vervangen raammotors
-
- Posts: 168
- Joined: Wed Apr 23, 2008 7:40 pm
vervangen raammotors
ik heb nieuwe raammotors voor zowel links en rechts
maar deze vervangen lijkt me geen makkelijke klus =:)
heeft er iemand de nodige tips en raad?
en is er een online werkboek of dergelijke over de murena?
maar deze vervangen lijkt me geen makkelijke klus =:)
heeft er iemand de nodige tips en raad?
en is er een online werkboek of dergelijke over de murena?
-
- Posts: 406
- Joined: Sun May 06, 2007 7:33 pm
- Location: Purmerend, Nederland
- Contact:
Heb dat enkele weken geleden nog gedaan.
Verwijder de deurbekleding en haal de stekkers van de schakelaars.
Haal de 3 moeren los waarmee de motor aan de deur zit, en haal de stekker van de motor los.
Je kunt nu de motor voorzichtig wat naar je toe trekken.
Als je de gehele raam mechanisme eruit wil hebben:
(met de motor verwijdert) schuif het raam neer tot het nog 10 cm uitsteekt.
Aan de onderkant van het raam voel je twee boutjes. neem die los.
Til het raam iets omhoog en borg het. (ductape?)
Het mechanisme zelf zit vast met twee bouten bovenin en ??n bout aan de onderkant van de deur.
Nu kan de gehele mechanisme eruit gehaalt worden. Let goed op dat je de kabel niet knakt, en op welke manier het uit de deur gehaalt wordt. Het is vrij lastig om het weer terug te zetten, maar als je nog precies weet hoe je het eruit heeft gehaalt, moet het geen probleem zijn.
Met het raam mechanisme eruit, kan je de kabel smeren. Ik heb er zeer royaal teflonspray voor gebruikt. En de geleiders waar het raam in schuift, heb ik met siliconspray ingespoten.
Mijn motor deed het niet meer, maar na er zeer royaal wd40 ingespoten te hebben, doet hij het weer. Sterker nog, het raam gaat supersnel open en dicht!
Succes
Verwijder de deurbekleding en haal de stekkers van de schakelaars.
Haal de 3 moeren los waarmee de motor aan de deur zit, en haal de stekker van de motor los.
Je kunt nu de motor voorzichtig wat naar je toe trekken.
Als je de gehele raam mechanisme eruit wil hebben:
(met de motor verwijdert) schuif het raam neer tot het nog 10 cm uitsteekt.
Aan de onderkant van het raam voel je twee boutjes. neem die los.
Til het raam iets omhoog en borg het. (ductape?)
Het mechanisme zelf zit vast met twee bouten bovenin en ??n bout aan de onderkant van de deur.
Nu kan de gehele mechanisme eruit gehaalt worden. Let goed op dat je de kabel niet knakt, en op welke manier het uit de deur gehaalt wordt. Het is vrij lastig om het weer terug te zetten, maar als je nog precies weet hoe je het eruit heeft gehaalt, moet het geen probleem zijn.
Met het raam mechanisme eruit, kan je de kabel smeren. Ik heb er zeer royaal teflonspray voor gebruikt. En de geleiders waar het raam in schuift, heb ik met siliconspray ingespoten.
Mijn motor deed het niet meer, maar na er zeer royaal wd40 ingespoten te hebben, doet hij het weer. Sterker nog, het raam gaat supersnel open en dicht!
Succes
-
- Posts: 168
- Joined: Wed Apr 23, 2008 7:40 pm
het hele mechanisme hoeft er niet echt uit
het gaat enkel om de motor
maar deze krijg ik met moeite naar me toe...
de bouten had ik al los gemaakt.....maar op de motor zelf is er nog een ander mechanisme vastgeschroeft....
waar die witte dikke draad of zoiets doorloopt
deze is nogal stroef en moeilijk te buigen en ik krijg de motor niet zo goed naar me toe....
ik veronderstel dat de motor moet worden losgeschroefd van dat ene mechanisme en de nieuwe er zo op
het gaat enkel om de motor

maar deze krijg ik met moeite naar me toe...
de bouten had ik al los gemaakt.....maar op de motor zelf is er nog een ander mechanisme vastgeschroeft....
waar die witte dikke draad of zoiets doorloopt

deze is nogal stroef en moeilijk te buigen en ik krijg de motor niet zo goed naar me toe....
ik veronderstel dat de motor moet worden losgeschroefd van dat ene mechanisme en de nieuwe er zo op

-
- Posts: 406
- Joined: Sun May 06, 2007 7:33 pm
- Location: Purmerend, Nederland
- Contact:
-
- Posts: 168
- Joined: Wed Apr 23, 2008 7:40 pm
- henk wouterse
- Posts: 373
- Joined: Tue Mar 25, 2003 9:23 pm
- Location: wemeldinge
-
- Posts: 1673
- Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
- Location: Almelo NL
Zolang ze nog niet beginnen te roken zou ik eerst eens proberen het gehele mechanisme te smeren en het motortje even verwennen met WD40...smeermiddelen van 25 jaar oud hebben hun werking nu wel een keer verloren.joost wrote:
ja waarom vervangen...ze gaan enorm traag..tegen dat men ramen omlaag zijn is de zon al onder ...

Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....
Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
Ben ik ook de hele dag druk mee.....
Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Dat smeren van motoren zijn lapmiddelen met een meestal kortstondig effect.
Bronzen lagers en collectors zijn ingelopen, koolborstels gaar, en de volle kracht komt er niet meer uit door de terug gelopen magnetische kracht.
Voor tijdelijk prima, maar de echt goede oplossing is gewoon nieuwe motoren.
Heb dit vorig jaar ook gedaan en ze lopen inmiddels weer net zo langzaaaaaaaaaam
Bronzen lagers en collectors zijn ingelopen, koolborstels gaar, en de volle kracht komt er niet meer uit door de terug gelopen magnetische kracht.
Voor tijdelijk prima, maar de echt goede oplossing is gewoon nieuwe motoren.
Heb dit vorig jaar ook gedaan en ze lopen inmiddels weer net zo langzaaaaaaaaaam
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
-
- Posts: 1673
- Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
- Location: Almelo NL
Ik heb gelukig geen raammotortjes.oetker wrote:Dat smeren van motoren zijn lapmiddelen met een meestal kortstondig effect.
Bronzen lagers en collectors zijn ingelopen, koolborstels gaar, en de volle kracht komt er niet meer uit door de terug gelopen magnetische kracht.
Voor tijdelijk prima, maar de echt goede oplossing is gewoon nieuwe motoren.
Heb dit vorig jaar ook gedaan en ze lopen inmiddels weer net zo langzaaaaaaaaaam
Maar met de dynamo's en startermotoren van m'n suzuki werkt dit wel goed.
Die dingen zitten bij mij met regelmaat vol met bagger, ik spoel ze dan gewoon uit onder de kraan, spuit ze helemaal vol met WD40 en het kan dan weer 4 maand mee tot ze weer vol bagger zitten...

Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....
Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
Ben ik ook de hele dag druk mee.....
Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
quote Muddy
-------------
Maar met de dynamo's en startermotoren van m'n suzuki werkt dit wel goed
----------------------------------------------------------------------------------
Dit is natuurlijk wel mogelijk, omdat de boel vastloopt door de bagger, en reinigen dan wel helpt.
Doordat je dit onderhoud pleegt verleng je de levensduur.
De raammotoren zitten er meestal 25 jaar in, en zijn in verhouding klein.
Voor die kleine motoren moeten ze veel kracht leveren.
De fragiele collectors hebben nog al te lijden en kunnen eigenlijk de hoge stromen maar net aan.
Die stroom wordt alleen maar hoger in de loop der jaren door zwaarder lopende ramen.
Buiten dat zitten ze nog al op een vochtige plek, en de roest in de motoren is funest als het zolang geen onderhoud krijgt.
Ik heb in de electronica hier veel mee te maken gehad, en paste aanvankelijk ook wel is lapmiddelen toe.
Als je dan de herhalingsreparaties binnen relatieve korte tijd terug krijgt, moet je de klus weer uitvoeren, maar dan op de goede manier.
Als dat dan garantie is, kost het geld.
Ik heb het de hard way geleerd.
Gewoon vervangen die hap.
-------------
Maar met de dynamo's en startermotoren van m'n suzuki werkt dit wel goed
----------------------------------------------------------------------------------
Dit is natuurlijk wel mogelijk, omdat de boel vastloopt door de bagger, en reinigen dan wel helpt.
Doordat je dit onderhoud pleegt verleng je de levensduur.
De raammotoren zitten er meestal 25 jaar in, en zijn in verhouding klein.
Voor die kleine motoren moeten ze veel kracht leveren.
De fragiele collectors hebben nog al te lijden en kunnen eigenlijk de hoge stromen maar net aan.
Die stroom wordt alleen maar hoger in de loop der jaren door zwaarder lopende ramen.
Buiten dat zitten ze nog al op een vochtige plek, en de roest in de motoren is funest als het zolang geen onderhoud krijgt.
Ik heb in de electronica hier veel mee te maken gehad, en paste aanvankelijk ook wel is lapmiddelen toe.
Als je dan de herhalingsreparaties binnen relatieve korte tijd terug krijgt, moet je de klus weer uitvoeren, maar dan op de goede manier.
Als dat dan garantie is, kost het geld.
Ik heb het de hard way geleerd.
Gewoon vervangen die hap.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
-
- Posts: 168
- Joined: Wed Apr 23, 2008 7:40 pm
gewoon vervangen die handel :p
ik heb ze hier nu toch liggen voor beide ramen dus kan ze er nu evengoed toch ingooien
ik ben niet zo voor tijdelijke oplapmiddeltjes ook al vind ik het wel leuk en interessant om weten.....begrijp me niet verkeerd!!
ik apprecieer de reacties
het zijn vaak kleine reparaties en vervangingen die het klotigste zijn
zelf rijdik ook nog met een citro?n ds....en dat is al niet veel beter
ik heb ze hier nu toch liggen voor beide ramen dus kan ze er nu evengoed toch ingooien

ik ben niet zo voor tijdelijke oplapmiddeltjes ook al vind ik het wel leuk en interessant om weten.....begrijp me niet verkeerd!!
ik apprecieer de reacties

het zijn vaak kleine reparaties en vervangingen die het klotigste zijn

zelf rijdik ook nog met een citro?n ds....en dat is al niet veel beter
-
- Posts: 4023
- Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
- Location: izegem
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Hier even een paar foto's van hoe e.e.a. in elkaar zit.

Hier de motor gedemonteerd.
Let op hoe roest deze motor naar het eind van zijn leven geholpen heeft, en de as en bus zijn ingelopen.



Zorg er voor dat dit je niet overkomt, want dan wordt het erg duur.

succes

Hier de motor gedemonteerd.
Let op hoe roest deze motor naar het eind van zijn leven geholpen heeft, en de as en bus zijn ingelopen.



Zorg er voor dat dit je niet overkomt, want dan wordt het erg duur.

succes
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Dit zijn mooie foto's van het probleem. De bedoeling is om dit te verkomen door onderhoud te doen. Zeker zorgen dat er geen water in de motor kan, als dit mogelijk is!!!
Ik zal de motors met de overbrenging preventief uitbouwen en controleren, maar dit zal nog eventjes moeten wachten.
Ik zal de motors met de overbrenging preventief uitbouwen en controleren, maar dit zal nog eventjes moeten wachten.

Matra Bagheera S - 1977
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Dit is als je een gesloten raam hebt en de motor niet meer werkt.
Kun jet het raam los halen.
Had iemand gepost op het Deense forum.
Is alleen maar voor de wetenschap als je dat probleem hebt.
Bijvoegsel voor de documentatie dus.
Kun jet het raam los halen.
Had iemand gepost op het Deense forum.
Is alleen maar voor de wetenschap als je dat probleem hebt.
Bijvoegsel voor de documentatie dus.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
-
- Posts: 168
- Joined: Wed Apr 23, 2008 7:40 pm
- henk wouterse
- Posts: 373
- Joined: Tue Mar 25, 2003 9:23 pm
- Location: wemeldinge
ik had het zelfde toen ik de zilveren kocht raam omhoog maar alles nie werken nie, gelukkig had ik Cor die boorde uit het bolle hoofd de gaten en los die hap ik denk dat ik een halve deur vol met gaten had gehad,
die trage motor komt omdat het toch te veel weerstand heeft en gaat dus onheroepelijk kapot dus of niet teveel gebruiken en toch maar demonteren ,
wat je eerst kan doen is de raam rubbers binnenin de deur eruit halen in de sponning ervan zit dus roest en die zorgen dat het raam niet vlotjes loopt in het rubber, kan al een hoop oplossen zonder al te veel demontage
je kunt er natuurlijk niet makkelijk bij maar een platte beitel erdoor doet al wonderen.
die trage motor komt omdat het toch te veel weerstand heeft en gaat dus onheroepelijk kapot dus of niet teveel gebruiken en toch maar demonteren ,
wat je eerst kan doen is de raam rubbers binnenin de deur eruit halen in de sponning ervan zit dus roest en die zorgen dat het raam niet vlotjes loopt in het rubber, kan al een hoop oplossen zonder al te veel demontage
je kunt er natuurlijk niet makkelijk bij maar een platte beitel erdoor doet al wonderen.
-
- Posts: 4171
- Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
- Location: Begijnendijk
- Contact: