Oetkers Rat-atouille.

alle informatie over het restaureren en werken aan de Murena
Post Reply
User avatar
brinkie
Posts: 348
Joined: Tue Jun 15, 2010 12:35 pm
Location: Houten NL
Contact:

Post by brinkie »

oetker wrote: Tussen 2004 en 2007 heeft de auto hier in de buurt gelopen.
Ergens in die tijd kwam ik deze auto tegen op de vluchtstrook van de A15. Ik ben gestopt en heb de eigenaar gevraagd of 'ie nog hulp nodig had, maar er viel weinig te helpen, ik meen me te herinneren dat er iets met de koeling kapot was.

Het enige bijzondere aan de auto vond ik het originele NL kenteken van 1981 (de mijne heeft een kenteken van 1994), voor de rest zag 'ie er toen al niet goed uit.
Robert

ex Matra Murena 2.2 uit 1981 in Rouge Mephisto.
Volvo 480 GT uit 1994 in Vase Green metallic.
User avatar
oetker
Posts: 8160
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

brinkie wrote:
oetker wrote: Tussen 2004 en 2007 heeft de auto hier in de buurt gelopen.
Ergens in die tijd kwam ik deze auto tegen op de vluchtstrook van de A15. Ik ben gestopt en heb de eigenaar gevraagd of 'ie nog hulp nodig had, maar er viel weinig te helpen, ik meen me te herinneren dat er iets met de koeling kapot was.
Ja dat klopt wel volgens de rekening.
Attachments
img015 (Custom).jpg
img015 (Custom).jpg (133.88 KiB) Viewed 8666 times
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
mur1na
Posts: 14
Joined: Mon Feb 28, 2011 9:37 pm

Post by mur1na »

Hallo Herman,

De laatste keer dat ik de Tielse rat zag, is al weer wat langer geleden...
In mei 1991 om precies te zijn. Op de foto's zie je de auto staan: was toen nog champagne-kleurig (en aan een spuitbeurt toe...). Er lagen toen van die after-market velgen op met zo'n goudkleurig hart. De auto was toen van Friedjhof van den Bosch uit Purmerend. Die heeft de auto kort gehad en hem verruild voor een witte S. De eerste S waar ik destijds een stukje in mocht rijden. Ik wist het gelijk zeker: zo een wilde ik er ook !...

Het is lang geleden, maar ik dacht dat je het misschien toch leuk vond om even te zien. Was overigens aan de start van een toertocht van de Simca & Matra Sports Club. Aan de achterzijde van Motel Maarsbergen aan de A12.

Image

Image
User avatar
Yoran
Posts: 267
Joined: Thu Mar 26, 2009 12:41 pm
Location: Amersfoort

Post by Yoran »

Leuk die oude meetingfotos
User avatar
pete speed
Posts: 562
Joined: Sun Aug 17, 2008 10:58 am
Location: Beesel, Pays Bas

Post by pete speed »

XX
Last edited by pete speed on Wed Dec 05, 2012 11:47 am, edited 1 time in total.
The Pete
User avatar
oetker
Posts: 8160
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Bedankt Berry.
Leuk om te zien en daar nog goldie van kleur.
Daarna is de auto nog wit geweest maar schijnbaar vrij kort want daarna is er eeen soort zwart melallic op gekomen.
Allemaal matig spuitwerk, maar we zijn dan ook weer 20 jaar verder.
In ieder geval kan ik de meeste verf er met mijn nagel zo afhalen op de niet zichtbare plekken.
Jammer dat bij de meest eigenaren het optische prevaleert boven de techniek.
Het optische komt bij mij eigenlijk pas op de laatste plaats in dit geval.
Vandaar het rat idee.
Voor foto's uit de pre-historie houd ik me aanbevolen.
Altijd leuk om een stukje geschiedenis te zien.

Groet Herman
Last edited by oetker on Sun Nov 04, 2012 6:31 pm, edited 1 time in total.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
peterslot
Posts: 30
Joined: Wed Aug 01, 2012 7:20 am

Post by peterslot »

tjonge tjonge hoe kunnen ze een murena dan zo verne.ken ?
als ik dan de foto`s zo ziet van vroeger
duidelijk dat de vorige eigenaar(en) geen liefde voor murena`s hebben gehad
maar we doen ons best om van de rat een mooie murena te maken
kost wel wat maar dan heb je ook wat
User avatar
oetker
Posts: 8160
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Nok van een dak gekocht in de bouwmarkt.
Image
Daar kun je mooi een beschermplaat van maken voor de radiateur.
Image
Bleef genoeg over om dit ook nog van te snijden.
Image
Radiateurplaat geplaatst nadat we eerst de afgebroken bout hadden uitgeboord.
Het kan daar voor stevig roesten.
Image
Image
Image
We zullen is kijken of dit sterk genoeg is, anders nog een profieltje op rivetten.

Daarna CO afgesteld.
Image

Vervolgens de electronica voor de automatische deuropeners ingebouwd.
De motoren had ik er al ingezet met de raam reparatie.
Werkt goed.
Image

Groet Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
User avatar
hendrik
Posts: 5045
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Ja herman,je bent goed bezig geweest dat komt goed met die murena.
Maar gaat dat niet doorzakken die besscheremplaat als dat warm wordt?






grt harry de matra.
User avatar
oetker
Posts: 8160
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Dit spul is vrij stijf maar vervormbaar.
Het bestaat uit een dubbele geperste laag en natuurlijk watervast.
Ik schreef er ook bij,
"We zullen is kijken of dit sterk genoeg is, anders nog een profieltje op rivetten."
We wachten het af :wink:
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
User avatar
hendrik
Posts: 5045
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Ik denk dat je het in de toekomst toch moet gaan verstevigen hé herman wand het word daar onder heel warm bij de radiateur. Ik heb die plaat in roestvrij staal gemaakt.






grt harry de matra.
User avatar
oetker
Posts: 8160
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Het kan best wat hebben Harry.
Heb het even uitgeprobeerd.

Filmpje
http://www.youtube.com/watch?v=mv9Gcrff ... e=youtu.be
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
User avatar
hendrik
Posts: 5045
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Dat had ik niet gedacht dat het zo sterk was herman, en zo een hoge tempratuur kon hebben.





grt harry de matra.
User avatar
oetker
Posts: 8160
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Het wordt tijdens die hitte wel iets zachter en gaat iets zweten maar blijft redelijk in de vorm.
Als het deze zomer in de vorm blijft laat ik het zo en mocht het iets doorhangen dan maak ik er een allu hoek profieltje op voor versteviging.
Als ik een nieuwe radiateur heb moet het er toch weer af,maar dat zal nog even duren.

Groet Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
User avatar
hendrik
Posts: 5045
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Ik dacht dat er al een nieuwe radiateur op zat dan heb ik het niet goed gezien.






grt harry de matra.
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

oetker wrote:Het kan best wat hebben Harry.
Heb het even uitgeprobeerd.

Filmpje
mooi hé mensen die de moeite nemen voor onderzoek en dit op film vastleggen, je kan zo aan de slag bij Mythbusters :D
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
User avatar
oetker
Posts: 8160
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Richard wrote:
oetker wrote:Het kan best wat hebben Harry.
Heb het even uitgeprobeerd.

Filmpje
mooi hé mensen die de moeite nemen voor onderzoek en dit op film vastleggen, je kan zo aan de slag bij Mythbusters :D
Jaaaaaaaaaaaaa!!!!, lijkt me geweldig, kan ik met C4/Dynamiet spelen en zo.
Met oudjaar het huis vd buurman opblazen als experiment.
Liefst als die thuis is :evil: :evil: :evil:
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
User avatar
oetker
Posts: 8160
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Als je de verwarming aanzet in de rat dan hoor je allerlei vreemde geluiden uit de warmtewisselaar komen.
Dat is gek want op de auto zijn modificaties toegepast die dat probleem moeten oplossen.
Image
Image
Dit vaatje in combinatie met een gecalibreerd reduceer-ventiel moet het probleem oplossen.
Dit is zo'n reduceerventiel.
Het gaatje is ongeveer 3mm om de kracht waarmee het water terug stroomt in het vaatje te beperken.
Image
Image
Ze hadden dan wel het vaatje geplaatst, maar het ventiel was verkeerd.
Hier zat een doorstroming in van 5 mm.
Image
Image
Image
De afgesloten bout terug hersteld naar oude siuatie.
Image
Image
Image
Ook voor zolang het 2.2 vaatje geplaatst wat dit probleem zeker moet oplossen.
Image

Ondanks dat dit de juiste modificaties zijn zoals in de suplementen van het handboek beschreven heb ik nog steeds rare geluiden uit de verwarming.
Wel heb ik nu geen verlies meer uit het vaatje .
De verwarming doet het beter, maar die geluiden schijnen ergens anders vandaan te komen.
Zou het door de plaatsing van de kraan komen ?
Die zit namelijk binnen gemonteerd.
In het voorjaar ga ik het Clio vat monteren, en dan hoop ik dat dit probleem tot het verleden behoort.

Groet Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

ik heb ook geluid sind mijn koelsysteem gereviseerd is, voor die tijd niet. hoe verder de kraan open hoe meer geluid. Ik wil hem toch nog eens flink hoog zetten met de achterkant en dan warm laten lopen. En misschien de geventileerde slang ook inzetten tijdens het ontluchten ?

edit: is de laatste foto de definitieve versie ? bij het andere type vat (dat ik heb) gaat die slang bovenin het vat retour, in jouw geval zit dat lager zo te zien. In dat geval wordt de lucht dus niet meegenomen tijdens terugkeer van de vloeistof in het vat lijkt mij. Kan het te maken hebben met een gezonde waterpomp vs een ander / misschien minder krachtig type ? Ik heb nl ook de pomp vervangen. Zou het zin hebben om de toevoer naar de kachel (dus in de leiding) iets te knijpen ?
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
User avatar
oetker
Posts: 8160
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Je verwoord gedachten die ik ook heb wat betreft de waterpomp.
Dat grote vat is een origineel 2.2 vat en dat is net zo aangesloten als in de 2.2 en de latere 1.6.
De uitgang van de thermostaat die naar het reduceerventiel gaat is om de motor te ontluchten.
De kracht van het water was echter zo groot dat het water dat terugliep in het vat er in kwam met te veel kracht, waardoor juist in het vat luchtbellen ontstonden die weer dde motor ingezogen werden en daardoor weer boven in de warmtewisselaar bleven hangen.
Vandaar het reduceerventiel in de modificatie.
Het Clio vat wat ik gebruik in de 2.2 is een zeer slim vat met 3 compartimenten die absoluut elke vorrm van luchtvorrming voorkomen.
Misschien dat die luchtbellen in de warmteewisselaar niet weg kunnen om de eea reden en vervelend doen.
Ik hoop dat het Clio vat de oplossing brengt, maar ga eerst nog wel wat proberen met ontluchten.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
User avatar
oetker
Posts: 8160
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Hier nog even een print van de oude situatie.
Retour gaat bovenin, en zo zit het op de 2.2 ook.
Attachments
OldKool.jpg
OldKool.jpg (140.86 KiB) Viewed 8405 times
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

okay, maar slang F zou dus eigenlijk alleen ontluchting moeten zijn ? Dat is dan een mooie misrekening want het water spuit er idd doorheen. Als je deze nu binnenin zou verlengen door er bijvoorbeeld een slang in te schuiven waardoor het water onder koelwaterpeil binnenkomt ?
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
User avatar
oetker
Posts: 8160
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Dat zou kunnenwerken, maar de lucht komt dan ook daar en kan meegezogen worden.
Het beste is een 2-3 mm doorlaat buisje in de slang te proppen.
In het Clioo vat worddt het opgevangen en stroomt het langs de zijkant van het vat naar beneden.
Zelf zit ik nog te denken de warmtewisselaar de slangen om te wisselen om te proberen
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
User avatar
oetker
Posts: 8160
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Vandaag weer wat tijd besteed aan de rat.
Het Karton om water en vuil op te vangen was links achter verdwenen.
Ik had al een stuk dakpan gesneden.
Even gepast, gemonteerd en afgekit /gepopt.
Image
Image
Image
De spiegel links was ook al 2x omgetrapt.
Gelukkig niet stuk.
Heb maar besloten deze voor het nageslacht te bewaren.
Had een tijdje terug een paar spiegels opgedoken.
Links maar vast opgezet.
Image
Image

Nood stoeltje bekleed en gevuld.
Dat gaat er tijdelijk in zoat het leer vd bestuurdersstoel kan worden hersteld.
Image

Groet Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
User avatar
hendrik
Posts: 5045
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Dat ziet er niet zo slecht uit hé herman,met die spiegels.






grt harry de matra.
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

karton tussen de schermen ? dat is normaal toch plaatwerk ?
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
User avatar
oetker
Posts: 8160
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Richard wrote:karton tussen de schermen ? dat is normaal toch plaatwerk ?
Voor zover ik weet aan de voorzijde wel, maar zowel in de 2.2 als in de 1.6 is het achter een soort geperst karton.
Origineel??? geen idee maar het zat in beide auto's bij mij en volgns mij bij Godfried zijn S ook.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

okay aan de achterkant, daar zit volgens mij niets bij mij, ook niet bij de sloper die ik toen had zo uit mijn hoofd, ik zal dat dan eens goed bekijken
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
User avatar
hendrik
Posts: 5045
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Herman,wat lees ik nu op de nederlandse matra forum zijn er gisteren twee murena's in de fik gegaan met ze gewoon te starten en met een koude motor hoe kan dat ?


grt harry de matra.
User avatar
oetker
Posts: 8160
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Ja, 2 Murena's van Randha (heeft er 5 geloof ik).
Inderdaad vaag, want gebeurde tijdens de start.
Normaal heb je ontbranding van benzine op het hete spruitstuk.
Moet iets met de elektra in combinatie met benzine zijn lijkt me.
Attachments
937_2f790934a8942f96f2bd8de12300801d.jpg
937_2f790934a8942f96f2bd8de12300801d.jpg (614.52 KiB) Viewed 8303 times
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Post Reply