Page 35 of 40

Re: Harry de Matra man.

Posted: Sat Apr 24, 2021 1:15 pm
by benny
Bedankt voor de info. Eigenlijk zou een 1.6 waar een 4-bak op past, ook een uitgeboorde 1.4 kunnen zijn.

Re: Harry de Matra man.

Posted: Sat Apr 24, 2021 1:26 pm
by talbotmatra
Nee, dat is niet waar. Een 1600 is een andere motor. De centerafstand tussen de cilinders is gewijzigd om de wanden dikker te kunnen maken. Een 1442 boren naar 80.6 is geen goed idee om dat lokaal de wanddikte dusdanig afneemt dat het een zwak punt wordt. Dit is dan ook de reden waarom de koppakking anders is, de cilinders hebebn een andere onderlinge afstand.

De maximale veilige boring voor een 1294 of 1442 motor is 79.7.

Cilinderkop is dan wel weer voor alle modellen gelijk.

Re: Harry de Matra man.

Posted: Sat Apr 24, 2021 1:34 pm
by benny
OK. Weer bijgeleerd.

Re: Harry de Matra man.

Posted: Sat Apr 24, 2021 4:17 pm
by hendrik
Zo ik ben terug met mijn Murena ik heb zo een 80 km gedaan tot nu toe hoor ik mijn druklagen niet meer.





grt harry de matra.

Re: Harry de Matra man.

Posted: Sat Apr 24, 2021 9:13 pm
by matrafan
hendrik wrote: Sat Apr 24, 2021 4:17 pm Zo ik ben terug met mijn Murena ik heb zo een 80 km gedaan tot nu toe hoor ik mijn druklagen niet meer.
grt harry de matra.
Een drupje olie doet ooit wonderen Harry.

Het moet niet altijd tegen vallen. :D :D

Re: Harry de Matra man.

Posted: Sat Apr 24, 2021 9:28 pm
by matrafan
talbotmatra wrote: Sat Apr 24, 2021 12:47 am Je raakt daar wel 5 a 10 pk mee kwijt op een standaard 1442. Is het afstellen van de 2 DCNF's niet net zo gemakkelijk? Eens, de vacuum meters komen er dan aan te pas maar als je dat eenmaal gedaan hebt blijven ze goed.
Ben ik toch niet helemaal mee eens. Ik heb 2 jaar gereden (+/- 12.000 km) met de dubbele carburators en moest toch gemiddeld om de maand de vacuüm meters opnieuw gebruiken.

Herinner me nog vaag dat we vroeger in de garage ook regelmatig aan de carburators van de bagheera's en simca 1100 TI moesten sleutelen.

Ik heb nu ook een dubbele carburator van Solara erop en het verlies aan vermogen merk ik niks van wel het brandstof verbruik dat spectaculair vermindert is.

Tevens heb ik die een jaar of 6 afgesteld en sindsdien is daar geen schroevendraaier meer aan geweest. Zelfs voor de autokeuring vorig jaar stond die perfect afgesteld op een CO gehalte van 3,5%.

Re: Harry de Matra man.

Posted: Sat Apr 24, 2021 11:45 pm
by hendrik
Ik hoop dat het zo blijft Jos anders heb ik veel werk om de bak er af te halen. Morgen ga ik weer een wat rijden ik hoop dat het goed blijft met mijn druklager.




grt harry de matra.

Re: Harry de Matra man.

Posted: Sun Apr 25, 2021 8:03 am
by GODFRIED
hendrik wrote: Sat Apr 24, 2021 9:44 am Kijk eens Godfried, wat ze hier in hebben gestoken vol gespoten met tec 7 niet normaal hé.

grt harry de matra.
Harry, Je ziet wel dat deze ophanging het gehouden heeft dus als noodoplossing aanvaardbaar. :wink:
Waarschijnlijk een gebarsten ophanging versterkt met tech 7.

Re: Harry de Matra man.

Posted: Sun Apr 25, 2021 8:11 am
by GODFRIED
matrafan wrote: Sat Apr 24, 2021 9:28 pm
talbotmatra wrote: Sat Apr 24, 2021 12:47 am Je raakt daar wel 5 a 10 pk mee kwijt op een standaard 1442. Is het afstellen van de 2 DCNF's niet net zo gemakkelijk? Eens, de vacuum meters komen er dan aan te pas maar als je dat eenmaal gedaan hebt blijven ze goed.
Ben ik toch niet helemaal mee eens. Ik heb 2 jaar gereden (+/- 12.000 km) met de dubbele carburators en moest toch gemiddeld om de maand de vacuüm meters opnieuw gebruiken.

Herinner me nog vaag dat we vroeger in de garage ook regelmatig aan de carburators van de bagheera's en simca 1100 TI moesten sleutelen.

Ik heb nu ook een dubbele carburator van Solara erop en het verlies aan vermogen merk ik niks van wel het brandstof verbruik dat spectaculair vermindert is.

Tevens heb ik die een jaar of 6 afgesteld en sindsdien is daar geen schroevendraaier meer aan geweest. Zelfs voor de autokeuring vorig jaar stond die perfect afgesteld op een CO gehalte van 3,5%.
Jos, wel vreemd hoe kan die vacuümafstelling verlopen? Dat zijn vaste schroeven en een vaste instelling. Maar ja er kan zoveel mislopen in een carburator of het vacuümgedeelte. Ik heb ook al enkele keren een carburator wissel gedaan zonder resultaat. Maar wel steeds twee dubbele carburators gebruikt. :o

Re: Harry de Matra man.

Posted: Sun Apr 25, 2021 9:07 pm
by matrafan
Inderdaad Godfried het vacuum kan inderdaad moeilijk veranderen, heb ik ook dikwijls gedacht.

Toch moest ik steeds weer bijstellen na bijna elke rit ofwel draaide die niet stationair ofwel zat er geen power in en constant stotteren.

Uiteindelijk de overstap gemaakt naar één dubbele en zoals ik al zei NUL problemen meer.

Vandaag een mooie Bloesemrit gedaan (Diepenbeek en omstreken), zeer mooi weer, veel oldtimers maar ook veel voetgangers en fietsers :evil: :evil: .

Matra Bloesem.jpg
Matra Bloesem.jpg (412.03 KiB) Viewed 2865 times

Re: Harry de Matra man.

Posted: Sun Apr 25, 2021 10:38 pm
by hendrik
Dat is daar mooi hé Jos.




grt harry de matra.

Re: Harry de Matra man.

Posted: Mon Apr 26, 2021 8:03 am
by GODFRIED
matrafan wrote: Sun Apr 25, 2021 9:07 pm Inderdaad Godfried het vacuum kan inderdaad moeilijk veranderen, heb ik ook dikwijls gedacht.

Toch moest ik steeds weer bijstellen na bijna elke rit ofwel draaide die niet stationair ofwel zat er geen power in en constant stotteren.

Uiteindelijk de overstap gemaakt naar één dubbele en zoals ik al zei NUL problemen meer.

Vandaag een mooie Bloesemrit gedaan (Diepenbeek en omstreken), zeer mooi weer, veel oldtimers maar ook veel voetgangers en fietsers :evil: :evil: .


Matra Bloesem.jpg
Ik zou het zelfde doen om een probleem op te lossen.
We wonen in een prachtige streek en zo te zien waren jullie alleen daar. :lol: Mooie foto. :wink:

Re: Harry de Matra man.

Posted: Mon Apr 26, 2021 4:19 pm
by hendrik
Zo mannen de nieuwe motor licht er al in en ze draait ook mooi. Ik heb ook een Film van het draaien van de motor gekregen en ze draai mooi.




grt harry de matra.

Re: Harry de Matra man.

Posted: Mon Apr 26, 2021 5:07 pm
by benny
Het komt allemaal goed.

Re: Harry de Matra man.

Posted: Mon Apr 26, 2021 5:31 pm
by GODFRIED
Het gaat allemaal veel sneller dan verwacht. Binnenkort ben je aan het rijden. :wink:

Re: Harry de Matra man.

Posted: Mon Apr 26, 2021 9:18 pm
by hendrik
Nog een week of zo dan heb ik ze terug. Peter heeft veel vernieuwd aan mijn bagheera niet alleen Motor ook veel andere onderdelen teveel om op te noemen man man ik heb nu bijna een nieuwe matra.





grt harry de matra.

Re: Harry de Matra man.

Posted: Mon Apr 26, 2021 9:45 pm
by matrafan
Dat ziet er inderdaad weer heel mooi uit Harry.

Op een beter plaats had ge ze niet kunnen brengen denk ik.

Denk dat deze mensen reeds op een jarenlange ervaring kunnen terugvallen en dit wordt weer een TOP Bagheera.

Re: Harry de Matra man.

Posted: Mon Apr 26, 2021 9:56 pm
by hendrik
Ja Jos ik ben blij dat ik het gedaan heb. Ik heb hier wel een paar motors liggen maar weet niet hoe goed die zijn en het is zo veel werk om die in te bouwen en met mijn rug gaat het niet zo goed en daarom heb ik ze naar peter gebracht. Nu weet ik zeker dat ik de eerste jaren gerust kan zijn hé.





grt harry de matra.

Re: Harry de Matra man.

Posted: Mon Apr 26, 2021 11:36 pm
by oetker
Deze motoren hebben al snel deneiging tot tikken en je hoort ze ook vaak rammelen op de ketting.
Als het niet met ketting tandwielen oliestok op te lossen is ligt het meest de krukas/drijfstang lagers.
Ik moet zeggen dat sinds mijn murena.s op semi synthetische Olie lopen ze ee stuk stiller zijn geworden.

Re: Harry de Matra man.

Posted: Tue Apr 27, 2021 7:45 am
by hendrik
Herman het is een krom drijfstang en dat komt van toen de koppakking stuk is geweest de motor ze toen toch te heet geworden.






grt harry de matra.

Re: Harry de Matra man.

Posted: Thu Apr 29, 2021 4:50 pm
by hendrik
Zo mijn Bagheera is goed gekeurd .


grt harry de matra.

Re: Harry de Matra man.

Posted: Thu Apr 29, 2021 5:19 pm
by elix
weer n'n blije rijer :D
Proficiat Hendrik

Re: Harry de Matra man.

Posted: Thu Apr 29, 2021 6:36 pm
by Vedrive
Voor mekaar Hendrik, top, veel rijplezier !!

Re: Harry de Matra man.

Posted: Thu Apr 29, 2021 7:38 pm
by matrafan
Is die al terug in Lanaken dan?

Laat dan nu de zon maar komen dan kun je weer mooie tochtjes maken.

Veel rijgenot ermee.

Re: Harry de Matra man.

Posted: Thu Apr 29, 2021 7:50 pm
by Frederic
Proficiat Hendrik,
Zo te zien in prima staat 👍

Re: Harry de Matra man.

Posted: Thu Apr 29, 2021 8:22 pm
by benny
Meer moet dat niet zijn. Geweldig.

Re: Harry de Matra man.

Posted: Thu Apr 29, 2021 9:30 pm
by hendrik
Nee ik heb ze nog niet terug Jos, is vandaag pas gekeurd om 4 uur het zal pas voor morgen zijn of zaterdag. Nu is ze wel goed in orde ik ben blij dat peter ze in orde heeft gemaakt wand er was toch veel werk aan en mijn rug laat het niet meer toe. Ik ben aan het overwegen om mijn Murena ook eens goed te laten nakijken bij Peter.




grt harry de matra.

Re: Harry de Matra man.

Posted: Fri Apr 30, 2021 7:59 am
by GODFRIED
Nu heeft Harry de Matra een mooie rijdende Bagheera.
Nu kan het genieten beginnen. Veel zorgeloze kilometers. Wat is dat vlug gegaan. Peter heeft goed werk verzet. :wink:
Heb je zin om op een zondagvoormiddag samen een ritje te maken met twee bagheera's op de weg. :)

Re: Harry de Matra man.

Posted: Fri Apr 30, 2021 8:04 am
by hendrik
Ja Godfried dat moeten we eens gaan doen hé en foto's maken. Ja dat heeft Peter goed gedaan echt een vakman.





grt harry de matra.

Re: Harry de Matra man.

Posted: Fri Apr 30, 2021 4:38 pm
by hendrik
Morgen heb ik mijn Bagheera terug gelukkig.





grt harry de matra.