Het grote remmentopic van Herman. een vervolgverhaal.
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Ik zie nog iets wat niet klopt.
Je hebt andere ringen gezet op de naafbouten.
Het is uitermate belangrijk daar de originele gebogen veerringen te gebruiken en de bouten met locktite in te smeren.
Het is al verschillende malen voorgevallen dat de naaf losloopt als je dat niet doet.
Je hebt andere ringen gezet op de naafbouten.
Het is uitermate belangrijk daar de originele gebogen veerringen te gebruiken en de bouten met locktite in te smeren.
Het is al verschillende malen voorgevallen dat de naaf losloopt als je dat niet doet.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
- Richard
- Posts: 1840
- Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
- Location: Doetinchem
-
- Posts: 1673
- Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
- Location: Almelo NL
- hendrik
- Posts: 5045
- Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
- Location: lanaken
Richrd, als die vier schoeven los komen hoor je het wel dan komen de remschijven los te zitten. Maar als je locktide hebt gebruikt komen ze niet los daar hoef je niet bang voor te zijn.Ik heb ze een jaar of twee ook los gehad en toen heb ik ook locktide gebruikt en ze zitten nog altijd vast.
grt harry de matra.
grt harry de matra.
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Ik heb uit verschillende hoeken gehoord (waaronder Cornelis), dat de naven los lopen als deze ringen niet gebruikt worden.
Locktite staat voorgeschreven in de manual.
Ik ben hier niet vanaf geweken voor de zekerheid.
Doe met de info wat je wilt, maar het gaat wel om veiligheid.
Locktite staat voorgeschreven in de manual.
Ik ben hier niet vanaf geweken voor de zekerheid.
Doe met de info wat je wilt, maar het gaat wel om veiligheid.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
- Richard
- Posts: 1840
- Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
- Location: Doetinchem
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
De afbeelding is niet de ring die op de naven zit.
Die zijn dikker, maar was als voorbeeld.
Denk dat ze in de handel wel te vinden zijn.
Misschien dat iemand reserve heeft om maten te nemen.
I heb de originele terug geplaatst, en de auto is niet voorhanden.
@ Harry
De borging is in feite de kromming in de ring.
Die houd de bout strak op de plek.
Die zijn dikker, maar was als voorbeeld.
Denk dat ze in de handel wel te vinden zijn.
Misschien dat iemand reserve heeft om maten te nemen.
I heb de originele terug geplaatst, en de auto is niet voorhanden.
@ Harry
De borging is in feite de kromming in de ring.
Die houd de bout strak op de plek.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
- Richard
- Posts: 1840
- Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
- Location: Doetinchem
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Ik heb eigenlijk geen idee of dat dezelfde eigenschappen heeft.
De bouten moeten met behoorlijke kracht aangetrokken worden.
Ik denk dat de kartelringen dat niet goed aankunnen.
Worden waarschijnlijk plat gedrukt.
De bouten moeten met behoorlijke kracht aangetrokken worden.
Ik denk dat de kartelringen dat niet goed aankunnen.
Worden waarschijnlijk plat gedrukt.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
- Richard
- Posts: 1840
- Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
- Location: Doetinchem
- hendrik
- Posts: 5045
- Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
- Location: lanaken
Mannen ik weet niet wat het probleem is die bouten dienen maar alleen maar om je remschijven op zijn plaas te houden wand ze zitten ook nog eens met de wielbouten vast. Ik heb eens een vriend van me gebelt die heeft 18 jaar in een talbot garage gewerkt en die zegt dat het geen kwaat kan. En die bouten kunnen er ook niet uit komen want ze zitten tegen de velling op en dat klopt ook. Mijn vriend zegt wel om locktide te gebruiken.
grt harry de matra.
grt harry de matra.
- Richard
- Posts: 1840
- Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
- Location: Doetinchem
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Daar kan ik alleen in theorie maar over verder denken, maar vermoedelijk kunnen de schijven zo heet worden dat ze uitzetten en krimpen.
De speciale ringen worden dan gebruikt om dat op te vangen.
De meesten van ons Murenarijders zullen de zaak niet optimaal belasten, dus het zal niet gauw gebeuren, maar je remschijf kan loslopen.
Ik ben alleen maar de boodschapper, want spreek niet uit eigen ervaring, maar als ik niet zeker ben dan houd ik me aan de voorschriften.
Die zijn dus, originele ringen gebruiken met locktite.
Ernstig mis gaan zal het niet waarschijnlijk, want je merkt huis wel als de boel los komt, maar vergis je niet, er komen hoge krachten op te staan.
De speciale ringen worden dan gebruikt om dat op te vangen.
De meesten van ons Murenarijders zullen de zaak niet optimaal belasten, dus het zal niet gauw gebeuren, maar je remschijf kan loslopen.
Ik ben alleen maar de boodschapper, want spreek niet uit eigen ervaring, maar als ik niet zeker ben dan houd ik me aan de voorschriften.
Die zijn dus, originele ringen gebruiken met locktite.
Ernstig mis gaan zal het niet waarschijnlijk, want je merkt huis wel als de boel los komt, maar vergis je niet, er komen hoge krachten op te staan.
Last edited by oetker on Thu Apr 16, 2015 8:56 pm, edited 1 time in total.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
- hendrik
- Posts: 5045
- Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
- Location: lanaken
Herman,ik gebruikt locktite 641 die kan heel wat hitte hebben voor ze lost komen. ik heb 2 jaar geleden die ook gebruikt bij de gele murena en die bouten krijg je bijna niet meer los.Die bouten kunnen ook niet los komen om dat ze tegen het wiel zitten gedrukt.Maar ik heb ook wel de originele ringen terug gebruikt.
grt harry de matra.
grt harry de matra.
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Qoute Harry.
----------------
Die bouten kunnen ook niet los komen om dat ze tegen het wiel zitten gedrukt.
=======================================================
Hier moet ik je toch even terugfluiten Harry.
In de originele wielen is wel degelijk ruimte voor de bouten om uit te draaien, en wel zeker meer als 2 cm.
----------------
Die bouten kunnen ook niet los komen om dat ze tegen het wiel zitten gedrukt.
=======================================================
Hier moet ik je toch even terugfluiten Harry.
In de originele wielen is wel degelijk ruimte voor de bouten om uit te draaien, en wel zeker meer als 2 cm.
- Attachments
-
- P1020753 (Medium).JPG (69.21 KiB) Viewed 17984 times
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
- hendrik
- Posts: 5045
- Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
- Location: lanaken
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
DOT 3 en DOT 4 zijn goed.
DOT 5 is op basis van siliconen en is ook te gebruiken, maar alleen bij een compleet nieuw systeem met alle rubbers vervangen.
DOT 5 laat zich niet mengen met DOT 3/4 dus als er nog sporen van deze remolie aanwezig zijn kun je problemen verwachten als je DOT 5 gebruikt.
Het voordeel van DOT 5 is dat het geen vocht opneemt en hoeft dus bijna niet ververst, waar je om de paar jaar de DOT 3/4 eigenlijk moet vervangen.
DOT 5 is op basis van siliconen en is ook te gebruiken, maar alleen bij een compleet nieuw systeem met alle rubbers vervangen.
DOT 5 laat zich niet mengen met DOT 3/4 dus als er nog sporen van deze remolie aanwezig zijn kun je problemen verwachten als je DOT 5 gebruikt.
Het voordeel van DOT 5 is dat het geen vocht opneemt en hoeft dus bijna niet ververst, waar je om de paar jaar de DOT 3/4 eigenlijk moet vervangen.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
-
- Posts: 129
- Joined: Wed Feb 19, 2003 11:30 pm
- Location: nederland--rotterdam
Richard ik had ook die getik aan de voorzijde vooral bij remmen en drempels
bij mij bleek die borgveertjes bovenin te ontbreken aan de voorzijde bij de remblokken
dit ertussen geplaatsd en probleem met tikken was opgelost.
die remblokken rammelen dan
bij mij bleek die borgveertjes bovenin te ontbreken aan de voorzijde bij de remblokken
dit ertussen geplaatsd en probleem met tikken was opgelost.
die remblokken rammelen dan

Talbot Matra Murena 2.2 Fleischmann F3 
Talbot matra murena 3.0v6
Matra simca bagheera S

Talbot matra murena 3.0v6

Matra simca bagheera S

-
- Posts: 1524
- Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
- Location: Oelegem
DOT 3 Glycol Ether Based
DOT 4 Glycol Ether / Borate Ester
DOT 5 Silicone Based
DOT 5.1 Borate Ester/ Glycol Ether
DOT 5.1 heeft vergelijkbare eigenschappen (qua uithouding) als DOT5 maar is wel te gebruiken in een simpel afgelaten DOT 3 of 4 systeem daar waar je voor DOT 5 alles moet vervangen.
DOT 4 Glycol Ether / Borate Ester
DOT 5 Silicone Based
DOT 5.1 Borate Ester/ Glycol Ether
DOT 5.1 heeft vergelijkbare eigenschappen (qua uithouding) als DOT5 maar is wel te gebruiken in een simpel afgelaten DOT 3 of 4 systeem daar waar je voor DOT 5 alles moet vervangen.
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Er zijn wat voor en nadelen aan 5.1jo wrote:
DOT 5.1 heeft vergelijkbare eigenschappen (qua uithouding) als DOT5 maar is wel te gebruiken in een simpel afgelaten DOT 3 of 4 systeem daar waar je voor DOT 5 alles moet vervangen.
De voordelen zijn:
kookpunt wat hoger dus wat minder snel last van fading.
Geen stolling bij zeer lage temperaturen.
Nadelen.
Neemt sneller vocht op.
Is dunner van structuur.
Moet dus vaker ververst.
Om deze redenen wordt het voornamelijk in de racerij gebruikt.
Daar verversen ze toch vaker.
Ook in de zeer koude streken waar snel vlokvorming voorkomt is het natuurlijk prima bruikbaar.
DOT 5.1 is duidelijk anders dan de DOT 5 en bevat dezelfde grondstoffen als DOT 3/4
DOT 5 is siliconenbasis en dat is nou juist zo mooi voor voor anti roesteigenschappen in onze veel stil staande karretjes.
Groet Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
-
- Posts: 168
- Joined: Wed Apr 23, 2008 7:40 pm
tot groot ongenoegen van men vriendin gisterennacht het remmen topic gelezen 
Na wat prijzen rond te vragen zou alleen al de revisie van de remklauwen voor en achter vrij prijzig uitdraaien (werkuren), en ik had graag de boel voor en achter wat opgefrist.
Ik ben hier nogal wat onzeker over, aangezien ik dit nooit eerder heb gedaan
maar wie niks probeert wordt ook niet slimmer...
Ik had graag begonnen met nieuwe remblokken, remschijf, revisie remklauw...
http://www.autoonderdelenwebshop.nl/sho ... en_droog/7
=> hiervan alles dubbel bestellen en aan de slag?
plus het revisie setje bij natte remonderdelen.....is dit er ook voor de remmen achteraan of is dat iets helemaal anders
ben ik verkeerd of zijn dit wel heel erg scherpe prijzen? hier in het natte belgie nog niks aan die prijs gevonden.

Na wat prijzen rond te vragen zou alleen al de revisie van de remklauwen voor en achter vrij prijzig uitdraaien (werkuren), en ik had graag de boel voor en achter wat opgefrist.
Ik ben hier nogal wat onzeker over, aangezien ik dit nooit eerder heb gedaan

Ik had graag begonnen met nieuwe remblokken, remschijf, revisie remklauw...
http://www.autoonderdelenwebshop.nl/sho ... en_droog/7
=> hiervan alles dubbel bestellen en aan de slag?

plus het revisie setje bij natte remonderdelen.....is dit er ook voor de remmen achteraan of is dat iets helemaal anders

ben ik verkeerd of zijn dit wel heel erg scherpe prijzen? hier in het natte belgie nog niks aan die prijs gevonden.