in de Honda geen management, en ook geen lambda.
Is natuurlijk niet zo geavanceerd als tegenwoordig, maar dit werkt altijd.
Je levert iets vermogen in en het loopt een fractie duurder, maar het weegt niet op tegen de ellende van Electronisch geregelde systemen.

Posted: Wed Oct 28, 2009 10:33 am
by jo
Het fabelte gaat dat Honda motoren niet tegen LPG kunnen, dat ze extra kopsmering nodig hebben (additief dat "lube" en nog iets heet).
Bij onze Honda zou de garantie vervallen moesten we LPG steken vertelde de garage.
In elk geval doen we niet genoeg km met die wagen om een LPG af te schrijven (40000 op 5 jaar).

Posted: Wed Oct 28, 2009 10:55 am
by oetker
In principe is het zo dat als een auto op arme benzine kan lopen, dan moet dat op gas geen probleem geven lijkt me.
In de states rijden ze er zelfs mee op US Octaan 87 (NB: is hier ongeveer 91).
Klepjes iets ruimer zetten en ontsteking wat verstellen.
De Honda's met uitgebreider motormangement hadden wat problemen geloof ik.

Deze Honda heeft weinig flauwekul er op.
Alleen 3 kleppen per cilinder, maar verder een simpele motor.
Flashlube geloof ik al helemaal niet in.
Kleppen smeren in een verbrandingsruimte lijkt me onzin en koelen doet een liter Flashlube per x duizend kilometer ook niet veel lijkt me.

We zullen zien.

Posted: Wed Oct 28, 2009 11:13 am
by jo
flashlube inderdaad, ik geloof er ook niet in temeer er al minder agresieve stoffen in de motor aanwezig zijn dewelke veel slechter zijn (koolaanslag bvb.).
Smeren van de kleppen gebeurt langs de oliezijde is mijn mening.

Posted: Wed Oct 28, 2009 11:19 am
by hendrik
Dag matramannen,ik heb ook een honda prelude gehad op gas en ik heb er alleen maar problemen mee gehad .
Mijn broer heeft een Wrangler jeep van 1982 en die rijd al een jaar of vier
met benzine 95 zonder problemen.
Ik ga het eens uit testen met mijn murena om met 95 te tanken.



grt harry de matra.

Posted: Wed Oct 28, 2009 11:22 am
by fjodor 2.2
Harry

Ik ben benieuwt wat je ervaringen zijn.

Posted: Wed Oct 28, 2009 11:42 am
by henk wouterse
ik heb ook vaker 95 getankt als je onderweg zonder zit en ze hebben niet anders, geen probleem ermee maar ik heb wel rustig gereden

Posted: Wed Oct 28, 2009 1:39 pm
by jurgen M
Ik heb een Saab 900 op gas gehad met 430000km, een mazda 121 , nu een saxo met ondertussen 150000 KM en een Kia rio op LPG en tot nu toe nog nooit problemen, de juiste bougies zijn wel belangrijk

Posted: Wed Oct 28, 2009 3:53 pm
by JV
Ik rijd met de Murena altijd op 95 en zonder problemen.

Posted: Wed Oct 28, 2009 4:17 pm
by oetker
Quote
--------
Ik rijd met de Murena altijd op 95 en zonder problemen.
======================================

Dat mag bijzonder heten, maar ik zou het niet doen.

Posted: Wed Oct 28, 2009 5:49 pm
by hendrik
Hij matramannen,ik ben vandaag bij een gasinstalateur geweest voor wat
uitleg te vragen over gasinstalatie.
Bij de franse auto's kan dat geen kwaad om dat ze stalenkleppen hebben.
Maar ik wil toch geen gas dan moet je extra wegenbelastingen betalen en dat zie ik niet zitten en dan ook nog keuring.
Maar die man zei dat het geen kwaad kan 95 te tanken met de murena.
Hij zei ook voor die paar kilometer zou hij er ook geen gas in leggen.
Nu weet ik het ook niet meer. In de grijze murena had ik gas liggen
maar die heb ik er toen uitgehaalt jammer.

grt harry de matra.

Posted: Wed Oct 28, 2009 8:07 pm
by oetker
Eigenlijk jammer dat je het gas er uit gehaald hebt Harry.
De Murena's lopen er goed op en je hebt boven de 100 octaangehalte.
Nu is het in Nederland zo dat je voor auto's ouder dan 25 jaar op gas geen extra hoeft te betalen.
Evengoed is in laten bouwen niet interessant.
Laten doen kost best wel, en dan haal je het er niet uit met de kilometers die je Murena maakt.
Als ik de Murena op gas zet is dat alleen maar omdat ik de benzine niet meer vertrouw.
Ik heb mezelf de opdracht gesteld voor €500.- lpg in de Honda te bouwen incl RDW keuring en met nieuwe onderdelen volgens norm.
Dat is er na 6000 km uit. (3 maanden).
Ik wil proberen nog even 150.000 km erbij te zetten.
Ding is net ingereden na 24 jaar.

Posted: Wed Oct 28, 2009 8:50 pm
by matrafan
Heb de laatste 25/30 jaar met LPG gereden, ook de Rover met de honda-motor.

Had ook een traditionele vacuum-installatie zonder kopsmering en heb met geen enkele wagen ooit problemen gehad.

In de Simca 1307/8 met zelfde motor als de bagheera (4 carburators) ook meerdere jaren probleemloos gereden.

Bij de Rover 620 met benzine-injectie special kastje ingebouwd zodat deze altijd op benzine starte en na enkel seconden overschakelde op LPG.
Enige foutje bij deze wagen: het lampje van de Lambda-sonde bleef constant branden aangezien LPG een zuivere verbranding heeft .

Heb sinds enkele maanden een Rover 75, de dieseluitvoering en vindt dit maar :cry: :cry: :cry: :cry: .

Posted: Wed Oct 28, 2009 10:03 pm
by Muddy Bandit
De meeste oudere (ongeregelde) motoren lopen probleemloos op LPG.
Het enigste probleem wat je tegen kunt komen zijn de kleppen en soms de koeling.
De koeling speelt eigenlijk alleen bij die oude gietijzeren koppen, en even thermostaat hierop aanpassen doet vaak al wonderen.
En de kleppen kunnen meestal wel vervangen worden door hardere exemplaren.

Mijn '87 Suzuki SJ413 loopt al vele jaren enkel nog op LPG, en tot volle tevredenheid.
Dus ook gewoon starten op LPG, gaat zelfs in de strenge winters probleemloos.
En de teller staat inmiddels op 365.000 km. :o
De wegenbelasting die ik hiervoor betaal is wel een stuk duurder, maar het prijsverschil tussen benzine en LPG van ongeveer 1 euro per liter maakt het voor mij al snel rendabel... de wagen gebruikt ongeveer 1 liter per 6 km. :oops:

Als de Grand Raid straks klaar is komt hier ook een LPG-installatie in, ondanks het feit dat de motor probleemloos op euro-95 loopt.
Deze wagen is al belastingvrij, dus de installatie is dan ook al heel snel weer terugverdiend.
En het probleem met al die moderne toevoegingen in de benzine (die veel oldtimers dus niet verdragen) ben ik dan ook gelijk kwijt.

Posted: Wed Oct 28, 2009 10:04 pm
by jo
Ha mijn Lambda lampje brand niet want er staat een Lambda simulator tussen. :lol:
Mijn Berlingo loopt ca. 200000km op LPG, zo zag de kop eruit toen ik hem op 220000 open legde om de standaard koppakking te doen (elke 100000)
Image
Image
We zijn alweer 20000 tevreden km's verder.
Lpg is beangstigend tot je het een keertje heb gehad.

Posted: Wed Oct 28, 2009 11:12 pm
by oetker
En hier kun je aan zien dat LPG een superschone brandstof is.
Weinig koolafzetting en zuivere olie.

Inderdaad is de verbrandingswarmte wat hoger, maar dat hoeft geen probleem te zijn.
We zullen zien of de temperatuur een probleem geeft.
Het is immers een automaat die ook al wat extra warmte genereert, en anders doen we zoals Patrick aangaf er een wat snellere thermostaat in.

Posted: Wed Oct 28, 2009 11:29 pm
by MatraMurena.nl
Ik heb mijn murena 2,5 jaar van de weg gehad. ineens alle pompen in de buurt zonder 98. ik zit aan de duitse grens. daar tank ik de laatste tijd super plus (is 98). daar is euro 91 en super 95.

nu heb ik toevallig 95 in mijn 1.6

ik zit er sterk aan te denken om mijne op lpg te zetten. ik rijd toch wel zeker 7000 per jaar. dus terugverdienen moet snel gaan, echter vind het minder mooi voorin.

Posted: Wed Oct 28, 2009 11:30 pm
by Toine
Ik heb mijn murena tijdens de restauratie meteen omgebouwd voor lpg. Heb hiervoor ook een vervroegingsunit tussen zitten voor een aangepaste onsteking tijdens het rijden op lpg. Wordt geactiveerd door de lpg schakelaar.
Verder een afsluitklep op vacuum die de toevoer afsluit bij het loslaten van het gaspedaal.

De reden hiervan is dat het een schone brandstof is en geen duurdere super benzine hoef te tanken. Als rservewiel heb ik het thuisbrengerje van een espace past normaal in de kofferbak

Posted: Thu Oct 29, 2009 1:35 pm
by JV
oetker wrote:Quote
--------
Ik rijd met de Murena altijd op 95 en zonder problemen.
======================================

Dat mag bijzonder heten, maar ik zou het niet doen.

Officieel kan het.
En als het niet leidt tot pingelen o.i.d. welk probleem zou ik dan kunnen verwachten?

Posted: Thu Oct 29, 2009 2:02 pm
by oetker
In het boekje staat wat anders.
Image

De Ron 95 is beslist te arm.
Ik heb al moeite mijn 2.2 pingelvrij te houden met 98.
Ik geef maar 8-9 graden voorontsteking om het tegen te gaan, terwijl 10-12 moet kunnen.
Dan pingelt de auto onderin met kracht zetten.
Een geluidje wat ik niet graag hoor.
Dat pingelen is premature ontsteking en dat wil je zo veel mogelijk vermijden.
Verbrande kleppen zuigerveren kan het gevolg worden van langdurig negeren van dit geluid.
Het gaat hierbij bij mij vooral om de low speed knock.

Een stukje quoted uit Wiki.
==================

Een typische omstandigheid waarin pingelen opgewekt wordt is het zwaar belasten van een motor bij lage toerentallen - bijvoorbeeld met een caravan in de bergen. Dit is een zogenaamde 'low speed knock'. Daarom is het verstandig om onder dergelijke omstandigheden terug te schakelen naar een wat hoger toerental en minder gas te geven.
Niet in de laatste plaats is de klopvastheid van de getankte benzine van belang. 'Normale' benzine met een RON van 95 tanken in een auto die volgens het instructieboekje op 'super' (RON is 98 ) rijdt kan schadelijk zijn. Andersom is geen enkel probleem maar wel zinloos. Daarbij kan opgemerkt worden dat Shell V-Power™ een klopvastheid heeft die lager is (RON is 97 ) dan het traditionele 'super'.