Stuurhuis Murena

alle informatie over het restaureren en werken aan de Murena
Post Reply
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4058
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Post by ALAIN VAN AKEN »

Zelf vind ik max 4.5 bar bij glasparelen en max 7 bar bij zandstralen.
Voor de driehoek op de afbeelding zou ik straalgrit gebruiken en geen glasparels. Eventueel kan je voor een gladdere afwerking eerst zand en dan glas gebruiken.
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

zijn glas parels recyclebaar ?

Ik straal normaal in een klein cabinet met bruine korund op ca 8 a 10 bar, dat gaat als een spreer. Korund gaat ook lang mee. Omdat de voor-ophanging delen en achterdraagarmen samen voor 150 euro worden gestraald en gecoat besteed ik dat uit, voor dat geld ga ik zelf niet aan de slag en de oven is ook te klein.

Ik vroeg mij nog wel af of het een optie is het stuurhuis mee te laten stralen/coaten, of zou dat te zacht zijn of niet zo geschikt misschien ivm aluminium oxidatie ?
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
User avatar
talbotmatra
Posts: 308
Joined: Sun Aug 19, 2012 1:30 pm

Post by talbotmatra »

Glasparels zijn recyclebaar in de zin dat ze meerdere malen te gebruiken zijn, echter moet je dan wel een maximale druk van 4 bar gebruiken.

Wij stralen alle aluminium delen (als distributiedeksels en aluminium plaatwerk) met glasparels en zijn zeer zacht voor het materiaal. d.w.z dat ze weinig laagdikte van het materiaal afnemen.

Resultaat is altijd heel goed en ik ben nooit meer roest op een gestraald en behandeld deel tegen gekomen.
Murena 1.4 - 1980
Murena 2.2 JRD - 1982
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

okay, maar hebben glas parels dan hetzelfde effect als korund ? daarmee vliegt werkelijk de verf eraf, maar dan wel met veel druk. anders stap ik dus beter over op glas parels. Zijn glas parels ook minder vernietigend voor mijn glasplaat ? ik heb er nu gehard glas opliggen, maar zelfs het stof dat vrijkomt krast daarin.
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
gydomatra
Posts: 191
Joined: Thu Jul 07, 2011 11:14 pm

Post by gydomatra »

Richard wrote:Zijn glas parels ook minder vernietigend voor mijn glasplaat ? ik heb er nu gehard glas opliggen, maar zelfs het stof dat vrijkomt krast daarin.
Ik gebruik bij het stralen speciaal doorzichtig folie dat je aan de binnenkant van de glasplaat doet. Om de zoveel tijd vervangen omdat het door de inslag dof en ondoorzichtig word. zo spaar je de glasplaat. Zelf gebruik ik gewoon straalgrit a 9 euro per 25 kg en kan dan best wel wat stralen. Druk ongeveer 6 a 7 bar.

Glasparels stralen geeft een fijner reslutaat denk ik. Maar dat hoeft voor mij niet zo. Het gaat er mij om dat de verf er snel af is en dat alles roestvrij is. Alles word toch verzinkt met als doel dat het de eerste 30 jaar niet meer gaat roesten. Voor het mooie zou ik ook gaan poedercoaten denk ik.
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Ik gebruik nog steeds de ouderwetse middelen.
Dikkere materialen zoals draagarmen en stalen velgen straal ik met droog metselzand, kost ongeveer 35 euro per m3. (= ca. 1500 kg)
Wel even via een zeef aanvoeren in je reservoir.
Voor dun en kwetsbaarder materiaal (blik, lichtmetaal) gebruik ik ook wel eens droog zilverzand op lagere druk.

Maar geen dagelijks werk van gaan maken i.v.m. stoflongen... :oops:
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
gydomatra
Posts: 191
Joined: Thu Jul 07, 2011 11:14 pm

Post by gydomatra »

Muddy Bandit wrote:Ik gebruik nog steeds de ouderwetse middelen.
Dikkere materialen zoals draagarmen en stalen velgen straal ik met droog metselzand, kost ongeveer 35 euro per m3. (= ca. 1500 kg)
Hoe snel gaat het stralen dan met metselzand? Ik neem aan dat dit toch een stuk fijner is dan het grit waar Richard en ik mee stralen. Wel een goedkoop middel voor 35 euro per m3.
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Metselzand is qua grofheid wel enigszins te vergelijken met de middelmaat korund, qua hardheid is korund wel een stukje harder.
Daardoor kun je met korund een wat hogere druk gebruiken wat dus een iets sneller resultaat geeft. (metselzand ca. 5-6 bar max.)
Op gelijke druk zit er weinig verschil in.

Het nadeel van metselzand is dat het een stuk meer stuift, dus goede bescherming gebruiken.
En het is éénmalig gebruik, corund kun je evt. nog zeven en een keer hergebruiken.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Hebben jullie dan allemaal zo een zware compressor om constant 6-10 kg druk te halen?
Niet dat ik nog veel wil zandstralen. Ik heb daar totaal geen energie meer voor. Is me volledig over!!!

:evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :cry: :cry:
Matra Bagheera S - 1977
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Ik heb zelf een 2 cilinder 230V/2pk met 100 L tank staan, die geeft iets van 170 L/min. aan effectieve opbrengst... en voor wat extra luchtbuffer kan ik daar evt. nog een oude 100L lpg-tank bij aankoppelen.
Kun je wel redelijk mee stralen en spuiten mits je af en toe maar even een adempauze inlast.
En voor het extreme werk ga ik wel even naar een goede kennis, die bezit zo'n zware dieselcompressor uit de wegenbouw.

Bij lichte compressors kun je trouwens ook gebruik gaan maken van een kleinere diameter spuitmond, het resultaat blijft gelijk maar het duurt wat langer voordat het oppervlak gestraald is. (gelijke druk maar minder doorvoer) :wink:
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Zo een dieselcompressor uit de wegenbouw dat is de oplossing.
Alleen een beetje duur en neemt veel plaats in.
Heb er ooit één kunnen kopen aan een spotprijs. Als je die dan buiten moet laten staan en je hebt hem dan eens nodig dan gaat die meestal niet meer.
Tijdens een restauratie van een Matra zeker een meerwaarde.
Alleen opletten dat er nog iets plaat overblijft. :o :o :o
Matra Bagheera S - 1977
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Moet je ook helemaal niet willen, die dingen zijnvoor lomp werk maar voor ons gebruik heb je er weinig aan.

Mijn ervaring is dat de kleine 1-cilinders gewoon te licht zijn, een 2 cilinder is een prima basis voor een complete set degelijk luchtgereedschap.
De meeste moderne 2-cilinders pompen al 350 l/min, effectief zit je dan op zo'n 200 l/min verbruik.
Het is wel een investering van pakweg 4-600 euro voor de compressor, maar als je eenmaal de mogelijkheden van perslucht hebt gebruik je het ook heel snel voor allerlei doeleinden. (ik zou me al geen raad meer weten zonder :oops: )
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

oetker wrote:Donderdag kan ik de hele dag een beetje van de brug gebruik maken.
Ondertussen met 1 hand toch nog een beetje kunnen prutsen.
Het uit elkaar halen van het stuurhuis is een eitje.

Druktaats loshalen door de buitenste moer te lossen.
Met een dopsleutel de druktaats los halen enverwijderen.
Dit is ook de moer waar je de tandheugel mee afsteld.
Image

Klepje verwijderen en moer van het wormwiel los halen.
Image
Image

Trackrod los halen.
Image

Nu kan je de tandheugel er aan de andere kant zo uithalen.
Image

Inmiddels heb ik demper van het rancho stuurhuis er af gekregen door hem uit te boren.
De boel weer in elkaar gebouwd.
Dit gaan we donderdag passen.
Image

Ondertussen kreeg ik nog een idee.
Ik heb nieuwe trackrods van het oude model.
Die zijn iets korter omdat de aanslag er niet op zit.
De bovenste schokbreker bevestiging past mooi op de trackrod na het middengat iets op te boren.
Deze op de trackrod zetten met een moer en op het stuurhuis monteren met Locktite.
Image

Als ik dat op beide kanten zou doen, dan kan het stuurhuis een paar centimeter meer slag maken, hetgeen zou leiden tot een kortere draaicirkel van de murena.
De slag van de tandheugel heeft daar vertanding genoeg.
hoe heb je dit nu precies opgelost ? ik zit te lezen maar snap het niet helemaal. de nieuwe zijn idd iets korter dan de ouden, heb jij er nu een vulplaat tussen zitten of achteraf toch niet ?
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
User avatar
oetker
Posts: 7977
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Ik heb van schokbrekers de plaatjes die op de rubbers zitten als aanslag gebruikt;
Middengat iets opgeboord als ik terug denk.
Ik denk dat je die ook nog wel bewaard hebt?
Op deze foto kun je zien dat er ook nog een ring onder zit om dat plaatje zonder vervormen te monteren.
Vastzetten met Locktite.
That's all.

Image

Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

ik bewaar bijna alles :-)
maar het is dus niet de plaat/bus die je op de foto in de hand hebt.
ik ga eens even op zoek. was na montage de lengte van het geheel hetzelfde als origineel ?
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
User avatar
oetker
Posts: 7977
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

heb verder niet meer vergeleken.
Er is voldoende draad om de zaak te monteren.
Lengte was hooguit een paar mm korter en dat is geen pprobleem.

Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
oetker
Posts: 7977
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: Stuurhuis Murena

Post by oetker »

Een vaak voorkomend euvel in onze Murena's is het speling vertonen op de U-joint van de besturing.
De minste speling is afkeur.
Image

Dit is een nogal prijzig onderdeel (150 Euro) en had er al is een tijdje naar lopen zoek en maar was niet te vinden tot nu.
Ik zeg tot nu toe want struikelde een tijdje terug op dit E-bay item.

U-126 gemaakt door GKN.
http://www.ebay.co.uk/itm/291378911482? ... EBIDX%3AIT
Busjes zijn 16mm en totale kruismaten 40mm
Image

Na wat meten ziet het er naar uit dat dit een passend onderdeel is.
Image
Image
Image
Image

Monteren is niet zo heel moeilijk.
Er zit genoeg vet in de busjes om de naaldlagertjes op zijn plaats te houden.
Image

Beetje frurslen met de bankschroef en het zit.
Image
Image
Image
Image
Image
Image

En klaar is Oetker.
Nog even denken hoe ik ga borgen.
Met de centerpunt of een laspikje op de 4 busjes.
Image
Image

Nu heb ik bij de 1.6 altijd een lichte knoek in het stuur gehad.
Na wat studie ben ik er achter dat bede U-joints er niet zomaar in gegooid mogen worden maar in een bepaalde positie moeten staan.
Die blijken dus niet goed te staan bij mij.
Zal er binnenkort even mee spelen.
Image

Groet Herman
Last edited by oetker on Sat Apr 16, 2016 7:16 am, edited 2 times in total.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
Urbain
Posts: 904
Joined: Mon Feb 05, 2007 10:34 am
Location: Mortsel

Re: Stuurhuis Murena

Post by Urbain »

Herman,

Dat heb je weer goed gevonden.
groetjes,


Urbain

Murena 1.6 1983
User avatar
pete speed
Posts: 562
Joined: Sun Aug 17, 2008 10:58 am
Location: Beesel, Pays Bas

Re: Stuurhuis Murena

Post by pete speed »

Zit ff de commentaren mbt het stralen te lezen, en kom met een waarschuwing.
Bij het stralen met metselzand en zilverzand komt kiezelzuur vrij. Dat is giftig bij inademing en tast je longen en je tandglazuur aan.
Kan dus alleen in een gesloten systeem gebruikt worden, maar de praktijk leert dat je er altijd wel iets van binnen krijgt.

glasparel is overigens ongeschikt om er verf mee af te stralen.

Heeft iemand ervaring met stralen met een ( geruisloze ) schroefcompressor? Heb zelf ook een tweecilinder, maar die lawaait de hele buurt waker.
The Pete
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Re: Stuurhuis Murena

Post by Muddy Bandit »

Gewoon de 2-cilinder gebruiken als de buurt al wakker is, dus niet 's nachts. :lol:

Bij het stralen (en spuiten) draag ik altijd een wegwerp-overall en een volgelaats-masker met filter en afzuiging, dat werkt prima in de fijne stof.
Na het stralen even de luchtspuit om mezelf en de werkstukken schoon te blazen, de tuinslang om de omgeving nat te spuiten, dan de overall uit en daarna pas het masker af. :wink:
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
jo
Posts: 1524
Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
Location: Oelegem

Re: Stuurhuis Murena

Post by jo »

Het is bij wet verboden om met gewoon zand te stralen omdat het zand zo klein kapot breekt dat zelfs filters het niet tegen houden.
Maar ik weet dat er nog veel met compactuna (PTB) GEDROOGD KWARTSZAND wordt gestraald.
Je filter moet minstens P3 zijn, volgelaatsmasker
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
murena81
Posts: 226
Joined: Sat Jan 21, 2012 10:25 am

Re: Stuurhuis Murena

Post by murena81 »

Ik straal al jaren met Aluminium oxide (zwart spul).
Is als het nieuw is best grof maar word door gebruik steeds fijner, slaat dus ook stuk en veranderd daardoor in stof.
Werkt verder prima, wel altijd mn P3 masker op.
benny
Posts: 3821
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Re: Stuurhuis Murena

Post by benny »

Herman, hoe heb je die oude lagers eruit gekregen?
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Re:

Post by Richard »

Muddy Bandit wrote: Mon Jan 12, 2015 7:39 pm Heeft iemand ervaring met stralen met een ( geruisloze ) schroefcompressor? Heb zelf ook een tweecilinder, maar die lawaait de hele buurt waker.
ik gebruik al weer een tijd een low noise van HBM, werkt prima en ze zijn echt stil. Niet geschikt voor zeer regelmatig heel lang stralen aan 1 stuk maar zo nu en dan even langere tijd stralen geen probleem. https://www.hbm-machines.com/producten/ ... compressor
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
User avatar
oetker
Posts: 7977
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: Stuurhuis Murena

Post by oetker »

benny wrote: Sun May 10, 2020 11:13 am Herman, hoe heb je die oude lagers eruit gekregen?
Ik kan het me niet goed meer herinneren maar als ik terugdenk zijn ze er koud ingezet met een centerpuntje vast geborgd.
Moeilijk is het vast niet geweest.

De druktaats afstellen staat niet beschreven maar ervaringen hebben inmiddels uitgewezen dat je dat het beste doet als de wagen met de voorwielen van de grond staat.
Draai de taats heel losjes vast.
Door nu het wiel te pakken en hard heen en weer te rukken zul je zien dat de taats inveert en dat voel je.
Als je nu hem zodanig vast zet dat die niet meer inveert + een kleine extra slag dan zit je in de buurt.
Bedenk dat de meeste auto's deze moet maar vast zit met 5 Nm wat heel weinig is.

Herman
Attachments
taats.jpg
taats.jpg (946 KiB) Viewed 7665 times
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
Post Reply