Page 1 of 1
stuurperikelen
Posted: Sun Sep 06, 2009 2:12 pm
by joost
ik rijd nie heel vaak met mijn murena 1.6 boven de 120km/h, maar gisteren op de snelweg toen ik telkens boven de 120 ging begon het stuur wel lekker te schudden...iemand enig idee,
veel sneller dan 130 durfde ik ook niet te halen.....algemeen krijg ik beetje onveilig gevoel daarbij

(met de matra dan)
hoeveel kan een murena 1.6 halen zonder moeite? dit om een idee te hebben, want had de indruk dat 130 a 140 niet zon comfortabele snelheid is voor lange duur voor de murena.....
Posted: Sun Sep 06, 2009 2:43 pm
by benny
Wielen laten uitbalanceren. Dan zou het probleem moeten opgelost zijn.
Posted: Sun Sep 06, 2009 4:17 pm
by jurgen M
normaal gezien moet je de gemiddelde zuigersnelheid berekenen om zeker te weten wat je maximum kruissnelheid is. Ikzelf zou maximum 4000 tr bij contstante belasting aanhouden . Als je weet dat de murena bij 120 km/h 3200 tr draait, haal je daarmee wel 130 of 140 km/h
Posted: Sun Sep 06, 2009 9:03 pm
by Urbain
Dag Joost,
Ik heb dat ook eens gehad, toen werd het veroorzaakt door te lage bandenspanning voor, 1.5 i.p.v. 1.6bar. Ik rij tegenwoordig met 1.7 bar vanvoor, dat lijkt mij stabieler.
Posted: Sun Sep 06, 2009 9:18 pm
by joost
nu heb ik onlangs wel orginele velgen laten zetten...de auto is niet uitgelijnd geweest bij mijn weten..
ik had het probleem ook met de vorige set wielen
eens voorbij 120 gaat het stuur gewoon trillen...en best hevig
Posted: Sun Sep 06, 2009 10:31 pm
by Muddy Bandit
Kan vele oorzaken hebben, gewoon eerst beginnen met de simpele en meest voorkomende problemen uitsluiten.
-velgen + evt wieldoppen schoonmaken (modder ?)
-banden uit laten ballanceren en op de juiste druk zetten.
-fuseekogels controleren op speling.
-stuurkogels controleren op speling.
-rubbers draagarmen controleren (stabilisatiestangrubbers ook gelijk even meenemen) en alle bouten van de ophanging controleren.
-schokbrekers controleren op goede werking en bevestiging.
-remschijven op vreemde slijtage controleren, gelijk ook de remblokken en remtangen controleren op soepele werking.
-wiellagers controleren op speling.
En als dit allemaal in orde is de wagen toch maar eens goed uit laten lijnen incl. het afstellen van stuurhuishoogte.
Posted: Sun Sep 06, 2009 10:56 pm
by Geert
Het kan ook zijn dat de banden zelf niet meer goed rond zijn.
Even opkrikken en eens rond draaien, dan kan je het zien.
Posted: Sun Sep 06, 2009 11:20 pm
by jo
Geert wrote:Het kan ook zijn dat de banden zelf niet meer goed rond zijn.
Even opkrikken en eens rond draaien, dan kan je het zien.
Als er iets abnormaal gebeurt met de banden helpt enkel het vervangen niet, dan moet je minstens de wagen laten uitlijnen.
Posted: Mon Sep 07, 2009 12:01 am
by GODFRIED
Inderdaad, dit kan veel oorzaken hebben. Succes.
Posted: Mon Sep 07, 2009 12:58 pm
by fjodor 2.2
Hoi joost,
Ik had dit zelfde probleem begon al bij de 110 km/h.
Net naar profile tyre centre geweest en banden op de auto laten balanceren. 1 voorband is niet meer rond andere was nog goed na uit balanceren is het weer leuk

om wat harder te rijden. Niet goed voor de bekeuringen
let op!! als je de originele velgen (licht metaal) eronder hebt zitten moeten ze hem op de auto balanceren. Op meeste banden balanceer machine moet je een naaf gat hebben. De velgen die onder mijn auto zitten zijn blinde velgen zoals ze dat noemen.
O Ja je bent wel 40 euro lichter als je weg gaat
Groet Fjodor
Posted: Mon Sep 07, 2009 1:10 pm
by oetker
Bij de garagist waar ik nog wel is sleutel hebben we een adapter laten draaien om Murenavelgen op te balanceren.
Werkt goed, en we kunnen het nu zelf.
Goed in de gaten houden na balanceren op de auto, dat als de wielen er weer is af gaan voor de e.o.a. klus, dat je ze niet gedraaid weer monteert.
Anders moet je opnieuw balanceren.
Dus even een streepje zetten.
Posted: Fri Sep 25, 2009 12:10 pm
by Theo
Het zal wel opgelost zijn... zoniet kontroleer de kruiskoppeling eens bij stuurhuis daar mag geen speling opzitten!
Geen probleem hoor ook niet bij 180km/h, veel harder gaat m'n 1.6 helaas niet.
Groeten, Theo
Posted: Fri Sep 25, 2009 6:32 pm
by henk wouterse
bij de meeting, net op de autobahn een mooie snelheid gehaald zonder probleem, uitbalanceren en juiste druk is wel erg belangrijk.
Posted: Fri Sep 25, 2009 6:55 pm
by jurgen M
bandendruk aangepast aan de auto ?n aan de gemonteerde banden. sinds ik iets hogere banden heb gemonteerd, draait de motor lager in toeren, is het comfort verbeterd, en na de bandendruk hoger te hebben gezet is ook de wegligging terug OK
Rijplezier biedt zo'n Murena toch wel, zelfs de 1600

Posted: Mon Sep 28, 2009 3:11 pm
by matrascal
Bij mijn Bagheera heb ik mijn banden spanning wat moeten laten zakken vooraan, omdat had opgemerkt bij wat sportievere rijgedrag de wagen neiging had om rechtdoor te gaan in de bochten.
Groeten,
Pascal
Posted: Mon Sep 28, 2009 3:25 pm
by oetker
De wagen is vrij licht van voren.
Een zachte rubbersoort en lage bandendruk is een vereiste.
Zeker bij regen zijn deze auto's geneigd de buitenkant van de bocht op te zoeken met de voorzijde.
Je zit dan snel over de limiet.