Page 1 of 1

De achterkant van een murena 3cm verlagen!!!!!

Posted: Mon Dec 17, 2007 5:44 am
by GODFRIED
Beste Matravrienden,

Harry de matra man wil zijn murena 1.6 3cm omlaag halen aan de achterkant. Heeft iemand hier ervaring mee of zijn er suggesties!!!
Graag jullie hulp.

Omdat het Harry niet lukte heb ik dit geplaatst.

Wie weet raad!!!! :wink:

Posted: Mon Dec 17, 2007 11:46 am
by jurgen M
Een grote zak in de koffer zal al wat helpen :D :lol:

Posted: Mon Dec 17, 2007 3:51 pm
by bart_heemskerk
Schokbrekers demonteren, Binnenwerk van schokbreker eruit halen, veeerschotel van schokbreker los slijpen en op een lagere plek weer vastlassen.
Of kortere veren kopen bij simonauto.de

Posted: Mon Dec 17, 2007 4:03 pm
by MatraMurena.nl
ik heb hem een heel stuk lager met koni dempers en ingekorte 2.2 veren

Posted: Mon Dec 17, 2007 7:41 pm
by jurgen M
Nu serieus; bij resort mechanisue in Brussel kan je veren op maat laten maken; zal wel iets kosten natuurlijk.

Posted: Tue Dec 18, 2007 5:25 am
by GODFRIED
Al dadelijk verschillende oplossingen. Dat van die veerschotel los te maken en lager te zetten daar zie ik wel iets in, en er zijn geen kosten aan.

Harry!!! wat denk je daar van?????? :wink:

Posted: Tue Dec 18, 2007 9:51 am
by Paul
Ik weet niet of het allemaal zo verstandig is om de wagen naar beneden te halen, of, je zou de wagen vooraan ook evenveel naar beneden moeten halen.
Als de wagen met zijn neus omhoog komt te staan zal dat de wegligging (leest stuurstabiliteit) helemaal niet ten goede komen! Deze wagens zijn al relatief zenuwachtig op het stuur, dus?

Deze wagens zijn in verhouding erg comfortabel, dit zal ook wel anders zijn na een dergelijke ingreep.

veren

Posted: Tue Dec 18, 2007 10:08 am
by matrafamily
Bedenk goed waar U aan begint, de meeste eigenaren die dit reeds voor U deden, plaatsen daarna weer standaard veren omdat het de wegligging niet ten goede komt.
tip de rechter en linker veer van een 1.6 zijn verschillend een merkteken plaatsen dus.
Wilt U een sterkere afvering van de wagen gebruik dan Koni of Spax dempers.

groeten Cornelis

Posted: Wed Dec 19, 2007 5:11 am
by GODFRIED
Volgens Harry ligt de murena aan de voorkant lager en hij wil dit ook aan de achterkant doen. Waarschijnlijk hebben ze de voorkant zolaag mogelijk gezet. Ik heb hem ook gezegd breng deze terug op de originele hoogte maar hij ziet hem liever lager!!! De beslissing is aan hem! Ik zou het origineel laten, maar dat is persoonlijke smaak. :wink:

Posted: Wed Dec 19, 2007 9:23 am
by Paul
Smaken verschillen, daar heb ik begrip voor, maar, je raakt echter wel aan een concept waar is over nagedacht.
Voor een aantal modellen (van concurrerende merken) waren destijds wel aangepaste kits (Sachs, Koni,?..) te bekomen om een dergelijk resultaat te bekomen en in een aantal gevallen de wegligging danig en positief te be?nvloeden, maar, het comfort ging er vreselijk op achteruit. Nu spreek ik uit ervaring met een Duits merk.
De leveranciers van deze sets hadden dan ook nagedacht over deze combinaties en ze waren ook getest.
Dergelijke sets ben ik nog niet tegen gekomen voor een Matra en weet dus niet of ze bestaan/bestonden.
Als ze al bestaan lijkt mij dat de veiligste optie.

Posted: Wed Dec 19, 2007 7:08 pm
by matra530lx
Even een grapje maar het kan en is zeer goedkoop, leg twee zakjes zand in de koffer van 50kg en het gewenste resultaat zal er zijn. :lol: :lol:

Mvg,

Matra 530 Lx

PS: even normaal doen nu, zoals Cor al opmerkt moeten we er van uit gaan dat we niet slimmer zijn dan de ingenieurs van Matra.

Posted: Thu Dec 20, 2007 5:01 am
by GODFRIED
Er wordt overwogen om de veer warm te maken en onder een beetje meer te plooien om zo enkel cm omlaag te komen. Hij heeft een stel reserve veren en gaat dit uit proberen!! :wink:

Posted: Thu Dec 20, 2007 7:46 am
by matra530lx
Hier moet ik toch even meegeven dat verenstaal koud gevormd wordt en als je het gaat verwarmen de veerkracht verdwijnt, dit lijkt mij in het geval van de vering van een wagen levensgevaarlijk.
Als het toch echt nodig is om de wagen lager te leggen, laat dit dan uitvoeren door een pro.

Mvg, Jean

Matra 530 Lx

Posted: Thu Dec 20, 2007 9:46 am
by jo
inderdaad de veer is koud gemaakt en word dan verwarmd en afgekoeld via een nauwkeurig proces om de juiste eigenschappen te halen
ga je nu koud vervormen dan wil de veer toch terug naar de oorspronkelijke vorm, ga je verwarmen ben je de eigenschappen kwijt

zoek achter een sportset, je weet de maten van de veer, je weet hoeveel draagkracht ze moet hebben, een deftige autopartszaak kan je helpen

Posted: Fri Dec 21, 2007 5:09 am
by GODFRIED
Inderdaad! Wat doet het met de eigenschap van de veren!!!!! :o