Motorsteun Peugeot nummer.

alle informatie over het restaureren en werken aan de Murena
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Harry, het enige wat nog bij mij op schoot wil zitten is de kat.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
GODFRIED
Posts: 9852
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Die Locktite dat gebruik ik nooit, toch maar eens in huis halen voor dat er stukken langs mijn oren vliegen.
Mooi opgelost Herman. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Als er Locktite staat voorgeschreven dan gebuik ik het zeker, en op kritische punten gebruik ik het ook.
Het maakt volgens mij onderdeel uit van een berekening in een constructie.
Better safe then sorry.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
hendrik
Posts: 4862
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Ja mannen ik gebruik ook altijd locktite als het voorgeschreven staat.
Hij herman, je kan ook een kat op je schoot zetten dat is lekker warm.



grt harry de matra.
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Sinds ik de motorsteun er in heb zitten, heb ik last van een nogal dreunende resonantie in de carosserie.
Ik was er tijdens de meeting een beetje dol van geworden.
Daar moest dus wat aan gedaan worden.
De motor was rechts een paar cm hoger gekomen, dus het vermoeden bestond dat de uitlaat of zo ergens raakte.
Na e.e.a. gecontroleerd te hebben bleek dat toch niet het geval.
Het moest dus wel uit de nieuwe gebruikte steun komen.

Omdat het om een naproduktie ging, was het vermoeden dat de rubbersoort een harder compound zou hebben.
Dat is inderdaad het geval, maar kon me eigenlijk niet voorstellen dat dit een dermate vervelend geluid zou voortbrengen.
Heb dus de diverse foto's van deze steun vergeleken.
Image
Image
Image
Image
Wat opvalt is dat al deze rubbers er in dezelfde hoek ingeperst zitten.
Die van mij zit zo.
Image
Ongeveer 90 graden gedraaid.
Ik kon me niet aan de indruk ontrekken dat die van mij niet goed zat.
Ik moest toch wat proberen om het probleem op te lossen.
Vandaag maar is geprobeerd het rubber er uit te persen.
Image
Deze pers was niet sterk genoeg om de bus er uit te krijgen.
Dus maar even naar een kennis met een profesionele pers.
Image
Nadat we 4000kg druk op gezet hadden, kwam er wat beweging in en konden we hem er uit krijgen.
Heb het rubber binneste buiten en 270 graden gedraaid weer gemonteerd.
Image
Na een proefrit moet ik concluderen dat dit toch echt de goede stand van het rubber moet zijn.
De dreun is er uit.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
GODFRIED
Posts: 9852
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Zeer interessante informatie. Ik had nooit gedacht dat het zo belangrijk zou zijn in welke hoek de rubber ingeperst moet.

Dit moet voorkomen dat men tweemaal de motorsteun moet losmaken.

Herman, bedankt voor de tip. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

door de perikelen de bak om te bouwen naar een 5e versnelling van een CX, ben ik geinteresserd geraakt in de motorophanging van de CX.
Heb dit namelijk globaal bij een garage gespecialiseerd in CX kunnen bekijken.
Kijk de foto's en zie de verassende overeenkomsten.
Image
Image
Image

Zal binnenkort is even met de schuifmaat en wat voorbeelden nog eens bij deze garage langs gaan.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
GODFRIED
Posts: 9852
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dat ziet er inderdaad gelijkaardig uit.

Zou nog al een toeval zijn, laat ons hopen!! :wink:
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

En dan struikelt mijn oplettende oog ineens op een advertentie.
Te koop motor steunen uit een Franse auto.
Er stond een foto bij die verassend leek op wat er in onze 2.2s zit.
Maten kwamen zodanig in de buurt dat ik ze eigenlijk gewoon maar gekocht heb.
Dit zijn ze dus en heb er even een oude naast gelegd voor vergelijk.
Image
Image
De bus past zonder problemen in houder.
Het rubber heeft exact dezelfde maten.
De binnenbus moet opgeboord naar 10mm en van de zijkanten van die binnenbus enkele mm afgeslepen en dan kan die er zo in.

Nou uit welke Franse auto komt dit dingetje dan?
Nou dat dat wist de verkoper dus niet maar waarschijnlijk uit een renault of peugeot.
Buiten wat fabrikagenummers is er niets op te vinden.
Wie weet waar die dingen in hebben gezeten, want dit is een heel betaalbaar alternatief waarschijnlijk.
Ik betaalde €10.- per stuk en wat verzend.
Klinkt een stuk beter als €125.- die bij de dealers gevraagd wordt voor nafabricage die een te hard compound hebben en vibraties in de wagen brengen.
Last edited by oetker on Mon Mar 19, 2012 3:42 pm, edited 1 time in total.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul »

Herman, ik vermoed dat Frank (zeuneke) hier mogelijk kan bijdragen.
Als ik het goed voor heb heeft hij iets met Peugeot onderdelen.
Last edited by Paul on Sat Feb 11, 2012 9:27 am, edited 1 time in total.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9852
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Zeer moeilijk te achterhalen als je niet weet van welk merk of type ze komen. Misschien dat je iets kunt vinden in techdoc.
Matra Bagheera S - 1977
zeuneke
Posts: 186
Joined: Mon Feb 21, 2005 10:19 pm

Post by zeuneke »

herman, welke fabricage nrs stonden er op, citroen/peugeot en renault refs zijn makkelijk te onderscheiden,
stuur eventueel een Pb , ik lees meer mail dan forum bezoek...helaas

frank
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Frank, ik heb je een PM gestuurd.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
zeuneke
Posts: 186
Joined: Mon Feb 21, 2005 10:19 pm

Post by zeuneke »

herman ,die is in alle geval niet aangekomen...

frank
zeuneke
Posts: 186
Joined: Mon Feb 21, 2005 10:19 pm

Post by zeuneke »

Blijkbaar staat mijn email adres niet meer correct in en ik kan dat niet aan passen ....

frank
zeuneke
Posts: 186
Joined: Mon Feb 21, 2005 10:19 pm

Post by zeuneke »

nu toch gelukt !!

frank
Post Reply