1.6-motorblok Automatic ombouwen
-
- Posts: 4023
- Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
- Location: izegem
1.6-motorblok Automatic ombouwen
Zou er op het blok van een 1.6-motor automatic een handgeschakelde bak kunnen gemonteerd worden? Ik zou wel het draaiende gedeelte vervangen door dat van een handgeschakelde. Het gaat dus enkel om het blok. Iemand een idee in verband daarmee?
- pete speed
- Posts: 562
- Joined: Sun Aug 17, 2008 10:58 am
- Location: Beesel, Pays Bas
een 5-versnellingsbak op een automaatblok ( 1.6) kan wel, alleen het toplager moet aangepast worden op de maat van de krukas en de prise. Ik weet echter niet of ook de prise aangepast moet worden.
Het gietwerk van het blok is hetzelfde, dus de "buitenbak" past altijd
De firma Niesen Restauratiebedrijf in Grubbenvorst ( Ned. Limburg) heeft deze ombouw al eens gedaan, en ze vertelden me dat dit geen enkel probleem was. Deze mensen waren vroeger Simca-dealer en weten wel wat van deze motoren af.Onze 1.6 is daar al sinds 1983 in onderhoud naar volle tevredenheid.
Ik zou gewoon een vergelijking maken tussen een automaat en een schakelblok om het zeker te weten.
Een automaatblok kan bij mij eventueel nagemeten worden, ik heb nog een compleet gereviseerd blok ( zonder de automaat) staan.
succes ermee!
Het gietwerk van het blok is hetzelfde, dus de "buitenbak" past altijd
De firma Niesen Restauratiebedrijf in Grubbenvorst ( Ned. Limburg) heeft deze ombouw al eens gedaan, en ze vertelden me dat dit geen enkel probleem was. Deze mensen waren vroeger Simca-dealer en weten wel wat van deze motoren af.Onze 1.6 is daar al sinds 1983 in onderhoud naar volle tevredenheid.
Ik zou gewoon een vergelijking maken tussen een automaat en een schakelblok om het zeker te weten.
Een automaatblok kan bij mij eventueel nagemeten worden, ik heb nog een compleet gereviseerd blok ( zonder de automaat) staan.
succes ermee!
The Pete
-
- Posts: 51
- Joined: Mon Jun 01, 2009 12:05 pm
- Location: Nederland Rotterdam
-
- Posts: 51
- Joined: Mon Jun 01, 2009 12:05 pm
- Location: Nederland Rotterdam
de eigenaar?
klinkt apart
Dus het zal niet zo makkelijk zijn om een automaat te vinden die op de originele 1.6 past?
als ik het goed heb begrepen is de originele versnellingsbak van de 1.6 een aangepaste Citroen CX bak.
volgens mij was er ook een versie van de Citroen CX met een automaat verkrijgbaar,ik kan het mis hebben hoor.
klinkt apart

Dus het zal niet zo makkelijk zijn om een automaat te vinden die op de originele 1.6 past?
als ik het goed heb begrepen is de originele versnellingsbak van de 1.6 een aangepaste Citroen CX bak.
volgens mij was er ook een versie van de Citroen CX met een automaat verkrijgbaar,ik kan het mis hebben hoor.
-
- Posts: 4023
- Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
- Location: izegem
Ik heb in deze topic gevraagd of een motorblok-1.6 die gekoppeld is aan een automatische bak past op een handgeschakelde bak. Daar is bevestigend op geantwoord mits enkele kleine aanpassingen. Nu vraag jij of een automatische bak op een 1.6-blok past. Ja dus, mits die kleine aanpassingen in de omgekeerde zin. Ik heb bij iemand de motor gekocht, doch niet de automatische bak. Dus de automatische bak zou ik misschien wel voor jou kunnen versieren.
-
- Posts: 4023
- Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
- Location: izegem
- pete speed
- Posts: 562
- Joined: Sun Aug 17, 2008 10:58 am
- Location: Beesel, Pays Bas
- matrafan
- Posts: 2238
- Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
- Location: LIMBURG
-
- Posts: 4023
- Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
- Location: izegem
De motor is dezelfde. Wanneer je een 5-bak wilt inbouwen, dan komt de versnellingsbak in de boog van de langsliggers. Dit naast de wielen waar er normaal een plaat gemonteerd wordt. er is rondom ongeveer 2 cm over. Wat de lengte is van die automatische bak weet ik niet. Ik laat zo vlug mogelijk iets weten.
- matrafan
- Posts: 2238
- Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
- Location: LIMBURG
-
- Posts: 406
- Joined: Sun May 06, 2007 7:33 pm
- Location: Purmerend, Nederland
- Contact:
- matrafan
- Posts: 2238
- Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
- Location: LIMBURG
De aandrijfassen van de solara 1510 of 1307/1308 zijn dacht ik van diameter hetzelfde, alleen de lengte is anders.
Indien dit zo is is dat niet zo een onoverkomelijk probleem.
Wat me meer ergert is de stand van de bak, deze moet blijkbaar zoals op de foto horizontaal hangen.
De motor van de bagheera hangt onder een bepaalde hoek zodat ook de bak niet horizontaal komt hangen.
Volgend probleem; de aansluiting van de aandrijfassen ten opzichte van de wielen.
Kunnen wel een beetje met de positie van de motor schiuven maar dat is maar gering (startmotor/alternator komen tegen de achteras).
Afmetingen van het radiator lijken me op de foto ook niet zoveel verschil met deze van de bagheera.
Indien dit zo is is dat niet zo een onoverkomelijk probleem.
Wat me meer ergert is de stand van de bak, deze moet blijkbaar zoals op de foto horizontaal hangen.
De motor van de bagheera hangt onder een bepaalde hoek zodat ook de bak niet horizontaal komt hangen.
Volgend probleem; de aansluiting van de aandrijfassen ten opzichte van de wielen.
Kunnen wel een beetje met de positie van de motor schiuven maar dat is maar gering (startmotor/alternator komen tegen de achteras).
Afmetingen van het radiator lijken me op de foto ook niet zoveel verschil met deze van de bagheera.
-
- Posts: 4023
- Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
- Location: izegem
De stand van de motor is gelijk aan die van de Bagheera en Murena. De bak moet een 12-tal graden naar rechts draaien op foto 4 om de juiste positie te hebben. De assen moeten natuurlijk op lengte gebracht worden en de koppen die in de wielnaaf gaan moet misschien verwisselt worden met die van een Bagheera of een Murena. De linker steekas ontbreekt wel.