Page 1 of 1

Koppelingscilinder 2.2

Posted: Tue Feb 03, 2009 12:23 pm
by oetker
Ben al een tijdje aan het snuffelen voor een reserve hoofd-koppelingscilinder voor de 2.2.
Daar zijn echter weinig gegevens van te vinden wat betreft diameter van de cilinder.
In de 1.6 zit een cilinder van 25,4, en dus veel groter dan voor de 2.2.
Ergens op een forum opgedoken dat de cilinder een diameter moet hebben van 20,6.
Nou zie ik op E-bay geregeld cilinders voorbij komen uit een Simca 1301/1501 (niet de special), voor €10.- incl. verzendkosten
Image
Over de diameter van deze cilinders komt na herleiding van de nummers ook geen duidelijkheid.
Dus op de gok maar 1 besteld, en hier maar is uit elkaar gehaald.
Image
Image
De diameter van de zuiger is iets groter (net geen 22mm, dus zal 22mm boring zijn).
Of dat goed gaat is nog maar de vraag.
Zo ja, is het een koopje, en anders maken we er wel weer iemand gelukkig mee.

Posted: Tue Feb 03, 2009 7:04 pm
by matra530lx
Oetker

Als de stand van het flensje goed staat ten opzichte van dat van de Murena, dan moet dit lukken.
Ik heb in bijlage de maat voering van Murena en de Simca onder elkaar geplaatst.
De slag is iets korter, maar de diameter dan weer iets groter.
Ik zie hier niet direct problemen.

Mvg,

Matra 530 LX

Posted: Tue Feb 03, 2009 7:27 pm
by oetker
Bedankt voor de info Jean.
Nu ik de slag weet in vergelijking tot die van de Murena, ziet het er naar uit dat dit kan werken.
Het lijkt er op dat het fysiek allemaal kan passen.
De hoek van de bevestiging lijkt op het oog hetzelfde.
Image

Posted: Wed Feb 04, 2009 7:25 pm
by GODFRIED
Dat is een koopje en dan nog passen op een 2.2, wat een geluk!! :wink:

Posted: Wed Feb 04, 2009 7:38 pm
by oetker
Heb soms wel is geluk, maar niet altijd.
In dit geval wist de verkoper de diameter helemaal niet.
De nummers die hij had wezen nergens naar.
Ik gokte er op dat het 19 mm was, en dat ik hem op kon boren naar 20,6, en dan de zuiger gebruiken van de oude met nieuwe cupjes.
Dat pakt waarschijnlijk zelfs beter uit dan ik dacht.
Soms moet je een gokje wagen, en voor die centen het experiment waard.

Posted: Fri Jul 12, 2013 5:04 am
by GODFRIED
anthoon wrote:die cillinder lijkt toch totaal niet op die van een 2.2!

zou er niet eens aan denken om te kijken of ie van een ander type kwa innerlijk hetzelfde is
Niet verwisselen met de hulpkoppelingscilinder aan de versnellingsbak!!
Herman heeft gelijk.

Posted: Fri Jul 12, 2013 7:14 am
by oetker
anthoon wrote:die cillinder lijkt toch totaal niet op die van een 2.2!

zou er niet eens aan denken om te kijken of ie van een ander type kwa innerlijk hetzelfde is
Die pompjes van 2.2 zijn lastig te vinden en kosten nogal.
Deze pompjes van 22mm waren iets van 10 Euro of zo.
Ik heb hem er op gehad toen ik door de pomp trapte en een 22mm pomp functioneert prima.
Helaas was de hoek verkeerd dus was het echt voor nood.

Groet Herman

Posted: Sun Jul 14, 2013 5:46 pm
by oetker
Ja, hij werkt goed, maar je kunt ook revisiekitjes krijgen en als de cilinder niet te veel geleden heeft voor weinig centen weer een goed werkend orgineel pompje maken.

Lucht is vaak een probleem bij deze pompjes.
Na verloop van een half jaar kun je bijna standaard ontluchten omdat het pedaal te diep zit.
Ik zit dan ook over metalen leiding te denken want verdenk de kleine afsluitrubbers op de pijpjes.
Groet Herman.

Posted: Mon Jul 15, 2013 9:07 am
by GODFRIED
oetker wrote:
Lucht is vaak een probleem bij deze pompjes.
Na verloop van een half jaar kun je bijna standaard ontluchten omdat het pedaal te diep zit.


Groet Herman.
Dit probleem ken ik niet. Heb thans ook nog de originele leiding met dichtingen.

Posted: Mon Jul 15, 2013 9:20 am
by oetker
Op de rat zit alles origineel, maar het pedaal was na een half jaar toch een paar cm lager geworden voor de 2e keer.
Ontluchten loste het weer op.
De rat wordt wel dagelijks gebruikt.
Waar het vandaan komt weet ik niet maar zou boven in de leiding van rempotje naar koppelings cilinder kunnen ontstaan of de kunststofleiding wat poreus.
Verder is alles nieuw.
Dat zijn zo van die dingen waar geen pasklaar antwoord op is.
Het kan overal vandaan komen.

Groet Herman

Posted: Mon Jul 15, 2013 9:39 am
by hendrik
Ik heb met mijn koppeling ook nog geen problemen gehad.Dan klop er toch wat niet bij je herman.









grt harry de matra.

Posted: Mon Jul 15, 2013 10:03 am
by benny
Wanneer je luchtproblemen krijgt op de koppeling is de kans groot dat de lucht komt van de kunststofleiding van de pomp bij de koppeling. Daar zit een rubberen dichting in en die moet perfect dicht zjn. Van je stuurpomp zal het niet komen want die is zelfontluchtend.

Posted: Mon Jul 15, 2013 10:08 am
by oetker
Ja die rubbertjes zijn vaak de oorzaak, maar heb ze vorig jaar vernieuwd net zoals de seals in de cilinders.
Het gaat natuurlijk maar om zeer kleine hoeveelheden.