Mijn Murena wil octaantjes, ofwel benzine ellende.
Posted: Fri Oct 03, 2008 10:04 am
Op de Meeting zondag is als item benzine gekozen.
Zal mijn benzineervaringen ook is in de strijd gooien op dit forum.
Aanvankelijk op 98 gereden met de Murena, en alleen als ik het gas ineens op de plank leg hoor ik een lichte pingel achterin.
Heb toen de voorontstekking iets terug gebracht en de pingel was weg.
De wagen loopt dan minder fraai stationair.
Ik dacht, ik gooi er is Shell V-power 100 in.
Dat suggereert een Octaan van 100.
Nou, ik weet niet wat deze brandstof doet, maar het gepingel is niet van de lucht.(mischien ethanol toevoegingen?)
Terug naar 98 dus.
Nou maakte ik een paar maanden terug de vergissing Euro 95 te tanken, en het gepingel was weer aanwezig.
Een volle tank weg gooien als zuinige hollander is niet de eerste optie.
Vond dus een octaanbooster genaamd Dyno tabs.
http://www.dynotab.com/
Eerst maar is 1 pil in gedaan en laten oplossen.
Geen enkel effect te bespeuren.
Nog maar 2 in gedaan en 10 liter Euro 98 ging er bij.
Het is iets minder maar nog steeds aanwezig.
Nou zijn die pillen voornamelijk voor de Amerikaanse markt en daar hebben ze nog lagere octaan gehaltes aan de pomp zoals 87, 89 en 92.
Dat zijn echter Amerikaanse meeteenheden, en die zijn anders dan de Eurpeesche octaangehaltes.
Amerikaanse 92, komt ongeveer overheen met de Euro 95 volgens mij, en hoger kun je in de states niet krijgen.
Nou blijkt het effect van deze pillen zich logaritmisch te verhouden.
Als je een pil in 40 liter benzine met een octaan gehalte van 87 zou gooien dan kan dat wel 2 volle punten stijgen.
Zou je dat met benzine, octaangehalte 89 doen dan wordt dat 1 punt, en doe je dat met octaangehalte 92 dan wordt dat 0.5 punt.
(NB: dit zijn globale cijfers voor de uitleg).
Als je dus onze Euro 95 een punt hoger wil brengen, heb je al 2-3 pillen nodig.
Niet echt de oplossing dus.
Deze toevoegingen zijn naar mijn mening alleen nuttig als je echt inferieure benzine hebt.
Met de hoogwaardige benzine hier in Europa is dat helemaal niet interessant, maar de Murena wil alleen het beste.
Zit te denken over gas, om de deze ellende te gaan omzeilen en de toekomstige Ethanol toevoegingen te ontwijken.
Duur is een installatie niet meer, en de Murena kan het zonder aanpassingen aan de kop hebben.
http://www.straverlpg.nl/default.asp?pageid=19
end
Zal mijn benzineervaringen ook is in de strijd gooien op dit forum.
Aanvankelijk op 98 gereden met de Murena, en alleen als ik het gas ineens op de plank leg hoor ik een lichte pingel achterin.
Heb toen de voorontstekking iets terug gebracht en de pingel was weg.
De wagen loopt dan minder fraai stationair.
Ik dacht, ik gooi er is Shell V-power 100 in.
Dat suggereert een Octaan van 100.
Nou, ik weet niet wat deze brandstof doet, maar het gepingel is niet van de lucht.(mischien ethanol toevoegingen?)
Terug naar 98 dus.
Nou maakte ik een paar maanden terug de vergissing Euro 95 te tanken, en het gepingel was weer aanwezig.
Een volle tank weg gooien als zuinige hollander is niet de eerste optie.
Vond dus een octaanbooster genaamd Dyno tabs.
http://www.dynotab.com/
Eerst maar is 1 pil in gedaan en laten oplossen.
Geen enkel effect te bespeuren.
Nog maar 2 in gedaan en 10 liter Euro 98 ging er bij.
Het is iets minder maar nog steeds aanwezig.
Nou zijn die pillen voornamelijk voor de Amerikaanse markt en daar hebben ze nog lagere octaan gehaltes aan de pomp zoals 87, 89 en 92.
Dat zijn echter Amerikaanse meeteenheden, en die zijn anders dan de Eurpeesche octaangehaltes.
Amerikaanse 92, komt ongeveer overheen met de Euro 95 volgens mij, en hoger kun je in de states niet krijgen.
Nou blijkt het effect van deze pillen zich logaritmisch te verhouden.
Als je een pil in 40 liter benzine met een octaan gehalte van 87 zou gooien dan kan dat wel 2 volle punten stijgen.
Zou je dat met benzine, octaangehalte 89 doen dan wordt dat 1 punt, en doe je dat met octaangehalte 92 dan wordt dat 0.5 punt.
(NB: dit zijn globale cijfers voor de uitleg).
Als je dus onze Euro 95 een punt hoger wil brengen, heb je al 2-3 pillen nodig.
Niet echt de oplossing dus.
Deze toevoegingen zijn naar mijn mening alleen nuttig als je echt inferieure benzine hebt.
Met de hoogwaardige benzine hier in Europa is dat helemaal niet interessant, maar de Murena wil alleen het beste.
Zit te denken over gas, om de deze ellende te gaan omzeilen en de toekomstige Ethanol toevoegingen te ontwijken.
Duur is een installatie niet meer, en de Murena kan het zonder aanpassingen aan de kop hebben.
http://www.straverlpg.nl/default.asp?pageid=19
end