Het leed dat draagarm heet.
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Kiijk maar is op de foto's waar ik het topic mee opende.
Daar is dat goed te zien.
Met name de linkse bout van de rechtse draagarm is tobben als die vast zit.
Wij hebben later nog geprobeerd de bout uit de block te slaan.
Ondanks een kwartier beuken geen mm beweging in te krijgen.
De nieuwe bouten hebben we met koperpasta gemonteerd.
Kunnen we ze later makkelijker los krijgen.
Daar is dat goed te zien.
Met name de linkse bout van de rechtse draagarm is tobben als die vast zit.
Wij hebben later nog geprobeerd de bout uit de block te slaan.
Ondanks een kwartier beuken geen mm beweging in te krijgen.
De nieuwe bouten hebben we met koperpasta gemonteerd.
Kunnen we ze later makkelijker los krijgen.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
- MatraMurena.nl
- Posts: 649
- Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
- Location: Didam
- Contact:
IK heb met de 1.6 voorheen enkel problemen gehad met de moeren en niet met het verwijderen van de bouten.
hier ligt het dus anders. moeren gingen wel los. maar bouten ho maar.
ik ga vandaag nog even motip shock oil halen. mogelijk helpt het wel.
anders moet tijdens de vakantie de buurvrouw naast planten water geven ook kruipolie spuiten dagelijks
.
hier ligt het dus anders. moeren gingen wel los. maar bouten ho maar.
ik ga vandaag nog even motip shock oil halen. mogelijk helpt het wel.
anders moet tijdens de vakantie de buurvrouw naast planten water geven ook kruipolie spuiten dagelijks

Naam: Laurens
Auto's: Murena 2.0 16V, Murena 2.2S, Citroen C4 Coupe By Loeb
Auto's: Murena 2.0 16V, Murena 2.2S, Citroen C4 Coupe By Loeb
- matramurena
- Posts: 838
- Joined: Wed Sep 14, 2005 11:09 am
- Location: Sundet, Lillesand, Noorwegen
- Contact:
Aan welke kant zaten bijjou de moeren? Bij mij aan de binnenzijde van de draagarm. Dan zou je kunnen proberen om hier tussen de twee poten van de draagarm een vijzeltje in te leggen en de bout eruit persen.
Martijn
1983 Matra Murena 3.0 V6
2008 Lancia Phedra Emblema 2.0 Hdi
2018 VW Golf GTE
1980 (?) Tunejolle 16, Mercury 60 EFI
1984 Happy 27 zeilboot. Volvo Penta MD5B
1983 Matra Murena 3.0 V6
2008 Lancia Phedra Emblema 2.0 Hdi
2018 VW Golf GTE
1980 (?) Tunejolle 16, Mercury 60 EFI
1984 Happy 27 zeilboot. Volvo Penta MD5B
- MatraMurena.nl
- Posts: 649
- Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
- Location: Didam
- Contact:
- matramurena
- Posts: 838
- Joined: Wed Sep 14, 2005 11:09 am
- Location: Sundet, Lillesand, Noorwegen
- Contact:
- MatraMurena.nl
- Posts: 649
- Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
- Location: Didam
- Contact:
denk gewoon kwestie van niet meer weten hoe het moet zitten en dan maar er doorheen steken. 50 % kans dat hij dan goed zit.matramurena wrote:Ik denk dat ze bij mij dan bij de vorige eigenaar al eens dit probleem gehad hebben en ze hebben omgedraaid ofzo....
Naam: Laurens
Auto's: Murena 2.0 16V, Murena 2.2S, Citroen C4 Coupe By Loeb
Auto's: Murena 2.0 16V, Murena 2.2S, Citroen C4 Coupe By Loeb
- MatraMurena.nl
- Posts: 649
- Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
- Location: Didam
- Contact:
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
-
- Posts: 1673
- Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
- Location: Almelo NL
Als ik het goed begrijp heb je dus 1 bout los en de andere muurvast geroest.
Ik weet niet of het bij een murena ook mogelijk is i.v.m. de aanwezige ruimte, maar kun je die bout niet compleet weghalen met een snijbrander of plasmasnijder?
Dus eerst aan de gemakkelijkst te bereiken kant de boutkop/moer wegsnijden zodat dat bevestigingsgat vrijkomt, dan de gehele arm iets bijdraaien en vervolgens vol op de restanten bout/bus en rubber inbranden.
Hierdoor verbrand je al het rubber en krijg je ook ruimte om de arm zo te verplaatsen dat je de rest van de bout ook van binnen uit weg kunt snijden.
Ik heb dit met andere automerken al succesvol op deze manier gedaan, het geeft een hoop rookontwikkeling en stank van verbrand rubber maar werkt meestal goed... (en de draagarm zelf blijft heel
)
Ik weet niet of het bij een murena ook mogelijk is i.v.m. de aanwezige ruimte, maar kun je die bout niet compleet weghalen met een snijbrander of plasmasnijder?
Dus eerst aan de gemakkelijkst te bereiken kant de boutkop/moer wegsnijden zodat dat bevestigingsgat vrijkomt, dan de gehele arm iets bijdraaien en vervolgens vol op de restanten bout/bus en rubber inbranden.
Hierdoor verbrand je al het rubber en krijg je ook ruimte om de arm zo te verplaatsen dat je de rest van de bout ook van binnen uit weg kunt snijden.
Ik heb dit met andere automerken al succesvol op deze manier gedaan, het geeft een hoop rookontwikkeling en stank van verbrand rubber maar werkt meestal goed... (en de draagarm zelf blijft heel

Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....
Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
Ben ik ook de hele dag druk mee.....
Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Het is vrijwel onmogelijk om daar met iets anders dan een zaagblaadje goed tussen te komen.
Je kunt de kop en moer met veel moeite wel weghakken, maar dan kan je de draagarm nog niet wegtrekken.
Je moet echt gaan zagen tussen arm en chassis, en dat kan alleen maar als je de arm omhoog drukt.
Om de arm omhoog te kunnen drukken, moet je de veerpoot uitbouwen.
Daar heb je spanners voor nodig.
Om de luchtzaag er tussen te krijgen moet je de stab.stang en dwarsbalk uitbouwen.
De bouten waren bij mij van een bikkelharde legering.
Geloof dat ik op 2 snedes 6 zaagblaadjes en een kleine 2 uur zagen bezig ben geweest met de luchtzaag.
Je kunt de kop en moer met veel moeite wel weghakken, maar dan kan je de draagarm nog niet wegtrekken.
Je moet echt gaan zagen tussen arm en chassis, en dat kan alleen maar als je de arm omhoog drukt.
Om de arm omhoog te kunnen drukken, moet je de veerpoot uitbouwen.
Daar heb je spanners voor nodig.
Om de luchtzaag er tussen te krijgen moet je de stab.stang en dwarsbalk uitbouwen.
De bouten waren bij mij van een bikkelharde legering.
Geloof dat ik op 2 snedes 6 zaagblaadjes en een kleine 2 uur zagen bezig ben geweest met de luchtzaag.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
- matramurena
- Posts: 838
- Joined: Wed Sep 14, 2005 11:09 am
- Location: Sundet, Lillesand, Noorwegen
- Contact:
Heb net mijn veerpoten achter gedemonteerd, maar dat was een kwestie van de moer losdraaien en de as met een zeskant tegen houden.. Niets geen spanner of iets dergelijks nodig, in uiterste stand zat de veer gewoon los... Denk dat ik kortere veren heb, Laurens misschien ook en dan is de veerpoot er zo af.oetker wrote: Om de arm omhoog te kunnen drukken, moet je de veerpoot uitbouwen.
Daar heb je spanners voor nodig.
Welke bout zit trouwens vast? De buitenste of binnenste? Misschien een idee om een stuk staal te nemen met een vlak waarop je kan slaan en dit aan de bout te lassen zodat je er grote klappen op kan geven met de hamer? Of iets aanlassen zodat je het met een vijzel eruit kan persen op de een of andere manier? gezien de huidige prijs van een draagarm zou ik daar niet zo snel in gaan zagen!
Martijn
1983 Matra Murena 3.0 V6
2008 Lancia Phedra Emblema 2.0 Hdi
2018 VW Golf GTE
1980 (?) Tunejolle 16, Mercury 60 EFI
1984 Happy 27 zeilboot. Volvo Penta MD5B
1983 Matra Murena 3.0 V6
2008 Lancia Phedra Emblema 2.0 Hdi
2018 VW Golf GTE
1980 (?) Tunejolle 16, Mercury 60 EFI
1984 Happy 27 zeilboot. Volvo Penta MD5B
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Je hoeft ook niet in de draagarm te zagen.
Dat hebben we gedaan om het gemakkelijk te maken.
De arm was al krom getrokken door verkeerd lassen in het verleden, dus afgeschreven.
Zoals ik al schreef, als je de boel uitbouwt dan kan je er met een lang blad in een luchtzaag tussen komen om de bout op 2 punten door te zagen.
Dat hebben we gedaan om het gemakkelijk te maken.
De arm was al krom getrokken door verkeerd lassen in het verleden, dus afgeschreven.
Zoals ik al schreef, als je de boel uitbouwt dan kan je er met een lang blad in een luchtzaag tussen komen om de bout op 2 punten door te zagen.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
-
- Posts: 406
- Joined: Sun May 06, 2007 7:33 pm
- Location: Purmerend, Nederland
- Contact:
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Ik heb bij Laszlo in ieder geval veschillende kwaliteit bouten gezien voor de draagarmen.
Hij had een doos vol gebruikte liggen, en ook nieuwe.
Daar zaten allerlei soorten in, in verschillende staalkleuren.
Hij had een doos vol gebruikte liggen, en ook nieuwe.
Daar zaten allerlei soorten in, in verschillende staalkleuren.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
-
- Posts: 129
- Joined: Wed Feb 19, 2003 11:30 pm
- Location: nederland--rotterdam
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
- matrafan
- Posts: 2238
- Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
- Location: LIMBURG
- MatraMurena.nl
- Posts: 649
- Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
- Location: Didam
- Contact:
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Ik weet niet of de bout die bij mij de problemen veroorzaakte origineel was, maar ik heb 2 uur met de luchtzaag er op gezeten voor hij door was.
Die was duidelijk gehard staal.
Ik heb bij Lazlo bouten van verschillende hardheid gezien voor de draagarm.
Het zal niet meevallen als je dit met de hand gaat doen, maar misschien valt het mee.
Die was duidelijk gehard staal.
Ik heb bij Lazlo bouten van verschillende hardheid gezien voor de draagarm.
Het zal niet meevallen als je dit met de hand gaat doen, maar misschien valt het mee.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
- MatraMurena.nl
- Posts: 649
- Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
- Location: Didam
- Contact:
-
- Posts: 1673
- Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
- Location: Almelo NL
Herman heeft de bout er in 2 uur uitgeblazen met lucht.MatraMurena.nl wrote:
herman, wat heb jij gebruikt voor het zagen van de bout. is dat een handzaag of electrisch?

Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....
Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
Ben ik ook de hele dag druk mee.....
Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
-
- Posts: 1524
- Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
- Location: Oelegem
Misschien de moeite om een reciprozaag te kopen, al is het eentje van powerplus bvb.
Laatst heb ik er haast één gekocht bij Lidl voor zulke werkjes.
Laatst heb ik er haast één gekocht bij Lidl voor zulke werkjes.
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
- MatraMurena.nl
- Posts: 649
- Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
- Location: Didam
- Contact:
reciprozaag gaat niet lukken. te lomp en te grote slag, en krijg ik er ook niet bij denk ik (carter in de weg).
Ik zit er nu aan te denken om met een dremel/flexibel stuk en een slijpschijf van 50mm (op internet te bestellen) de ene kant door te zagen als het lukt (binnenkant dus). aan de buitenkant kan ik de kop er af slijpen. en dan kan ik de bout met een slijpsteentje op de dremel uithollen. dit is wel een langdradig werkje, maar moet werken.
als ik er aan de ene kant niet bij kan met de juiste hoek, moet ik allebei de kanten afslijpen, en dan door het gat uithollen totdat ik hem los kan krijgen.
Ik zit er nu aan te denken om met een dremel/flexibel stuk en een slijpschijf van 50mm (op internet te bestellen) de ene kant door te zagen als het lukt (binnenkant dus). aan de buitenkant kan ik de kop er af slijpen. en dan kan ik de bout met een slijpsteentje op de dremel uithollen. dit is wel een langdradig werkje, maar moet werken.
als ik er aan de ene kant niet bij kan met de juiste hoek, moet ik allebei de kanten afslijpen, en dan door het gat uithollen totdat ik hem los kan krijgen.
Naam: Laurens
Auto's: Murena 2.0 16V, Murena 2.2S, Citroen C4 Coupe By Loeb
Auto's: Murena 2.0 16V, Murena 2.2S, Citroen C4 Coupe By Loeb
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact: