Het grote remmentopic van Herman. een vervolgverhaal.

alle informatie over het restaureren en werken aan de Murena
Post Reply
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

de rechter aansluiting (het dicht bij de bekrachtiger) zit op de voor remmen. de ander achter.

ik heb de remcilinder nog even opgemeten, alleen de buitenmaat want ik heb hem nog niet losgeschroefd, qua buitenmaat zijn ze gelijk.

ik wacht wel even de remveertjes af kijken of ik dan van de bijgeluiden af ben, daarna even de remmen testbank op.

voorlopig kan ik rijden, maar het vergt een beetje voorzichtigheid
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

OK.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
GODFRIED
Posts: 9852
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Wat mag dan de oorzaak zijn dat je onvoldoende remkracht hebt?
Mijn murena remt zeer goed en dit zonder veel druk op het pedaal te zetten.
Heb je nieuwe of oude remblokken zitten? Ik zal je topic eens moeten doorlezen vanaf het begin.
Probeer eens alles toe te gooien op een iets zachtere ondergrond, gladde vloer, zand, gras, slipt hij dan, gelijkmatig, alle vier de wielen?
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

net nog even bezig geweest met de remmen. het is me wel duidelijk waar het geluid vandaan komt. De ene klauw moet ik met enige kracht op de plek houden om de spie-en ertussen te doen, de andere klauw kan ik de spie zo tussenuit halen, er zit ruimte tussen. Nieuwe veren en spie-en maken geen verschil.

Het is zo 1-2-3 niet te zien waar het verschil nu vandaan komt beetje meten aan beide kanten geeft me zo geen duidelijkheid, is ook lastig vergelijken met gemonteerde klauwen.

Heb ook nog even een foto gemaakt van de klauwen die erop zaten, de linkse is nu de kant die niet lekker past.
Attachments
speling.JPG
speling.JPG (176.99 KiB) Viewed 7414 times
oude remmen.JPG
oude remmen.JPG (156.17 KiB) Viewed 7414 times
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Het lijkt er op dat de nieuwe klauw dus niet goed past.
Schuif de oude klauw er is op ter vergelijking.
Als er zoveel speling blijft dan moet het zadel niet kloppen.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

daar had ik zelf natuurlijk ook op kunnen komen.............

idd op de nieuwe heb ik speling, ik heb beide oude geprobeerd (1 even op de kop) dan is de speling zo goed als weg.........

minder fijn product aangeschaft ben ik bang ??
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Het befaamde Chinese spul dus.
Zou me niet verbazen als de zuiger ook 45 mm is, of hadden we dat al bekeken?
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

dat moet ik dan morgen bij daglicht even gaan zien, ik neem aan dat ik het rubber er voorzichtig uit kan prutsen ? (en weer terugplaatsen) want dan ga ik toch de verkoper nog even aan zijn oor trekken............
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Even de zuiger een stukje uitdrukken, dan kan je dat rubber zo wegtrekken en de zuiger meten.
Wees voorzichtig met de aanschaf van dingen die aangeboden worden voor Matra Murena.
De meeste vekopers weten niet eens wat ze verkopen, en het blijkt vaak niet te kloppen.
Doc en database zitten veel fouten in.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
GODFRIED
Posts: 9852
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Als de diameter van de zuigers goed is en de remklauwen kunnen niet weg, nog voldoende steun door de spieen, dan kun je dit oplossen door de veren te plooien zodat deze de speling wegdrukken, of eventueel een dikkere spie maken. Ik zou de veren een beetje plooien.
Het moet nu lukken dat ik gisteren vaststelde dat mijn linkse remklauw los zat op het zadel, ook omdat de veren niet voldoende drukte.
Ik heb dit opgelost door de veren te plooien, werk nu prima.
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Met verse veren had dit gewoon goed moeten zitten.
Het is wel veerstaal.
In principe hoor je daar niet aan te buigen en zou goed in vorm moeten staan, maar nood breekt wet :wink:
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

morgen eerst maar eens meten............ tot zover dank maar weer.....
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
User avatar
GODFRIED
Posts: 9852
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Richard als je de veren een beetje vervormd is het passend te maken.

Inderdaad "nood breekt regels".
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

Ik heb zowel de oude als de nieuwe gemeten, beide 45mm. Toch vreemd ... want ik begrijp dat de voorremmen zouden dus iets van 48mm moeten zijn ?

als dit nu niet klopt maar voorheen ook al niet klopte heeft hij dus waarschijnlijk nooit beter geremd dan dat hij nu doet....... ik heb dat nooit zo gecontroleerd, bijna niet mee gereden.

veren vervormen ......... bedoel je dan de spietjes ? want met de kracht die op de remmen komt zal het verbuigen van de veertjes niet veel uithalen toch ?

Ik zat eraan te denken om de spie dan maar iets op te vullen of misschien een 2e spie te nemen en deze dusdanig af te slijpen dat hij erbij tussen past....... misschien een stukje oplassen ?
Attachments
P7160835.JPG
P7160835.JPG (161.01 KiB) Viewed 7358 times
P7160836.JPG
P7160836.JPG (157.22 KiB) Viewed 7358 times
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

heb de veertjes nu idd wat verbogen, zodat ze harder naar buiten drukken en dat helpt idd wel, de klauw zit al strakker........
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
User avatar
GODFRIED
Posts: 9852
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Ik had ook een probleem met de linkse remklauw, deze maakt een geluid bij een slechte weg. Ik heb de twee veren zo verbogen dat de speling weg is, net als mijn probleem. Volgens mij is het niet nodig om de spieen te verdikken. De veer drukt de remcilinder op zijn plaats, de spieen zorgen er voor dat de remklauw niet uit het remzadel kan.

Standaard zitten hier zuigers van 48mm op.
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

t zit er weer op, ik zal straks een kijken hoe het met de bijgeluiden is.....
het vermindert remmen zal dan ook deels met de 45mm zuigers te maken hebben neem ik aan............. moet ik toch maar op zoek naar de grotere......
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

de warmte en even snel wat tussendoor doen gaan niet samen. Zit net nog eens naar de foto te kijken met de schuifmaat. Maar ik zag de 5 van 50mm aan voor de 5 van 45 mm........ de maat is dus wel degelijk 48mm !. iig aan bestuurder kan, nu de bijrijders kant ook maar nogmaals loshalen........
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

even gereden, maar het tikken is er nog gewoon en remmen is niet goed.
ik zit eraan te denken om anders de oude klauwen maar los te halen en eventueel de zuigers van de nieuwe hierin te plaatsen. Misschien dat die optie wat oplost.
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

48 mm is juist.
Toch raar dat je niet voldoende remkracht hebt.
Ik heb het vacuum aan mijn bekrachtiger gecontroleerd.
Is 19 Ins/hg.
Minimum = 17,7 ins/hg cm hg dus goed.
Mischien moet je dat ook is controleren.
Als dat goed is dan heb ik het vermoeden dat de pads niet werken zoals het hoort.
Mischien verkeerde compound of vet.

Edit gehannes met oude eenheden gerectificeerd.
Attachments
P1020566 (Medium).JPG
P1020566 (Medium).JPG (65.23 KiB) Viewed 7323 times
Last edited by oetker on Wed Jul 21, 2010 6:55 pm, edited 2 times in total.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

kan het zijn dat de blokken een keer heet zijn gelopen en daardoor hun rem eigenschappen verliezen ?
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Dan zijn ze verglaasd en poreus.
Met hangende zuigers kan dat gebeurd zijn.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

om trouwens even op jouw vacuüm verhaal te reageren. Ik heb onlangs even gekeken hoeveel vacuüm ik had. Nu heb ik er geen meter voor, maar als ik de slang lostrek dan zuigt deze behoorlijk.

Omdat het getik er gewoon weer is, zit ik er aan te denken om evt de zuigers maar om de zetten in de oude klauwen...... als dat maarzo kan natuurlijk.......
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Als ze dezelfde afmetingen hebben (zeer waarschijnlijk) kun je ze zo overzetten.
Heb ik ook gedaan met de Visa klauwen.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
GODFRIED
Posts: 9852
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Richard, verduidelijk dat tikken nog eens! Je bent zeker dat het van de remmen komt? Denk je dat hij beter gaat remmen met de oude remcilinders? Je kunt de dichtingen van de nieuwe remcilinders omzetten op de oude, of heb je liever een ander ( nieuw) stel dichtingen?
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
MatraMurena.nl
Posts: 649
Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
Location: Didam
Contact:

Post by MatraMurena.nl »

Ik heb de remmen vervangen van de 1.6

Image

hij loopt nu niet meer aan, ben ik blij mee.

de auto remt recht, kan het stuur gewoon loslaten. echter links blokkeerd sneller dan rechts als ik meer kracht op het pedaal zet (wel nat wegdek). dan trekt hij dus naar rechts. Is dit een bekend verschijnsel dat een wiel eerder blokkeerd, of is er iets loos?

heb na goed ontluchten voor de zekerheid nog eens ontlucht.
Naam: Laurens
Auto's: Murena 2.0 16V, Murena 2.2S, Citroen C4 Coupe By Loeb
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Alles goed ontvet met remmenreiniger?
Nieuwe pads neem ik aan, die zouden zich ook eerst even moeten zetten.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
MatraMurena.nl
Posts: 649
Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
Location: Didam
Contact:

Post by MatraMurena.nl »

pads heb ik nog niet gedaan. de schijven voor samen met de blokken moeten nog wel een keer gebeuren. maar nu nog niet gedaan.

De schijven voor hebben namelijk aardig wat roestputjes uit de periode dat de auto heeft stilgestaan.

heb niet alles even secuur ontvet. zou het daar kunnen zitten?
Naam: Laurens
Auto's: Murena 2.0 16V, Murena 2.2S, Citroen C4 Coupe By Loeb
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Dat is uitermate belangrijk.
Remblokken zijn poreus dus een beetje vettig trekt er gelijk in.
Ook bij nieuwe remmen ontvetten we zeer grondig met remmenreiniger.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
MatraMurena.nl
Posts: 649
Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
Location: Didam
Contact:

Post by MatraMurena.nl »

Doe morgen wel even de schijven ontvetten.
nu heb ik als er iets opkwam de schijf afgenomen met een doek.

maar ik denk niet dat het hier aan ligt, denk eerder aan de schijven/roestputjes. ik weet namelijk ook even niet of het al was voordat ik klauwen ging wisselen.
Naam: Laurens
Auto's: Murena 2.0 16V, Murena 2.2S, Citroen C4 Coupe By Loeb
Post Reply