Oetkers Rat-atouille.
- Richard
- oetker
- Richard
Re:
Ik ben momenteel ook bezig met de bodem afstelling. Schokbrekers los, auto op de wielen. inveren terug laten komen en stellen.oetker wrote:
Nu kon ik de wagen op hoogte stellen.
172mm links en 175mm rechts.
moet je tussendoor ook nog in en uitveren en moet de wagen dan in dezelfde staat terugkomen ? (dit omdat in het boek staat dat het na iedere controle moet worden herhaald) als ik hem afstel en daarma in- en uitveer heb ik gelijk 1,5 cm extra te pakken. Op zich lijkt mij dit wel verklaarbaar, maar doe ik het wel goed ?
hoeft er geen belasting op de voorstoel tijdens het stellen ? of wordt niet opgeheven met de paar mm verschil tussen links en rechts ?
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
- oetker
Re: De Tielsche rat, verdelgen of vertroetelen?
De paar mm verschil is om de bolling van het wegdek op te heffen.(NB:voor de wateraflating vd weg)
De wagen is namelijk iets neigend naar links afgesteld (EU behalve UK waar het andersom afgesteld zou moeten worden).
Het verhaal in het boek is wat tweeslachtig maar ik heb hem eerst op de onderste stand ingesteld en dan na iedere stelling geveerd en gemeten.
Achterin links een paar zakken aardappels gedaan (tank was leeg).
Groet Herman.
De wagen is namelijk iets neigend naar links afgesteld (EU behalve UK waar het andersom afgesteld zou moeten worden).
Het verhaal in het boek is wat tweeslachtig maar ik heb hem eerst op de onderste stand ingesteld en dan na iedere stelling geveerd en gemeten.
Achterin links een paar zakken aardappels gedaan (tank was leeg).
Groet Herman.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
- Richard
okay, maar kwam hij naar iedere vering weer ongeveer terug in dezelfde positie dan ? en dus op gegeven momenten steeds op de ingestelde juiste waarde ?
ik ga het even zo proberen maar heb het idee dat het een beetje willekeurig gaat zijn (de stand waarin hij terugkomt)
ik ga het even zo proberen maar heb het idee dat het een beetje willekeurig gaat zijn (de stand waarin hij terugkomt)
Opel Adam 1.4L, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
- oetker
Vermoedelijk door de nieuwe kogels en rubbers.
Die hebben misschien nog niet de souplesse.
Doe het anders globaal en rijd een tijdje om alles te laten zetten.
Herhaal het dan nog eens.
Groet Herman
Die hebben misschien nog niet de souplesse.
Doe het anders globaal en rijd een tijdje om alles te laten zetten.
Herhaal het dan nog eens.
Groet Herman
- Richard
okay, ga ik dat doen. was een heel gedoe om met weinig vloerspeling de torsiestaven op spanning te krijgen. ik hoop dat er voldoende spanning op staat, dat dat niet het probleem is. levensgevaarlijk die kracht die erop staat.
Opel Adam 1.4L, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
- Richard
ik denk idd dat ik even moet gaan rijden en hem dan afstellen.
heb de stangen maximaal ontspannen en een paar keer geveerd, als ik heb iets op spanning zet, om en om, daarna weer in en uitveer, zit ik in no-time op 18 cm, dat zal niet kloppen.
Dan eerst maar even door met het afstellen van het stuurhuis met het gefabriceerde gereedschap en daarna de uitlijning met het gereedschap van Herman. Denk dat de stappen nog een aantal maal herhaald zullen moeten worden dan helaas. Het schiet nu iig een beetje op.
heb de stangen maximaal ontspannen en een paar keer geveerd, als ik heb iets op spanning zet, om en om, daarna weer in en uitveer, zit ik in no-time op 18 cm, dat zal niet kloppen.
Dan eerst maar even door met het afstellen van het stuurhuis met het gefabriceerde gereedschap en daarna de uitlijning met het gereedschap van Herman. Denk dat de stappen nog een aantal maal herhaald zullen moeten worden dan helaas. Het schiet nu iig een beetje op.
- Attachments
-
- klein_20150419_133822.jpg (209.4 KiB) Viewed 8037 times
Opel Adam 1.4L, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
- Richard
er gaat iets niet lekker met foto's op het forum volgens mij.......
Opel Adam 1.4L, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
- oetker
De foto's zijn zichtbaar.
Beste 800x600 maken maar heb ook al 1168x720 gedaan.
Groter wil volgens mij niet.
Lukt het afstellen van het stuurhuis met dat tooltje?
Groet Herman
Beste 800x600 maken maar heb ook al 1168x720 gedaan.
Groter wil volgens mij niet.
Lukt het afstellen van het stuurhuis met dat tooltje?
Groet Herman
- Richard
ik zal hetgeen met de foto's niet lekker lijkt te lopen ff i het juiste forum posten. zit hem niet in het formaat.
met het tooltje ga ik nu aan de slag, volgens mij moet dat gaan.
het aantal graden zal niet uitmaken, wel dat het verschil zo klein mogelijk wordt. dat moet je hiermee aardig inzichtelijk kunnen maken.
(hoop ik )
met het tooltje ga ik nu aan de slag, volgens mij moet dat gaan.
het aantal graden zal niet uitmaken, wel dat het verschil zo klein mogelijk wordt. dat moet je hiermee aardig inzichtelijk kunnen maken.
(hoop ik )
Opel Adam 1.4L, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
- Richard
Of ik ben sterker dan gedacht, of alle rubbers, bussen en ander vervangen delen spelen spelletjes. Ik wilde nog even de stuurhuis afstelling nalopen, maar ik kan de wagen niet vergenoeg inveren (krikken onder draagarm) om het afstel (stang) tooltje in de hoogste stand te plaatsen. Ik ga eerst de sporing maar enigszins goedzetten en voorzichtig een eindje rijden. Misschien daarna meer succes. Hij staat nu wel erg hoog.
Opel Adam 1.4L, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
- oetker
Hier zouden maar ongeveer 2 dikke vingers tussen band en spatbord mogen .

Je vertelde dat je erg veel kracht moest zetten om de torsie te spannen.
denk dat je een tandje te veel hebt.
De startmaten in het boek kloppen niet.
;

Begin maar ongeveer zo (incl speling) en dan opspannen (NB: met de voorwielen vd grond).

Ook moet je de triangels vast zetten met de wielen op de grond.
Lastig te doen zonder brug.
Groet Herman
Je vertelde dat je erg veel kracht moest zetten om de torsie te spannen.
denk dat je een tandje te veel hebt.
De startmaten in het boek kloppen niet.

Begin maar ongeveer zo (incl speling) en dan opspannen (NB: met de voorwielen vd grond).
Ook moet je de triangels vast zetten met de wielen op de grond.
Lastig te doen zonder brug.
Groet Herman
- Richard
de triangles heb ik vastgezet met de wielen op de bokken en de luchtsleutel.
zoals je zegt het is lastig zonder brug, ik heb ingeschat dat de afstand op de onderste foto (torsiestaaf) ca 15 cm was.
dit heb ik ongeveer aangehouden. ik zal voorzichtig eens een stukje tijden en dan het proces herhalen. Alles lijkt wel soepel te lopen / veren
zoals je zegt het is lastig zonder brug, ik heb ingeschat dat de afstand op de onderste foto (torsiestaaf) ca 15 cm was.
dit heb ik ongeveer aangehouden. ik zal voorzichtig eens een stukje tijden en dan het proces herhalen. Alles lijkt wel soepel te lopen / veren
Opel Adam 1.4L, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
- oetker
De bovenste ophanging moet je nog met de hand naar boven door kunnen drukken.
Die moet je zeker op moment zetten.
Degene die de hoogte niet uitmeten duwen 2 vingers tussen band en spatbord.
Bij jou gaan er zeker 4 tussen.
Dit is een globale indicatie om af te stellen.
Zelf ben ik meer van meten=zeker weten.
Herman
Die moet je zeker op moment zetten.
Degene die de hoogte niet uitmeten duwen 2 vingers tussen band en spatbord.
Bij jou gaan er zeker 4 tussen.
Dit is een globale indicatie om af te stellen.
Zelf ben ik meer van meten=zeker weten.
Herman
- Richard
volgens mij past mijn bovenbeen er wel tussen nu 
ik zal zien dat ik hem vanavond een paar tandjes terug zet, ik word wel lenig van het steeds onder de wagen kruipen

ik zal zien dat ik hem vanavond een paar tandjes terug zet, ik word wel lenig van het steeds onder de wagen kruipen
Opel Adam 1.4L, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
- Richard
vanavond maar weer plaatsgenomen op mijn favoriete plek............. onder de auto. De torsiestaven weer losgehaald, beiden zat op ong 12 cm gemeten tussen bevestigingpunt van het draadeind tot bovenkant van het deel dat erover schuift. Ik heb ze beide iets losser gezet, er zit nu ca 10 cm tussen. Daarmee heb ik precies kunnen stellen op de genoemde waarden. Ik vrees wel dat ik alsnog een keer aan de slag zal moeten (en hoop dat dit kan met de huidige instelling). Dit omdat ik de voorbak eruit heb en dus zonder reservewiel en extra gewicht heb gesteld.
Opel Adam 1.4L, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
- oetker
Dat begint er op te lijken.
Komt goed.
Groet Herman
Komt goed.
Groet Herman
- Richard
(misschien moet ik een nieuw topic starten om e.e.a overzichtelijk te houden ??)
Vandaan bezig geweest met het afstellen van de stuurhuis hoogte. Uitgangspunt voor zover ik heb begrepen is er naar te streven om het verschil tussen maximaal in- en uitveren zo klein mogelijk te maken. Dit om te voorkomen dat de wagen van koers wijzigt als je door een kuil rijdt.
Ik heb een tooltje aangeschaf dat de graden meet en dacht deze met een beugeltje op de stuurstang te klikken. Probleem was dat in de maximaal ingeveerde toestand deze graden meter o.a. de remleiding raakte, nieuw beugeltje gemaakt, nu gaat het meten goed en verloopt niet meer tijdens het afstellen.
Volgens mij is het tooltje bruikbaar. Ik ben begonnen met de bestuurder kant. Om deze te stellen heb ik aan de bijrijderkant vulplaatjes uitgewisseld. Het hoogst haalbare (na tientallen keren onder de wagen kruipen, en de boel opkrkken) was een verschil van ruim 3 graden tussen de beide standen. Geen idee of dat veel is. Op dat moment had ik alleen vulplaten aan de bijrijder kant.
Daarna aan de andere kant begonnen, daar was bij aanvang het verschil veel groter. Na wat plaatjes te hebben geplaatst aan bestuurder kant, zat ik daar op een klein verschil, van ruim 1 graden. Echter de bestuurder kant klopt nu natuurlijk van geen kant meer, 12 graden afwijking volgens mij.
Heb daarna nog weer wat aan de andere kant bijgevoegd en weer weggehaald, maar het verschil tussen links en rechts blijft groot
Al met al de hele middag aan het prutsen geweest en eigenlijk 0.0 opgeschoten. Eigenlijk is het geen doen met de auto op bokken omdat je te vaak onder de wagen moet zijn. Over een paar dagen maar weer eens een nieuwe poging doen, ik ben er nu wel even klaar mee
Vandaan bezig geweest met het afstellen van de stuurhuis hoogte. Uitgangspunt voor zover ik heb begrepen is er naar te streven om het verschil tussen maximaal in- en uitveren zo klein mogelijk te maken. Dit om te voorkomen dat de wagen van koers wijzigt als je door een kuil rijdt.
Ik heb een tooltje aangeschaf dat de graden meet en dacht deze met een beugeltje op de stuurstang te klikken. Probleem was dat in de maximaal ingeveerde toestand deze graden meter o.a. de remleiding raakte, nieuw beugeltje gemaakt, nu gaat het meten goed en verloopt niet meer tijdens het afstellen.
Volgens mij is het tooltje bruikbaar. Ik ben begonnen met de bestuurder kant. Om deze te stellen heb ik aan de bijrijderkant vulplaatjes uitgewisseld. Het hoogst haalbare (na tientallen keren onder de wagen kruipen, en de boel opkrkken) was een verschil van ruim 3 graden tussen de beide standen. Geen idee of dat veel is. Op dat moment had ik alleen vulplaten aan de bijrijder kant.
Daarna aan de andere kant begonnen, daar was bij aanvang het verschil veel groter. Na wat plaatjes te hebben geplaatst aan bestuurder kant, zat ik daar op een klein verschil, van ruim 1 graden. Echter de bestuurder kant klopt nu natuurlijk van geen kant meer, 12 graden afwijking volgens mij.
Heb daarna nog weer wat aan de andere kant bijgevoegd en weer weggehaald, maar het verschil tussen links en rechts blijft groot
Al met al de hele middag aan het prutsen geweest en eigenlijk 0.0 opgeschoten. Eigenlijk is het geen doen met de auto op bokken omdat je te vaak onder de wagen moet zijn. Over een paar dagen maar weer eens een nieuwe poging doen, ik ben er nu wel even klaar mee
Opel Adam 1.4L, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
- oetker
Het is een lastig gedoe.
De volhouder wint in zo'n geval
Een verschil van 1 graden lijkt me wel acceptabel maar hoe kleiner je dat getal kan maken hoe beter.
Het is een beetje trial en error waarbij rijden door bepaalde kuilen aan 1 kant met het wiel het gevoel op kan roepen.
Mijn 2.2 werd in de kuil in de Liefkens tunnel gewoon meer als een halve meter opzij gegooid.
Ik ben toen zelfs uitgestapt om te kijken wat er van de voortrein was afgebroken
Bij de Prins Bernardsluis kon ik het probleem oproepen en na elke stelpoging testte ik het daar.
Helaas hebben ze de A15 onlangs hersteld.
Idee, flash of the mind.
Als je in het midden van de stelplaten nu eens een gat bijmaakt en de schokbreker bevestiging daar vastzet dan zou stuurhuis/stangen op 0 graden gesteld moeten zijn mits de auto op waterpas op bokken staat en waterpas gemeten op de traverse.
Denk dat dit het beste is of zie ik het verkeerd?
Nieuw topic hoeft niet.
Als ik een keer tijd heb zal ik alle problematiek een keer samenvatten in een speciaal topic of op een cd.
Je kunt in een topic ook naar een bladzijde linken. dus het is niet echt een probleem zolang je maar weet waar het staat
Groet Herman
De volhouder wint in zo'n geval
Een verschil van 1 graden lijkt me wel acceptabel maar hoe kleiner je dat getal kan maken hoe beter.
Het is een beetje trial en error waarbij rijden door bepaalde kuilen aan 1 kant met het wiel het gevoel op kan roepen.
Mijn 2.2 werd in de kuil in de Liefkens tunnel gewoon meer als een halve meter opzij gegooid.
Ik ben toen zelfs uitgestapt om te kijken wat er van de voortrein was afgebroken

Bij de Prins Bernardsluis kon ik het probleem oproepen en na elke stelpoging testte ik het daar.
Helaas hebben ze de A15 onlangs hersteld.
Idee, flash of the mind.
Als je in het midden van de stelplaten nu eens een gat bijmaakt en de schokbreker bevestiging daar vastzet dan zou stuurhuis/stangen op 0 graden gesteld moeten zijn mits de auto op waterpas op bokken staat en waterpas gemeten op de traverse.
Nieuw topic hoeft niet.
Als ik een keer tijd heb zal ik alle problematiek een keer samenvatten in een speciaal topic of op een cd.
Je kunt in een topic ook naar een bladzijde linken. dus het is niet echt een probleem zolang je maar weet waar het staat

Groet Herman
- brinkie
Ben je al eens bij Voskuilen geweest voor de setup, of vond je dat een te prijzig avontuur?
Robert
ex Matra Murena 2.2 uit 1981 in Rouge Mephisto.
Volvo 480 GT uit 1994 in Vase Green metallic.
ex Matra Murena 2.2 uit 1981 in Rouge Mephisto.
Volvo 480 GT uit 1994 in Vase Green metallic.
- oetker
Nee Robert, nog niet.
De prijs was wel OK, dat is het niet, maar tot afgelopen weken moest ik eerst de 1.6 goed zien te krijgen (carburateur), dus eigenlijk niet goed kunnen rijden.
Daarnaast heb ik een afwachtende houding omdat Richard met hetzelfde bezig is.
We hadden een idee met een nieuw tooltje om graden afwijkingen te meten en dat is nu in de testfase.
Ook te veel aan me kop op het moment (familie).
Groet Herman
De prijs was wel OK, dat is het niet, maar tot afgelopen weken moest ik eerst de 1.6 goed zien te krijgen (carburateur), dus eigenlijk niet goed kunnen rijden.
Daarnaast heb ik een afwachtende houding omdat Richard met hetzelfde bezig is.
We hadden een idee met een nieuw tooltje om graden afwijkingen te meten en dat is nu in de testfase.
Ook te veel aan me kop op het moment (familie).
Groet Herman
- Richard
ik zal je zeggen dat ik hier ook aangedacht heb, dit temeer omdat er al een gaatje zit ong in het midden, die zette mij aan het denken.oetker wrote: Idee, flash of the mind.
dit is het proberen waard denk ik. omdat ik andermans spullen niet wil aanpassen en het gaatje volgens mij niet precies in het midden zit, zal ik even informeren bij mijn vaste adresje of ze even een kopie kunnen maken van de tool + extra gat. 1 tooltje zou genoeg moeten zijn.
wat is de beste volgorde ?
ik heb eerst de wagen op hoogte gezet toen uitlijning ong goed gezet en ben daarna met de stuurhuishoogte gaan stellen.
De uitlijning wil ik laten nalopen door een bandenboer die de matra in zijn apparatuur heeft staan, maar dat wel als laatste.
Opel Adam 1.4L, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
- oetker
Dat is de goede volgorde volgens mij.
Je mag die gaten er best in maken hoor.
Dat is voor anderen ook weer gemakkelijk en je hoeft dan verder niet hetzelfde nog een keer te maken.
Groet Herman
Je mag die gaten er best in maken hoor.
Dat is voor anderen ook weer gemakkelijk en je hoeft dan verder niet hetzelfde nog een keer te maken.
Groet Herman
- Richard
ok, moet ik ff kijken of dat bestaande gat al goed in het midden zit, ben zondag pas weer thuis denk ik.
Opel Adam 1.4L, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
- oetker
1 toevoeging.
als het stuurhuis gesteld is moet je als laatste weer uit lijnen.
Dat veranderd natuurlijk enigzins bij stellen.
Groet Herman
als het stuurhuis gesteld is moet je als laatste weer uit lijnen.
Dat veranderd natuurlijk enigzins bij stellen.
Groet Herman
- Richard
ik laat het exact uitlijnen even doen bij een bedrijf dus sowieso als laatste. zeer benieuwd of de theorie van het extra gat opgaat inmiddels.
Opel Adam 1.4L, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
- oetker
Logica zegt van wel.
Zie eigenlijk niet waarom het zo niet zou gaan of ik moet er blind voor zijn.
Ik rij nog steeds op de uitlijning met de laser.
Gaat prima.
Groet Herman
Zie eigenlijk niet waarom het zo niet zou gaan of ik moet er blind voor zijn.
Ik rij nog steeds op de uitlijning met de laser.
Gaat prima.
Groet Herman
-
Zorg eerst dat de auto goed uitgelijnd is, ook de camber/caster.
Het veranderen van de camber/caster doet ook de stuurhuis afstelling veranderen.
Dat was mijn leermoment. Na veel moeite de stuurhuishoogte goed afgesteld. En daarna naar de uitlijnboer. Daar ook aan de camber/caster gerommeld. En toen kon ik weer opnieuw beginnen aan het stuurhuis.
Het afstellen van het stuurhuis gaat zeer goed met de aanwijzingen en diagram uit de w.p. handboek. Dat zegt je precies hoeveel dikte aan plaatjes moet bij/weghalen. Hier mijn relaas.
http://www.matramania.be/phpBB3/viewtop ... f=7&t=2745
Met het resultaat ben ik zeer tevreden. Van een zwalkende auto naar een strakke auto. (Een belangrijk deel is ook te danken aan de bandenkeus)
Het veranderen van de camber/caster doet ook de stuurhuis afstelling veranderen.
Dat was mijn leermoment. Na veel moeite de stuurhuishoogte goed afgesteld. En daarna naar de uitlijnboer. Daar ook aan de camber/caster gerommeld. En toen kon ik weer opnieuw beginnen aan het stuurhuis.
Het afstellen van het stuurhuis gaat zeer goed met de aanwijzingen en diagram uit de w.p. handboek. Dat zegt je precies hoeveel dikte aan plaatjes moet bij/weghalen. Hier mijn relaas.
http://www.matramania.be/phpBB3/viewtop ... f=7&t=2745
Met het resultaat ben ik zeer tevreden. Van een zwalkende auto naar een strakke auto. (Een belangrijk deel is ook te danken aan de bandenkeus)
-
Volgens mij gaat dit niet goed. Kijk je naar de +graden bij inveren = gelijk aan -graden bij uitveren?Richard wrote: Ik heb een tooltje aangeschaf dat de graden meet en dacht deze met een beugeltje op de stuurstang te klikken. Probleem was dat in de maximaal ingeveerde toestand deze graden meter o.a. de remleiding raakte, nieuw beugeltje gemaakt, nu gaat het meten goed en verloopt niet meer tijdens het afstellen.
Deze methode werkt alleen als het wiel rechtstandig op en neer gaat bij het inveren.
Echter de onderste draagarm is langer dan de bovenste. Daardoor gaat het wiel niet rechtstandig op/neer.
Mijns inziens is de methode uit de wp handboek het beste. Dit kijkt echt of het wiel stuurt of rechtblijft bij het in/uitveren.