Page 1 of 1

motor vast

Posted: Sun Aug 17, 2008 4:44 pm
by benny
Ik heb vandaag een 1600 reservemotor eens open gedaan. Blijkt die motor muurvast te zitten. Bestaat de kans dat deze motor nog goed is? Zou ik hem nog los krijgen? Kunnen de zuigers langs onder uitgenomen worden en terug gemonteerd worden? Langs boven heb ik een speciaal gereedschap nodig om de segmenten samen te drukken. Misschien langs onder is dat niet nodig, dat gereedschap.
Ikzelf vrees dat het blok goed is voor de schroot.
Zelf een cilinderbus vervangen is waarschijnlijk niet doenbaar. Daar zal waarschijnlijk een gespecialiseerde firma aan te pas moeten komen.

Posted: Sun Aug 17, 2008 6:41 pm
by Muddy Bandit
Laat het blok eerst eens enkele dagen "weken" in WD40.
Dan de drijfstangen losmaken van de krukas en de krukas eruit halen.
Meestal kun je dan de zuigers eruit tikken, desnoods een moker gebruiken met een stevig stuk hout ertussen.

En een zuigerveerklem kun je gemakkelijk zelf maken van een losgeknipt frisdrankblikje (of bierblik) met een spanner of slangklem eromheen.
Dan kun je de zuigers gewoon van bovenaf monteren.

Zorg wel dat je nieuwe zuigerveren/schraapveren monteert en dat je vooraf de cylinder eerst hoont.

Posted: Tue Aug 19, 2008 11:09 am
by GODFRIED
Benny, zit alles dan onder de roest?? :(

Posted: Tue Aug 19, 2008 4:36 pm
by benny
Twee cilinders vertonen roest.

Posted: Tue Aug 19, 2008 6:49 pm
by benny
Iemand een idee hoeveel het kost om twee cilinders eventueel uit te boren en te honen?

Posted: Tue Aug 19, 2008 11:57 pm
by oetker
Heb vroeger ook jaren een motor voor een Mitsubishi appart gezet.
Als je dat doet is het gewoon het best door de bougiegaten een partij motorolie te kiepen, en daarna een paarslagen rond, en de bougies er weer in zetten.
Dan gaat de motor niet gauw vastzitten.
Dat is hier duidelijk niet gedaan, anders had je dit probleem niet gehad.
Denk dat je nu alle 4 de cilinders moet uithonen tot overmaat ,en nieuwe zuigers en veren plaatsen.
Dan is het maar te hopen dat de krukaslagers niet geleden hebben, maar als de boel toch uit elkaar ligt kun je dat beter ook meenemen.
Kostbaar klusje.

Posted: Wed Aug 20, 2008 12:05 am
by Muddy Bandit
Uitboren kun je het beste laten doen door en revisiebedrijf.
Ik heb het zelf echter nooit laten doen, dus de kosten kan ik je niet vertellen.

Heb je de zuigers er al uit?
Ga dan eerst eens even met een nylon borstel op een boormachine door de cylinder om alle oppervlakteroest eruit te krijgen.
Kijk dan eens goed of er ook putjes in het metaal zitten.
Is dat niet het geval kun je hem zelf honen met een hoonkop (zo'n ding met 2 schuurblokjes) op de boormachine bij een laag toerental.

Zitten er echter wel putjes in zul je hem moeten laten boren...en dan zit je ook gelijk met overmaatse zuigers e.d., het kostenplaatje loopt dan al heel snel op. :cry:
(ik haak dan af en ga op zoek naar een ander blok..)

Posted: Wed Aug 20, 2008 10:21 am
by GODFRIED
Benny, een telefoon naar een revisie bedrijf en je weet wat het kan kosten, een juiste prijs kunnen of willen ze toch niet geven omdat ze niet weten wat hun juist te wachten staat. Ze zullen het eerst willen zien. :wink:

Posted: Sun Aug 24, 2008 3:53 pm
by benny
Ik heb nog een gebroken blok liggen met 3 goede cilinders. Ik denk dat de goedkoopste manier de volgende is: twee bussen uit het slechte blok persen; de twee slechte bussen uit het goede blok persen en dan de goede bussen in hun plaats laten persen. Zo moet ik geen overmaatse zuigers kopen. Maar ik zal eerst eens inlichten nemen met een revisiebedrijf.

Posted: Mon Aug 25, 2008 5:12 am
by GODFRIED
Ja waarom geen onderdelen gebruiken van die motor met dat gat in. Dat is zeker te overwegen. Die cilinderbussen er zelf uithalen zal wel geen optie zijn of je moet een goede pers hebben denk ik. Ik heb het nooit gedaan.
Veel succes en hou ons op de hoogte. We kunnen er iets van leren. :wink:

Posted: Mon Aug 25, 2008 7:41 pm
by Muddy Bandit
Benny, ik wil je niet ontmoedigen maar cylinderbussen uitpersen en in een ander blok zetten is bijna niet te doen.
Je beschadigt te veel met het uitpersen om ze opnieuw te kunnen gebruiken. :cry:

Posted: Mon Aug 25, 2008 8:07 pm
by benny
Ik wil dat niet zelf doen hoor. Ik zal eerst contact opnemen met een gespecialiseerde firma. Maar met die motor die ik gehaald heb in het weekend; is die vaste motor niet maar van eerste orde. Ik wil enkel een reservemotor hebben, voor het geval de motor van de Murena, of van de toekomstige Bagheera ( ja, die krijgt ook een 1600 met 5-bak) stuk zouden gaan.

Posted: Mon Aug 25, 2008 8:48 pm
by matra530lx
Benny,

IK ga even moeilijk doen, maar een Bagheera of Murena motorblok bezit geen cilinderbussen en is enkel uit te boren of honen in het vakjargon.
Er is bij mijn weten geen enkele Simca motor die voorzien is van bussen.

Mvg,

Jean

Posted: Mon Aug 25, 2008 9:21 pm
by benny
Oei, dat wist in niet. Ik zal de motor eerst uit elkaar halen en dan zal ik zien, of de motor nog te redden valt of niet. Wanneer weet ik nog niet.

Posted: Tue Aug 26, 2008 5:05 am
by GODFRIED
Nu Jean het zegt, inderdaad het is zo. Ik heb geen gecontroleerde reserve motor liggen, indien nodig zal ik daar wel voor zorgen. Ik heb wel 4 motors en versnellingsbakken liggen, daar zal toch wel iets goed bij zijn!!! :wink: