Page 1 of 2

Motorsteun Peugeot nummer.

Posted: Tue Mar 10, 2009 11:05 am
by oetker
Weet iemand misschien het Peugeot nummer of de afmetingen van de onderste motorsteun rechts.
Heb misschien een alternatief voor deze nog al dure steun.
Alvast bedankt voor de info.

Posted: Tue Mar 10, 2009 6:41 pm
by GODFRIED
Ik kan je niet helpen, of ik moet hem eventjes uitbouwen!! :lol:

Ik ben benieuwd wat je gevonden hebt!!! Wie weet!! Misschien dat we het nog nodig hebben ook!!

Posted: Tue Mar 10, 2009 7:47 pm
by oetker
Ik zie net dat ik de foto van de verkeerde steun heb staan.
Even snuffelen tussen de oude foto's.
Ik bedoelde dus eigenlijk deze.
Image
Ziet er een beetje doorgezakt uit.
Van die andere wil ik het eigenlijk ook wel weten.

Posted: Tue Mar 10, 2009 8:02 pm
by matra530lx
Herman,

Zoals je op de tekeningen in bijlage kan zien gaat het hier over specifieke Murena nummers voor de beide silentblokken.

Mvg,

Matra 530 LX

Posted: Tue Mar 10, 2009 8:06 pm
by oetker
Volgens mij zitten die dingen er in geperst.
Zal er even zelf onder moeten kruipen denk ik.
In dit soort gevallen is het altijd jammer dat de auto niet voor handen staat.
Misschien kan ik ook wat met de matra nummers.

Posted: Thu Mar 12, 2009 6:49 pm
by GODFRIED
Dag Herman,

De silentblokken zitten er in geperst.

Hier de maten die ik gemeten heb. Ik kan er moeilijk aan dus ze kunnen een beetje afwijken.

Buiten diameter 61mm, bout diameter 12mm, breedte stalenring 65, bus waar de bout door steekt 75mm.

OUTER CASE WIDTH: 40 mm, CENTRE TUBE WIDTH 53 mm, CENTRE BOLT DIA: 10 mm, OUTER DIA: 70

Deze zal niet passen!! Spijtig. :wink:

Posted: Thu Mar 12, 2009 8:10 pm
by Muddy Bandit
Ik zit die foto eens te bekijken...deze constructie lijkt wel zeer veel op de constructie van een oog van een bladveer aan een veerschommel.
Daar zitten ook (soms 2-delige) rubbers in de ogen van de verenpakketten.
Ik weet dat de achterste bladveerrubbers (de grote) van een Suzuki SJ/Samurai ook vaak gebruikt worden als alternatieve motorrubber/versnellingbaksteun in de Opel Kadett.

Maar dan moet het rubber van de matra-steun er wel uit te halen zijn, ik weet dus niet of het geperst of gegoten is.
Misschien de moeite waard om eens te onderzoeken?

Posted: Thu Mar 12, 2009 10:48 pm
by oetker
De rubbers met bus kunnen er uit geperst worden.
De originele bussen zijn nog al prijzig €120.- en de hele steun nog wel wat meer.
Is een best bedrag voor een stukje rubber.
Heb je maten en een foto daarvan Muddy?
Met de maten van Godfried kan ik weer verder komen misschien.

Posted: Fri Mar 13, 2009 12:21 am
by Muddy Bandit
Hier een paar foto's waar deze "bushings" zitten:

Image

zijn dus deze rubbers:

Image

Image

De zwarte zijn de originele rubbers, de oranje zijn van poluethaan.
De constructie lijkt mij echter aardig overeen te komen met de Matra-motorsteunrubber.

Deze rubbers zijn van een Suzuki SJ413/samurai en zijn 5cm breed (buitenmaat 6,5cm) en ongeveer 4 cm hoog.
Voor een poluethaansetje betaal ik ongeveer 90 euri om alle ophangpunten onder een samurai te vervangen, en dan praat je dus over 12 stuks van deze rubbers.

Voor de Matra zijn deze waarschijnlijk te klein.
Maar er zijn meer auto's met bladveren, de Nissan Patrol, Daihatsu Rocky, Toyota Landcruiser bijvoorbeeld hebben al bladveren van 6,5 cm breed met veel grotere ogen.
Ook in de bedrijfswagensector/bestelbusjes is nog genoeg bladgeveerd materiaal.
En misschien dat een verenfabrikant zoals Weweler er wel verschillende maten in heeft, ik heb daar al vaker complete verenpakketten op maat laten maken met afwijkende bushing-maat.

Ik weet echter niet of dit ook te gebruiken is voor een Matra aangezien ik dit motorrubber nu pas voor het eerst zie op een fotootje.
Maar het lijkt me zo te zien wel mogelijk, en de moeite van het uitzoeken en proberen waard.

Posted: Fri Mar 13, 2009 1:38 am
by oetker
Bedankt Patrick voor de info.
Ik heb echter het vermoeden dar de rubbers tussen de veerbladen te stijf zijn.
Heb geen foto van de originele, echter deze zijn niet volledig met rubber gevuld.
Er zitten een paar open sleuven in, en ik heb het idee dat dit gedaan is om de motor een bepaalde beweging te kunnen laten maken.
Moet dit eerst uitzoeken om over te kunnen gaan naar de rubbers in de ogen van bladveren.
Het rubber wat ik op het oog had zit in een Peu 406 en laat ook een bepaalde tordering toe.
Denk dat dit nodig is.
Helaas is de maat niet goed.
We zoeken verder.

Posted: Sun Mar 15, 2009 3:29 pm
by matra530lx
Herman, de tekeningen zijn er bij geplaatst en zoals je zelf al opmerkte zijn deze in de steunen geperst.
Maar nogmaals het zijn volgens mij silentblokken die speciaal gemaakt zijn voor de Murena 2.2.
Het alu-karterpan is ook nooit op een of andere Peugeot gebruikt, dus de hele constructie is speciaal voor de Murena gemaakt.
Met het zoeken naar een alternatief wil ik toch nog even meegeven dat de drie boutjes waar mee de steun in het karter is vastgeschroefd, het zwakke punt zijn. Het is niet de eerste Murena 2.2 waar deze door een versleten silentbloc uit de karterpan gerukt worden. Dus zeker geen stijvere silentbloc gebruiken, de gevolgen liggen dan voor de hand, een kapotte karterpan en die zijn duur en zeldzaam.

Mvg,

Matra 530 LX

Posted: Sun Mar 15, 2009 5:02 pm
by oetker
Ok bedankt Jean,
Je bevestigd mijn vermoedens wat betreft de beweging van de motor en de nog al specifieke silent block.
De rechts onderste ziet er een beetje doorgezakt uit.
Hij werkt nog wel enigzins, en is nog niet gescheurd, maar heb besloten hier geen risico nemen.
Dit is een berekende constructie, en daar moet je dan afblijven.
Compounds van rubber zijn er dan om de specifieke krachten op te vangen, en dan moet je niet beter willen zijn dan de ingenieur die dat zo ontworpen heeft.
Dan maar door de zure appel heen bijten en de €120.- neertellen.
Dat zal waarschijnlijk ellende voorkomen.
Zal gelijk even de bovenste ophanging bekijken.
Daar zitten de grootste krachten, en deze bussen schijnen ook geregeld vervangen te moeten worden.
Nogmaals bedankt.

Posted: Sat Apr 18, 2009 7:25 pm
by oetker
Na wat zoeken een motorsteun besteld voor een Xara/206/309.
Image
Het leek er op of we hier wat mee konden.
De originele rechts onder op de foto.
Image
De vervanger naar we hoopten.
Image
Image
Motor gestut en steun van de Murena gedemonteerd.
Image
Image
Het zou passend te maken zijn, maarhet ziet er net iets te iel uit, dus maar niet gedaan.
Niet alles wat ik probeer lukt nu eenmaal.
We hebben wel de motorsteun exact kunnen meten nu, en ga nog wel voor vervangend exemplaar zoeken.
De oude motorsteun is echter zo gaar, dat ik er eigenlijk geen meter mee wil rijden voor deze vervangen is.
Heb dus haast nu er 1 te vinden, en ga maar een originele halen deze week, mits in voorraad a €125
Denk niet dat iemand er 1 over heeft hier.
Nog wat tijd over dus en maar even de bakolie ververst.
Valvoline SAE80/W90 minerale olie in gedaan.
Dat was echt wel nodig, want was waarschijnlijk nog nooit gedaan.
Image
Image
Image
De bak schakelt weer als een nieuwe.
Dat kun je dus echt wel merken die verse olie.
Voor straf heb ik samen met de garagist nog even een distributiesnaar op een golf mogen wisselen.
Zo houden we elkaar bezig.

Posted: Sun Apr 19, 2009 11:26 am
by GODFRIED
Spijtig dat de aangekochte silentblok niet paste. Als ik er ??n had liggen kon je hem dadekijk hebben. Zo te zien bestaat de rechtermotorsteun uit twee silentblokken!!
Wat zijn nu de juiste maten van deze silentblok????? Dan kan ik mee helpen zoeken. :wink:

Posted: Sun Apr 19, 2009 6:46 pm
by oetker
Inderdaad Godfried dat bloc is gaar.
Heb even globaal een tekening met maten gemaakt, en een foto geleend van hoe het er uit moet zien.

Image
Image

Posted: Sun Apr 19, 2009 11:49 pm
by Muddy Bandit
Kun je niet zelf een motorsteun in elkaar lassen met gebruik van dit nieuwe onderdeel?
Dus van dat nieuwe onderdeel de bevestiging van de houder afslijpen, even een 5mm plaat maken met de originele boutgaten erin na maatvoering van de versleten steun, en deze vervolgens aan de bushouder vastlassen?

Als ik de foto's zo bekijk lijkt mij dit best te doen aangezien het rubber toch uit de houder is.

Posted: Mon Apr 20, 2009 7:09 am
by GODFRIED
Ik zie dat je al een nieuw gehaald heb!! :wink:

Posted: Mon Apr 20, 2009 8:47 am
by oetker
@ Godfried

Nee, ik heb nog geen nieuwe gehaald, dat is een foto van het onderdeel uit mijn fotocollectie ter verduidelijking.
Zoek nog steeds, maar als ik de komende paar dagen niets vinden kan, ga ik wel een nieuwe halen.

@ Muddy
Dat hebben we ook zitten te bekijken, maar deze steun is waarschijnlijk niet sterk genoeg voor de krachten die daar plaats vinden.
Sommige dingen wil ik ook niet te ver van de constructie afwijken.

Posted: Tue Apr 21, 2009 7:15 am
by GODFRIED
Spijtig dat er nergens geen maten bij staan als je een motorsteun vindt.
Dit maakt het niet gemakkelijk. :wink:

Posted: Tue Apr 21, 2009 8:17 am
by oetker
Dat maakt het inderdaad lastig.
Ik moet steeds maten op vragen.
Er zal best vervanging te vinden zijn, het zit op de meeste auto's.
Desnoods met wat kleine aanpassingen passend te maken, maar nog niet kunnen vinden.
Ga morgen even kijken of Car-joy er 1 heeft
Zal er toch naar blijven zoeken voor reserve, en kom nog wel een keer wat tegen.

Posted: Tue Apr 21, 2009 9:25 am
by GODFRIED
Dat je met die motorsteun niet verder wil rijden kan heel goed begrijpen. Je gaat de anderen motorsteunen ook zwaar belasten met de defecte. :wink:

Posted: Wed Apr 22, 2009 5:16 pm
by oetker
Maar even bij Car-joy langs gewipt.
Ruud had nog een goede gebruikte complete steun liggen.
Image
Mocht ik voor een bescheiden bedrag meenemen.
Die kan nog wel een paar jaartjes onder de Murena gebruikt worden.
Ondertussen kan ik rustig naar wat vervangends zoeken.
Even lekker cleanen en kijken of ik nog even een half uurtje over de brug kan beschikken deze week.
Image
Image

Posted: Wed Apr 22, 2009 6:08 pm
by GODFRIED
Mooi zo het probleem is opgelost en je hebt nu de tijd om rustig uit te kijken voor een alternatief. :wink:

Posted: Wed Apr 22, 2009 9:58 pm
by oetker
Wat me opvalt aan alle silent blocs waar ik foto's van heb, is dat er geen 1 hetzelfde gemonteerd zit.
De gaten in de blocs in de foto's hierboven (3 verschillende) zitten allemaal op een ande plek.
Documentatie geeft geen uitkomst.
Maakt schijnbaar niet uit hoe ze zitten. :roll:

Posted: Wed Apr 22, 2009 10:21 pm
by matra530lx
Dit zou ik niet durven beweren, de rubber die van onder uw wagen komt zat niet juist gemonteerd en is daarom in een zeer slechte staat.
De rubber in de tweedehands situatie zit correct en dat wil zeggen iets verdraaid. Zet deze positie goed over op papier, kan later nog van pas komen.
De bedoeling van de uitsparingen in het rubber hebben maar een doel en dat is op die plaats er voor zorgen dat de motor in de juiste richting kan bewegen en dat was zeker niet het geval bij het defecte rubber.

Mvg,

Matra 530 Lx

Posted: Wed Apr 22, 2009 10:42 pm
by oetker
Ok, dat verklaart dan waarschijnlijk ook de vibraties in de carosserie die ik heb bij lopende motor.
Goed om te weten, want het was een beetje onduidelijk voor me.

Bedankt

Posted: Thu Apr 23, 2009 6:53 am
by GODFRIED
Dat lijk logisch maar wie denkt daar aan bij het vervangen!! :o

Posted: Thu Apr 23, 2009 7:44 am
by oetker
De vervangende losse rubbers zijn volgens mij nooit officieel op de markt geweest.
Je koopt de steun dus compleet a €219.- en dan heb je die zorg niet.
Het werkplaatshandboek spreekt ook niet over vervangen, en zodoende heb je ook geen voorbeeld van montage.
Vond het al gek dat die dingen allemaal verschillend gemonteerd zitten.
Dat is dus duidelijk nu.

Posted: Sat Apr 25, 2009 7:22 pm
by oetker
Vandaag maar even de steun geplaatst.
Image
Volgens boekje Locktite er op en aangetrokken met 22 Nm op het carter.
Image
Dat kun je met rijden echt wel merken.
Het huppelen van de motor is er uit en een pak minder trillingen.
Weer een ergernis minder.

Posted: Sat Apr 25, 2009 8:01 pm
by hendrik
Hij herman,dat huppelen kan ook voordelen hebben als er iemand
op je schoot zit .Maar dat met die motorsteun dat heb je mooi gedaan.



grt harry de matra.