vervangen raammotors

alle informatie over het restaureren en werken aan de Murena
joost
Posts: 168
Joined: Wed Apr 23, 2008 7:40 pm

vervangen raammotors

Post by joost »

ik heb nieuwe raammotors voor zowel links en rechts

maar deze vervangen lijkt me geen makkelijke klus =:)

heeft er iemand de nodige tips en raad?

en is er een online werkboek of dergelijke over de murena?
bart_heemskerk
Posts: 406
Joined: Sun May 06, 2007 7:33 pm
Location: Purmerend, Nederland
Contact:

Post by bart_heemskerk »

Heb dat enkele weken geleden nog gedaan.

Verwijder de deurbekleding en haal de stekkers van de schakelaars.
Haal de 3 moeren los waarmee de motor aan de deur zit, en haal de stekker van de motor los.
Je kunt nu de motor voorzichtig wat naar je toe trekken.

Als je de gehele raam mechanisme eruit wil hebben:
(met de motor verwijdert) schuif het raam neer tot het nog 10 cm uitsteekt.
Aan de onderkant van het raam voel je twee boutjes. neem die los.
Til het raam iets omhoog en borg het. (ductape?)
Het mechanisme zelf zit vast met twee bouten bovenin en ??n bout aan de onderkant van de deur.
Nu kan de gehele mechanisme eruit gehaalt worden. Let goed op dat je de kabel niet knakt, en op welke manier het uit de deur gehaalt wordt. Het is vrij lastig om het weer terug te zetten, maar als je nog precies weet hoe je het eruit heeft gehaalt, moet het geen probleem zijn.

Met het raam mechanisme eruit, kan je de kabel smeren. Ik heb er zeer royaal teflonspray voor gebruikt. En de geleiders waar het raam in schuift, heb ik met siliconspray ingespoten.

Mijn motor deed het niet meer, maar na er zeer royaal wd40 ingespoten te hebben, doet hij het weer. Sterker nog, het raam gaat supersnel open en dicht!

Succes
joost
Posts: 168
Joined: Wed Apr 23, 2008 7:40 pm

Post by joost »

het hele mechanisme hoeft er niet echt uit

het gaat enkel om de motor :)

maar deze krijg ik met moeite naar me toe...

de bouten had ik al los gemaakt.....maar op de motor zelf is er nog een ander mechanisme vastgeschroeft....

waar die witte dikke draad of zoiets doorloopt :)

deze is nogal stroef en moeilijk te buigen en ik krijg de motor niet zo goed naar me toe....

ik veronderstel dat de motor moet worden losgeschroefd van dat ene mechanisme en de nieuwe er zo op :)
bart_heemskerk
Posts: 406
Joined: Sun May 06, 2007 7:33 pm
Location: Purmerend, Nederland
Contact:

Post by bart_heemskerk »

De motor zit met twee boutjes vast. Met wat wrikken moet je de motor wel los kunnen nemen.
joost
Posts: 168
Joined: Wed Apr 23, 2008 7:40 pm

Post by joost »

het is wat passen en wringen :)
morgen beetje kruipolie ertussen en dan maar proberen los te draaien :)

zaterdagof zondag nog maar eens proberen :)

de zon ging te snel onder vandaag..

ikheb nog een probleempje met de deur....van binnenuit gaat die makkelijk open....maar langs de buitenkant:p
User avatar
henk wouterse
Posts: 373
Joined: Tue Mar 25, 2003 9:23 pm
Location: wemeldinge

Post by henk wouterse »

, de vraag is waarom zijn de motortjes kapot, ze gaan niet zomaar kapot meestal is het lager bus in het houdertje wat vast is gaan zitten maar als het gehele mechanisme te zwaar gaat dan gaan de motortjes er ook aan dus alles checken anders gaan ze er weer aan
User avatar
GODFRIED
Posts: 9854
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Inderdaad, ik zou doen wat Henk zegt "alles uitbouwen, zuiver maken, smeren en terug inbouwen". :wink:
Matra Bagheera S - 1977
joost
Posts: 168
Joined: Wed Apr 23, 2008 7:40 pm

Post by joost »

dus het raam mechanisme en al ermee uithalen?? :p

het lijkt me echt een helse karwei :)

ja waarom vervangen...ze gaan enorm traag..tegen dat men ramen omlaag zijn is de zon al onder ...
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

joost wrote:
ja waarom vervangen...ze gaan enorm traag..tegen dat men ramen omlaag zijn is de zon al onder ...
Zolang ze nog niet beginnen te roken zou ik eerst eens proberen het gehele mechanisme te smeren en het motortje even verwennen met WD40...smeermiddelen van 25 jaar oud hebben hun werking nu wel een keer verloren. :wink:
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
oetker
Posts: 8001
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Dat smeren van motoren zijn lapmiddelen met een meestal kortstondig effect.
Bronzen lagers en collectors zijn ingelopen, koolborstels gaar, en de volle kracht komt er niet meer uit door de terug gelopen magnetische kracht.
Voor tijdelijk prima, maar de echt goede oplossing is gewoon nieuwe motoren.
Heb dit vorig jaar ook gedaan en ze lopen inmiddels weer net zo langzaaaaaaaaaam
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

oetker wrote:Dat smeren van motoren zijn lapmiddelen met een meestal kortstondig effect.
Bronzen lagers en collectors zijn ingelopen, koolborstels gaar, en de volle kracht komt er niet meer uit door de terug gelopen magnetische kracht.
Voor tijdelijk prima, maar de echt goede oplossing is gewoon nieuwe motoren.
Heb dit vorig jaar ook gedaan en ze lopen inmiddels weer net zo langzaaaaaaaaaam
Ik heb gelukig geen raammotortjes.

Maar met de dynamo's en startermotoren van m'n suzuki werkt dit wel goed.
Die dingen zitten bij mij met regelmaat vol met bagger, ik spoel ze dan gewoon uit onder de kraan, spuit ze helemaal vol met WD40 en het kan dan weer 4 maand mee tot ze weer vol bagger zitten... :oops:
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
oetker
Posts: 8001
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

quote Muddy
-------------
Maar met de dynamo's en startermotoren van m'n suzuki werkt dit wel goed
----------------------------------------------------------------------------------

Dit is natuurlijk wel mogelijk, omdat de boel vastloopt door de bagger, en reinigen dan wel helpt.
Doordat je dit onderhoud pleegt verleng je de levensduur.
De raammotoren zitten er meestal 25 jaar in, en zijn in verhouding klein.
Voor die kleine motoren moeten ze veel kracht leveren.
De fragiele collectors hebben nog al te lijden en kunnen eigenlijk de hoge stromen maar net aan.
Die stroom wordt alleen maar hoger in de loop der jaren door zwaarder lopende ramen.
Buiten dat zitten ze nog al op een vochtige plek, en de roest in de motoren is funest als het zolang geen onderhoud krijgt.

Ik heb in de electronica hier veel mee te maken gehad, en paste aanvankelijk ook wel is lapmiddelen toe.
Als je dan de herhalingsreparaties binnen relatieve korte tijd terug krijgt, moet je de klus weer uitvoeren, maar dan op de goede manier.
Als dat dan garantie is, kost het geld.
Ik heb het de hard way geleerd.
Gewoon vervangen die hap.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
joost
Posts: 168
Joined: Wed Apr 23, 2008 7:40 pm

Post by joost »

gewoon vervangen die handel :p

ik heb ze hier nu toch liggen voor beide ramen dus kan ze er nu evengoed toch ingooien :)

ik ben niet zo voor tijdelijke oplapmiddeltjes ook al vind ik het wel leuk en interessant om weten.....begrijp me niet verkeerd!!

ik apprecieer de reacties :)

het zijn vaak kleine reparaties en vervangingen die het klotigste zijn :)

zelf rijdik ook nog met een citro?n ds....en dat is al niet veel beter
User avatar
GODFRIED
Posts: 9854
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dag Joost,

Waar zijn deze motors nog te verkrijgen? :wink:
Matra Bagheera S - 1977
joost
Posts: 168
Joined: Wed Apr 23, 2008 7:40 pm

Post by joost »

heb ik gewoon besteld bij carjoy :)

leveren ook naar belgi
User avatar
GODFRIED
Posts: 9854
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dus deze zijn nog vlot leverbaar, dat is al een opluchting. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
joost
Posts: 168
Joined: Wed Apr 23, 2008 7:40 pm

Post by joost »

het vervangen van de raammotors lukt me echt niet :)

de rubbers waarin de ramen in glijden zouden mss ook wel vervangen mogen worden :)

maar wat een karwei!!!

en dan nog een deur die van de buitenkant nie meer opengaat :p
benny
Posts: 3847
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Wanneer een deur van langs buiten niet open gaat, probeer eerst eens een beetje kruipolie te spuiten op het slotmechanisme via de binnenkant van de deur. Verleden week heb ik zo het probleem opgelost van een Murena van een nieuw lid.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9854
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Aan de buitenkant van de deur, met een slijpschijf maak je een gat van 30cm op 30cm en kunt er heel goed aan. :lol:
Matra Bagheera S - 1977
joost
Posts: 168
Joined: Wed Apr 23, 2008 7:40 pm

Post by joost »

misschien nog geen gek idee voor lands de binnekant :p
User avatar
oetker
Posts: 8001
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Hier even een paar foto's van hoe e.e.a. in elkaar zit.
Image

Hier de motor gedemonteerd.
Let op hoe roest deze motor naar het eind van zijn leven geholpen heeft, en de as en bus zijn ingelopen.
Image
Image
Image

Zorg er voor dat dit je niet overkomt, want dan wordt het erg duur.
Image

succes
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
GODFRIED
Posts: 9854
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dit zijn mooie foto's van het probleem. De bedoeling is om dit te verkomen door onderhoud te doen. Zeker zorgen dat er geen water in de motor kan, als dit mogelijk is!!!
Ik zal de motors met de overbrenging preventief uitbouwen en controleren, maar dit zal nog eventjes moeten wachten. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
joost
Posts: 168
Joined: Wed Apr 23, 2008 7:40 pm

Post by joost »

voor dit alles eruit te krijgen moet het volledig raam mechanisme eruit veronderstel ik?:)
benny
Posts: 3847
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

eerst het glas helemaal naar beneden doet of je moet 2 gaten boren om aan de 2 bouten te raken met een buissleutel.
User avatar
oetker
Posts: 8001
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Heb dus een foto met maten gevonden als het raam bovenin blijft.
Komt misschien nog wel is van pas.

Image
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
joost
Posts: 168
Joined: Wed Apr 23, 2008 7:40 pm

Post by joost »

waar is dit precies goed voor
User avatar
oetker
Posts: 8001
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Dit is als je een gesloten raam hebt en de motor niet meer werkt.
Kun jet het raam los halen.
Had iemand gepost op het Deense forum.
Is alleen maar voor de wetenschap als je dat probleem hebt.
Bijvoegsel voor de documentatie dus.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
joost
Posts: 168
Joined: Wed Apr 23, 2008 7:40 pm

Post by joost »

voorlopig stel ik het met traag op en neer gaande ramen :)

want raammotors krijg er nie uit :)

los van de deur is een makkie :)

maar loskrijgen van dat andere stuk is nie evident....

en het hele zootje eruit is me effe te link....zal voor na de keuring zijn :)
User avatar
henk wouterse
Posts: 373
Joined: Tue Mar 25, 2003 9:23 pm
Location: wemeldinge

Post by henk wouterse »

ik had het zelfde toen ik de zilveren kocht raam omhoog maar alles nie werken nie, gelukkig had ik Cor die boorde uit het bolle hoofd de gaten en los die hap ik denk dat ik een halve deur vol met gaten had gehad,
die trage motor komt omdat het toch te veel weerstand heeft en gaat dus onheroepelijk kapot dus of niet teveel gebruiken en toch maar demonteren ,
wat je eerst kan doen is de raam rubbers binnenin de deur eruit halen in de sponning ervan zit dus roest en die zorgen dat het raam niet vlotjes loopt in het rubber, kan al een hoop oplossen zonder al te veel demontage
je kunt er natuurlijk niet makkelijk bij maar een platte beitel erdoor doet al wonderen.
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4064
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Post by ALAIN VAN AKEN »

Als het raam naar beneden is kan mbt een lange schroevendraaier het mechanisme iets soepeler laten gaan. Er zit nl een schroef om dit in te stellen. Schroef zit langs de bovenzijde en is te bereiken door de opening waardoor het raam naar benden gaat.
Post Reply