Page 1 of 2
Klokkenspel
Posted: Mon Apr 06, 2009 11:52 am
by oetker
Ik rijdt al een tijdje zonder het km-tellerpaneel rond.
Reden was dat km-teller niet helemaal goed aanwees.
De teller wilde niet boven de 120 aanwijzen.
De as waar de kabel op zat was ok, dus het moest in de teller zitten.
De boel maar is uit elkaar gehaald.

Tellerwerk met lucht uitgeblazen asjes gesmeerd en hij deed het weer goed.

De krasjes op het perspex zijn ook niet om aan te zien, dus ik zocht naar een oplossing.
Nou staat er al een tijdje een ingelijste foto op de schoorsteen, die sinds kort verdwenen is.

Katten gooien ook alles om he.
Deze lijstjes zijn in de maat 30x24 cm.
Laat 30 cm nou net de lengte zijn die in het tellerpaneel past.
Had nog een glassnijder liggen, en het glasplaatje even op de juiste breedte afgesneden.
Met de slijpschijf een paar kleine hapjes uit de zijkanten van het glas gehaald en dat valt dan precies in de nokjes die aan de zijkanten in het tellerpaneel zitten.

Stukje tape om de scherpe rand, en voila.

Dat glas is natuurlijk breekbaarder dan perspex, maar het kan best wat hebben.
Deze lijstjes kosten bij de Kwantum hallen 3 voor €8.-
Voor die prijs kun je nog een keer missnijden en heb je nog een reserve.
Weer een irritatie minder.
Re: Klokkenspel
Posted: Fri Jun 11, 2010 10:31 pm
by lemans
my god ....wat een werkje .... mijn "things to do lijstje " groeit weer,
maar ik durf er toch niet aan te beginnen... zonde dat je niet in mijn
straat woont ...............
stef
Reden was dat km-teller niet helemaal goed aanwees.
De teller wilde niet boven de 120 aanwijzen.
De as waar de kabel op zat was ok, dus het moest in de teller zitten.
De boel maar is uit elkaar gehaald.

Tellerwerk met lucht uitgeblazen asjes gesmeerd en hij deed het weer goed.

De krasjes op het perspex zijn ook niet om aan te zien, dus ik zocht naar een oplossing.
Nou staat er al een tijdje een ingelijste foto op de schoorsteen, die sinds kort verdwenen is.

Katten gooien ook alles om h?.
Deze lijstjes zijn in de maat 30x24 cm.
Laat 30 cm nou net de lengte zijn die in het tellerpaneel past.
Had nog een glassnijder liggen, en het glasplaatje even op de juiste breedte afgesneden.
Met de slijpschijf een paar kleine hapjes uit de zijkanten van het glas gehaald en dat valt dan precies in de nokjes die aan de zijkanten in het tellerpaneel zitten.

Stukje tape om de scherpe rand, en voila.

Dat glas is natuurlijk breekbaarder dan perspex, maar het kan best wat hebben.
Deze lijstjes kosten bij de Kwantum hallen 3 voor €8.-
Voor die prijs kun je nog een keer missnijden en heb je nog een reserve.
Weer een irritatie minder.[/quote]
Posted: Fri Jun 11, 2010 10:41 pm
by Richard
Nou staat er al een tijdje een ingelijste foto op de schoorsteen, die sinds kort verdwenen is.

ze zullen thuis wel blij met je zijn

Posted: Fri Jun 11, 2010 10:43 pm
by oetker
Je bent zomaar een paar dagen aan het prutsen met zo'n paneel als je het grondig aanpakt.
Vaak moet je ook nog contacten van de connector vast lijmen frontje spuiten. enz.
Maar daar heb je dan weer een net paneel voor.
@ richard,
Als het in de Matra past verdwijnt hier van alles

Posted: Fri Jun 11, 2010 10:47 pm
by djapo
Wat grappig, zat vanmiddag ook denken om het venster te vervangen door glas. Heb dat nog niet gedaan gezien ie straks weder uit elkaar moet.
Wel een mooi voorbeeld zo

Posted: Sat Jun 12, 2010 11:08 am
by jo
in een DHZ kun je toch ook acrylaat platen kopen, misschien iets minder breekbaar.
In elk geval ziet het er goed uit.

Posted: Sat Jun 12, 2010 1:13 pm
by GODFRIED
Zo een mooie teller heb ik nog nooit gezien, lijkt wel op glas!!
Gelukkig is het maar een foto en moet de trouw niet overgedaan worden op papa zijn kosten.

Posted: Sun Jun 13, 2010 12:12 am
by oetker
Die zou ik niet graag betaald hebben.
Kastelen en koetsen huren en dat soort dingen zijn nog al aan de prijs.
Als je na gaat dat de meeste mensen tegenwoordig pas bij hun 3e relatie gelukkig worden hebben we nog wat te goed

Posted: Sun Jun 13, 2010 9:34 am
by GODFRIED
Gelukkig zijn er nog uitzonderingen die geen tweede keer nodig hebben, of zijn het stommeriken??

Mag ik mezelf dan ook bijtellen!!!
Posted: Sun Jun 13, 2010 10:27 am
by hendrik
Godfried, prijs je gelukkig want het is zeer rap gebeurd en ik kan het weten.Was dat toen niet bij mij gebeurd dan had ik nu nog vier bagheeras gehad.
grt harry de matra.
Posted: Sun Jun 13, 2010 10:29 am
by djapo
Klinkt als een gemiste kans..............4 bagheeras

Posted: Sun Jun 13, 2010 10:35 am
by hendrik
Dat is ook zo daar heb ik nu nog altijd pijn van.
grt harry de matra.
Posted: Sun Jun 13, 2010 10:31 pm
by GODFRIED
Harry had op dat moment nog 4 bagheera's.
Posted: Fri Jul 02, 2010 10:15 pm
by Richard
wat is de truuk met de klemmetjes om het paneel te verwijderen. Er zitten schroefjes doorheen, deze zijn verwijderd, maar dan ? zo op de foto's hiervoor te zien komen de klemmen mee met het paneel. moet ik ze met een tangetje aanpakken of wat is de truuk ? Heb al zitten drukken van achteraf maar wil niets afbreken
Posted: Fri Jul 02, 2010 10:36 pm
by oetker
Je moet eerst het paneel met de kachelbediening verwijderen.
2 schroefjes aan de onderzijde en de plastic knoppen van de schuiven aftrekken.
Dat kan zwaar gaan.
De draaiknop kan je laten zitten.
Dan doe je met 2 schroevendraaiers de klemmen naar beneden drukken, en klap je het paneel een stukje naar voren.
Er zitten 3 nokken aan de onderzijde in sleufjes.
Nu eerst de km tellerkabel los trekken.
Kijk uit dat die niet knikt.
Dan de plug met de draden verwijderen.
Nu kun je het paneel verder klappen draaien en uit halen.
succes.
Als je het paneel weer monteerd, plak dan 2 kleine viltjes op de klemmen.
Dat voorkomt beschadigen van dashboard door de klemmen bij een volgende keer.
De klemmen gaan vrij zwaar.
Posted: Fri Jul 02, 2010 11:14 pm
by Richard
okay, ga er morgen mee aan de slag, wel zo mooi om even de bedrading van de nieuw te plaaten centrale vergrendeling bovenlangs te laten lopen.....
Posted: Sat Jul 03, 2010 11:31 am
by Richard
nou hij is eruit, maar de km teller kabel heeft het idd niet overleefd

Posted: Sat Jul 03, 2010 4:34 pm
by oetker
Je moet een klein handje hebben voor die kabel af te trekken.
Niemand zei ook dat het makkelijk ging.
Het is nu eenmaal een Matra.
Als het goed is zijn ze nog in de clubstock.
Die schuiven wat makkelijker op en af.
Posted: Sat Jul 03, 2010 6:51 pm
by hendrik
Herman, dat gaat ook gemakkelijker maar je moet ze aan het viel los maken en dan wat bij duwwen naar binnen.
grt harry de matra.
Posted: Sat Jul 03, 2010 7:25 pm
by GODFRIED
Daar is nog één van in de clubstock!! €28 + verzending als je deze wil hebben?
Posted: Sat Jul 03, 2010 7:38 pm
by Richard
oh ja clubstock, daar moet ik nog even aan wennen....... heb zojuist via een andere weg besteld, stuk minder gunstig geprijsd overigens !
Posted: Sat Jul 03, 2010 9:58 pm
by oetker
De nieuwe type zijn iets langer, dan is dat niet nodig.
Die lopen echter tegen het kruisstukje van het stuur en er zit meer vibratie in.
Ik heb dit gedaan om het te verbeteren.

Posted: Mon Jul 05, 2010 3:06 pm
by jurgen M
Moet het stuur eraf om het dashboard te verwijderen?
Terwijl ik enkele kleine dingetjes oplos, ga ik ook de kilomterteller nakijken, deze gaat niet lager dan 40 km/h.
Posted: Mon Jul 05, 2010 3:29 pm
by Richard
nee, stuur kan blijven zitten...... bovenstaande instructie van Oetker heeft mij prima geholpen.
Posted: Mon Jul 05, 2010 6:24 pm
by GODFRIED
De km kabel is vandaag opgestuurd.

Posted: Mon Jul 05, 2010 6:39 pm
by Richard
super, laat me even weet hoeveel en waarheen ik het verschuldigde bedrag overmaak.
Posted: Mon Jul 05, 2010 6:41 pm
by GODFRIED
Je hebt een pm.
Posted: Thu Jul 08, 2010 3:10 pm
by Richard
Kabel is binnen, bedankt!
Ben nu weer bezig met het terugplaatsen van de cockpit. Idd de loszittende koperbaantje even weer vastgezet. Nu merk ik dat het paneel dingen doet die hij normaal niet deed. Brandstofmeter gaat bovenin staan, verlichting indicatoren branden terwijl het licht uit is............ zucht........
tevens wordt de weerstand warm/heet die tussen pen 7 en 8 zit, dat lijkt me toch ook niet de bedoeling..............
Posted: Thu Jul 08, 2010 4:47 pm
by oetker
Die weerstand hoort warm te worden (niet roken).
Die staat aangesloten in serie met de ankerspoel van de dynamo en die is maar een paar ohm, en paralel met het laadstroomlampje.
Je moet voorzichtig zijn met de plug.
De koperbaantjes verschuiven gemakkelijk als de lijmlaag niet goed meer is.
Altijd recht er op drukken met wat omzichtigheid.
Posted: Thu Jul 08, 2010 4:52 pm
by Richard
de weerstand wordt al warm als het contact er alleen maar opstaan. zonder dat de stekker is ingeplugged in de cockpit. Weet natuurlijk niet of dit voorheen al zo was.......... geen fijne gedachte dit.............
ik zal het stuur demonteren zodat ik misschien beter kan zien welke koperbanen welke contacten raken