Page 1 of 1
kachel
Posted: Sun Dec 16, 2007 10:35 pm
by Super 7
Van mijn zojuist aangeschafte Murena wordt de kachel niet echt warm. Thermostaat, waterpomp zijn vervangen en het systeem is op de voorgeschreven wijze ontlucht. Ik heb niet echt een referentie dus ik vraag me af of de kachels gewoon wat minder warmte geven dan de auto's van nu.
Iemand die hierover een opmerking wil plaatsen?
Posted: Mon Dec 17, 2007 5:21 am
by GODFRIED
Dag super 7,
Ik heb zelf geen murena maar weet dat het systeem om te ontluchten niet goed werkt zoals Matra het voor schrijft! Je hebt toch zeker de kachel open gezet bij het ontluchten?? Welke motor temperatuur haal je?
Er zullen nog zeker specialisten van de murena op deze vraag een antwoord geven.
Veel succes met je murena het is een prachtige wagen.

Posted: Mon Dec 17, 2007 9:17 am
by Super 7
Dank je, ik heb de auto ontlucht met de kachel open. Dit volgens het stappenplan die het werkplaatshandboek voorschrijft. De motortemp is rond de 88-90 graden en de fan komt in op 95 gr. Kachelkraan staat geheel open, eveneens gecontroleerd.
Maar echt warm wordt het niet. Duurt erg lang voordat er warmte komt en echt warmer dan 10-14 graden wordt het niet.
Kan me wel voorstellen dat het langer duurt. Er gaat wat tijd overheen voordat de afstand van de motor naar de kachel is overbrugt en alles loopr buitenom dus moet eerst opwarmen.
Posted: Mon Dec 17, 2007 11:16 am
by jurgen M
De motortemperatuur is zoals je aangeeft, binnen wordt het bij mijn Murena ook niet bloedheet, maar toch aanvaardbaar warm. Werkt je kachelkraantje naar behoren?

Posted: Mon Dec 17, 2007 9:23 pm
by benny
Om een aangename temperatuur te krijgen in je wagen, moet je de ventilator bestendig op stand 1 laten staan.
Posted: Mon Dec 17, 2007 10:55 pm
by Super 7
Dat klopt, in een hogere stand wordt het zeker niet warm. Inmiddels ook geconstateerd dat het kraantje niet helemaal open ging. Ik heb de buitenkabel iets verschoven bij de bevestiging en nu gaat ie wel voor 95%
open. Maar even afwachten bij de volgende rit.
Thanks for reply.
Super Seven
Posted: Tue Dec 18, 2007 5:50 am
by GODFRIED
Een temperatuur van 13 tot 14? is onaanvaardbaar. De motor temperatuur is goed. Waarschijnlijk is het omdat de kraan niet volledig open ging.
Laat ons hopen dat je nu een aangename warmte hebt in je murena.
Veel rijplezier.

Posted: Tue Dec 18, 2007 9:43 am
by Paul
Zoals Benny aanhaalt laat ik de aanjager op stand ??n staan en is de temperatuur ruim aanvaardbaar.
Ik ben er tot op heden niet in geslaagd een sauna te cre?ren, zou meegenomen zijn met een dame naast u vermoed ik, alhoewel?
In de bagageruimte is het wel aangenaam warm, maar niet zo comfortabel.
Het systeem eens grondig doorspoelen en reinigen kan ook helpen, naar mijn gevoel is het rendement bij mijn wagen toegenomen na deze ingreep.
Kan natuurlijk ook zijn dat ik mij dat inbeeld.
Ik zal ook al eens last hebben van die (holle) ruimte (voor sommigen) tussen mijn oren vermoed ik.

warm
Posted: Tue Dec 18, 2007 10:15 am
by matrafamily
Door de lange weg die het water moet afleggen is de temperatuur niet bijzonder warm te krijgen.
Het kan zijn dat er wat vuil (kalk en roest) in de radiator van de verwarming zit, doorspoelen met water gecombineerd met lucht wil wel eens helpen.
Verder blijken de schotten in de kachel wel eens niet helemaal te sluiten en of zitten de luchtslangen naar de roosters niet helemaal vast
, daardoor verlies je onderweg veel lucht.
Gr Cornelis
Posted: Wed Dec 19, 2007 5:14 am
by GODFRIED
Paul, maak je geen zorgen een holle,lege ruimte kan niet bevriezen.

Posted: Wed Dec 19, 2007 9:10 am
by Paul

Een hele opluchting!
Maar het klinkt toch zo, hoooool......
Super7, is het ding al eens doorgespoeld?
Posted: Wed Dec 19, 2007 7:08 pm
by Super 7
Hoi, ik heb (vanwege het feit dat de auto lang heeft stilgestaan) het koelsysteem geheel afgetapt en daarbij waterpomp, thermostaat en tehrmoswitch vernieuwd.
De koelvloeistof die eruit kwam was geheel niet verontreinigd en gaf geen aanleiding het systeem te spoelen.
Wat ik me overigens wel afvraag is hoe de kachelradiator zich ontlucht.
Het is immers een aftakking naar boven en lucht laat zich niet makkelijk naar beneden dwingen. Overigens is nu de kachelkraan wat verder open staat de temperatuur wel aangenamer.
Groet super 7
Posted: Thu Dec 20, 2007 4:56 am
by GODFRIED
Een goede vraag!! De wagen schuinzetten zal hier niet veel helpen. Toch als je het volgens de werkplaatsboek doet mag het geen probleem zijn!!
Hoe doen de murenaliehebbers dat???????????
Een karton voor je radiator plaatsen help ook met deze vrieskoude, staat beschreven in het werkplaatshandboek.

Posted: Thu Dec 20, 2007 8:05 am
by matra530lx
In de garage wordt het systeem via een onderdruk installatie gevuld en moeten zij zelfs niet meer ontluchten, maar ja dat bezitten we niet natuurlijk.
Toen ik nog met de Murena reed plaatste ik mijn wagen achteraan minstens 0.5 meter hoger en gebruikte een trefter met een darm van 1.0 meter lang aangesloten op het expansievat en hing deze aan de pen van de achterruit.
Vulde zo het systeem en liet de motor draaien en tijdens het draaien ontluchten en bijvullen.
Wanneer het niveau in de trefter constant blijft en de radiatorfan start met koelen, dan is het systeem correct gevuld en zouden er geen problemen mogen zijn.
Nu weet ik niet van welk bouwjaar de Murena is, maar als hij van 1981 is moet er wel even nagezien worden of hier de aanpassing in het koelsysteem reeds is uitgevoerd.
Ik zal vanavond een service mededeling op het forum plaatsen die dit duidelijk maakt.
Mvg, Jean
Matra 530LX
Posted: Thu Dec 20, 2007 9:32 pm
by matra530lx
Zoals beloofd de service mededeling aangaande mogelijk lucht en dus lawaai in de verwarmingsradiator.
Mvg, Jean
Posted: Fri Dec 21, 2007 4:55 am
by GODFRIED
Dat is vakkundig uitgelegd.

Posted: Fri Dec 21, 2007 5:06 pm
by benny
Zouden die onderdelen nog te krijgen zijn?
Wat ik nu zie, is dat men na chassis 1823 de ontluchtingsopening C afgelsoten heeft met het stopsel 7. Dus kan men mits die set een inlaatcollector van een Bagheera monteren zonder een gat bij te moeten boren.
Indien het te koud blijft in het interieur, kan de oorzaak ook een te koude thermostaat zijn. Enkele graden kan een groot verschil maken voor het verwarmen van het interieur.
Posted: Sat Dec 22, 2007 9:54 am
by GODFRIED
Als de motortemperatuur 88 a 90? is vermoed ik toch dat de thermostaat io is. Ik heb dit jaar mijn thermostaat vervangen omdat de motortemperatuur niet hoger werd dan 75?, nu is deze ook rond de 90?. Maar met een oude thermostaat kan het wel langer duren eer je deze temperatuur bereikt hebt!

Posted: Sat Dec 22, 2007 1:40 pm
by Super 7
Inmiddels wat ritjes achter de rug. Na een uur wordt het 30 graden in de auto!!! Had dus in mijn geval echt te maken met de kachelkraan. Deze ging niet helemaal open.
Posted: Sat Dec 22, 2007 3:07 pm
by Paul
Dat is dan mooi opgelost, het bleek dan nog niet zo heel erg ver verborgen en lekker zonder kosten. Fijn voor je.
Indien het echt te warm wordt kan je de raampjes open zetten!

Posted: Sun Dec 23, 2007 10:49 am
by GODFRIED
Fijn nu heb je altijd zomer!!!!

Posted: Sun Dec 23, 2007 12:08 pm
by ludo2
Posted: Mon Dec 24, 2007 2:48 pm
by GODFRIED
Ludo had het tegenovergestelde probleem" de verwarming ging niet meer af en dat bij zomerse temperaturen". Dat Bassboss en Ludo die rondrit veel hebben gezweet hoef ik er niet bij vertellen.
