Het leed dat draagarm heet.

alle informatie over het restaureren en werken aan de Murena
benny
Posts: 3821
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Is er minder plaats bij een 2.2 tov een 1.6 waar de binnenste bouten zitten?
User avatar
oetker
Posts: 7977
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Kiijk maar is op de foto's waar ik het topic mee opende.
Daar is dat goed te zien.
Met name de linkse bout van de rechtse draagarm is tobben als die vast zit.
Wij hebben later nog geprobeerd de bout uit de block te slaan.
Ondanks een kwartier beuken geen mm beweging in te krijgen.
De nieuwe bouten hebben we met koperpasta gemonteerd.
Kunnen we ze later makkelijker los krijgen.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
MatraMurena.nl
Posts: 649
Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
Location: Didam
Contact:

Post by MatraMurena.nl »

IK heb met de 1.6 voorheen enkel problemen gehad met de moeren en niet met het verwijderen van de bouten.

hier ligt het dus anders. moeren gingen wel los. maar bouten ho maar.

ik ga vandaag nog even motip shock oil halen. mogelijk helpt het wel.

anders moet tijdens de vakantie de buurvrouw naast planten water geven ook kruipolie spuiten dagelijks :D.
Naam: Laurens
Auto's: Murena 2.0 16V, Murena 2.2S, Citroen C4 Coupe By Loeb
User avatar
matramurena
Posts: 838
Joined: Wed Sep 14, 2005 11:09 am
Location: Sundet, Lillesand, Noorwegen
Contact:

Post by matramurena »

Aan welke kant zaten bijjou de moeren? Bij mij aan de binnenzijde van de draagarm. Dan zou je kunnen proberen om hier tussen de twee poten van de draagarm een vijzeltje in te leggen en de bout eruit persen.
Martijn

1983 Matra Murena 3.0 V6
2008 Lancia Phedra Emblema 2.0 Hdi
2018 VW Golf GTE
1980 (?) Tunejolle 16, Mercury 60 EFI
1984 Happy 27 zeilboot. Volvo Penta MD5B
User avatar
MatraMurena.nl
Posts: 649
Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
Location: Didam
Contact:

Post by MatraMurena.nl »

zoals het hoort, zit hij bij mij met de boutkoppen aan de binnenkant, en de moeren aan de buitenkant.
Naam: Laurens
Auto's: Murena 2.0 16V, Murena 2.2S, Citroen C4 Coupe By Loeb
User avatar
matramurena
Posts: 838
Joined: Wed Sep 14, 2005 11:09 am
Location: Sundet, Lillesand, Noorwegen
Contact:

Post by matramurena »

Ik denk dat ze bij mij dan bij de vorige eigenaar al eens dit probleem gehad hebben en ze hebben omgedraaid ofzo.... :-?
Martijn

1983 Matra Murena 3.0 V6
2008 Lancia Phedra Emblema 2.0 Hdi
2018 VW Golf GTE
1980 (?) Tunejolle 16, Mercury 60 EFI
1984 Happy 27 zeilboot. Volvo Penta MD5B
User avatar
MatraMurena.nl
Posts: 649
Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
Location: Didam
Contact:

Post by MatraMurena.nl »

matramurena wrote:Ik denk dat ze bij mij dan bij de vorige eigenaar al eens dit probleem gehad hebben en ze hebben omgedraaid ofzo.... :-?
denk gewoon kwestie van niet meer weten hoe het moet zitten en dan maar er doorheen steken. 50 % kans dat hij dan goed zit.
Naam: Laurens
Auto's: Murena 2.0 16V, Murena 2.2S, Citroen C4 Coupe By Loeb
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

De boutkoppen zitten bij mij ook aan de binnenkant, aan de buitenkant is dat ook nodig anders moet je de deurdrempel verwijderen om de bout eruit te krijgen.
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
MatraMurena.nl
Posts: 649
Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
Location: Didam
Contact:

Post by MatraMurena.nl »

Ik heb het afgeblazen. de boel weer enigzins teruggezet en de auto aan de kant gezet. morgen is de ruimte nodig voor mijn al 6 jaar trouw dienende 1.6 die gereviseerde klauwen verdient.
Naam: Laurens
Auto's: Murena 2.0 16V, Murena 2.2S, Citroen C4 Coupe By Loeb
User avatar
oetker
Posts: 7977
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Even moed verzamelen en na de vakantie weer verder toch.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Als ik het goed begrijp heb je dus 1 bout los en de andere muurvast geroest.
Ik weet niet of het bij een murena ook mogelijk is i.v.m. de aanwezige ruimte, maar kun je die bout niet compleet weghalen met een snijbrander of plasmasnijder?

Dus eerst aan de gemakkelijkst te bereiken kant de boutkop/moer wegsnijden zodat dat bevestigingsgat vrijkomt, dan de gehele arm iets bijdraaien en vervolgens vol op de restanten bout/bus en rubber inbranden.
Hierdoor verbrand je al het rubber en krijg je ook ruimte om de arm zo te verplaatsen dat je de rest van de bout ook van binnen uit weg kunt snijden.

Ik heb dit met andere automerken al succesvol op deze manier gedaan, het geeft een hoop rookontwikkeling en stank van verbrand rubber maar werkt meestal goed... (en de draagarm zelf blijft heel :wink: )
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
oetker
Posts: 7977
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Het is vrijwel onmogelijk om daar met iets anders dan een zaagblaadje goed tussen te komen.
Je kunt de kop en moer met veel moeite wel weghakken, maar dan kan je de draagarm nog niet wegtrekken.
Je moet echt gaan zagen tussen arm en chassis, en dat kan alleen maar als je de arm omhoog drukt.
Om de arm omhoog te kunnen drukken, moet je de veerpoot uitbouwen.
Daar heb je spanners voor nodig.
Om de luchtzaag er tussen te krijgen moet je de stab.stang en dwarsbalk uitbouwen.
De bouten waren bij mij van een bikkelharde legering.
Geloof dat ik op 2 snedes 6 zaagblaadjes en een kleine 2 uur zagen bezig ben geweest met de luchtzaag.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
matramurena
Posts: 838
Joined: Wed Sep 14, 2005 11:09 am
Location: Sundet, Lillesand, Noorwegen
Contact:

Post by matramurena »

oetker wrote: Om de arm omhoog te kunnen drukken, moet je de veerpoot uitbouwen.
Daar heb je spanners voor nodig.
Heb net mijn veerpoten achter gedemonteerd, maar dat was een kwestie van de moer losdraaien en de as met een zeskant tegen houden.. Niets geen spanner of iets dergelijks nodig, in uiterste stand zat de veer gewoon los... Denk dat ik kortere veren heb, Laurens misschien ook en dan is de veerpoot er zo af.

Welke bout zit trouwens vast? De buitenste of binnenste? Misschien een idee om een stuk staal te nemen met een vlak waarop je kan slaan en dit aan de bout te lassen zodat je er grote klappen op kan geven met de hamer? Of iets aanlassen zodat je het met een vijzel eruit kan persen op de een of andere manier? gezien de huidige prijs van een draagarm zou ik daar niet zo snel in gaan zagen!
Martijn

1983 Matra Murena 3.0 V6
2008 Lancia Phedra Emblema 2.0 Hdi
2018 VW Golf GTE
1980 (?) Tunejolle 16, Mercury 60 EFI
1984 Happy 27 zeilboot. Volvo Penta MD5B
User avatar
oetker
Posts: 7977
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Je hoeft ook niet in de draagarm te zagen.
Dat hebben we gedaan om het gemakkelijk te maken.
De arm was al krom getrokken door verkeerd lassen in het verleden, dus afgeschreven.
Zoals ik al schreef, als je de boel uitbouwt dan kan je er met een lang blad in een luchtzaag tussen komen om de bout op 2 punten door te zagen.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
bart_heemskerk
Posts: 406
Joined: Sun May 06, 2007 7:33 pm
Location: Purmerend, Nederland
Contact:

Post by bart_heemskerk »

Die vastzittende bouten, Zijn die nog nooit losgeweest sinds ze de fabriek verlaten hebben? Zitten de orginele ashoesen er nog op?
Of zijn de bouten ooit vervangen door goedkope bouten die snel roesten?
User avatar
oetker
Posts: 7977
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Ik heb bij Laszlo in ieder geval veschillende kwaliteit bouten gezien voor de draagarmen.
Hij had een doos vol gebruikte liggen, en ook nieuwe.
Daar zaten allerlei soorten in, in verschillende staalkleuren.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
randha
Posts: 122
Joined: Wed Feb 19, 2003 11:30 pm
Location: nederland--rotterdam

Post by randha »

Carjoy heeft speciaal een controleer mal liggen voor kromgetrokken draagarmen.hierop kan je precies zien hoe ver ze verbogen zijn :D tip :wink:
Talbot Matra Murena 2.2 Fleischmann F3 8)
Talbot matra murena 3.0v6 :D
Matra simca bagheera S :P
User avatar
oetker
Posts: 7977
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

En niet overbodig.
Bij mijn oude draagarm die verkeerd gelast was, stond het wiel 7 mm naar binnen.
Dat lassen doet die draagarmen geen goed.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

De volgorde van lassen doet al veel. Het is belangrijk dat je de lassen verdeelt over de ganse arm en niet in één keer een zijde volledig aflassen, maar trekken doet het altijd.
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
matrafan
Posts: 2137
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

Als ik zo de foto van een draagarm bekijk moet hier toch een mal voor te maken zijn om dit op te spannen.

Vervolgens lassen, laten afkoelen en dan zou dat toch niet zo veel krom mogen trekken.

Of spelen hier nog andere factoren mee?
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Inderdaad met een goede mal moet dit te doen zijn.
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
MatraMurena.nl
Posts: 649
Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
Location: Didam
Contact:

Post by MatraMurena.nl »

Herman. Ik ga deze week het een en ander proberen met zagen. ik ga het proberen met een zaagdraad. echter dit kan alleen met normaal staal.

Is die bus van de draagarm gehard staal??? weet jij dat zo?
Naam: Laurens
Auto's: Murena 2.0 16V, Murena 2.2S, Citroen C4 Coupe By Loeb
User avatar
oetker
Posts: 7977
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Ik weet niet of de bout die bij mij de problemen veroorzaakte origineel was, maar ik heb 2 uur met de luchtzaag er op gezeten voor hij door was.
Die was duidelijk gehard staal.
Ik heb bij Lazlo bouten van verschillende hardheid gezien voor de draagarm.
Het zal niet meevallen als je dit met de hand gaat doen, maar misschien valt het mee.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

De bus is niet van staal. De bout normaal ook niet, even over de kop vijlen en je weet het.
Succes.
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
MatraMurena.nl
Posts: 649
Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
Location: Didam
Contact:

Post by MatraMurena.nl »

De boet is volgens mij geen hardstaal nee. de bus weet ik nog niet. met zaagdraad lukt het niet iig dit klemt vast, en is snel bot.

herman, wat heb jij gebruikt voor het zagen van de bout. is dat een handzaag of electrisch?
Naam: Laurens
Auto's: Murena 2.0 16V, Murena 2.2S, Citroen C4 Coupe By Loeb
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

MatraMurena.nl wrote:
herman, wat heb jij gebruikt voor het zagen van de bout. is dat een handzaag of electrisch?
Herman heeft de bout er in 2 uur uitgeblazen met lucht. :lol:
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Bij mij gingen de bouten er ook goed uit ,geen problemen mee gehad.




grt harry de matra.
jo
Posts: 1524
Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
Location: Oelegem

Post by jo »

Misschien de moeite om een reciprozaag te kopen, al is het eentje van powerplus bvb.
Laatst heb ik er haast één gekocht bij Lidl voor zulke werkjes.
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
User avatar
MatraMurena.nl
Posts: 649
Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
Location: Didam
Contact:

Post by MatraMurena.nl »

reciprozaag gaat niet lukken. te lomp en te grote slag, en krijg ik er ook niet bij denk ik (carter in de weg).

Ik zit er nu aan te denken om met een dremel/flexibel stuk en een slijpschijf van 50mm (op internet te bestellen) de ene kant door te zagen als het lukt (binnenkant dus). aan de buitenkant kan ik de kop er af slijpen. en dan kan ik de bout met een slijpsteentje op de dremel uithollen. dit is wel een langdradig werkje, maar moet werken.

als ik er aan de ene kant niet bij kan met de juiste hoek, moet ik allebei de kanten afslijpen, en dan door het gat uithollen totdat ik hem los kan krijgen.
Naam: Laurens
Auto's: Murena 2.0 16V, Murena 2.2S, Citroen C4 Coupe By Loeb
User avatar
oetker
Posts: 7977
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Ik heb het met een luchtzaag gedaan tussen bus en chassis.
Hoge snelheid, korte slag.
Diverse blaadjes nodig gehad voor deze bout.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
Post Reply