Page 1 of 1

Koplampen klappen hard in.

Posted: Mon Oct 19, 2009 7:42 pm
by oetker
Soms heb ik het idee dat sommige dingen in de Murena ontworpen zijn om de industrie te spekken.
Bij diverse Murena's is me al opgevallen dat de koplampen met donderend geraas inklappen
Zo ook bij die van mij.

http://www.youtube.com/watch?v=zAaebUKMHdA

Het zal duidelijk zijn dat dit niet ten goede komt van H4.
Vooral als daar prijzige lampen inzitten ben je niet blij als ze stuk gaan.
Tijdens de meeting in Reuver had Pete Speed het over een een instelbaar klepje van een Horizon of Samba.
Hij kon echter niet precies duidelijk maken wat voor onderdeel.

Het bleef een beetje in mijn hoofd spoken, en toen ik de Honda klep opendeed laatst, werd ik op een idee gebracht door dit onderdeel.
Image
Even naar de autoshop gelopen en dit dingetje gekocht voor €2.-
Een ruitensproeier splitser, of te wel een 6mm T-stukje.
Image
Even de middenaftakking wat korter gemaakt.
Vervolgens een boutje M5 ingedraaid.
Image
Het spulletje tussen dit slangetje gezet.
Image
Image
Boutje afgesteld en dit is het resultaat.
http://www.youtube.com/watch?v=_y3TWRdW ... guASym0TBw

Een hele verbetering dus.

Posted: Mon Oct 19, 2009 8:44 pm
by matrafan
Dat heb je weer mooi opgelost Herman.

Denk dat dit veel navolging gaat krijgen.

M'n lampen van de bagheera klappen ook behoorlijk naar beneden.

Misschien ook eens proberen, heb wel geen H4 lampen maar toch.

Posted: Mon Oct 19, 2009 9:45 pm
by dieterwieter
Herman, je bent 'n plantrekker eerste klas!
:wink:

Bij het bekijken van het filmpje viel me op dat de klaplampen erg snel omhoog en omlaag gaan.

Bij mijn murena gaat dat heeeeel wat traaaager...ergens kosten op komst? Aan wat zou dat kunnen liggen? :roll:

Groetjes,
Dieter

Posted: Mon Oct 19, 2009 9:52 pm
by oetker
Dat traag gaan kan diverse oorzaken hebben.
Door roest mechanisch zwaar lopen.
Loop eens met de WD40 langs alle scharnierpunten voorin.
Spuit is wat siliconenolie in de tuitjes van het schakelblok, en op de stang van de vacuumbol.
Controleer alle vacuum is op lekkage, ook achterin bij het vat en naar de motor.
Met name bij de aansluittuitjes wil nog wel is een droogtescheur ontstaan.
Daarna gaan ze als een raket.
Te goed zelfs.

Posted: Mon Oct 19, 2009 9:56 pm
by dieterwieter
Merciekes voor je tips, Herman!

Weet ik komende zaterdag weer wat te doen! :wink:

Posted: Mon Oct 19, 2009 10:15 pm
by jo
Hetzelfde kun je ook bekomen denk ik door er een slangklemmetje op te zetten en het darmpje hiermee af te knijpen tot het gewenste resultaat.

Posted: Mon Oct 19, 2009 10:21 pm
by oetker
Er zijn natuurlijk meer wegen naar rome, maar vindt dit een elegante oplossing.
Dit is heel precies in te stellen, en je kunt een goede balans vinden op een eenvoudige manier.
Ik kan ze laten kruipen als ik dat wil met een draai aan het schroefje.

Posted: Mon Oct 19, 2009 11:07 pm
by JV
Ik heb van mijn aquarium nog een plastic kraantje dat je in een splitsing in de slangetjes kunt plaatsen om te doseren hoeveel er door welk slangteje gaat.
En volgens mij hebben die aquariumslangetjes exact dezelfde doorsnee als de slangetjes van een ruitensproeier. Dan heb je zelfs geen schroevendraaier meer nodig. Ik zal het nagaan.

Posted: Mon Oct 19, 2009 11:15 pm
by oetker
Er is weing ruimte daartussen.
Moest zelfs nog iets ban het bovenste pootje afzagen.
Zelf had ik nog een rvs kraantje liggen, maar dat paste niet.

Posted: Tue Oct 20, 2009 9:58 am
by fjodor 2.2
Dit is een super idee herman. :D :D :D
Ik rijd eigenlijk heel weinig met mijn lampen omhoog. Ik heb eigenlijk alleen mijn verstralers aan staan. Ik rij in het algemeen alleen overdag.
Maar komend weekend zal het anders zijn met de meeting.

Re: Koplampen klappen hard in.

Posted: Tue Oct 20, 2009 4:58 pm
by jurgen M
oetker wrote:Bij diverse Murena's is me al opgevallen dat de koplampen met donderend geraas inklappen
Een hele verbetering dus.
Ze sluiten idd sneller dan ze openen, misschien probeer je trucje ook wel, het is niet de eerste keer dat je me op idee?n brengt. :wink:

Posted: Wed Oct 28, 2009 11:04 pm
by JV
Image

Dit kraantje is voor een 6mm slang. Zou dat passen?

Posted: Wed Oct 28, 2009 11:36 pm
by oetker
@ Jan,
het zal passen als je de kort kant naar boven doet, echter ik zie een taps toelopende aansluiting aan 1 kant.
Daar zal de slang misschien afglijden.
Misschien met een vijl of grof schuurpapier recht maken ?

Posted: Wed Oct 28, 2009 11:42 pm
by Muddy Bandit
In de betere aquariumwinkels zijn voor luchtslangetjes ook metalen klemmetjes verkrijgbaar, die schuif je gewoon om de slang heen en met een boutje kun je dan de doorstroom regelen.
Die blokjes zijn ongeveer 15mm groot, en je hoeft dan niet in de slangen te snijden. :wink:

Posted: Wed Oct 28, 2009 11:49 pm
by oetker
Zo zie je maar weer dat je voor de vis in een aquariumwinkel moet zijn :)

Posted: Thu Oct 29, 2009 8:53 am
by JV
oetker wrote:@ Jan,
het zal passen als je de kort kant naar boven doet, echter ik zie een taps toelopende aansluiting aan 1 kant.
Daar zal de slang misschien afglijden.
Misschien met een vijl of grof schuurpapier recht maken ?
Dat kan. Of je kan er een druppeltje lijm op doen. Maar ik vermoed dat het afglijden wel mee zal vallen: het gaat uiteindelijk om slangen die vacuum zuigen.

Muddy Bandit wrote:In de betere aquariumwinkels zijn voor luchtslangetjes ook metalen klemmetjes verkrijgbaar, die schuif je gewoon om de slang heen en met een boutje kun je dan de doorstroom regelen.
Die blokjes zijn ongeveer 15mm groot, en je hoeft dan niet in de slangen te snijden. :wink:
Dat klopt, dat is inderdaad ook een simpele oplossing.

Posted: Thu Oct 29, 2009 11:18 pm
by JV
oetker wrote:het zal passen als je de kort kant naar boven doet, echter ik zie een taps toelopende aansluiting aan 1 kant. Daar zal de slang misschien afglijden.
Er zijn meer modellen. Deze had ik nog thuis liggen.

Image

Posted: Fri Oct 30, 2009 12:08 am
by oetker
De slangen die er bij mij op zitten zijn niet erg buigzaam.
Denk dat dit er lastig tussen te proppen is.

Posted: Fri Oct 30, 2009 8:51 am
by GODFRIED
Een zeer mooie en goede oplossing.

Ik heb dit opgelost door over de aanslagbout een stukje rubberdarm te schuiven. Geen ijzer op ijzer en werk perfect. :wink:

Posted: Fri Oct 30, 2009 1:10 pm
by hendrik
Dag matramannen, ik heb een buisje in de slang geplakt en een gaatje
van 4 mm in geboort en nu gaan de lampen fijn open en zachtjes dicht.



grt harry de matra.

koplampenkiller

Posted: Fri Oct 30, 2009 8:02 pm
by pete speed
Hallo Herman,
mooie oplossing en ok? ik was het vergeten maar hierbij de foto's van het piefke dat ik in het verleden uit het dashboard van de Solara's en Horizons haalde , om de koplamppeertjes en de -deksels te sparen. Het deel zit gewoon na de balg in de slang en functioneert al jaren perfect , dwz de koplampen gaan heel decent zachtjes dicht.
Wie de leverancier is kan ik helaas niet achterhalen, maar mogelijk dat iemand dit op de oude fiches kan zien.
vriendelijke groeten
The Pete

Posted: Sat Oct 31, 2009 9:33 am
by GODFRIED
Als we onze gedachten bundelen hebben we steeds een oplossing.
Prachtig teamwerk. :wink:

Posted: Sat Oct 31, 2009 9:42 am
by oetker
Dat is een pasklare oplossing, maar ik ben dit dingetje nog nooit ergens tegengekomen.
Moet wel een uniek Talbot onderdeel zijn.
Zo heeft ieder weer zijn eigen plan hiervoor.

Posted: Thu Nov 12, 2009 7:33 pm
by zeuneke
kan iemand met de fiches van Solara niet achter de referentie komen?

frank

Posted: Thu Nov 12, 2009 8:05 pm
by matra530lx
Frank,

Dit had ik direct gecontroleerd, zowel op de Horizon als de Solara(1307/8-1510) fiche.
Maar ik heb het niet kunnen vinden.
Ik mag toch zeggen dat ik wel weet iets te vinden op een microfiche, ik bezit alle fiches van Simca en Matra en gebruikte deze al jaren voor het opzoeken van onderdelen.
Ik heb diverse garages opgekocht en dat betekend alles meepakken.
Dus dan moet ge alle onderdelen gaan sorteren op model en merk en ben dit onderdeel nooit tegen gekomen.
Dus ik kan hier niet helpen.

Mvg,

Matra 530 LX

Posted: Wed Oct 16, 2013 8:32 pm
by zeuneke
Hey Herman en andere matraboys !

ik ben vandaag met de Murena naar de keuring geweest en heb eindelijk beslist om haar"oldtimer " te maken. ik moet alleen de rechtste stuurhoes vervangen (nieuwe al stuk na 8 jaar!) en moet dringend eens naar de koplampen kijken, ze gaan een stukje naar beneden en klappen dan keihard dicht !Ik heb dit jaar toch weer 800km gereden ! de teller staat intussen op een 77000 en das dus 10000 km op 7jaar !Heeft er iemand zo nog uit het hoofd de nummer van de stuurhoes ? ik dacht dat die van de peugeot 505 dezelfde waren !

frank

Posted: Wed Oct 16, 2013 8:42 pm
by oetker
Volgens mij nog in de clubstock Frank.

Anders hier.

http://www.ebay.co.uk/itm/TBR3072-TALBO ... 3f2515eb89

Groet Herman

Posted: Wed Oct 16, 2013 8:45 pm
by zeuneke
Ok herman alvast bedankt, ik wacht effe tot ik van godfried (clubstock ?) hoor.

ik moet blijkbaar mijn profiel eens aanpassen ...

Posted: Thu Oct 17, 2013 6:53 am
by GODFRIED
Zijn inderdaad nog in de clubstock aanwezig. Prijs €7/st nog 4 in stock.
Ben je nog clublid? Onderdelen zijn alleen voor clubleden. :wink: