Page 1 of 1

Draaicirkel

Posted: Mon Jun 02, 2008 6:11 pm
by benny
Ik vind van onze Murena dat die draaicirkel zo groot is. Is die echt zoveel groter dan van een Bagheera?

Posted: Mon Jun 02, 2008 7:39 pm
by dieterwieter
Dag Benny,

zelf heb ik er nooit op gelet, en heb d'r zeker geen last van.
In de gepubliceerde rijtest van de toenmalige journalisten staat zeer regelmatig de verwijzing naar de Bagh', maar toch niet over een grotere (of te grote) draaicirkel.

In principe draait een achterwielaangedreven wagen een pak korter dan de voorwielaandrijvers.

Groetjes,
Dieter

Posted: Mon Jun 02, 2008 7:52 pm
by benny
Ik heb vroeger Bagheera gereden, en ik kon op een zakdoek keren. Waar een ander twee keer moest maneuvreren om te keren, kon ik dat in ??n keer met de Bagheera.Maar bij de Murena is dat bijlange het geval niet.

Posted: Mon Jun 02, 2008 9:15 pm
by ALAIN VAN AKEN
Uit het hoofd en dus maar ongeveer correct
Bagheera 10.20 m
Murena 11.40 m

Posted: Mon Jun 02, 2008 10:15 pm
by benny
Dat is een groot verschil. Ik vraag mij af of een stuurhuis van een Bagheera zou passen in een Murena.

Posted: Tue Jun 03, 2008 7:29 am
by matra530lx
Benny,

Heeft niets met het stuurhuis te maken, maar met de afstelling er van.
Je kan een Murena niet korter laten draaien, wegens verschil in bouw chassis.

Mvg,

Jean

Posted: Tue Jun 03, 2008 4:28 pm
by benny
Jammer.

Posted: Tue Jun 03, 2008 8:03 pm
by benny
De tandlat van de Bagheera en de Murena blijken dezelfde te zijn.

Posted: Sun Sep 21, 2008 9:43 am
by benny
Ik heb nu ontdekt dat de wielen naar links niet draaien tot tegen de aanslag en naar rechts wel. Blijkbaar is het stuurhuis slecht gecentreerd.

Posted: Sun Sep 21, 2008 11:28 am
by matra530lx
Benny, dan moet de afstelling van uw chappe L+R toch merkelijk verschillen.

Als je een stuurhuis terug inbouwt en je gaat het aan de wielen vast maken, dan start je met een zelfde afstand van het uitstekende gedeelte dat uit het stuurhuis steekt=moffen even op zij schuiven zodat je dit kan meten en als dit ok is het stuurwiel juist zetten en daarna volgt de rest.
Dan mag er geen verschil zijn tussen L en R.

Mvg,

Jean

Posted: Mon Sep 22, 2008 4:52 am
by GODFRIED
De draaicirkel van een murena ben ik nog niet gewoon, maar dit zal zeker nog komen. :wink:

Posted: Thu Nov 20, 2008 4:05 pm
by Super 7
De draaicirkel is in verhouding tot de hedendaagse auto's fors groter. Je merkt het vaak al met wegrijden uit een parkeerplaats. Maar het went en het hoort nu bij de charmes van de klassieker :)

Posted: Thu Nov 20, 2008 4:20 pm
by benny
Dat is dan een groot verschil met een Bagheera. Met mijn Bagheera kon ik indertijd in ??n keer omkeren waar anderen het in twee keer moesten doen.

Posted: Thu Nov 20, 2008 10:43 pm
by oetker
Ik heb de draaicirkel nog niet nagemeten, maar kan wel vertellen dat die fors is.
Er zitten zo hiet en daar wel andere onderdelen in de stuurinrichting, dan een bagheera.
Heb het nog niet precies allemaal uitgezocht, maar heb wel verschillen ontdekt.

Posted: Fri Nov 21, 2008 4:57 pm
by benny
De tandlat in het stuurhuis is dezelfde als van een Bagheera. Dus de afstand die deze aflegt is gelijk. Misschien is de arm waarmee het stuurhuis verbonden is op de verdraaibare arm langer dan die op de Bagheera.

Posted: Fri Nov 21, 2008 7:29 pm
by oetker
Waarschijnlijk.
De spoorstangen en de stuurkogels zijn wel hetzelfde.
De fuseekogel is wel van een ander typenummer..
Het kruisstukje wat van het stuur afkomt is schijnbaar ook uniek Murena, maar dat heeft niets met de uitslag te maken.

Posted: Tue Nov 25, 2008 11:10 am
by oetker
Er schijnen trouwens spoorstangen te zijn met linkse en rechtse draad :o
Die hebben ook nog is hetzelfde afgeleide typenummer.
Iets met de Engelse markt of zo?
Erg verwarrend allemaal.

Posted: Tue Nov 25, 2008 6:21 pm
by matrafan
Vroeger bij de Simca 1100 hadden ze ook links en rechtse stuurkogels.

Maar of de lengte van de draaibare assen van het stuurhuis verschillend waren???

Ik vermoed van niet, heb nochthans nooit ??n van de bagheera met de 1100 gewisseld,wel van de 1100 met de 1308 en deze waren identiek.

Posted: Tue Nov 25, 2008 6:44 pm
by Muddy Bandit
Ik heb net eens even gekeken in m'n onderdelenvoorraad.
Heb dus ook linkse en rechtse stuurkogels voor de Grand Raid.

Was mij eigenlijk nog niet eens opgevallen, terwijl ik een paar maand geleden zelfs nieuwe stuurkogels in het gereviseerde stuurhuis heb gedraaid...heb zeker per ongeluk gelijk de goede soort op de goede plaats gemonteerd. :)

Posted: Tue Nov 25, 2008 6:59 pm
by oetker
Ik ga er maar vanuit dat het iets in de 70er jaren was, en bestel voor de Murena maar met rechtse draad.
In het uiterste geval kan er nog wel een tap of draadijzer doorheen gejaagd worden, alhoewel dat de verbinding niet sterker zal maken.