Revisie van de rembekrachtiger
-
- Posts: 904
- Joined: Mon Feb 05, 2007 10:34 am
- Location: Mortsel
-
- Posts: 904
- Joined: Mon Feb 05, 2007 10:34 am
- Location: Mortsel
Het revisiesetje voor de rembekrachtiger is ondertussen al een tijdje binnen. Hier enkele foto's...
Er zitten in het setje onderdelen voor 2 verschillende rembekrachtigers, alles met de kleinste diameter past voor mijn Murena.
Er zitten 2 mousse luchtfiltertjes in, de afsluitrubber aan de duwstang naar de hoofdremcylinder, een nieuwe hoes voor aan de kant van het rempedaal en wat borgringen. Met de vilten ringetjes (zelfde diameter als de luchtfiltertjes) weet ik geen blijf.
Er zitten in het setje onderdelen voor 2 verschillende rembekrachtigers, alles met de kleinste diameter past voor mijn Murena.
Er zitten 2 mousse luchtfiltertjes in, de afsluitrubber aan de duwstang naar de hoofdremcylinder, een nieuwe hoes voor aan de kant van het rempedaal en wat borgringen. Met de vilten ringetjes (zelfde diameter als de luchtfiltertjes) weet ik geen blijf.
- Attachments
-
- Dit zit er allemaal in...
- DSC00098_s.jpg (105.25 KiB) Viewed 8120 times
-
- DSC00097_s.jpg (78.42 KiB) Viewed 8120 times
groetjes,
Urbain
Murena 1.6 1983
Urbain
Murena 1.6 1983
-
- Posts: 904
- Joined: Mon Feb 05, 2007 10:34 am
- Location: Mortsel
Hier enkele foto's van tijdens de montage...
Wat hebben we hiermee geleerd...?
Ten 1ste: Vaak zal het voldoende zijn om het luchtfilter en de dichting op de stootstang te vervangen. In dat geval hoeft de servo niet gedemonteerd te worden.
Ten 2de: Als je het luchtfiltertje en de dichting apart kunt kopen ben je waarschijnlijk beterkoop gesteld.
Ten 3de: Als je toch demonteert, heb je het voordeel dat je alles kan reinigen en van nieuw vet voorzien, maar ook dat je met eigen ogen kan zien hoe alles kan werken, en telkens als je nu op het rempedaal duwt, zie je in gedachten de plunjer bewegen, het ventiel openen en de zuiger meedrukken... ook interessant....
Wat hebben we hiermee geleerd...?
Ten 1ste: Vaak zal het voldoende zijn om het luchtfilter en de dichting op de stootstang te vervangen. In dat geval hoeft de servo niet gedemonteerd te worden.
Ten 2de: Als je het luchtfiltertje en de dichting apart kunt kopen ben je waarschijnlijk beterkoop gesteld.
Ten 3de: Als je toch demonteert, heb je het voordeel dat je alles kan reinigen en van nieuw vet voorzien, maar ook dat je met eigen ogen kan zien hoe alles kan werken, en telkens als je nu op het rempedaal duwt, zie je in gedachten de plunjer bewegen, het ventiel openen en de zuiger meedrukken... ook interessant....
- Attachments
-
- Ziezo, klaar om terug in de Murena te monteren voor een proefrit....
- DSC00123_s.jpg (84.7 KiB) Viewed 8078 times
-
- Controleren dat de merktekens over elkaar staan.
- DSC00122_s.jpg (71.09 KiB) Viewed 8078 times
-
- Klaar om terug dicht te doen. Het monteren gebuert op de zelfde manier als het demonteren. Alleen de rand van het deksel spaarzaam met vaseline ingesmeerd om gemakkelijker over het rubber te schuiven.
- DSC00118_s.jpg (112.3 KiB) Viewed 8078 times
-
- De drukstang borgen in de zuiger met de veerring.
- DSC00117_s.jpg (102.23 KiB) Viewed 8078 times
-
- Monteren van rubber schijfje in de zuiger.
- DSC00114_s.jpg (86.29 KiB) Viewed 8078 times
-
- Het membraam gemonteerd op de zuiger. Ook het luchtfiltertje met borgring.
- DSC00112_s.jpg (114.2 KiB) Viewed 8078 times
-
- Het membraam wordt over de zuiger gebracht.
- DSC00111_s.jpg (76.27 KiB) Viewed 8078 times
-
- de plunjer wordt in de schacht van de zuiger geplaatst.
- DSC00110_s.jpg (59.31 KiB) Viewed 8078 times
-
- Zo zou het werken zonder vacuum. Het rubber plaatje geeft een ietwat verend gevoel in het rempedaal. Dit plaatje wordt in de zuiger gemonteerd zodat met vacuum de zuiger meedrukt.
- DSC00107_s.jpg (99.65 KiB) Viewed 8078 times
-
- In de zuiger zit een opening welke in verbinding staat met de schacht waarin de plunjer zit. In rust is de opening open zodat er vacuum aan beide zijden van de zuiger is. Bij indrukken van het rempedaal wordt de opening afgesloten en opent het ventiel zod
- DSC00104_s.jpg (63.48 KiB) Viewed 8078 times
groetjes,
Urbain
Murena 1.6 1983
Urbain
Murena 1.6 1983
-
- Posts: 904
- Joined: Mon Feb 05, 2007 10:34 am
- Location: Mortsel
Hier nog enkele foto's welke niet meer bij de vorige upload konden wegens te groot...
- Attachments
-
- Het ventiel geopend... In werkelijkheid opent het slecht een 2 tal milimeter. De buitenlucht onder atmospherische druk stroomt dan binnen rond de as. Vandaar de noodzaak van een luchtfilter aan de ingang.
- DSC00101_s.jpg (61.57 KiB) Viewed 8073 times
-
- Montage van de dichtingsring rond de stootas. Hiermee kun je beter wachten tot alles gemonteerd is, dan moet je met het sluiten van de servobehuizing niet zo voorzichtig zijn...
- DSC00115_s.jpg (89.43 KiB) Viewed 8073 times
groetjes,
Urbain
Murena 1.6 1983
Urbain
Murena 1.6 1983
- oetker
- Posts: 8000
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Zeer duidelijk uitgebreid toegelicht Urbain.
Daar hebben we wat aan.
Het is mischien handig om een foto met maten van het belangrijkste rubber te plaatsen.
Dan weten we precies waar we naar moeten zoeken.
Een luchtfilter is van een stukje schuim wel te snijden.
Bespaart een complete kit.
Daar hebben we wat aan.
Het is mischien handig om een foto met maten van het belangrijkste rubber te plaatsen.
Dan weten we precies waar we naar moeten zoeken.
Een luchtfilter is van een stukje schuim wel te snijden.
Bespaart een complete kit.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
-
- Posts: 904
- Joined: Mon Feb 05, 2007 10:34 am
- Location: Mortsel
Herman,
Hier de foto van de afdichtring zijde hoofdremcylinder.
Doormeter 34mm, gat voor een as van 9.3mm. Het rubber is over een rondel getrokken, maar die kun je recupereren.
Als je het luchtfilterje zelf wil snijden, doormeter 35mm, hoogte 14mm.
In het center is er een kruisvormige insnede om het over de vork te kunnen trekken. Succes ermee...
Hier de foto van de afdichtring zijde hoofdremcylinder.
Doormeter 34mm, gat voor een as van 9.3mm. Het rubber is over een rondel getrokken, maar die kun je recupereren.
Als je het luchtfilterje zelf wil snijden, doormeter 35mm, hoogte 14mm.
In het center is er een kruisvormige insnede om het over de vork te kunnen trekken. Succes ermee...
- Attachments
-
- DSC00124_s.jpg (69.34 KiB) Viewed 8033 times
groetjes,
Urbain
Murena 1.6 1983
Urbain
Murena 1.6 1983
- oetker
- Posts: 8000
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
- fjodor 2.2
- Posts: 171
- Joined: Mon Mar 30, 2009 10:17 am
- Location: Amersfoort (NL)
Hoi Urbain,
Bedankt voor deze duidelijke uitleg.
Super hier heb je wat aan.
Heb toevallig net een nieuwe bij Cornelis meegenomen.
Die van mij werkt al jaren sinds ik hem gekocht hebt met een veertje.
Zo ziet het er bij mij uit.
Dit mijn volgende aandachtspunt. Doordat bij mij waarschijnlijk de filter niet meer is. Blijft je rem bekrachtiger hangen.
groet Fjodor
Bedankt voor deze duidelijke uitleg.
Super hier heb je wat aan.
Heb toevallig net een nieuwe bij Cornelis meegenomen.
Die van mij werkt al jaren sinds ik hem gekocht hebt met een veertje.
Zo ziet het er bij mij uit.
Dit mijn volgende aandachtspunt. Doordat bij mij waarschijnlijk de filter niet meer is. Blijft je rem bekrachtiger hangen.
groet Fjodor
Last edited by fjodor 2.2 on Tue Aug 11, 2009 9:10 pm, edited 1 time in total.
- oetker
- Posts: 8000
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Laurens heeft eegisteren voor mij een gebruikte rembekrachtiger langs gebracht.
Dacht deze op dezelfde manier te demonteren, maar kwam van een koude kermis thuis.
Had de rand ontroest en met zachte tikjes met een kunststof hamertje de lak los getikt in de rand.
Daarna met staalborstel zoveel mogelijk lak uit de rand verwijderd en in de WD40 gezet.
Vandaag een grote platte staaf ijzer aangepast en op de bouten gemonteerd.
Hoeveel kracht ik ook zette de boel wilde niet draaien.
Met een hamer maar tegen de staaf geramd, maar verder als 3 mm kon ik de helften niet gerdraaid krijgen.
Uiteindelijk zoveel kracht gezet dat de bouten afbraken
Peter kwam even kijken, en pakte een kleine koevoet
In de rand drukt hij lichtjes de nokken iets terug en wipte de boel zo van elkaar en schadevrij en binnen 5 minuten waar ik al 2 uur bezig was.
Eerst de maar nieuwe bouten oplassen, dan kunnen we deze weer bruikbaar maken.
Dacht deze op dezelfde manier te demonteren, maar kwam van een koude kermis thuis.
Had de rand ontroest en met zachte tikjes met een kunststof hamertje de lak los getikt in de rand.
Daarna met staalborstel zoveel mogelijk lak uit de rand verwijderd en in de WD40 gezet.
Vandaag een grote platte staaf ijzer aangepast en op de bouten gemonteerd.
Hoeveel kracht ik ook zette de boel wilde niet draaien.
Met een hamer maar tegen de staaf geramd, maar verder als 3 mm kon ik de helften niet gerdraaid krijgen.
Uiteindelijk zoveel kracht gezet dat de bouten afbraken
Peter kwam even kijken, en pakte een kleine koevoet
In de rand drukt hij lichtjes de nokken iets terug en wipte de boel zo van elkaar en schadevrij en binnen 5 minuten waar ik al 2 uur bezig was.
Eerst de maar nieuwe bouten oplassen, dan kunnen we deze weer bruikbaar maken.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
-
- Posts: 904
- Joined: Mon Feb 05, 2007 10:34 am
- Location: Mortsel
Herman,
Het ziet er naar uit dat het blijkbaar niet altijd zo gemakkelijk gaat. Ik had met mijn lichaam constant geduwd tegen de staaf terwijl ik met het rondom tikken met de hamer langs boven probeerde de randen van het rubber membraam dat tussen de twee helften zit wat samen te drukken. Bij mij is het redelijk gemakkelijk gelukt, maar dat is blijkbaar geen garantie dat het altijd zo is....
Het ziet er naar uit dat het blijkbaar niet altijd zo gemakkelijk gaat. Ik had met mijn lichaam constant geduwd tegen de staaf terwijl ik met het rondom tikken met de hamer langs boven probeerde de randen van het rubber membraam dat tussen de twee helften zit wat samen te drukken. Bij mij is het redelijk gemakkelijk gelukt, maar dat is blijkbaar geen garantie dat het altijd zo is....
groetjes,
Urbain
Murena 1.6 1983
Urbain
Murena 1.6 1983
- oetker
- Posts: 8000
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
- oetker
- Posts: 8000
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
De oorzaak was ook roest.
Er zat een behoorlijke dikke rand aan de binnenzijde.
De bekractiger moet absoluut gelekt hebben en zo water binnen gekregen wat aan de onderkant in de bekrachtiger gaat liggen om zijn vernietigende werk te kunnen doen.
Dan kun je kracht zetten wat je wil, het gaat dan gewoon niet lukken op deze manier.
Er zat een behoorlijke dikke rand aan de binnenzijde.
De bekractiger moet absoluut gelekt hebben en zo water binnen gekregen wat aan de onderkant in de bekrachtiger gaat liggen om zijn vernietigende werk te kunnen doen.
Dan kun je kracht zetten wat je wil, het gaat dan gewoon niet lukken op deze manier.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
-
- Posts: 1524
- Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
- Location: Oelegem
Had je het nu in GT7 gezet was het misschien wel los gekomen.oetker wrote:....
Daarna met staalborstel zoveel mogelijk lak uit de rand verwijderd en in de WD40 gezet.
.....
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
- oetker
- Posts: 8000
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
-
- Posts: 1524
- Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
- Location: Oelegem
Wel er bestaan natuurlijk nog betere maar die GT7 heb ik ooit getest op een verroest fietsstuur, nooit gedacht de roest er gewooon af te kunnen wrijven maar effectief.
Verder geprobeert met WD40 maar dat had je gedacht.
De WD40 ligt hier nog ergens maar sindsdien nooit meer gebruik.
Verder geprobeert met WD40 maar dat had je gedacht.
De WD40 ligt hier nog ergens maar sindsdien nooit meer gebruik.
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
-
- Posts: 1524
- Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
- Location: Oelegem
Heb jij dan van Sinterklaas niet eens een busje Penetrant van CRC gehad?
Doe de test en leg het vlak waar je de olie tussen wilt horizontaal, je zal zien dat de CRC ertussen kruipt.
Alleen de GT7 breekt de roest niet enkel maar kraakt hem ook.
Als het echt los moet komen gebruik dan shockspray van Novatio, je kunt er enkel profesioneel aangeraken, ik heb het geluk een halve bus te hebben en dat is voor in uiterste nood, die krijgt hem echt los.
Doe de test en leg het vlak waar je de olie tussen wilt horizontaal, je zal zien dat de CRC ertussen kruipt.
Alleen de GT7 breekt de roest niet enkel maar kraakt hem ook.
Als het echt los moet komen gebruik dan shockspray van Novatio, je kunt er enkel profesioneel aangeraken, ik heb het geluk een halve bus te hebben en dat is voor in uiterste nood, die krijgt hem echt los.
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
-
- Posts: 406
- Joined: Sun May 06, 2007 7:33 pm
- Location: Purmerend, Nederland
- Contact:
- hendrik
- Posts: 4862
- Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
- Location: lanaken