Het grote remmentopic van Herman. een vervolgverhaal.

alle informatie over het restaureren en werken aan de Murena
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Ik zie nog iets wat niet klopt.
Je hebt andere ringen gezet op de naafbouten.
Het is uitermate belangrijk daar de originele gebogen veerringen te gebruiken en de bouten met locktite in te smeren.
Het is al verschillende malen voorgevallen dat de naaf losloopt als je dat niet doet.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

ze zitten vast met locktide, en ik heb idd andere plaatjes gebruikt maar volgens mij zat er ook standaard tussen..... hoe zouden ze gebogen moeten zijn dan ?
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Zo ongeveer.
Image
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

ow, bij mij zat dit er tussen, heb dezelfde teruggeplaatst maar dan zonder aanslag. Maar dat is niet verstandig begrijp ik ?
Attachments
plaatjes.JPG
plaatjes.JPG (162.06 KiB) Viewed 14356 times
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Herman, of richad, bij mij zitten ze ook maar alleen met locktide vast wand je kunt ze niet borgen.





grt harry de matra.
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

ook standaard plaatjes dan ?
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Ja dat klopt ,En ik heb ook wel locktide gebruikt die komen niet meer los.





grt harry de matra.
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

okay, ja ik heb er ook locktide aan gedaan, maar als ik dan deze berichten lees ga je toch denken......... ik zal ze iig goed in de gaten gaan houden..
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Bij m'n Rancho zitten (en zaten) er veerringen tussen, en verder ook niets geborgd met locktite.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Richrd, als die vier schoeven los komen hoor je het wel dan komen de remschijven los te zitten. Maar als je locktide hebt gebruikt komen ze niet los daar hoef je niet bang voor te zijn.Ik heb ze een jaar of twee ook los gehad en toen heb ik ook locktide gebruikt en ze zitten nog altijd vast.





grt harry de matra.
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Ik heb uit verschillende hoeken gehoord (waaronder Cornelis), dat de naven los lopen als deze ringen niet gebruikt worden.
Locktite staat voorgeschreven in de manual.
Ik ben hier niet vanaf geweken voor de zekerheid.
Doe met de info wat je wilt, maar het gaat wel om veiligheid.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

helemaal mee eens, veiligheid staat voorop, vandaar dat ik nog weinig km's heb gemaakt, eerst de remmen etc op orde. Maar zijn dit soort ringen ook in de handel verkrijgbaar ?
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Herman ,die ringen zitten er bij mij ook tussen maar die zijn niet geborgd dat gaat ook niet en daarom heb ik ook locktite gebruikt.






grt harry de matra.
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

De afbeelding is niet de ring die op de naven zit.
Die zijn dikker, maar was als voorbeeld.
Denk dat ze in de handel wel te vinden zijn.
Misschien dat iemand reserve heeft om maten te nemen.
I heb de originele terug geplaatst, en de auto is niet voorhanden.

@ Harry
De borging is in feite de kromming in de ring.
Die houd de bout strak op de plek.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Dat klopt ook herman en die heb ik ook terug gebruikt.





grt harry de matra.
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

geven de (rechte) gekartelde borgringen hetzelfde effect ? (die ze overal tussen gebruiken tegen losraken)

edit: foto toegevoegd
Attachments
borgplaat.JPG
borgplaat.JPG (183.99 KiB) Viewed 14314 times
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Ik heb eigenlijk geen idee of dat dezelfde eigenschappen heeft.
De bouten moeten met behoorlijke kracht aangetrokken worden.
Ik denk dat de kartelringen dat niet goed aankunnen.
Worden waarschijnlijk plat gedrukt.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

hmmmmm, tja........ dan zal ik morgen maar eens gaan shoppen voor kromme plaatjes.... heb er een hard hoofd in. Maargoed voordeel is natuurlijk wel dat het vrij eenvoudig is om ze later nog eens aan te brengen.
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Mannen ik weet niet wat het probleem is die bouten dienen maar alleen maar om je remschijven op zijn plaas te houden wand ze zitten ook nog eens met de wielbouten vast. Ik heb eens een vriend van me gebelt die heeft 18 jaar in een talbot garage gewerkt en die zegt dat het geen kwaat kan. En die bouten kunnen er ook niet uit komen want ze zitten tegen de velling op en dat klopt ook. Mijn vriend zegt wel om locktide te gebruiken.





grt harry de matra.
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

wand ze zitten ook nog eens met de wielbouten vast
dit klopt niet helemaal, de wielbouten vallen in gaten in de schijf, deze houden de schijf dus niet vast, dat doen alleen de 4 van de wielnaaf.
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Daar kan ik alleen in theorie maar over verder denken, maar vermoedelijk kunnen de schijven zo heet worden dat ze uitzetten en krimpen.
De speciale ringen worden dan gebruikt om dat op te vangen.
De meesten van ons Murenarijders zullen de zaak niet optimaal belasten, dus het zal niet gauw gebeuren, maar je remschijf kan loslopen.
Ik ben alleen maar de boodschapper, want spreek niet uit eigen ervaring, maar als ik niet zeker ben dan houd ik me aan de voorschriften.
Die zijn dus, originele ringen gebruiken met locktite.
Ernstig mis gaan zal het niet waarschijnlijk, want je merkt huis wel als de boel los komt, maar vergis je niet, er komen hoge krachten op te staan.
Last edited by oetker on Thu Apr 16, 2015 8:56 pm, edited 1 time in total.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Herman,ik gebruikt locktite 641 die kan heel wat hitte hebben voor ze lost komen. ik heb 2 jaar geleden die ook gebruikt bij de gele murena en die bouten krijg je bijna niet meer los.Die bouten kunnen ook niet los komen om dat ze tegen het wiel zitten gedrukt.Maar ik heb ook wel de originele ringen terug gebruikt.




grt harry de matra.
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Qoute Harry.
----------------
Die bouten kunnen ook niet los komen om dat ze tegen het wiel zitten gedrukt.
=======================================================

Hier moet ik je toch even terugfluiten Harry.
In de originele wielen is wel degelijk ruimte voor de bouten om uit te draaien, en wel zeker meer als 2 cm.
Attachments
P1020753 (Medium).JPG
P1020753 (Medium).JPG (69.21 KiB) Viewed 14266 times
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Ja herman sorry, je hebt gelijk bij jou wielen kan dat zeker gebeuren daar heb ik niet bij stilgestaan. Ik heb naar mijn wielen gekeken en daar kan dat niet bij gebeuren daar is maar 3mm uitgefrees die bout zit er dan direct tegen.




grt harry de matra.
User avatar
Remco007
Posts: 205
Joined: Tue Oct 20, 2009 11:22 pm
Location: Bergschenhoek

Post by Remco007 »

Toch nog een vraag. Welke remvloeistof moet ik gebruiken? DOT 3?
greetz Remco

(Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd)
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

DOT 3 en DOT 4 zijn goed.
DOT 5 is op basis van siliconen en is ook te gebruiken, maar alleen bij een compleet nieuw systeem met alle rubbers vervangen.
DOT 5 laat zich niet mengen met DOT 3/4 dus als er nog sporen van deze remolie aanwezig zijn kun je problemen verwachten als je DOT 5 gebruikt.

Het voordeel van DOT 5 is dat het geen vocht opneemt en hoeft dus bijna niet ververst, waar je om de paar jaar de DOT 3/4 eigenlijk moet vervangen.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
randha
Posts: 122
Joined: Wed Feb 19, 2003 11:30 pm
Location: nederland--rotterdam

Post by randha »

Richard ik had ook die getik aan de voorzijde vooral bij remmen en drempels
bij mij bleek die borgveertjes bovenin te ontbreken aan de voorzijde bij de remblokken
dit ertussen geplaatsd en probleem met tikken was opgelost.

die remblokken rammelen dan :D
Talbot Matra Murena 2.2 Fleischmann F3 8)
Talbot matra murena 3.0v6 :D
Matra simca bagheera S :P
jo
Posts: 1524
Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
Location: Oelegem

Post by jo »

DOT 3 Glycol Ether Based


DOT 4 Glycol Ether / Borate Ester


DOT 5 Silicone Based


DOT 5.1 Borate Ester/ Glycol Ether

DOT 5.1 heeft vergelijkbare eigenschappen (qua uithouding) als DOT5 maar is wel te gebruiken in een simpel afgelaten DOT 3 of 4 systeem daar waar je voor DOT 5 alles moet vervangen.
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

jo wrote:
DOT 5.1 heeft vergelijkbare eigenschappen (qua uithouding) als DOT5 maar is wel te gebruiken in een simpel afgelaten DOT 3 of 4 systeem daar waar je voor DOT 5 alles moet vervangen.
Er zijn wat voor en nadelen aan 5.1

De voordelen zijn:
kookpunt wat hoger dus wat minder snel last van fading.
Geen stolling bij zeer lage temperaturen.

Nadelen.
Neemt sneller vocht op.
Is dunner van structuur.
Moet dus vaker ververst.

Om deze redenen wordt het voornamelijk in de racerij gebruikt.
Daar verversen ze toch vaker.
Ook in de zeer koude streken waar snel vlokvorming voorkomt is het natuurlijk prima bruikbaar.

DOT 5.1 is duidelijk anders dan de DOT 5 en bevat dezelfde grondstoffen als DOT 3/4
DOT 5 is siliconenbasis en dat is nou juist zo mooi voor voor anti roesteigenschappen in onze veel stil staande karretjes.

Groet Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
joost
Posts: 168
Joined: Wed Apr 23, 2008 7:40 pm

Post by joost »

tot groot ongenoegen van men vriendin gisterennacht het remmen topic gelezen :)

Na wat prijzen rond te vragen zou alleen al de revisie van de remklauwen voor en achter vrij prijzig uitdraaien (werkuren), en ik had graag de boel voor en achter wat opgefrist.

Ik ben hier nogal wat onzeker over, aangezien ik dit nooit eerder heb gedaan :) maar wie niks probeert wordt ook niet slimmer...

Ik had graag begonnen met nieuwe remblokken, remschijf, revisie remklauw...

http://www.autoonderdelenwebshop.nl/sho ... en_droog/7

=> hiervan alles dubbel bestellen en aan de slag? :)

plus het revisie setje bij natte remonderdelen.....is dit er ook voor de remmen achteraan of is dat iets helemaal anders :)

ben ik verkeerd of zijn dit wel heel erg scherpe prijzen? hier in het natte belgie nog niks aan die prijs gevonden.
Post Reply