Watervoorjeraamweghaalheenenweerdingetje

alle informatie over het restaureren en werken aan de Murena
User avatar
oetker
Posts: 7996
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

50 cm wissers zijn precies goed.
Die zitten er standaard op van Champion.
Dank zij de universele bevestiging die met de armen van andere wissers meekomen, kun je een breed scala aan wissers tor passen.
Ik vond dat met de Murena armen wat beperkt door de bevestiging.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

Is er ook een alternatief, of een goede tip te geven, voor de tergend langzame wisser motor ?

Ik ga hem dezer dagen een van dichtbij bekijken, want de vut is er totaal uit. Op een droog raam wil hij niet heen en weer als als hij dan wel gaat schiet het allemaal niet op.

Smeren zal misschien al wel helpen, maar of dat voldoende uit zal halen ??
User avatar
oetker
Posts: 7996
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Beetje kruipolie op de asjes kan wonderen verrichten.
Die asjes zijn roestgevoelig.
Er schijnen kapjes van BMW 3 serie op te passen om ze te beschermen tegen inlopend water.
Die heb ik nog niet gevonden tot nu toe.

Als het dieper zit dan heb je wat te sleutelen.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

ik wil hem sowieso eens loshalen, dus ik zal hem eens gaan bestuderen en kijken of hij dan weer op gang komt. Zit er overigens ook nog ergens een verstopt voor de wissermotor ?
User avatar
oetker
Posts: 7996
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Dat hele stangenstelsel en motor zit achter het schutbord en is niet vanaf de binnenkant te bereiken.
Het staat beschreven in de manual.
Stevige klus.

Image
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
GODFRIED
Posts: 9840
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Inderdaad een werkje om niet even te doen, daar ben je waarschijnlijk enkele dagen aan bezig.
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

nou..... enkele dagen........ enkele uren was het..... iig om het uit te bouwen.

Heb wel de wisser aan bestuurders kant laten zitten incl. de stangen. Volgens mij zit dat nog lang niet op de plaats als je dat weg haalt het is diep weggestopt en door de stangen slecht bereikbaar en je ziet ook nog eens niets dus alles op de tast.

Maar de rest is los en de wisser motor is eruit. Bijkomend voordeel je ziet eens hoe e.e.a. in elkaar zit. Bijkomend nadeel er gaan natuurlijk ook dingen minder goed, hierover open ik een nieuw topic anders wordt het zo van de hak op de tak.

De wisser aan bijrijder kant kon ik met een tang amper draaien, de andere loopt soepel. Degene met het probleem losgehaald en die is flink ingelopen. Heb hem even netjes opgeschuurd maar de slijtage sporen blijven er natuurlijk inzitten. De as kan inmiddels wel weer soepel draaien, maar waar kan je zoiets het best mee smeren ?

Dan de ruitenwisser motor, ik had hen uitgebouwd even aan de stekker gehangen maar hij deed niets meer....... volgende uitdaging ? of krijgt deze min via het chassis ?

Ik had gehoopt dat ik het relais zou kunnen vervangen omdat ik het maar een trage bedoening vindt (de vastzittende as helpt natuurlijk ook al niet mee) maar het relais zit vast een de motor, dan zal dus niet lukken. Misschien eens kijken of ik een vergelijkbaar model kan vinden.

Image
Image
Image
Image
Image
User avatar
oetker
Posts: 7996
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

De wissermotor heeft volgens het schema geen massa nodig.
Misschien door zwaar draaien zekering eruit gepiept.
Als ik een keuze uit smering moet maken, zou ik voor kranenvet kiezen.
Dat is zuurvrije siliconenvet en waterafstotend.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

ik wilde net het schema er eens op na gaan slaan. Okay kranenwet dat soort tips zoek ik....... is dat gewoon bij de doe het zelf te verkrijgen ?
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

zo te zien heeft de motor toch wel een eigen massa, of lees ik het schema niet goed ?
User avatar
oetker
Posts: 7996
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Waarschijnlijk een miscommunicatie, maar de massa komt volgens schema via de stekker.
5 draden volgens mij.
Image

Kranenvet kun je gewoon bij de Gamma en zo vinden op de sanitairafdelingen.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

Op het principe schema hangt de motor ook aan de massa (althans heeft een massa symbool). Heb het even getest, maar zonder massa staat eer een zekering te roken, met massa blijft die lekker koel...... hij krijgt dus schijnbaar toch wat extra massa via het chassis.

Ik dacht dat er een aangebakken relais aan de motor zat, maar het is slechts een stekker. Ik hoor wel een relais klikken, maar zie dat ding nergens onder de dash....enig idee waar deze ongeveer zit ?
User avatar
oetker
Posts: 7996
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

volgens mij zit dat relais achter het dashboard in de buurt van de stuurkolom op het schutbord, als ik de tekening mag geloven.
Heb dit zelf nog niet eerder uit elkaar gehad, maar de tekeningen helpen in zo'n geval wel.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
GODFRIED
Posts: 9840
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Fijn dat we kunnen meegenieten want dit zal ons vroeg of laat ook te wachten staan.
Dat asje loopt zeker in een bronzenbus, is deze uitgesleten?
Verwonderlijk dat deze as niet volledig geroest is, dit is een probleem bij de bagheera.
Matra Bagheera S - 1977
jurgen M
Posts: 1114
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Post by jurgen M »

een extra massadraad kan nooit kwaad, zeker niet bij een auto uit polyester. :wink: ( zie wheelers dealers op Discoverychannel; een TVR is ook niet probleemloos blijkbaar... :-? )
Urbain
Posts: 904
Joined: Mon Feb 05, 2007 10:34 am
Location: Mortsel

Post by Urbain »

Richard,

Als je een beter asje zoekt voor de ruitenwisser, ik heb er wel enkele liggen, uit overname van Cornelis. Ik heb ze nog niet allemaal geïnspecteerd, maar daar moeten er nog goede tussen zitten.
groetjes,


Urbain

Murena 1.6 1983
User avatar
oetker
Posts: 7996
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Inderdaad polyester geleid niet best.
Bij mijn zelf bouwer in der tijd heb ik ook overal extra massa gelegd.
Toch is het vreemd, want wismotor hangt in 3 rubbers zo te zien.
Dat geleid ook niet best.
Het zou volgens mij met die plug zo moeten werken.
Staat ook in de schema's die ik heb.
Misschien onderbroken of slecht contact.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

klopt hangt in rubbers maar daarover zitten weer metalen schaaltjes wellicht dat ze zelf ook rook hebben gezien en deze toen hebben aangebracht (raken zowel motor als de bevestiging bout).

@Urbain: ben al bezig geweest om het vastzittende stuk los te halen van de stangen om het zodoende te vervangen. Maar de kogel gewrichten willen niet loslaten, ben bang ze af te breken bij teveel geweld. Dus deze maar even smeren, zal wel weer een tijdje meegaan denk ik
User avatar
hendrik
Posts: 4850
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Dat klop ook herman ze krijgen de massa van de stekker. Ik heb er twee liggen van de afbraak en die heb ik eens getest en de massa zit in de stekker. Hij krijgt echt geen massa van het chassis dat kan ook niet door de rubbers waar ze mee vast zit.



grt harry de matra.
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

hmmmmm............ wel apart dan dat ik een gloeiend hete zekering kreeg zonder extra massa en dat deze met de massa koel bleef........

ik vind ook een vreemd verhaal hoor, maarja als ik de motor terugbouw zal deze werken en dat is dan maar even mijn uitgangspunt........
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

Heb toch het hele stangenstel kunnen verwijderen en invetten. Als je op de kop in de wagen gaat zitten lukt het net.........
User avatar
oetker
Posts: 7996
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Quote Richard.
-----------------
Als je op de kop in de wagen gaat zitten lukt het net.
====================================

Haha, wen er maar vast aan Richard, je moet gestudeerd hebben voor slangenmens om aan deze auto's te kunnen werken.
Mooi dat het toch gelukt is.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
hendrik
Posts: 4850
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Richard, voor je de motor terugbouwt Zou ik ze toch maar eens testen hij kan ook stuk zijn je weet maar nooit. Ik heb er twee liggen en ik heb ze getest en de masa zit in de stekker ze krijgt geen massa van het chassis.




grt harry de matra.
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

oei........... te laat.............. maar hij doet het vast, want ik had hem al even getest.........
User avatar
hendrik
Posts: 4850
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Dan is het goed omdat het al zoveel werk is kan je het beter eers testen je weet maar nooit. succes er mee.




grt harry de matra.
User avatar
JV
Posts: 511
Joined: Sun Mar 16, 2008 5:41 pm
Location: Hilversum (NL)

Post by JV »

Deze week de ruitenwisserarmen vervangen door die van een Ford Ka. De lange arm links en daar zat ie ook op de Ka. Zit perfect.
Jan Verdam
Matra Murena 2.2S 1983
User avatar
GODFRIED
Posts: 9840
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dat ga ik vroeg of laat ook doen. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 7996
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Ik evolueer dit topic nog even verder.
Door de wat zwaardere druk van de Ka veren vond ik de 51 cm bingo wissers soms wat schokkerig over de ruit gaan.
Ook de laatste cm van de wissers raakt uiters rechts de ruit niet goed.
Image
Ik heb nu 48 cm wissers gezet van Valeo (niet echt goedkoop, maar 10 kwaliteiten beter).
Ik ben nu 100% tevreden over de wissers.
Last edited by oetker on Thu Mar 22, 2012 10:46 pm, edited 1 time in total.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
JV
Posts: 511
Joined: Sun Mar 16, 2008 5:41 pm
Location: Hilversum (NL)

Post by JV »

Ik heb er "moderne" ruitenwisserbladen op gezet (om eens te proberen) van 53 cm lengte en dat geeft een prettig ruim gezichtsveld bij regen. Alleen in de intervalstand bij hele lichte motregen gaat het soms wat moeizaam, verder trekt hij het goed. Ik heb het gevoel dat ik het hele mechanisme van de ruitenwissers een keer goed onderhanden moet nemen, maar dat gevoel had ik toch al. Normaliter zou de extra belasting van die wat grotere ruitenwisserbladen m.i. niet zo'n probleem moeten zijn.
Last edited by JV on Sat Oct 09, 2010 4:36 pm, edited 2 times in total.
Jan Verdam
Matra Murena 2.2S 1983
User avatar
oetker
Posts: 7996
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Ik doe ieder jaar wat penetrerende olie op de asjes en beweeg ze wat op en neer (1mm mogelijk) dat houd de boel aan de gang.
Het werkt nog goed, maar in principe moet ik dit ook is uit elkaar halen, opschuren en er kranenvet tussen soppen.
Ik wil eerst echter afdekkapjes vinden van de BMW E3 serie.
Dan kun je ze echt behoorlijk watervast maken.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
Post Reply