Page 1 of 1
Ontluchten 1.6-motor
Posted: Tue Jul 01, 2008 12:15 pm
by dieterwieter
Hoi Makkers,
eindelijk...is de rubber darm ts waterpomp en motorblok aangekomen.
Nu volgende vraag: hoe ontlucht ik de motor zonder risico?
Ik weet dat:
- de rubber slang boven op motor met ventieldopje dient om te ontluchten
- de wagen op 'n helling moet staan met snuit naar beneden (no problem gezien onze oprit)
Misschien nog andere (belangrijke) dingen in het oog houden?
Alvast bedankt!
Groetjes,
Dieter
Re: Ontluchten 1.6-motor
Posted: Wed Jul 02, 2008 12:33 am
by Theo
klopt allemaal.. en neem de tijd ervoor.
WEL de kachel op warm zetten zodat de kachel kraan open is !!!!!
verder gewoon rustig vullen en dan rustig warmdraaien ... doe ik meestal met vuldop er nog af.. en als alle lucht eruit uit beluchtingsschroefje dicht en vuldop erop... rijden wachte checken en ok.
Groeten, Theo
Posted: Wed Jul 02, 2008 6:55 pm
by dieterwieter
Bedankt voor je hulp & tip, Theo.
Dan kan ik d'r ??n van de komende dagen aan beginnen s?!
Groetjes,
Dieter
Posted: Wed Jul 02, 2008 8:01 pm
by benny
Dat kleine darmpje dat van de radiator komt, los maken en laag houden tot er voortdurend water uit loopt. Dan is de radiator zeker vol met koelvloeistof. Wel je vinger op het gaatje houden op het uitzetvat.
Posted: Sun Jul 06, 2008 2:48 pm
by Super 7
Ik haal het slangetje los op het reservoir dat naar de radiator gaat, dop hem af op het reservoir en zet het reservoir onder druk met een pompje.
Kachelkraan open zetten. Pompen en blijven bijvullen zodat je er geen lucht in pompt. Ontluchtingsnippel op slang open draaien. Op een bepaald moment begint de vloeistof er stevig uit te stromen en spuugt hij alle lucht eruit. Nippel dicht, slangetjes monteren en aanvullen. Na warmdraaien en afkoelen nogmaals bijvullen.
Posted: Tue Jul 15, 2008 12:14 pm
by dieterwieter
Hoi Makkers,
bedankt voor jullie tips!
Afgelopen weekend heb ik (hoop ik dan toch...) het geheel kunnen ontluchten.
Groetjes,
Dieter
Re: Ontluchten 1.6-motor
Posted: Thu Jul 02, 2009 1:09 pm
by jurgen M
dieterwieter wrote:Hoi Makkers,
eindelijk...is de rubber darm ts waterpomp en motorblok aangekomen.
Nu volgende vraag: hoe ontlucht ik de motor zonder risico?
Ik weet dat:
- de rubber slang boven op motor met ventieldopje dient om te ontluchten
- de wagen op 'n helling moet staan met snuit naar beneden (no problem gezien onze oprit)
Misschien nog andere (belangrijke) dingen in het oog houden?
Alvast bedankt!
Groetjes,
Dieter
Kent iemand het bestelnummer voor deze darm? Heeft iemand nog zo'n darm? Kan ik die nog ergens bestellen?
Posted: Thu Jul 02, 2009 10:51 pm
by oetker
quote
-------
Misschien nog andere (belangrijke) dingen in het oog houden?
=========================================
Voor de 1.6 weet ik het niet, maar bij het ontluchten met het ventiel op de slang bij de 2.2 is het belangrijk de dynamo af te schermen.
Het water loopt rechtstreeks in de dynamo en zal flinke corosie veroorzaken op de diodes.
Het is dan een kwestie van tijd dat deze het dan opgeeft zoals ik al heb mogen ondervinden.
Posted: Fri Jul 03, 2009 10:14 am
by benny
Welke darm? Die van de waterpomp of die met de ontluchtingsnippel?
Posted: Fri Jul 03, 2009 10:48 am
by jurgen M
benny wrote:Welke darm? Die van de waterpomp of die met de ontluchtingsnippel?
De darm van de waterpomp niet naast de cardan passeert.
Posted: Fri Jul 03, 2009 11:17 am
by benny
Die is nieuw te vinden op de volgende site voor 9.10 euro zonder verzending. Bij Simon moet die 20.23 euro kosten.
http://www.teilesuche24.de/pkw,talbot,m ... uch,100100
Posted: Fri Jul 03, 2009 3:46 pm
by jurgen M
Dank U voor de info

Posted: Fri Nov 20, 2009 3:46 pm
by jurgen M
Bij het monteren van de darm had ik zeer goed opgelet dat hij zoveel mogelijk afstand had tussen de cardan en de darm, maar vandaag merkte ik een rubbergeur bij het 'sportief ' rijden. Bij controle bleek de darm, niet continue maar soms de cardan te raken. Wat zou de oorzaak kunnen zijn van dit fenomeen?
Posted: Fri Nov 20, 2009 5:29 pm
by benny
???????????????? Foto AUB. Ondersteboven gemonteerd?
Posted: Fri Nov 20, 2009 5:30 pm
by MatraMurena.nl
Ik heb nog nooit de auto op een helling gezet om de radiator te ontluchten.
gewoon ontluchten op de darm (1.6 motor). en daarna stukje rijden. even bijgieten. stukje rijden. weer reservoir bijgieten. en later nog eens controleren.
is altijd goed gegaan.
Posted: Sat Nov 21, 2009 12:01 pm
by jurgen M
Als hij nog eens over de put staat probeer ik nog een betere te maken.
Er is ongeveer 1 cm tussen de darm en de cardan.
Posted: Sat Nov 21, 2009 2:30 pm
by hendrik
Dag jurgen, bij mij is dat ook maar 1 cm bij de gele en de grijze maar er zit wel een ring rond de darm en die zit vast op de motor.
Zo kan de darm niet tegen de cardan komen.
grt harry de matra.
Posted: Sat Nov 21, 2009 4:18 pm
by benny
Op de foto is nergens een spoor van wrijving te zien op de darm. De kop van die kardan kan toch niet bewegen, en als de motor kantelt kantelt de kardan mee.Ik denk dat de geur van elders moet komen.
Posted: Wed Feb 03, 2010 6:45 pm
by MatraMurena.nl
Hoeveel liter zit er in het koelcircuit van de murena?
Ik dacht 11.
Maar hoe krijg ik alles eruit, mij lukte maar 6 liter te verwijderen vandaag.
Posted: Wed Feb 03, 2010 6:58 pm
by benny
De rest zit nog in de buizen onder de wagen en de radiator.
Posted: Wed Feb 03, 2010 7:36 pm
by MatraMurena.nl
Ik heb de schoef bij de waterpomp losgehad, en de slang aan de onderkant van de radiator. toch maar 6 liter eruit gekregen.
Wat moet ik doen om alles eruit te krijgen?
Posted: Wed Feb 03, 2010 7:38 pm
by benny
Probeer het eens met luchtdruk op het uitzetvat.