Zag zojuist op het Deense forum dat iemand een Ford Zetec engine in de Murena gefrutseld heeft.
Een huzarenstukje.
http://www.matrasport.dk/Cars/Murena/Co ... index.html
Murena met Zetec engine
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Murena met Zetec engine
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
- henk wouterse
- Posts: 373
- Joined: Tue Mar 25, 2003 9:23 pm
- Location: wemeldinge
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Inderdaad, dit staat erg ver van Matra af.
Ik heb er echter wel begrip voor.
Motoren voor de 2.2 zijn erg dun gezaaid, en vooral de kop is het zwakke item aan de motor.
Hoop in de toekomst ook nog wat reserve hiervan op te bouwen, maar dat zal nog niet meevallen.
Ik heb er echter wel begrip voor.
Motoren voor de 2.2 zijn erg dun gezaaid, en vooral de kop is het zwakke item aan de motor.
Hoop in de toekomst ook nog wat reserve hiervan op te bouwen, maar dat zal nog niet meevallen.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
-
- Posts: 4023
- Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
- Location: izegem
Resente motoren hebben allemaal injectie. Dus nemen die veel meer plaats in dan een motor voorzien van carburatoren. Met als gevolg dat de benzinetank naar voor moet verhuizen. Dat zorgt voor een andere balans van de auto. De remmen vooraan moeten aangepast worden voor het meergewicht. Tenzij je de injectie naast de benzinetank kunt plaatsen. In Belgi? is zo'n ombouw niet toegelaten tenzij voor misschien voor een oldtimer-keuring. Ikzelf zou uitkijken voor de laatste motoren die voorzien waren van carburatoren zoals een Ford Escort 1.6 RS, of een Citro?n BX GTI. Dit is maar een denkpiste, want ik weet niet hoe de opstelling is van die motoren en hun versnellingsbak.
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Ik had ook niet meer voor benzine als brandstof hebben gekozen bij zo,n ombouw, maar gelijk naar een LPG conversie hebben uitgevoerd, met een 10 liter tankje voor benzine achterin voor noodgevallen.
Het gaat er steeds meer naar uitzien dat er toevoegingen aan de benzine gaan komen, die de nekslag voor oudere motoren kunnen worden.
De gewichtsverdeling kun je over discuseren.
Persoonlijk vindt ik de auto voor wat aan de lichte kant.
50-100kg erbij aan de voorzijde zou ik niet erg vinden.
Het gaat er steeds meer naar uitzien dat er toevoegingen aan de benzine gaan komen, die de nekslag voor oudere motoren kunnen worden.
De gewichtsverdeling kun je over discuseren.
Persoonlijk vindt ik de auto voor wat aan de lichte kant.
50-100kg erbij aan de voorzijde zou ik niet erg vinden.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
- Vollegaaz
- Posts: 1038
- Joined: Wed Sep 27, 2006 8:49 pm
- Location: Zemst
- Contact:
Ik dacht dat de I in GTI altijd stond voor Injectie.benny wrote:Ikzelf zou uitkijken voor de laatste motoren die voorzien waren van carburatoren zoals een Ford Escort 1.6 RS, of een Citro?n BX GTI. .

Ik vind elke motorconversie altijd bewonderenswaardig, vooral wanneer er aan het chassis geen onomkeerbare modificaties gebeuren, zeker in de zeer beperkte ruimte die er voorhanden is. Maar persoonlijk geef ik de voorkeur aan het verbeteren van de originele blokken, het balanceren/bleuprinten gekoppeld aan eventueel een andere nokkenas en uilaat is volgens mij ruimschoots voldoende. In dit geval was het origineel blok om zeep, dan nog was ik op zoek gegaan naar een goed alternatief zoals een peugeot blok...maar dit blijkt ook te werken zonder echt onoverkomelijke problemen blijkbaar.
Bagheera X '78
-
- Posts: 1114
- Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am
BX GTI is injectie zoals Mi16 en Peugeot 205GTI, de BX sport is voorzien van dubbele webers. Citroen CX motoren kunnen blijkbaar gemakkelijker passen.benny wrote:Resente motoren hebben allemaal injectie. Dus nemen die veel meer plaats in dan een motor voorzien van carburatoren. Met als gevolg dat de benzinetank naar voor moet verhuizen. Dat zorgt voor een andere balans van de auto. De remmen vooraan moeten aangepast worden voor het meergewicht. Tenzij je de injectie naast de benzinetank kunt plaatsen. In Belgi? is zo'n ombouw niet toegelaten tenzij voor misschien voor een oldtimer-keuring. Ikzelf zou uitkijken voor de laatste motoren die voorzien waren van carburatoren zoals een Ford Escort 1.6 RS, of een Citro?n BX GTI. Dit is maar een denkpiste, want ik weet niet hoe de opstelling is van die motoren en hun versnellingsbak.