Page 1 of 3
Revisie van de rembekrachtiger
Posted: Sun Jun 14, 2009 5:39 pm
by Urbain
Hallo,
Vorige week een spiksplinternieuwe rembekrachtiger gemonteerd. (koopje van bij Cornelis) Wat me direct opviel was dat de remmen veel allerter reageerden dan met de oude. Het lag in mijn bedoeling van de oude te ontroesten en te lakken en verder als reserve te bewaren, maar gezien het verlies aan performantie denk ik dat de oude beter eerst gereviseerd wordt.
De rubber dichting op de uitgaande stang ziet er ook al behoorlijk uitgelopen uit. Naar het schijnt zou er een revisiesetje bestaan.
Volgens het werkplaatshandboek ziet het er niet zo moeilijk uit.
Heeft iemand hiermee al ervaring?
Posted: Sun Jun 14, 2009 9:39 pm
by bart_heemskerk
Dit is interessant.
Ik heb een nieuwe remcilinder, maar de oude rembekrachtiger zit er nog op. Met mijn nieuwe remcilinder heb ik absoluut geen gevoel meer in het rempedaal. Zou de rembekrachtiger averij hebben opgelopen bij het vernieuwen van de remcilinder?
Posted: Mon Jun 15, 2009 6:59 am
by oetker
quote Bart
-------------
geen gevoel meer in het rempedaal
========================
Kun je dat is nader omschrijven.
Het is lastig alle lucht er achter uit te krijgen.
Heb enkele keren moeten ontluchten in een paar weken om het pedaal weer voldoende hard te krijgen.
Posted: Mon Jun 15, 2009 6:17 pm
by bart_heemskerk
Het rempedaal is hard, en de remvertraging is ook wel goed. Maar remmen met gevoel.... nee. Alsof je op een baksteen trapt.
Posted: Mon Jun 15, 2009 7:31 pm
by Urbain
Bart,
Ik was op de site van Bendix wat info aan het zoeken voor de revisie van mijn rembekrachtiger en vond toevallig bij de FAQs iets dat u misschien kan helpen....
How do I determine if a hard pedal complaint is power booster-related or a foundation brake problem?
The easiest method is to deplete air from the vacuum booster by pumping the pedal until it's hard. Next, with the engine off, hold foot firmly on the brake pedal and start the engine. The pedal should drop slightly with engine vacuum and become firm if power booster is operating correctly. If hard pedal condition still exists check for binding linkage or over adjusted drum/shoe assemblies
Posted: Fri Jun 19, 2009 1:20 pm
by oetker
Inderdaad dat klopt.
Als je met koude motor (lees geen vacuum) start met de voet op het pedaal, moet je voet iets naar beneden zakken als het vacuum in de pot verschijnt.
Als dat niet het geval is dan werkt je bekrachtiger niet.
Zit wel de goede hoofdremcilinder er op.
Diameter van de plunjer moet 20,6 mm zijn, je hebt namelijk uitvoeringen die er op lijken van 19 mm en 22 mm.
Ook kan het keerklepje wel defect zijn (waar het vacuum op aangesloten word) zodat te weinig voorraad opgebouwd word.
Posted: Sat Jun 20, 2009 10:04 am
by bart_heemskerk
oetker wrote:
Zit wel de goede hoofdremcilinder er op.
Diameter van de plunjer moet 20,6 mm zijn, je hebt namelijk uitvoeringen die er op lijken van 19 mm en 22 mm.
Hmmm, is dat zo?
Ik heb net een hoop gesodemieter gehad met de koppelingscilinder. Die heb ik laten vervangen. Toen ging mijn koppelingspedaal veel zwaarder. Bleek dat de nieuwe koppelingscilinder te groot was. Er is daarna een kleinere opgezet, maar de het pedaal ging nog tezwaar. Toen heb ik maar mijn oude koppelingscilinder gereviceerd en teruggezet.
Het blijkt dus dat voor de koppelingscilinder er 3 maten zijn: 22mm, 20,5mm en 19mm. (19mm moest ik hebben)
Is dit ook zo voor hoofdremcilinders? 3 maten?
Posted: Sat Jun 20, 2009 11:07 am
by oetker
Inderdaad, is allemaal verwarrend.
Komt doordat er geen goede info bij de verkopers van materialen ter beschikking is.
Ook wordt de 1.6 en 2.2 nog wel is door elkaar gehaald.
Nou zou je van de dealer toch moeten verwachten dat die wel de juiste materialen kent.
Voor zover ik weet zijn de hoofdremcilinders van de 1.6 en 2.2 gelijk.
Maar je hebt ze ook in de handel voor andere Talbots.
Die lijken hetzelfde, maar hebben andere diameter plunjer.
Posted: Sat Jun 20, 2009 9:07 pm
by bart_heemskerk
In het kader van de wetenschap, heb ik een bagheera bekrachtiger uit elkaar gehaald.
Om het open te krijgen heb ik met een waterpomptang de ingefelsde randen teruggebogen.
Dit is een grote kunststof schotel, waarachter het grote rubber membraam zit. Deze as drukt de hoofdremcilinder in.
Membraam.
Membraam eraf.
In de "pijp" zit de staaf die aan het rempedaal zit. Aan het uiteinde van de staaf zit een rubberen "zuiger".
Ik heb geen kennis van rembekrachtigers, maar als ik een beetje redeneer kom ik op de volgende werking uit:
Als het rempedaal niet is ingedrukt, is er een kanaal open die de twee kanten van het grote membraam verbind. Zodoende is er aan beide kanten van het membraam vacuum, zodat het membraam blijft staan waar ie staat. Wordt het rempedaal ingedrukt, dan sluit de rubberen zuiger het kanaal af, waardoor er maar aan ??n kant van het membraam vacuum is, waardoor het membraam gaat meehelpen de hoofdremcilinder in te drukken.
De bekrachtiger is erg roestig van buiten, maar van binnen zag het er erg goed uit. Ook het grote rubber membraam en de kleine rubbers zagen er erg goed uit.
Een rembekrachtiger reviseren? Het lijkt me dat rembekrachtigers maar ??nmalig in de fabriek in elkaar gezet kunnen worden. Ik zie niet hoe ik deze weer goed en netjes dicht moet krijgen. Het enigste wat ik kan bedenken om te vervangen is de afdichting tussen bekrachtiger en hoofdremcilinder.
Posted: Sat Jun 20, 2009 9:19 pm
by oetker
Zo ver ik me kan herinneren moet je de helften een slag van elkaar draaien om hem te openen.
Een balk hout en een trekband kunnen hierbij helpen want het kan vast zitten.
Valt inderdaad weinig aan te reviseren.
Kijken of het rubber soepel is een beetje invetten en klaar als de membraam niet lek is.
Er zijn wel aftermarkt setjes voor diverse rembekrachtigers waaronder universele.
Daarin zitten membraam en rubbers.
of dat allemaal past is de vraag.
Voor deze bekrachtigers heb ik nog geen specifieke sets gezien.
Posted: Sat Jun 20, 2009 9:30 pm
by bart_heemskerk
Nog even over hoofdremcilinders:
Die op de bagheera rembekrachtiger zat, was 20mm piston.
Dit is mijn nieuwe :
Er zit een ontluchting onderin. Ik kan me niet herrineren dat die ook op mijn oude remcilinder zat.
En de ontluchtingsnippel was iets nat.
En er zijn allemaal groene vlekken op het stuurhuis onder de remcilinder. Zou dat door remolie veroorzaakt worden?

Posted: Sat Jun 20, 2009 9:35 pm
by oetker
Ziet mij er niet bekend uit.
Heb hier nog een nieuwe liggen.
Even een foto maken.
Posted: Sat Jun 20, 2009 9:46 pm
by oetker
Die van jou lijkt me dunner.
Hier zit ook een gat van de ontluchtingsnippel op.

Posted: Sat Jun 20, 2009 11:36 pm
by Muddy Bandit
Die ontluchtingsnippel doet in dit geval enkel dienst als afsluiter en niet als ontluchter.
Deze hoofdremcilinders zijn namelijk op meerdere auto's te gebruiken.
Bij sommige modellen hebben de voorwielen elk een eigen remleiding aan de hoofdremcilinder (b.v. de Rancho) in plaats van ??n gezamelijke aansluiting.
Posted: Sun Jun 21, 2009 9:43 am
by oetker
Officieel zijn de hoofdremcilinders van Bendix op de Murena.
Die zijn voor zover ik weet bijna niet meer leverbaar.
Deze firma heeft voor de veiligheid nooit revisiekitjes voor de 20,6 mm zuigers bijgemaakt.
Als het er niet is, kun je er ook niet aan sleutelen was de gedachte schijnbaar.
Nou gaat het volgende verhaal......
De hoofd koppelingscilinder voor de 2.2 is ook 20,6mm en was ook van Bendix.
Omdat waarschijnlijk die cilinder de zelfde zuigerdichtingen heeft, is daar ook nooit een revisiekitje voor op de markt gekomen.
Simon heeft echter sinds een klein jaar setjes daarvoor laten maken.
Als die zuigerdichtingen hetzelfde zijn, dan zou je met 2 van die setjes een hoofdremcilinder kunnen reviseren, waardoor je voor €20 klaar bent.
Dat moet ik nog is uitzoeken.
Posted: Sun Jun 21, 2009 10:30 am
by GODFRIED
Muddy Bandit wrote:Die ontluchtingsnippel doet in dit geval enkel dienst als afsluiter en niet als ontluchter.
Deze hoofdremcilinders zijn namelijk op meerdere auto's te gebruiken.
Bij sommige modellen hebben de voorwielen elk een eigen remleiding aan de hoofdremcilinder (b.v. de Rancho) in plaats van ??n gezamelijke aansluiting.
Inderdaad dat is de enige reden dat hier een nippel op zit.
Om de remcilinder te reviseren zijn er setjes schrijft Herman. Mijn ervaring is anders dat je maar zelden een hoofdrempomp vindt die niet is aangetast aan de binnenzijde. Meestal zijn de putjes op de cilinderwand te diep om eruit te schuren. Dus koop je beter een nieuwe hoofdrempomp.
Op Ebay zijn ze nog soms te vinden.

Posted: Sun Jun 21, 2009 10:36 am
by oetker
Quote Godfried,
-------------------
Dus koop je beter een nieuwe hoofdrempomp.
==============================
Dat is altijd het beste, en zeker als de pomp erg oud is.
Zolang de prijs dan maar een beetje redelijk is.
Heb op mijn mini's wel is gerevisseerd.
Had een klein hoonapparaat geleend om de roest er uit t honen.
Dat ging bij mij toch wel goed, maar inderdaad als het te diep zit, is het afgelopen.
Posted: Sun Jun 21, 2009 10:37 am
by Urbain
Bart,
Volgens het werkplaatshandboek zou je de twee helften van elkaar moeten krijgen met behulp van een spanband zodat je het later weer terug kan monteren. Bij mij is de dichting op as die naar de remcylinder gaat duidelijk aan vervanging toe. (misschien ooit remolie op ingewerkt?)
De magazijnier bij de lokale Peugeot garage gaat voor mij opzoeken of hij in het officiele circuit nog aan een revisie setje geraakt, maar ik acht de kans eerder klein.... Misschien moet dan maar een passende dichting gaan zoeken van iets anders...
Oh ja, in het setje zou ook een luchtfilterje zitten, ik vermoed dat je dat ook na al die jaren beter vervangt.
Posted: Tue Jun 23, 2009 8:01 pm
by Urbain
Vandaag de rembekrachtiger alvast gedemonteerd. Ik heb er een ijzeren lat opgeschroefd waarmee je wat kracht kunt zetten. Als je dan tegelijkertijd met een kleine hamer tikt op de sluitingsrand komt het geheel redelijk gemakkelijk los. Wel opletten voor het ontspannen van de veer als het los komt, daar zit nogal wat kracht op.
Nu nog hopen dat ik aan andere rubbertjes geraak...
Posted: Tue Jun 23, 2009 8:59 pm
by oetker
Goede tip Urbain.
Dat luchtfilterje is inderdaad uitgewoond door de muizen zo te zien, en dat rubber afsluitkapje sluit ook niet al te veel meer af denk ik.
Als de membraam goed is dan ben je met een rubber een filter en een keerklepje klaar lijkt me.
Zal nog is even zoeken.
Heb deze dingen volgens mij voor een bepaalde Alfa laatst voorbij zien komen.
Posted: Tue Jun 23, 2009 10:04 pm
by oetker
Zo te zien is dit een Lockheed bekrachtiger.
Er zijn kitjes in de UK van de Vauxhal Viva en de Morris Allegro die hier erg op lijken.
Zeker dat het past echter allerminst.
Misschien wel gewoon in de autoshop te vinden.
Posted: Wed Jun 24, 2009 12:37 am
by Muddy Bandit
Ik heb trouwens heel goede ervaringen met dit bedrijf voor zowel revisiesetjes als complete vervangende delen:
http://www.edsclassic.nl/
Posted: Wed Jun 24, 2009 12:57 am
by oetker
Ik zie dat ze ook schokbrekers reviseren.
Misschien het adres voor de achterdempers.
Posted: Wed Jun 24, 2009 7:05 am
by GODFRIED
Zeer goede tip voor het openen van de rembekrachtiger.
Ik heb deze site ook opgeslagen, ziet er interessant uit.

Posted: Thu Jun 25, 2009 1:32 pm
by Urbain
Goed nieuws van de Peugeot dealer, het revisiesetje voor de rembekrachtiger is wel niet in voorraad maar een nieuwe levering is voorzien voor eind volgende maand. Daar wil ik op wachten...
Posted: Thu Jun 25, 2009 5:38 pm
by oetker
Als dat allemaal goed uitpakt, dan even de Peugeotnummers Urbain.
Kunnen we daar ook misschien nog wat mee doen.
Dit kitje lijkt er ook op.

Posted: Thu Jun 25, 2009 7:34 pm
by Urbain
Herman,
Zodra ik het setje binnen heb zal ik een foto op het forum zetten. Het Peugeot partnummer zou 4599.21 moeten zijn. (Met dank aan Jean die het opgezocht heeft)
Posted: Thu Jun 25, 2009 10:01 pm
by oetker
Dat is raar, dat wijst naar een Bendix kit.
Zit ook in Clio2 en R25 Twingo en Kango.
Dus ook bij Renault te vinden.
Vermoedelijk €35.-

Posted: Thu Jun 25, 2009 11:16 pm
by Urbain
Herman,
Dat lijkt er inderdaad op, we zullen afwachten tot het er is. De prijs is alleszins in dezelfde grootorde. Bij Peugeot juist onder de 25? zonder BTW....
Mijn eerste indruk bij het zien van uw Lockheed setje was dat de aslengte tussen de veer en het U-vormig stuk misschien iets korter is, maar op een foto is het moeilijk te beoordelen. Mijn rembekrachtiger is inderdaad van DBA (is dat niet Bendix?)
Posted: Thu Jun 25, 2009 11:27 pm
by oetker
Volgens mij is DBA inderdaad bendix.
Dacht Lockheed te herkennen.
Die lui gebruiken toch allemaal onderdelen van elkaar.
We wachten af.
Een soortgelijke actie moet ik in de remrevisie ook nog uitvoeren.