Page 1 of 4
Cardanhoes vervangen
Posted: Sat Jul 25, 2009 5:33 pm
by jurgen M
Hoe kan je bij een murena het best de cardanhoesen vervangen? En welk type hoesen moet je ervoor gebruiken. Als ik eens veel tijd heb wil ik die van mijn 1600 vervangen door nieuwe exemplaren

Posted: Sat Jul 25, 2009 5:38 pm
by oetker
Volgende week gaat dat bij mij gebeuren rechtachter, en de garagist heeft er een speciaal gereedschapje voor om de hoezen op te rekken en te plaatsen.
Zou officieel vandaag gebeuren, maar hij voelde zich niet lekker, dus hebben we er een vroegertje van gemaakt.
Zal er een paar foto's van maken.
Posted: Sat Jul 25, 2009 7:47 pm
by bart_heemskerk
Cardan hoesen vervangen = hoop werk.
Om de cardan assen van de wagen te halen, moeten de draagarmen eraf. Vergeet niet de versnellingsbak olie af te tappen, voordat je de assen uit het differentieel trek. De assen verwijderen is al een project op zich! Ze kunnen erg vast zitten in het differentieel.
Orginele officieele cardan hoesen zijn inclusief blikken omhulses. De foto toont een complete set, met hoes, blik, o-ring en vet.
Om de oude blikken omhulsel los te krijgen, moet de felsrand teruggebogen worden. Dit doe ik altijd met een telefoontang, waarvan ik ??n bek wat korter en in een beitelpunt geslepen heb. Daarna kan het blik teruggeschoven worden. Dan moet de homokineet verwijderd worden. De homokineet wordt geborgt door plat geslagen splines, op twee plaatsen. Die plaatsen slijp ik altijd weg met een slijptol. Dan kan de homokineet afgeschoven worden, en alle ashoesen.
Als je de andere ashoes ook gaat vervangen (zou ik wel doen), dan moet dat blik er ook af. De hoes wordt namelijk vastgehouden door een rondsel aan de binnenkant van het blik.
Als je de homokineten toch los heb, maak dan ook de naaldlagers goed schoon, en met nieuw vet invetten.
Monteren in omgekeerde volgorde. (dat is makkelijk gezegt!)
Borg de homokineet door met een beitel de splines op twee plaatsen plat te slaan. Let erop bij het felsen van het blik, dat het blik helemaal tot het einde op de as geschoven is. Als dat niet zo is, dan gaat dat vet lekken. (praat uit ervaring

)
Kortom, een hoop werk.
Ik heb ook weleens gezien dat er niet orginele ashoesen gebruikt zijn, die niet in het blik, maar om het blik zitten. Maar dan moet nog steeds het blik afgenomen worden om de hoes op zijn plek te krijgen???
Of deelbare hoesen????
Posted: Sun Jul 26, 2009 10:09 am
by jurgen M
Alvast bedankt voor de info. Zijn de originele hoesen nog verkrijgbaar? Welk merk en type?
Posted: Sun Jul 26, 2009 10:34 am
by oetker
Ik heb heb een hoes bij Carjoy gehaald.
Kun je in de webshop zo terug vinden.
Ben er wel vrij zeker van dat diverse peugeot hoezen zo maar kunnen passen.
De garagist had het er over dat de hoes in warm water moet en dan met een gereedschap zo er op getrokken kan worden.
We gaan het van de week bekijken.
Posted: Sun Jul 26, 2009 4:05 pm
by bart_heemskerk
oetker wrote:
De garagist had het er over dat de hoes in warm water moet en dan met een gereedschap zo er op getrokken kan worden.
Dan moet de hoes ook over het blik getrokken worden. Het blik kan er alleen af, als de homokineet van de as is.
Posted: Thu Aug 06, 2009 9:12 pm
by oetker
Dit is zo'n ding.

Helaas ging de bek net niet ver genoeg open om de hoes er op te schuiven.
Moest dus op de conventionele manier.
Steekas eruit.
Posted: Fri Aug 07, 2009 8:41 am
by oetker
Had er ook nog een filmpje van gemaakt.
Gaat schijnbaar niet met alle hoezen.
http://www.youtube.com/watch?v=talHxo2VIhk
Posted: Fri Aug 07, 2009 9:06 am
by GODFRIED
Het zullen hoezen moeten zijn die zeer elastisch zijn!! Was anders wel handig.

Posted: Fri Aug 07, 2009 9:08 am
by oetker
Dit was een originele hoes.
Met de universele hoezen schijnt het mogelijk te zijn.
Posted: Fri Aug 07, 2009 4:44 pm
by matra530lx
Jongens normaal moet de aandrijfas uit elkaar, maar als je toch wil proberen steek de rubber dan eerst in kokend water zodat hij op zijn soepelste is.
Op een vorige vraag welke hoezen hier gebruikt werden, is het antwoord dat ze afkomstig zijn van Renault Alpine en als ik het mij goed herinner de A310, je vind op de rubber ook het logo van Alpine.
Mvg,
Matra 530Lx
Posted: Tue Jun 29, 2010 4:38 pm
by jurgen M
Heeft iemand juiste bestelnummers van de cardanhoezen. Zijn de verschillende hoezen dezelfde. Ze werden inderdaad ook gebruikt op renault Alpine en enkele peugeot types. Vorige keer een standaardhoes geprobeerd met een hergebruikt blik, maar begint nu lichtjes te lekken. Deze winter dient vervanging zich dus aan.
Werden deze cardans ook op andere types auto gebruikt?
Posted: Tue Jun 29, 2010 11:04 pm
by oetker
Vermoedelijk J5, maar misschien kan Jean 530 LX hier wat meer mee dan ik.
Posted: Tue Jun 29, 2010 11:12 pm
by matra530lx
Herman, de hoezen van of voor de Murena zijn niet op de microfiche te vinden, enkel de komplete cardanassen. Ook niet op een of andere Peugeot.
De hoezen sets zijn te verkrijgen bij Alpine specialisten, maar ik heb er geen onderdeelnr van.
Ik heb die sets allemaal gehad toen ik nog met de Murena reed en Cor had ze ook. Als ik het me goed herinner heb ik ze verkocht aan Alain.
Misschien heeft hij nog een setje op reserve.
Mvg,
Matra 530 LX
Posted: Tue Jun 29, 2010 11:22 pm
by oetker
Dan word het Car-joy.
Die doet ook Alpine.
Ze staan nog wel in de webshop dacht ik.
Bart heeft geloof ik een uni hoes over de bussen geplaatst.
Posted: Wed Jun 30, 2010 7:00 am
by GODFRIED
Ik had gedacht dat deze hoezen eenvoudiger te verkrijgen zouden zijn en misschien ook op andere types van Talbot en Peugeot zou zitten. Dat is dan niet zo! Spijtig!!
Posted: Wed Jun 30, 2010 7:16 am
by bart_heemskerk
oetker wrote:Dan word het Car-joy.
Die doet ook Alpine.
Ze staan nog wel in de webshop dacht ik.
Bart heeft geloof ik een uni hoes over de bussen geplaatst.
Meestal haal ik ze bij carjoy. Dat is een set van een hoes en een blikken koker.
En een keer heb ik bij de automaterialenzaak een losse hoes gehaald, die het zelfde was als een orginele hoes. (zonder blikken koker). Ik geloof dat dat voor een peugeot was. Ik zal eens kijken of ik daar nog een partnummer van kan vinden
Posted: Thu Jul 01, 2010 8:47 pm
by bart_heemskerk
Gevonden! Een losse ashoes, hetzelfde als matra. Alleen de hoes, zonder blikken koker.
Quinton Hazell Asmanchet Peugeot
QJB606
€13,99
Posted: Thu Jul 01, 2010 9:17 pm
by oetker
Mooi om te weten Bart.
Zal er is een paar reserve leggen.
bedankt.
Posted: Thu Jul 01, 2010 10:49 pm
by matra530lx
Bart, geef eens even het type Peugeot op, kan hem niet vinden in de cataloog van QH. Maar ik kijk er misschien naast.
Matra 530 LX
Posted: Fri Jul 02, 2010 5:09 am
by GODFRIED
Daar heb ik ook interesse in.
Posted: Fri Jul 02, 2010 6:50 am
by bart_heemskerk
Type peugeot weet ik niet.
"asmanchet peugeot" stond er op de rekening.
Posted: Fri Jul 02, 2010 6:56 am
by oetker
Aan de nummering te zien, zit het in de Fiat hoek, maar heb geen referentie daarvan kunnen vinden.
Posted: Fri Jul 02, 2010 4:18 pm
by matra530lx
Bart,
Plaats is een foto van dat manchetje?
Mvg,
Matra 530 LX
Posted: Mon Jul 05, 2010 3:12 pm
by jurgen M
volgens
http://www.espace-murena.com/technique.html. De cardanhoesen die kunnen passen
Posted: Sat Jul 17, 2010 10:29 pm
by bart_heemskerk
De ashoezen van peugeot zijn niet meer leverbaar. Quinton Hazell maakt ze niet meer en heeft ze niet meer.
Bij het googlen op het typenummer (qjb606) kom je uit bij een duitse site. Teilesuche.de. Daar heb ik er een aantal besteld, maar ondanks ze wel op hun site staan, zijn ze ook daar niet meer leverbaar.
Dus of orginele ashoes bij carjoy, of een universele ashoes.
Ik was vandaag bij een automaterialenzaak om te vragen of die er toevallig nog ééntje op de plank heeft. Nee dus.. Daar zeiden ze me dat zowiezo een universele ashoes beter is. Een orginele ashoes is een hele tijd geleden geproduceerd, en al die tijd ligt het rubber uit te drogen.
En dat een universele ashoes zeer ver op te rekken is om over de homokineet te trekken. (zoals eerder gezegt door Herman)
Posted: Sat Jul 17, 2010 10:34 pm
by oetker
Er zijn echter wel kwaliteitsverschillen heb ik ontdekt.
Die universele hoesjes zullen nooit de leeftijd evenaren van de originele.
Nou kosten die dingen niet zo veel, maar je wil ook niet iedere paar jaar de assen eronder vandaan gooien voor een ashoes.
Posted: Sun Jul 18, 2010 1:34 pm
by jurgen M
bart_heemskerk wrote:De ashoezen van peugeot zijn niet meer leverbaar. Quinton Hazell maakt ze niet meer en heeft ze niet meer.
Bij het googlen op het typenummer (qjb606) kom je uit bij een duitse site. Teilesuche.de. Daar heb ik er een aantal besteld, maar ondanks ze wel op hun site staan, zijn ze ook daar niet meer leverbaar.
Dus of orginele ashoes bij carjoy, of een universele ashoes.
Ik was vandaag bij een automaterialenzaak om te vragen of die er toevallig nog ééntje op de plank heeft. Nee dus.. Daar zeiden ze me dat zowiezo een universele ashoes beter is. Een orginele ashoes is een hele tijd geleden geproduceerd, en al die tijd ligt het rubber uit te drogen.
En dat een universele ashoes zeer ver op te rekken is om over de homokineet te trekken. (zoals eerder gezegt door Herman)
probleem met die universele is dat ze - aan de wielkant- onder het blik moeten gemonteerd worden, en dan moet je gaan knippen aan die universele,... met als gevolg dat ze 2 jaar later terug gaan scheuren, dus ga ik maar op zoek naar origineel.
Posted: Sun Jul 18, 2010 6:07 pm
by hendrik
Je kan ook de hoes over het blikje doen zo heb ik dat nu ook. Als je er een foto van wil zien zecht je het maar.
grt harry de matra.
Posted: Sun Jul 18, 2010 6:36 pm
by GODFRIED
Ik heb die hoes bij Harry zijn murena gezien deze zit perfect op het blik met een klemring.