Bij veel auto's uit eind jaren 70 begin jaren tachtig werd getoverd met vulplaatjes om ongelijke afstanden op te lossen, werkte ooit aan een Fiat waar vooraan links ook 8 vulplaatjes waren, en rechts slechts één. Vermoed dat het toen wel normaal werd gevonden.Muddy Bandit wrote:Als de wagen toch de brug op gaat zou ik eerst het chassis eens even gaan nameten.
Dit zou de vele vulplaten tussen de bovenste draagarm, het stuurhuis en die scheur/plooi ook verklaren.
Nieuwe Murena garage?
-
- Posts: 1114
- Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am
-
- Posts: 1673
- Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
- Location: Almelo NL
Ik weet er alles van, heb al eens een 68 Mustang en een oude Jeep Wagoneer onder handen gehad.... gingen kilo's vulplaatjes en ringetjes in.jurgen M wrote: Bij veel auto's uit eind jaren 70 begin jaren tachtig werd getoverd met vulplaatjes om ongelijke afstanden op te lossen...

Maar wat me hier niet lekker zit is die scheur/plooi in combinatie met de niet originele vulringen... hier zijn later dus aanpassingen aan gedaan.
En aangezien ik altijd zeer wantrouwend ben bij dit soort dingen wil ik dan ook graag het naadje van de kous weten, vandaar dat ik hem na zou meten als er toch de gelegenheid voor is.
Maar dokter Herman kennende gaat hij ook voor zekerheid en veiligheid.

Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....
Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
Ben ik ook de hele dag druk mee.....
Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
- Yoran
- Posts: 267
- Joined: Thu Mar 26, 2009 12:41 pm
- Location: Amersfoort
Herman, geweldig werk. Ik ben erg benieuwd naar het resultaat.
De meningen verschillen inderdaad sterk over wat de oorzaak is van vulplaatjes. Ter info: de auto is verlaagd door de vorige eigenaar. Hij heeft zelf de achterveren op maat gezaagd, iets wat ik zelf nooit zou doen, maar goed. Dit zou ook een extra stress oorzaak kunnen geven bij een verkeerde berekening.
De meningen verschillen inderdaad sterk over wat de oorzaak is van vulplaatjes. Ter info: de auto is verlaagd door de vorige eigenaar. Hij heeft zelf de achterveren op maat gezaagd, iets wat ik zelf nooit zou doen, maar goed. Dit zou ook een extra stress oorzaak kunnen geven bij een verkeerde berekening.
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Vandaag maar is verder met de auto van Yoran.
We hebben de scheur bekeken, maar het is de lasnaad van de bevestiging van de draagarm, en deze is in orde.
Daarna met touwtjes en maatlat bezig geweest.
De afwijking van de chassisbalk valt mee.
De balk heeft wel een tik gehad, maarhet verloop is maar enkele mm naar binnen en beneden.
Niet schokkend dus, maar ook niet geweldig goed.
In het prive magazijn wat plaatjes opgezocht voor het stuurhuis.

Dan kunnen die rare ringen weg.
Stuurhuis gemonteerd met nieuwe speciale moeren en bouten.


De nieuwe schokbrekers.

Tijd voor een proefritje.
De wagen stuurt super, en de hobbels worden weer goed gedempt.
Na uitlijnen zal ik een stukje snelweg nemen.
Daar zit een prachtig stuk om bumpsteering te testen.
Vond de wagen niet best remmen.
De boel maar is uit elkaar getrokken.
De rempads zijn niet veel meer en helemaal verglaasd.
Ook een paar rammelveertjes waren verkeerd geplaatst en helemaal veroest.
Even naar huis en in het prive magazijn nog bijna nieuwe pads en een paar rammelveertjes opgedoken.


Zuigers vrij gemaakt en roestrand verwijderd.

Alles met kopervet terug geplaatst.


Remmen ontlucht en een proefritje.
De remmen doen het weer uitstekend..
Volgende probleem een tik in de as.
Komt door versleten Homokineten.
De as moet vervangen, maar heb ik niet.
Filmpje.
http://www.youtube.com/watch?v=rdvGe_2grlg
Morgen gaan we kleppen stellen en uitlijnen.
Dan zijn er eigenlijk nog vele dingen die moeten gebeuren, maar voorlopig kan het wel weer
Yoran moet maar is spullen gaan sprokkelen..
Foto van de garagist.
Hij grijnst, dan kost het meestal geld

We hebben de scheur bekeken, maar het is de lasnaad van de bevestiging van de draagarm, en deze is in orde.
Daarna met touwtjes en maatlat bezig geweest.
De afwijking van de chassisbalk valt mee.
De balk heeft wel een tik gehad, maarhet verloop is maar enkele mm naar binnen en beneden.
Niet schokkend dus, maar ook niet geweldig goed.
In het prive magazijn wat plaatjes opgezocht voor het stuurhuis.
Dan kunnen die rare ringen weg.
Stuurhuis gemonteerd met nieuwe speciale moeren en bouten.
De nieuwe schokbrekers.
Tijd voor een proefritje.
De wagen stuurt super, en de hobbels worden weer goed gedempt.
Na uitlijnen zal ik een stukje snelweg nemen.
Daar zit een prachtig stuk om bumpsteering te testen.
Vond de wagen niet best remmen.
De boel maar is uit elkaar getrokken.
De rempads zijn niet veel meer en helemaal verglaasd.
Ook een paar rammelveertjes waren verkeerd geplaatst en helemaal veroest.
Even naar huis en in het prive magazijn nog bijna nieuwe pads en een paar rammelveertjes opgedoken.
Zuigers vrij gemaakt en roestrand verwijderd.
Alles met kopervet terug geplaatst.
Remmen ontlucht en een proefritje.
De remmen doen het weer uitstekend..
Volgende probleem een tik in de as.
Komt door versleten Homokineten.
De as moet vervangen, maar heb ik niet.
Filmpje.
http://www.youtube.com/watch?v=rdvGe_2grlg
Morgen gaan we kleppen stellen en uitlijnen.
Dan zijn er eigenlijk nog vele dingen die moeten gebeuren, maar voorlopig kan het wel weer
Yoran moet maar is spullen gaan sprokkelen..
Foto van de garagist.
Hij grijnst, dan kost het meestal geld

Last edited by oetker on Wed Oct 10, 2012 7:19 am, edited 3 times in total.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
-
- Posts: 1673
- Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
- Location: Almelo NL
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
We zoeken niet echt werk hoor, nog genoeg te doen aan mijn eigen Murena, en niet te veel tijd over.
Yoran had gevraagd of we het is wilden bekijken.
Er is zeer veel aan de auto te doen.
Dat kunnen we hier niet allemaal aan nemen.
Onderdelen hebben we ook niet allemaal hier.
We hebben wat belangrijke zaken aangepakt.
Verder een diagnose gemaakt tijdens dit proces.
Yoran moet maar is wat spullen gaan verzamelen om de auto wat verder op te knappen.
Het is voor Yoran zeker lastig om wat te doen aan de auto, want als je in een flat woont en geen ruimte hebt om aan de auto te werken word het moeilijk.
Alles uit besteden is te kostbaar.
Hij zal zelf een beetje aan de gang moeten om het kostenplaatje beheersbaar te houden.
Yoran had gevraagd of we het is wilden bekijken.
Er is zeer veel aan de auto te doen.
Dat kunnen we hier niet allemaal aan nemen.
Onderdelen hebben we ook niet allemaal hier.
We hebben wat belangrijke zaken aangepakt.
Verder een diagnose gemaakt tijdens dit proces.
Yoran moet maar is wat spullen gaan verzamelen om de auto wat verder op te knappen.
Het is voor Yoran zeker lastig om wat te doen aan de auto, want als je in een flat woont en geen ruimte hebt om aan de auto te werken word het moeilijk.
Alles uit besteden is te kostbaar.
Hij zal zelf een beetje aan de gang moeten om het kostenplaatje beheersbaar te houden.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Vandaag was het streven de auto af te hebben, en ook de homokineten nog te vullen met vet.
Daarna uit te lijnen.
Maar eerst de kleppen stellen.
Eerst maar alles gedemonteerd.
Miste een moer op de kleppendeksel en een bout in de carburateur.
Er lag een ring los in het luchtfilter.
Geluk dat die nooit is mee naar binnen is gezogen
Vanochtend alles gedemonteerd.

De kleppen stonden veel te strak, terwijl ze voor LPG juist iets te ruim moeten staan.
Kleppen zijn gesteld.
Bougies gereinigd afgesteld.

Even de ontsteking controleren.
Het BDP teken kwam niet in beeld.
Stond ergens op 20 graden voorontsteking dus afstellen.
Toen viel er nog een lijk uit de kast.
Het doorvoerrubber voor de draden van de Hall sensor was weg.
Op het moment dat ik de ontsteking vast pakte drukte de draad iets naar binnen, en werd gelijk doorgesneden door de binnenrotor.

Zal daar vanavond in eigen werkplaats iets op proberen te verzinnen.
We konden dus niet verder met de Murena.
Van de brug af geduwd, en volgende klus een koppaking vernieuwen in een brommobiel
Je maakt hier van alles mee


Daarna uit te lijnen.
Maar eerst de kleppen stellen.
Eerst maar alles gedemonteerd.
Miste een moer op de kleppendeksel en een bout in de carburateur.
Er lag een ring los in het luchtfilter.
Geluk dat die nooit is mee naar binnen is gezogen

Vanochtend alles gedemonteerd.
De kleppen stonden veel te strak, terwijl ze voor LPG juist iets te ruim moeten staan.
Kleppen zijn gesteld.
Bougies gereinigd afgesteld.
Even de ontsteking controleren.
Het BDP teken kwam niet in beeld.
Stond ergens op 20 graden voorontsteking dus afstellen.
Toen viel er nog een lijk uit de kast.
Het doorvoerrubber voor de draden van de Hall sensor was weg.
Op het moment dat ik de ontsteking vast pakte drukte de draad iets naar binnen, en werd gelijk doorgesneden door de binnenrotor.
Zal daar vanavond in eigen werkplaats iets op proberen te verzinnen.

We konden dus niet verder met de Murena.
Van de brug af geduwd, en volgende klus een koppaking vernieuwen in een brommobiel

Je maakt hier van alles mee

Last edited by oetker on Thu Mar 29, 2012 11:23 pm, edited 2 times in total.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
- matrafan
- Posts: 2238
- Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
- Location: LIMBURG
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Valt niet mee hier snel wat op te vinden.
Nog tot laat mee bezig geweest.
Uiteindelijk 2 O ringen in elkaar gedrukt.

De draad word onder tussen de ringen geplaatst zodat die vlak boven de vervroegingsplaat hangt.
Draadjes weer gesoldeerd.


Aan de binnen en buitenkant rubber mastiek opgezet.

Zo krijg je een beetje trekontlasting.
Niet de fraaiste klus, maar altijd beter als het beetje Bisontix wat ze hadden gebruikt om het al is eerder op te lossen.

Vandaag niet veel tijd.
De Honda moet naar de RDW voor gaskeuring en APK.
Misschien vanmiddag nog af te maken, anders morgen.
Nog tot laat mee bezig geweest.
Uiteindelijk 2 O ringen in elkaar gedrukt.
De draad word onder tussen de ringen geplaatst zodat die vlak boven de vervroegingsplaat hangt.
Draadjes weer gesoldeerd.
Aan de binnen en buitenkant rubber mastiek opgezet.
Zo krijg je een beetje trekontlasting.
Niet de fraaiste klus, maar altijd beter als het beetje Bisontix wat ze hadden gebruikt om het al is eerder op te lossen.
Vandaag niet veel tijd.
De Honda moet naar de RDW voor gaskeuring en APK.
Misschien vanmiddag nog af te maken, anders morgen.
Last edited by oetker on Thu Mar 29, 2012 11:30 pm, edited 1 time in total.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
- Yoran
- Posts: 267
- Joined: Thu Mar 26, 2009 12:41 pm
- Location: Amersfoort
Wat een pech...maar ontzettend knap dat jullie het uberhaupt vinden!
Mooi opgelost met de ontsteking, het zou me zelf echt niet opgevallen zijn ooit.
Klein dingetje, je zegt bougies gereinigd en afgesteld. Ik denk niet dat ze dat kunnen hebben. Dit waren speciale LPG bougies waar duidelijk in de handleiding staat. Niet aankomen, te nauwkeurige afstelling. En ze moeten dus zeker niet op de 0.6-0.7 staan die een normale murena heeft.
Maar goed doen we daar wel weer een nieuwe set in
Mooi opgelost met de ontsteking, het zou me zelf echt niet opgevallen zijn ooit.
Klein dingetje, je zegt bougies gereinigd en afgesteld. Ik denk niet dat ze dat kunnen hebben. Dit waren speciale LPG bougies waar duidelijk in de handleiding staat. Niet aankomen, te nauwkeurige afstelling. En ze moeten dus zeker niet op de 0.6-0.7 staan die een normale murena heeft.
Maar goed doen we daar wel weer een nieuwe set in

- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Dat is toch niet helemaal waar Yoran.
Hier zitten Iridium bougies in (NB: hlemaal niet nodig voor LPG)
Dit komt van de NGK website Iridium.
Proper Gapping
In most cases the factory set gap should conform to your vehicle specifications. However if it is necessary to widen the gap, do so with a tool that only pulls back on the ground electrode without touching the center electrode or the porcelain. To close the gap on a plug, gently tap the plug, electrode first on a hard surface.
Hier kun je alles vinden over Iridium bougie's van NGK.
http://webcache.googleusercontent.com/c ... nl&ct=clnk
Dat Iridium is buiten duurzaamheid flauwe kul.
De spanning afgegeven door de Bobine is bepalend.
Hier zit zo te zien een standaard bobine in, dus 0.8 afstellen voor LPG.
Hier zitten Iridium bougies in (NB: hlemaal niet nodig voor LPG)
Dit komt van de NGK website Iridium.
Proper Gapping
In most cases the factory set gap should conform to your vehicle specifications. However if it is necessary to widen the gap, do so with a tool that only pulls back on the ground electrode without touching the center electrode or the porcelain. To close the gap on a plug, gently tap the plug, electrode first on a hard surface.
Hier kun je alles vinden over Iridium bougie's van NGK.
http://webcache.googleusercontent.com/c ... nl&ct=clnk
Dat Iridium is buiten duurzaamheid flauwe kul.
De spanning afgegeven door de Bobine is bepalend.
Hier zit zo te zien een standaard bobine in, dus 0.8 afstellen voor LPG.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Quote
-------
Je maakt hem niet veel wijs
======================
Ik weet ook niet alles, dus het is prima als iemand me terug fluit.
Daar heb ik helemaal geen probleem mee.
Ik ga dat dan wel controleren, en als het waar is heb ik weer wat geleerd.
-------
Je maakt hem niet veel wijs
======================
Ik weet ook niet alles, dus het is prima als iemand me terug fluit.
Daar heb ik helemaal geen probleem mee.
Ik ga dat dan wel controleren, en als het waar is heb ik weer wat geleerd.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
-
- Posts: 1524
- Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
- Location: Oelegem
Als trekontlasting zet ik vaak binnen en buiten een trekbandje (colsonband) (tywrap) (kabelbinder), misschien ook niet mooi maar het werkt wel. 

http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Met een trekbandje ga je dit echt niet redden.
De Hall stuurrotor draait als een scheermes vlak boven de draad.
De grondplaat beweegt onder de draad, dus kan je ook niet vast maken..

De O ringen houden de draad op zijn plaats, en de mastiek plakt de O ringen vast en geeft een beetje trekontlasting.


Toegeven, niet de fraaiste oplossing, maar kon zo snel niets beters bedenken.
De auto moet vandaag klaar.
De Hall stuurrotor draait als een scheermes vlak boven de draad.
De grondplaat beweegt onder de draad, dus kan je ook niet vast maken..
De O ringen houden de draad op zijn plaats, en de mastiek plakt de O ringen vast en geeft een beetje trekontlasting.
Toegeven, niet de fraaiste oplossing, maar kon zo snel niets beters bedenken.
De auto moet vandaag klaar.
Last edited by oetker on Thu Mar 29, 2012 11:37 pm, edited 1 time in total.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Heb net de ontsteking er weer ingejast en afgesteld.
Motor draait netjes.
Toen werd het tijd voor een clisma.

We hebben even een hele pot vet tussen de homokineten gespoten.
Kan misschien de boel nog redden.

Daarna richting uitlijn bedrijf en de boel laten lijnen.
Iets bijstellen op de sporing en klaar.
Caster en camber zijn binnen de normen.
Dat valt niet tegen.

Proefritje gemaakt.
We hebben zeker vooruitgang geboekt, maar de achter schokbrekers zijn ook niet best meer.
Motor draait netjes.
Toen werd het tijd voor een clisma.
We hebben even een hele pot vet tussen de homokineten gespoten.
Kan misschien de boel nog redden.
Daarna richting uitlijn bedrijf en de boel laten lijnen.
Iets bijstellen op de sporing en klaar.
Caster en camber zijn binnen de normen.
Dat valt niet tegen.

Proefritje gemaakt.
We hebben zeker vooruitgang geboekt, maar de achter schokbrekers zijn ook niet best meer.
Last edited by oetker on Thu Mar 29, 2012 11:40 pm, edited 1 time in total.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006