Stuurhuis Murena

alle informatie over het restaureren en werken aan de Murena
Post Reply
User avatar
oetker
Posts: 7977
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Image

Zoals gebruikelijk geen info voor de Murena, maar ik weet dat het ook de QR1561S is.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
benny
Posts: 3821
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Herman, jou trackrods zijn van het oude Bagheera-model. Vandaar dat je dit nummer niet zult terugvinden bij de wisselstukken van de Murena.
Attachments
Naamloos.jpg
Naamloos.jpg (55.55 KiB) Viewed 13067 times
User avatar
oetker
Posts: 7977
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Precies, dit zijn de QR1561.
De QR 1561 heeft geen stopkraag.
De QR1561S heeft ze op de trackrods.
De S zit ook op de Murena.
Dat is het enige verschil.
Het plaatje van Benny maakt in ieder geval duidelijk dat wat ik wil mogelijk is.
Een dunnere stopkraag met moer.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
oetker
Posts: 7977
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Was wel wat warm vandaag maar toch maar even aan de Murena werken.
Image
Die kogel was echt op.
De stuurkogel rechts was in orde.
Image
De linkerkant liep erg zwaar op de kogels.
Dat bleek in de bovenste kogel te zitten.
Image
Even ingespoten maar dat hielp niet, dus maar vervangen.
Image
Image
De oude, compleet vast gerot.
Image

Verder met het stuurhuis.
Eerst maar even de stand van het stuur merken, en het kruisstukje los gemaakt.
Image
Ondanks de bouten al verschillende malen ingespoten had met kruipolie, wilde geen 1 bout van de 4 lossen.
Ze braken allemaal af, maar had het stuurhuis er uit.
Image
Image
Alles op dit stuurhuis zit zo vast gerot dat ik de boel maar even in de kruipolie heb gezet om tot morgen te weken.
ook loopt de stang zwaar.
Moet dus uit elkaar.

Nu kon ik het stuurhuis van Muddy er in passen.
Image
Image
Image
Image
Past perfect.
Morgen nog even de tandheugel vergelijken.
Last edited by oetker on Sun Mar 06, 2016 4:05 pm, edited 2 times in total.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
benny
Posts: 3821
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Normaal moet de tandheugel gelijk zijn, want die wordt in het ganse Matra-gamma gebruikt. Op de Murena, de Bagheera en de Rancho.
User avatar
oetker
Posts: 7977
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Dan kunnen we er van uitgaan dat dit dus prima te doen is.
Simca 1100/Rancho stuurhuis kan met deze kleine aanpassing zo in de Murena gejast worden.
Dat maakt het aanbod wat breder, maar blijft niet te min zeldzaam.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
benny
Posts: 3821
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Zo'n stuurhuis van QH QSR52, is dat met de trackrods en rubberen stofkappen voor die prijs?
User avatar
oetker
Posts: 7977
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Inderdaad compleet.
Maar of het leverbaar is, geen idee.
We weten in ieder geval waar we naar moeten uitkijken.
Denk dat het de moeite waard was om het uit te zoeken.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Herman,

Als de afgebroken bouten nog vast zitten in het stuurhuis ga dan niet eerst proberen om ze er met een hamer uit te tikken of te persen.
Heb ik dus wel geprobeerd...het resultaat van slechts 3x rustig tikken was dus die afgebroken steun van dat stuurhuis. :evil:

Dus in dat geval gewoon de kapotte bouten uitboren, het stuurhuis is absoluut niet bestand tegen een beetje gepast geweld.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
oetker
Posts: 7977
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Was ik eigenlijk al van plan.
Had al het vermoeden dat er zoiets gebeurd was.
Ga proberen morgen mijn stuurhuis op te knappen.
Alleen weet ik nog niet hoe met die afstelplaatjes aan de gang te gaan.
Denk dat ik ze maarop dezelfde plek terug zet, dan met een touwtje de uitspoor instel, en vervolgens de boel maar even bij een bedrijf laat uitlijnen.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Je hebt flink wat werk verzet. Het afbreken van de bevestigingsbouten is mij niet onbekend. Vermoedelijk doen ze dat allemaal.

Herman, met dit onderzoek maak je het gemakkelijk voor de andere matraliefhebbers die het stuurhuis willen vernieuwen.

Spijtig dat niet iedereen zo open is om zijn informatie met anderen te delen. Prachtig werk wat je verricht.

Bedankt ons laten mee te genieten van je speurtocht naar alternatieven onderdelen. :o :wink: :D
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 7977
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Dank je voor de complimenten Godfried, ik wil altijd graag wat uitproberen wat dat betreft.

Pffff een slechte dag om aan een auto te sleutelen, maar moet toch van het weekend van de brug af zijn, dus maar even doorbijten.
Het stuurhuis was niet erg bereidwillig zich vlot te laten revideren.
We moesten allereest de gaten er weer in terug zien te krijgen door de oude bouten te verwijderen.
Dat is met boren,frezen, en hakken naa enkele uren uiteindelijk gelukt.
Image
Image
De rubber hoes aan de rechterzijde was waarschijnlijk een keer in het verleden langdurig stuk geweest, want de stang wilde heel moeilijk door de koperen geleidebus glijden.
Bij nadere bestudereng was deze bus licht beschadigd.
Nou valt het niet mee om in een rond gat dat mooi gelijkmatig op te schuren.
Daar hebben we de volgende truc voor.
Je wikkelt een stuk schuurlinnen om een boor, of je zaagt een sleuf in een draadeind om schuurlinnen in vast te zetten en er een paar keer er omheen te wikkelen.
Image
En polijsten maar.
Image
Daarna gleed de stang er weer goed door.
Image
De Murena stang heeft toch een paar tanden minder.
Om de nieuwe oud systeem trackrods te gebruiken hebben we een aanpassing gemaakt.
We hebben 2 boven opsluit ringen gebruikt van de oude schokbrekers die eraf zijn.
Deze gemonteerd op de track rods.
Image
Dit zijn de nieuwe einde aanslag ringen geworden.
Het stuurhuis kan nu 2 cm meer slag maken.
Of dat allemaal goed gaat zien we morgen wel.
De draaicirkel zal hierdoor iets korter worden en de oude track rods die echt voor centenwerk te koop zijn worden toegepast.
Even 2 nieuwe hoezen er op en morgen inbouwen.
Image
Het werd me echt even te heet om verder te gaan (30 graden).
Last edited by oetker on Sun Mar 06, 2016 4:14 pm, edited 1 time in total.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

GODFRIED wrote:
Herman, met dit onderzoek maak je het gemakkelijk voor de andere matraliefhebbers die het stuurhuis willen vernieuwen.

Spijtig dat niet iedereen zo open is om zijn informatie met anderen te delen. Prachtig werk wat je verricht.
We zullen met elkaar wel eens een keer wat moeten om onze hobby op langere termijn ook nog betaalbaar te houden.
Een actieve club met fanatieke leden die ook eens het voortouw durven te nemen is hierbij onmisbaar, wat dat betreft ben ik blij dat we elkaar hier telkens weer zo goed en belangenloos kunnen helpen met raad en daad.

Herman, wat mij betreft verdien je de volgende titel:

drs Oetker, specialist in alternatieve Matra-onderdelen en zelfchirurgie
:lol: :lol:
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
benny
Posts: 3821
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Stuurhuis te vinden voor een schappelijke prijs:
http://www.teilesuche24.de/ersatzteile/ ... 2?c=100199
User avatar
oetker
Posts: 7977
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Quote Muddy
----------------
specialist in alternatieve Matra-onderdelen en zelfchirurgie.
===========================================

Ik zal vast kaartjes laten drukken 8)

Mijn stuurhuis ziet er naar uit dat het weer goed werkt.
De prioriteit voor een alternatief valt nu even weg.
Natuurlijk ga ik op zoek naar een nieuwe, maar dat kruist mijn pad wel een keer.
Als iemand slaagt er 1 of meer te pakken te krijgen dan hoor ik dat graag, om eventueel 2 te bestellen. (gedeelde verzendkosten)
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dit is inderdaad een titel die Herman met grote onderscheiding verdient.
Herman je maakt het onderhoud van een Matra voor iedereen betaalbaar.
Petje af. Hier is veel doorzettingsvermogen en inzet voor nodig. :o

Hoe halen jullie met quote ??n zin uit een tekst????
Matra Bagheera S - 1977
benny
Posts: 3821
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

De firma die ik via de link hierboven op het forum heb geplaatst, heeft het stuurhuis niet in voorraad.
benny
Posts: 3821
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Herman, kun je ons laten weten hoe wij aan zo'n stuurhuis kunnen raken voor 90 euro? Ik zou wel ??n willen kopen.
benny
Posts: 3821
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Het merk TRW met referentienummer JRM460 zou een alternatief kunnen zijn voor de Qsr52 van QH
User avatar
oetker
Posts: 7977
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Was niet op gang te branden vandaag, maar we hebben het afgemaakt.
Het stuurhuis moest weer bevestigd worden, maar de originele vierkante moeren waren reddeloos.
Die vierkante moeren zijn nodig omdat als je stuurhuis van de onderkant vast of los draait ze niet meedraaien.
We hadden deze moeren liggen en die zijn te breed.
Image
Image

Even wat van de zijkantjes afgeslepen en ze doen nu prima dienst.
Image
Image

De boel met een momentsleutel aangedraaid naar 2daNM (20NM)
Image
Dat is niet veel, en ik vraag me af of dat wel juist is.
Omdat de wielen nu helemaal niet in het spoor staan en de uitlijninrichting ergens anders staat, moet de boel globaal in het spoor worden gezet, anders is de auto niet te rijden.
Dat stellen gebeurd op de kogels.
Image
We hebben de wielen recht gezet en zijn gaan meten tussen groeven van de banden.
Dat doe je aan de voor en achterkant van de band en dan krijg je een verschil.
De Murena moet tussen de 0-2mm toespoor hebben, dat betekend dat het gemiddelde van 1mm de voorkant van die banden naar elkaar toe moeten staan.
Dit is natuurlijk een rauwe manier van afstellen, maar maakt de auto rijdbaar.
Vervolgens bleek het stuur nog iets uit het lood te staan, dus deze ook nog even afgesteld.
Image
Ik ben er rustig mee naar huis gereden, en moet zeggen dat we niet ver van de juiste afstelling zitten.
De wagen stuurt een stuk lichter en heb ook nog even de draaicirkel uitgeprobeerd.
Ik kan met zekerheid zeggen dat deze kleiner is dan voorheen.
Hoeveel ga ik binnenkort even uitmeten.
Project geslaagd.
Image

@Benny.
Ik zal is rond gaan vragen naar stuurhuizen.
Weet niet hoeveel haast je er mee hebt?
Last edited by oetker on Sun Mar 06, 2016 4:29 pm, edited 2 times in total.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
benny
Posts: 3821
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Herman, het is geen spoedbestelling hoor. Voorlopig kan ik nog altijd rijden. Ik heb nog een oud stuurhuis van onder het stof gehaald en daar voel ik geen abnormale weerstand. Ik zal die morgens eens onder handen nemen.
User avatar
oetker
Posts: 7977
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Ok Benny, ik zal op mijn gemak gaan zoeken, en kom vast wel wat tegen.

Wat me opviel tijdens de klus, was dat de grootste weerstand in de koperen glijlager waar de stuurheugel doorheen gleed zat.
Misschien daar wat extra aandacht aan geven?
Bij mij was deze licht beschadigd.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

GODFRIED wrote:
Hoe halen jullie met quote ??n zin uit een tekst????
Gewoon door de overbodige teksten weg te poetsen...ik gebruik hiervoor meestal de "backspace" knop. :wink:
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

oetker wrote: Image
Ik weet dat je veel alternatieve delen gebruikt, maar wat doet die rode kraan daar eigenlijk?
...die dingen verkoop ik in onze vijverafdeling op het tuincentrum... :lol:
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
bart_heemskerk
Posts: 406
Joined: Sun May 06, 2007 7:33 pm
Location: Purmerend, Nederland
Contact:

Post by bart_heemskerk »

oetker wrote: Alleen weet ik nog niet hoe met die afstelplaatjes aan de gang te gaan.
Die plaatjes zorgen ervoor dat het stuurhuis op de juiste hoogte t.o.v. de wielen staan. Als de wielen compleet in of uitveren zullen de wielen iets naar binnen sturen. In het werkplaatshandboek staan 6 pagina's over hoe dit af te stellen, en hoe de dikte van de plaatjes te bepalen.

Moet ik dit inscannen en plaatsen?
User avatar
oetker
Posts: 7977
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

De rode kraan= voor warm water :lol:
De Matra ingeneurs hebben een fantastisch systeem ontworpen om kachel in de Murena te laten werken.
Dat gaat met de bekende schuif rood blauw en daar zit een kabeltje op die de oficiele kraan bediend.
Vanaf die kraan gaat nog een kabeltje wat de klep voor frisse lucht bediend.
Die kabeltjes kunnen die krachten niet aan, en naarmate de boel wat ouder wordt vouwen die dubbel.
De vorige eigenaar heeft deze kraan er op gebouwd zodat je de kachel ook daadwerkelijk uit kunt zetten.

Dit is in de praktijk dus van, van he het wordt koud, even parkeerterrein om de kraan open te zetten en weer verder :o
Ga dat ook nog een keer veranderen en denk daar een kraan van VW voor te gebruiken.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
oetker
Posts: 7977
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

@ Bart.
Ik heb de Manual liggen, maar denk dat ik dit niet zelf uit ga voeren.
Zal even bij Ruud vragen wie de wagens voor hen uiltijnt, en dan wil ik dat ze het stuurhuis afstellen.
Voorlopig heb ik de plaatjes op dezelfde plek terug gezet.
Toch bedankt.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Weer een mysterie opgehelderd door Herman.
Onoplosbare problemen met het stuurhuis zijn nu op te lossen door een stuurhuis van een Simca 1100 te gebruiken, deze zijn nieuw aan betaalbare prijs te vinden.

Mooi gedaan Herman. :wink:

Muddy Bandit,
Bedankt voor de tip met quote, je moet maar weten. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
benny
Posts: 3821
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Herman, je schrijft dat de Murena een paar tanden minder heeft. Bedoel je daarmee dat er minder lengte is op de tandlat die voorzien is van tanden? Of is de steek groter op de Murena-tandlat, zodat je over dezelfde lengte minder tanden hebt?
De vraag is nu: een nieuw stuurhuis, hoeveel tanden heeft die en over welke afstand.
User avatar
oetker
Posts: 7977
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Om eerlijk te zijn Benny, heb ik hier even geen acht op geslagen omdat ik dacht dat ze hetzelfde waren.
Hier ben ik achteraf ook nog met een vraagteken blijven zitten.
Heb de tanden pas op de foto geteld.
De Garagist werd wat nerveus omdat de reparaties achter mijn Murena zich een beetje op begonnen te stapelen.
Had de brug 2 dagen, en vrijdag moest het zo snel mogelijk af.
Wij kunnen samen hier nog even een vergelijk maken, om dit nog even glad te strijken.
Op mijn Murena stuurhuis zitten 26 gleuven, en op het 1100 stuurhuis 33.
Hoeveel gleuven zitten er op jou murena stuurhuis?
Hoeveel tanden zitten er op jou wormwiel?
Het zou kunnen dat de overbrenging een iets ander verhouding heeft.

Edit.
Volgens mij is de stuurheugel wat verder doorgesleufd met de zelfde overbreng verhouding.
Waarom dat is, geen idee.
Waarschijnlijk is de stang universeel gehouden om op meerdere auto's toe te passen.
Zal voor de zekerheid het aantal slagen van het stuurwiel nog even vergelijken.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
Post Reply