Page 1 of 1

Mijn Murena wil octaantjes, ofwel benzine ellende.

Posted: Fri Oct 03, 2008 10:04 am
by oetker
Op de Meeting zondag is als item benzine gekozen.
Zal mijn benzineervaringen ook is in de strijd gooien op dit forum.

Aanvankelijk op 98 gereden met de Murena, en alleen als ik het gas ineens op de plank leg hoor ik een lichte pingel achterin.
Heb toen de voorontstekking iets terug gebracht en de pingel was weg.
De wagen loopt dan minder fraai stationair.
Ik dacht, ik gooi er is Shell V-power 100 in.
Dat suggereert een Octaan van 100.
Nou, ik weet niet wat deze brandstof doet, maar het gepingel is niet van de lucht.(mischien ethanol toevoegingen?)
Terug naar 98 dus.

Nou maakte ik een paar maanden terug de vergissing Euro 95 te tanken, en het gepingel was weer aanwezig.
Een volle tank weg gooien als zuinige hollander is niet de eerste optie.
Vond dus een octaanbooster genaamd Dyno tabs.
http://www.dynotab.com/

Eerst maar is 1 pil in gedaan en laten oplossen.
Geen enkel effect te bespeuren.
Nog maar 2 in gedaan en 10 liter Euro 98 ging er bij.
Het is iets minder maar nog steeds aanwezig.

Nou zijn die pillen voornamelijk voor de Amerikaanse markt en daar hebben ze nog lagere octaan gehaltes aan de pomp zoals 87, 89 en 92.
Dat zijn echter Amerikaanse meeteenheden, en die zijn anders dan de Eurpeesche octaangehaltes.
Amerikaanse 92, komt ongeveer overheen met de Euro 95 volgens mij, en hoger kun je in de states niet krijgen.

Nou blijkt het effect van deze pillen zich logaritmisch te verhouden.
Als je een pil in 40 liter benzine met een octaan gehalte van 87 zou gooien dan kan dat wel 2 volle punten stijgen.
Zou je dat met benzine, octaangehalte 89 doen dan wordt dat 1 punt, en doe je dat met octaangehalte 92 dan wordt dat 0.5 punt.
(NB: dit zijn globale cijfers voor de uitleg).
Als je dus onze Euro 95 een punt hoger wil brengen, heb je al 2-3 pillen nodig.
Niet echt de oplossing dus.

Deze toevoegingen zijn naar mijn mening alleen nuttig als je echt inferieure benzine hebt.
Met de hoogwaardige benzine hier in Europa is dat helemaal niet interessant, maar de Murena wil alleen het beste.
Zit te denken over gas, om de deze ellende te gaan omzeilen en de toekomstige Ethanol toevoegingen te ontwijken.
Duur is een installatie niet meer, en de Murena kan het zonder aanpassingen aan de kop hebben.

http://www.straverlpg.nl/default.asp?pageid=19



end

Posted: Fri Oct 03, 2008 3:36 pm
by bart_heemskerk
Hier een lpg link
http://www.iwemalpg.com/Matra_Murena22.htm

Wanneer komen er "petrol tabs" op de markt? 1 tank water en daarin 1 of twee tabletten "petrol tabs" oplossen en rijden maar! :wink:

Posted: Fri Oct 03, 2008 5:59 pm
by matramurena
bart_heemskerk wrote: Wanneer komen er "petrol tabs" op de markt? 1 tank water en daarin 1 of twee tabletten "petrol tabs" oplossen en rijden maar! :wink:
Volgens mij kun je die al bij TellSell bestellen hoor! They're amazing!

Posted: Fri Oct 03, 2008 8:17 pm
by oetker
Ik had dat van Iwema LPG al is gelezen.
Als je het mag geloven is het een interessante manier om een 2.2 naar S spec te brengen zonder al te veel gesleutel.
Ik zoek voor de Murena echter geen vermogen.
Dat is naar mijn mening voldoende (NB: er zullen een aantal mensen het niet met me eens zijn).
Het is natuurlijk leuk om 300pk te hebben, maar dan had ik beter een Ferrarie kunnen kopen.
Die is er op gebouwd, en deze auto vertrouw ik met het vermogen wat hij heeft nog niet eens.
Als ik de auto ombouw, zal dat enkel en alleen maar zijn om de nieuwe brandstoffen met (m)ethanol te ontwijken.
Deze brandstoffen kunnen de doodklap voor het torretje van de Murena worden.

Posted: Sat Oct 04, 2008 9:24 am
by GODFRIED
Ik heb nog niet met de murena gereden dus van ervaring is geen sprake maar wat ik wel hoor bij koude start is een stil genal tijdens het stationair draaien met de choke op. Dit lijkt me niet normaal, maar het kan wachten tot ik aan de motor toe kom. :wink:

Posted: Sat Oct 04, 2008 10:21 am
by oetker
Ik weet niet of je Murena lang heeft stil gestaan, of dat er veel korte stukjes mee gereden zijn.
Die van mij wilde ook niet echt lekker in het begin.
Het is niet ongewoon dat na een tijdje stil staan bij koude start de oliepomp even de olie moet op pakken en je dan even wat bijgeluiden hoort.

Er zat bij mij veel koolaanslag in de kop.
Heb er gewoon een klein beetje remolie in de carb gedaan, (tip op eigen risico).
Het was even een rookbom, maar het brandt lekker schoon.
4 nieuwe bougie's deed wonderen en wat afstellen van de carb op gehoor en neus ook.
Naar mate ik hem meer gebruik gaat ie steeds beter lopen.
Hij had dan ook vanaf 1990 weinig km's gedaan.
Heb 0.25 liter olie gebruikt sinds ik hem heb op 4000 km.
De compressie meet ook nog goed.
Een oude motor blijft natuurlijk altijd een avontuur.

Posted: Sat Oct 04, 2008 9:34 pm
by GODFRIED
We zullen het morgen er eens over hebben. :lol: