Martijns Murena
- matramurena
- Posts: 838
- Joined: Wed Sep 14, 2005 11:09 am
- Location: Sundet, Lillesand, Noorwegen
- Contact:
Re: Martijns Murena
Vandaag weer neteweer dus ik dacht, ik kan best even gaan passen en meten met de nieuwe relais/zekeringsbox. Deze box zou ingebouwd moeten worden:
Het deksel en de onderzijde kunnen vervallen als ik hem ingebouwd krijg in de originele behuizing. Dat is dus het doel....
Het ziet er naar uit dat als ik voor de bekabeling onder de box niet al te veel ruimte nodig heb het zal moeten kunnen passen. Als ik dan van de originele afdekking het grote plastic gedeelte makkelijker afneembaar maak met bv vleugelmoeren dan kan ik zelfs ook nog bij de relais en zekeringen komen zonder veel moeite.
Al met al een leuke puzzel.
Het deksel en de onderzijde kunnen vervallen als ik hem ingebouwd krijg in de originele behuizing. Dat is dus het doel....
Het ziet er naar uit dat als ik voor de bekabeling onder de box niet al te veel ruimte nodig heb het zal moeten kunnen passen. Als ik dan van de originele afdekking het grote plastic gedeelte makkelijker afneembaar maak met bv vleugelmoeren dan kan ik zelfs ook nog bij de relais en zekeringen komen zonder veel moeite.
Al met al een leuke puzzel.
Martijn
1983 Matra Murena 3.0 V6
2008 Lancia Phedra Emblema 2.0 Hdi
2018 VW Golf GTE
1980 (?) Tunejolle 16, Mercury 60 EFI
1984 Happy 27 zeilboot. Volvo Penta MD5B
1983 Matra Murena 3.0 V6
2008 Lancia Phedra Emblema 2.0 Hdi
2018 VW Golf GTE
1980 (?) Tunejolle 16, Mercury 60 EFI
1984 Happy 27 zeilboot. Volvo Penta MD5B
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Re: Martijns Murena
Upgraden van dat paneel is zeker noodzaak als je een beetje van vage storingen verstoken wil blijven.
Dit is de rode draad door de jaren heen van de Murena.
Succes met de upgrade
Dit is de rode draad door de jaren heen van de Murena.
Succes met de upgrade
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
- matramurena
- Posts: 838
- Joined: Wed Sep 14, 2005 11:09 am
- Location: Sundet, Lillesand, Noorwegen
- Contact:
Re: Martijns Murena
Na een uurtje solderen en bedraden is het nieuwe kastje compleet. Zodra de nieuwe diode's binnen zijn kan hij ingebouwd gaan worden.
Martijn
1983 Matra Murena 3.0 V6
2008 Lancia Phedra Emblema 2.0 Hdi
2018 VW Golf GTE
1980 (?) Tunejolle 16, Mercury 60 EFI
1984 Happy 27 zeilboot. Volvo Penta MD5B
1983 Matra Murena 3.0 V6
2008 Lancia Phedra Emblema 2.0 Hdi
2018 VW Golf GTE
1980 (?) Tunejolle 16, Mercury 60 EFI
1984 Happy 27 zeilboot. Volvo Penta MD5B
-
- Posts: 4171
- Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
- Location: Begijnendijk
- Contact:
Re: Martijns Murena
Dat ziet er alvast solide en betrouwbaar uit.
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Re: Martijns Murena
Ziet er oerdentelijk uit.
Ik moet zeggen sinds de upgrade van mijn paneel (solderen) ik al jaren geen elektrische problemen meer heb gekend.
Wel maak ik geregeld de koperen contacten van de zekeringen schoon.
De moderne spade zekeringen maken ook beter contact als die porseleinen dingen.
Het gaat je auto absoluut betrouwbaarder maken.
Groet Herman
Ik moet zeggen sinds de upgrade van mijn paneel (solderen) ik al jaren geen elektrische problemen meer heb gekend.
Wel maak ik geregeld de koperen contacten van de zekeringen schoon.
De moderne spade zekeringen maken ook beter contact als die porseleinen dingen.
Het gaat je auto absoluut betrouwbaarder maken.
Groet Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
- matramurena
- Posts: 838
- Joined: Wed Sep 14, 2005 11:09 am
- Location: Sundet, Lillesand, Noorwegen
- Contact:
Re: Martijns Murena
De diodes lagen vandaag in de brievenbus, dus we kunnen verder. Ik zit nog te twijfelen of ik de bedrading vast aan de bestaande bedrading ga solderen of dat ik er een stekker tussen zal zetten. Eigenlijk geeft dat alleen maar weer meer kans op storingen en hoe vaak zou ik de zekeringskast er nu gemakkelijk weer uit willen halen mbv een stekker.....
Martijn
1983 Matra Murena 3.0 V6
2008 Lancia Phedra Emblema 2.0 Hdi
2018 VW Golf GTE
1980 (?) Tunejolle 16, Mercury 60 EFI
1984 Happy 27 zeilboot. Volvo Penta MD5B
1983 Matra Murena 3.0 V6
2008 Lancia Phedra Emblema 2.0 Hdi
2018 VW Golf GTE
1980 (?) Tunejolle 16, Mercury 60 EFI
1984 Happy 27 zeilboot. Volvo Penta MD5B
-
- Posts: 406
- Joined: Sun May 06, 2007 7:33 pm
- Location: Purmerend, Nederland
- Contact:
Re: Martijns Murena
De verlichting (dim, groot, mist) is ongezekerd.
Dat is eenvoudig te zekeren met deze relais met zekering. Past zo op de orginele print.


Dat is eenvoudig te zekeren met deze relais met zekering. Past zo op de orginele print.


- matramurena
- Posts: 838
- Joined: Wed Sep 14, 2005 11:09 am
- Location: Sundet, Lillesand, Noorwegen
- Contact:
Re: Martijns Murena
Die relais met zekering heb ik ook overwogen (voor de vensterbediening) maar dan werd mijn module te hoog om onder de originele afdekking te passen helaas.
De hoofdverlichting heb ik zelf liever niet achter een zekering. Laatst ging de zekering van de Xenon van de Volvo eruit en mede doordat er hier op de B-wegen vrijwel geen verlichting is zie je dan in één keer vrijwel niets meer.
De hoofdverlichting heb ik zelf liever niet achter een zekering. Laatst ging de zekering van de Xenon van de Volvo eruit en mede doordat er hier op de B-wegen vrijwel geen verlichting is zie je dan in één keer vrijwel niets meer.
Martijn
1983 Matra Murena 3.0 V6
2008 Lancia Phedra Emblema 2.0 Hdi
2018 VW Golf GTE
1980 (?) Tunejolle 16, Mercury 60 EFI
1984 Happy 27 zeilboot. Volvo Penta MD5B
1983 Matra Murena 3.0 V6
2008 Lancia Phedra Emblema 2.0 Hdi
2018 VW Golf GTE
1980 (?) Tunejolle 16, Mercury 60 EFI
1984 Happy 27 zeilboot. Volvo Penta MD5B
- matramurena
- Posts: 838
- Joined: Wed Sep 14, 2005 11:09 am
- Location: Sundet, Lillesand, Noorwegen
- Contact:
Re: Martijns Murena
Vandaag was het mooi weer! Heerlijk zonnetje en droog. Tijd dus om de Murena af te stoffen.
Maar rijden gaat natuurlijk lastig zonder relais en zekeringsplaat... Dus die moest er eerst in gebouwd worden. Omdat er een zeer dikke plus naar het origineel gaat heb ik een subrailtje geplaatst waar de plus op verdeelt wordt naar alle plaatsen op het board. Dus elke plus heeft vanaf het subrail zijn eigen voedingsdraad. Dit past nog net onder de originele afdekking.
Alle draden lopen vanaf het nieuwe kastje via een stekker, behalve de dikke draad richting blower en ruitmechanismen, die heb ik direct verbonden.
Met de afdekkap erop kun je niet makkelijk bij alle zekeringen, maar dankzij vleugelmoertjes heb je zo de hele plastic afdekplaat eraf getrokken.
En dan hou je dit beeld over. Bijna origineel, op de stekker na.
Het scharnier dat je op de laatste foto ziet liggen had ik nodig omdat mijn gaspedaal af brak op het scharnierende deel. Ik heb dit scharnier tussen de twee delen gepopnagelt en het werkt weer perfect.
Na testen lijkt alles goed te werken. Ik heb alleen nog problemen met het knipperlicht, die knippert langzaam naar links en snel naar rechts en de indicatie op het dashboard doet niets. Ik hoop dat dit een arrding is die niet goed is.
Na de zekeringskast geplaatst te hebben bleek de dag nog niet om, en dus verder met ander werk.
De middenconsole die ik had met grote speakers en een navigatie erin heb ik eruit gesloopt. De tomtom was hopeloos verouderd en muziek luister ik eigenlijk niet veel in de Murena; ik kies meestal voor de V6.
Ook de cd-speler moest het veld ruimen en hiervoor in de plaats heb ik een tijds-realistischer Blaupunkt cassettedeck geplaatst.
Is er iemand die nog een setje platen voor de originele "middenbak" voor de schakelpook heeft liggen? En een plastic schakelpookbakje?
Maar rijden gaat natuurlijk lastig zonder relais en zekeringsplaat... Dus die moest er eerst in gebouwd worden. Omdat er een zeer dikke plus naar het origineel gaat heb ik een subrailtje geplaatst waar de plus op verdeelt wordt naar alle plaatsen op het board. Dus elke plus heeft vanaf het subrail zijn eigen voedingsdraad. Dit past nog net onder de originele afdekking.
Alle draden lopen vanaf het nieuwe kastje via een stekker, behalve de dikke draad richting blower en ruitmechanismen, die heb ik direct verbonden.
Met de afdekkap erop kun je niet makkelijk bij alle zekeringen, maar dankzij vleugelmoertjes heb je zo de hele plastic afdekplaat eraf getrokken.
En dan hou je dit beeld over. Bijna origineel, op de stekker na.
Het scharnier dat je op de laatste foto ziet liggen had ik nodig omdat mijn gaspedaal af brak op het scharnierende deel. Ik heb dit scharnier tussen de twee delen gepopnagelt en het werkt weer perfect.

Na testen lijkt alles goed te werken. Ik heb alleen nog problemen met het knipperlicht, die knippert langzaam naar links en snel naar rechts en de indicatie op het dashboard doet niets. Ik hoop dat dit een arrding is die niet goed is.
Na de zekeringskast geplaatst te hebben bleek de dag nog niet om, en dus verder met ander werk.

Ook de cd-speler moest het veld ruimen en hiervoor in de plaats heb ik een tijds-realistischer Blaupunkt cassettedeck geplaatst.
Is er iemand die nog een setje platen voor de originele "middenbak" voor de schakelpook heeft liggen? En een plastic schakelpookbakje?
Martijn
1983 Matra Murena 3.0 V6
2008 Lancia Phedra Emblema 2.0 Hdi
2018 VW Golf GTE
1980 (?) Tunejolle 16, Mercury 60 EFI
1984 Happy 27 zeilboot. Volvo Penta MD5B
1983 Matra Murena 3.0 V6
2008 Lancia Phedra Emblema 2.0 Hdi
2018 VW Golf GTE
1980 (?) Tunejolle 16, Mercury 60 EFI
1984 Happy 27 zeilboot. Volvo Penta MD5B
- talbotmatra
- Posts: 334
- Joined: Sun Aug 19, 2012 1:30 pm
Re: Martijns Murena
Het bakje heb ik niet, maar ik heb wel de 3 platen van de console, zonder stof.
Murena 1.4 - 1980
Murena 2.2 JRD - 1982
Murena 2.2 JRD - 1982
- matramurena
- Posts: 838
- Joined: Wed Sep 14, 2005 11:09 am
- Location: Sundet, Lillesand, Noorwegen
- Contact:
Re: Martijns Murena
Neem ze graag van je over.talbotmatra wrote: ↑Sat Apr 20, 2019 6:11 pm Het bakje heb ik niet, maar ik heb wel de 3 platen van de console, zonder stof.

Martijn
1983 Matra Murena 3.0 V6
2008 Lancia Phedra Emblema 2.0 Hdi
2018 VW Golf GTE
1980 (?) Tunejolle 16, Mercury 60 EFI
1984 Happy 27 zeilboot. Volvo Penta MD5B
1983 Matra Murena 3.0 V6
2008 Lancia Phedra Emblema 2.0 Hdi
2018 VW Golf GTE
1980 (?) Tunejolle 16, Mercury 60 EFI
1984 Happy 27 zeilboot. Volvo Penta MD5B
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Re: Martijns Murena
Volgens mij heeft Richard dat bakje op zijn printer nagemaakt.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
- matramurena
- Posts: 838
- Joined: Wed Sep 14, 2005 11:09 am
- Location: Sundet, Lillesand, Noorwegen
- Contact:
Re: Martijns Murena
Een leuk mysterie die knipperlichten... Als ik ze naar links aan zet dan knipperen ze erg traag en achter doet niet mee, naar rechts gaat het op normale snelheid maar de linker zijknipper doet ook gezellig mee. De voorste knippers doen het altijd zwakjes en de dimlichten knipperen gezellig met ze mee.....
Ik heb zelfs van een van de voorste knipperlichten de draad losgenomen, en dan nog knippert het dimlicht terwijl het knipperlicht uiteraard uit blijft.?>?
Ik heb de massadraden doorgemeten en deze geven allemaal een goede massa aan. Iemand tips hoe dit te tackelen?

Ik heb de massadraden doorgemeten en deze geven allemaal een goede massa aan. Iemand tips hoe dit te tackelen?
Martijn
1983 Matra Murena 3.0 V6
2008 Lancia Phedra Emblema 2.0 Hdi
2018 VW Golf GTE
1980 (?) Tunejolle 16, Mercury 60 EFI
1984 Happy 27 zeilboot. Volvo Penta MD5B
1983 Matra Murena 3.0 V6
2008 Lancia Phedra Emblema 2.0 Hdi
2018 VW Golf GTE
1980 (?) Tunejolle 16, Mercury 60 EFI
1984 Happy 27 zeilboot. Volvo Penta MD5B
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Re: Martijns Murena
Er moet een verbinding zijn tussen het gewone licht en de knippers.
De fittingen voorzijde (stad/knipper)maken vermoedelijk een vals intern contact.
Kan door water komen daar.
Leg dar ook maar nieuwe massa aan want alhoewel het zonder belasting goed meet kan onder belasting dat je foppen.
De fittingen voorzijde (stad/knipper)maken vermoedelijk een vals intern contact.
Kan door water komen daar.
Leg dar ook maar nieuwe massa aan want alhoewel het zonder belasting goed meet kan onder belasting dat je foppen.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
- matramurena
- Posts: 838
- Joined: Wed Sep 14, 2005 11:09 am
- Location: Sundet, Lillesand, Noorwegen
- Contact:
Re: Martijns Murena
Je lijkt gelijk te hebben Herman.... De peertjes er uit gedraaid en ik meet dan tussen de plus van de knipper en het stadslicht een verbinding.... Morgen maar verder zoeken want het is nu te donker geworden.
Martijn
1983 Matra Murena 3.0 V6
2008 Lancia Phedra Emblema 2.0 Hdi
2018 VW Golf GTE
1980 (?) Tunejolle 16, Mercury 60 EFI
1984 Happy 27 zeilboot. Volvo Penta MD5B
1983 Matra Murena 3.0 V6
2008 Lancia Phedra Emblema 2.0 Hdi
2018 VW Golf GTE
1980 (?) Tunejolle 16, Mercury 60 EFI
1984 Happy 27 zeilboot. Volvo Penta MD5B
- matramurena
- Posts: 838
- Joined: Wed Sep 14, 2005 11:09 am
- Location: Sundet, Lillesand, Noorwegen
- Contact:
Re: Martijns Murena
Euvels gevonden! Aan de voorzijde was de aarding niet goed. Eigenlijk was er zo goed als geen aarding hoewel ik vreemd genoeg wel een goede verbinding met de massa meette op de draad.... Aan de achterzijde was een van de signaaldraden niet goed meer. Al met al kwam er maar 2V binnen op de lamp. Dat geeft ook rare effecten.
Gelukkig had het niets te maken met de nieuwe zekeringkast.
Gelukkig had het niets te maken met de nieuwe zekeringkast.

Martijn
1983 Matra Murena 3.0 V6
2008 Lancia Phedra Emblema 2.0 Hdi
2018 VW Golf GTE
1980 (?) Tunejolle 16, Mercury 60 EFI
1984 Happy 27 zeilboot. Volvo Penta MD5B
1983 Matra Murena 3.0 V6
2008 Lancia Phedra Emblema 2.0 Hdi
2018 VW Golf GTE
1980 (?) Tunejolle 16, Mercury 60 EFI
1984 Happy 27 zeilboot. Volvo Penta MD5B
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Re: Martijns Murena
Heb hetzelfde aan de hand gehad.
Vandaar dat ik aangaf de massa separaat aan te leggen ook al zou die goed meten.
Was vorig jaar afkeur APK voor de 2.2
De stadslichten dimden lichtelijk bij knipperen.
Massa meet ik 1 ohm maar bij belastingen fluctueerde het.
Het lijkt wel of de massa van voor naar achter achterblijft.
Ik heb achter en voor nieuwe massadraden van het chassis getrokken.
Daarna geen problemen meer ondervonden
Vandaar dat ik aangaf de massa separaat aan te leggen ook al zou die goed meten.
Was vorig jaar afkeur APK voor de 2.2
De stadslichten dimden lichtelijk bij knipperen.
Massa meet ik 1 ohm maar bij belastingen fluctueerde het.
Het lijkt wel of de massa van voor naar achter achterblijft.
Ik heb achter en voor nieuwe massadraden van het chassis getrokken.
Daarna geen problemen meer ondervonden
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
- matramurena
- Posts: 838
- Joined: Wed Sep 14, 2005 11:09 am
- Location: Sundet, Lillesand, Noorwegen
- Contact:
Re: Martijns Murena
Na een nieuwe massa aangelegd te hebben werkt alles perfect. Achter heb ik een hele nieuwe kabel moeten trekken; ergens was die ernstig beschadigd maar ik kon niet vinden waar.
Nadat alles werkte heb ik meteen een setje geel xenon geplaatst. Het geeft een zeer goed lichtbeeld, is zeer fijn met regen/sneeuw en ziet er niet als xenon uit. Ik heb ze wat laag afgesteld omdat er uiteraard geen hoogteregeling op de Murena aanwezig is voor de verlichting en ik wil ook geen tegenliggers verblinden. Het zicht met deze lampen is wel een heel stuk beter dan de gewone halogeen peertjes.
Net als in Nederland is het trouwens volgens de regels niet toegestaan, maar aangezien het geen felblauwe lampen zijn is er niemand die ziet dat het een xenon set is en de bedrading is aangesloten op de originele connectors van de koplampen, dus in 2 minuten heb ik de oude peertjes er terug in voor de APK.
Nadat alles werkte heb ik meteen een setje geel xenon geplaatst. Het geeft een zeer goed lichtbeeld, is zeer fijn met regen/sneeuw en ziet er niet als xenon uit. Ik heb ze wat laag afgesteld omdat er uiteraard geen hoogteregeling op de Murena aanwezig is voor de verlichting en ik wil ook geen tegenliggers verblinden. Het zicht met deze lampen is wel een heel stuk beter dan de gewone halogeen peertjes.
Net als in Nederland is het trouwens volgens de regels niet toegestaan, maar aangezien het geen felblauwe lampen zijn is er niemand die ziet dat het een xenon set is en de bedrading is aangesloten op de originele connectors van de koplampen, dus in 2 minuten heb ik de oude peertjes er terug in voor de APK.
Martijn
1983 Matra Murena 3.0 V6
2008 Lancia Phedra Emblema 2.0 Hdi
2018 VW Golf GTE
1980 (?) Tunejolle 16, Mercury 60 EFI
1984 Happy 27 zeilboot. Volvo Penta MD5B
1983 Matra Murena 3.0 V6
2008 Lancia Phedra Emblema 2.0 Hdi
2018 VW Golf GTE
1980 (?) Tunejolle 16, Mercury 60 EFI
1984 Happy 27 zeilboot. Volvo Penta MD5B
- brinkie
- Posts: 348
- Joined: Tue Jun 15, 2010 12:35 pm
- Location: Houten NL
- Contact:
Re: Martijns Murena
Leuk om dit forum na lange tijd weer te lezen. Wat mis ik mijn Murena 
Prachtig land trouwens, dat Noorwegen. Alleen jammer dat de benzine zo duur is, ik vind het knap dat je daar een XC90 2.5T AWD rijdt, ik vond het met een "gewone" V70 al aardig duur om daar rond te rijden...

Prachtig land trouwens, dat Noorwegen. Alleen jammer dat de benzine zo duur is, ik vind het knap dat je daar een XC90 2.5T AWD rijdt, ik vond het met een "gewone" V70 al aardig duur om daar rond te rijden...
Robert
ex Matra Murena 2.2 uit 1981 in Rouge Mephisto.
Volvo 480 GT uit 1994 in Vase Green metallic.
ex Matra Murena 2.2 uit 1981 in Rouge Mephisto.
Volvo 480 GT uit 1994 in Vase Green metallic.
-
- Posts: 4171
- Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
- Location: Begijnendijk
- Contact:
Re: Martijns Murena
Altijd leuk om iemand opnieuw te mogen lezen en begroeten.
- matramurena
- Posts: 838
- Joined: Wed Sep 14, 2005 11:09 am
- Location: Sundet, Lillesand, Noorwegen
- Contact:
Re: Martijns Murena
Op het moment staat de benzineprijs inderdaad erg hoog.... helaas. Maar de prijs wordt hier zo'n 3 keer per dag aangepast aan de huidige koers en dat scheelt gerust 40 cent de liter op dezelfde dag. Dus als je dat in de gaten houdt en zodra je onder een halve tank zit bij een goede prijs de wagen weer vol gooit is het te doen. En de XC90 doet met gemak 1 op 8.brinkie wrote: ↑Mon Apr 29, 2019 8:58 pm Leuk om dit forum na lange tijd weer te lezen. Wat mis ik mijn Murena
Prachtig land trouwens, dat Noorwegen. Alleen jammer dat de benzine zo duur is, ik vind het knap dat je daar een XC90 2.5T AWD rijdt, ik vond het met een "gewone" V70 al aardig duur om daar rond te rijden...

Maar voor de langere ritten is er het busje op diesel. Wel zo goedkoop natuurlijk, maar af en toe uit de running (nu net bezig alle remleidingen te vervangen en de uitlaat te lassen voor de keuring) en dan is een 2ed auto waar de hele familie in kan (4 kinders) wel zo fijn.
Mocht je weer in Noorwegen komen hop dan even langs!
Martijn
1983 Matra Murena 3.0 V6
2008 Lancia Phedra Emblema 2.0 Hdi
2018 VW Golf GTE
1980 (?) Tunejolle 16, Mercury 60 EFI
1984 Happy 27 zeilboot. Volvo Penta MD5B
1983 Matra Murena 3.0 V6
2008 Lancia Phedra Emblema 2.0 Hdi
2018 VW Golf GTE
1980 (?) Tunejolle 16, Mercury 60 EFI
1984 Happy 27 zeilboot. Volvo Penta MD5B
- Richard
- Posts: 1840
- Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
- Location: Doetinchem
Re: Martijns Murena
Dit omdat je er zelf geen meer hebt dan ? Binnenkort komt die van mij in de verkoop, grijp die kans !Leuk om dit forum na lange tijd weer te lezen. Wat mis ik mijn Murena
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
- matramurena
- Posts: 838
- Joined: Wed Sep 14, 2005 11:09 am
- Location: Sundet, Lillesand, Noorwegen
- Contact:
Re: Martijns Murena
Vandaag tijdens een mooi-weer rit kwam ik een lange stoet Amerikanen tegen. Wij er dus achteraan om te zien waar ze naar toe gingen en dat bleek niet veel verderop bij een benzinestation te zijn. Daar wat rond gekeken en gepraat met de mensen en een iemand kwam naar me toe met een foto van zijn broer op de telefoon... in een Murena Perestroika! Blijkt een 40 km van mij vandaan te wonen en in perfecte staat te zijn, dus daar gaan we zeker eens kijken. 

Martijn
1983 Matra Murena 3.0 V6
2008 Lancia Phedra Emblema 2.0 Hdi
2018 VW Golf GTE
1980 (?) Tunejolle 16, Mercury 60 EFI
1984 Happy 27 zeilboot. Volvo Penta MD5B
1983 Matra Murena 3.0 V6
2008 Lancia Phedra Emblema 2.0 Hdi
2018 VW Golf GTE
1980 (?) Tunejolle 16, Mercury 60 EFI
1984 Happy 27 zeilboot. Volvo Penta MD5B
-
- Posts: 4171
- Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
- Location: Begijnendijk
- Contact:
Re: Martijns Murena
Wat gezellig en op 40 km van bij jou een Matra. Hoe klein kan de grote wereld zijn.
- matramurena
- Posts: 838
- Joined: Wed Sep 14, 2005 11:09 am
- Location: Sundet, Lillesand, Noorwegen
- Contact:
Re: Martijns Murena
Van de week met de Matra naar werk geweest. In totaal zo'n 7 km aan tunnels dus lekker het raampje open en gaan.
Halverwege viel het mij op dat er een rode gloed op het motorblok scheen. Het bleek het derde remlicht te zijn dat continu aan stond (de andere 2 remlichten ook). Het rempedaal komt niet ver genoeg terug na bediend te zijn.
Heeft iemand misschien een exploded view van de pedalen waarop te zien is hoe het terug in positie komen werkt? De catalogus van Simon brengt hier geen uitkomst.

Heeft iemand misschien een exploded view van de pedalen waarop te zien is hoe het terug in positie komen werkt? De catalogus van Simon brengt hier geen uitkomst.
Martijn
1983 Matra Murena 3.0 V6
2008 Lancia Phedra Emblema 2.0 Hdi
2018 VW Golf GTE
1980 (?) Tunejolle 16, Mercury 60 EFI
1984 Happy 27 zeilboot. Volvo Penta MD5B
1983 Matra Murena 3.0 V6
2008 Lancia Phedra Emblema 2.0 Hdi
2018 VW Golf GTE
1980 (?) Tunejolle 16, Mercury 60 EFI
1984 Happy 27 zeilboot. Volvo Penta MD5B
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Re: Martijns Murena
Meestal is dit te wijten aan zwaar lopende scharnierpunten.
De bussen daarin lopen dan zwaar.
het pedaal komt terug door de veer in de hoofdremcilinder.
Even uit elkaar halen en smeren is meestal voldoende om de zaak weer gangbaar te maken.
Zie draaipunt van de driehoek.
De bussen daarin lopen dan zwaar.
het pedaal komt terug door de veer in de hoofdremcilinder.
Even uit elkaar halen en smeren is meestal voldoende om de zaak weer gangbaar te maken.
Zie draaipunt van de driehoek.
- Attachments
-
- scharnier.jpg (322.54 KiB) Viewed 12665 times
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
- matramurena
- Posts: 838
- Joined: Wed Sep 14, 2005 11:09 am
- Location: Sundet, Lillesand, Noorwegen
- Contact:
Re: Martijns Murena
Ja, dat werkte goed! Gaat weer perfect nu. Af en toe vergeet je dat het al weer 5 jaar geleden is dat je de voorbak onder handen genomen hebt. 

Martijn
1983 Matra Murena 3.0 V6
2008 Lancia Phedra Emblema 2.0 Hdi
2018 VW Golf GTE
1980 (?) Tunejolle 16, Mercury 60 EFI
1984 Happy 27 zeilboot. Volvo Penta MD5B
1983 Matra Murena 3.0 V6
2008 Lancia Phedra Emblema 2.0 Hdi
2018 VW Golf GTE
1980 (?) Tunejolle 16, Mercury 60 EFI
1984 Happy 27 zeilboot. Volvo Penta MD5B
- matramurena
- Posts: 838
- Joined: Wed Sep 14, 2005 11:09 am
- Location: Sundet, Lillesand, Noorwegen
- Contact:
Re: Martijns Murena
Vandaag moest het deurpaneel er af om het raam gangbaar te maken. Een mooie gelegenheid om eens te passen en meten of ik van de oude luidsprekers af kan komen.
Zoals bekend is er niet heel veel ruimte in de Murena voor luidsprekers. Ik had daarom niet al te beste pioneer luidsprekers in de deuren zitten welke precies passen. Maar ik had ook een composet goede Infinity luidsprekers liggen welke ik graag in de Murena wil hebben. Dus na het raam weer werkend te hebben de luidspreker er eens bij gepakt en na wat passen en meten hem op het polyester van de deur geschroefd.
Inderdaad achter het deurpaneel dus want ervoor past niet en de bijgeleverde inbouwring met rooster is zo breed dat het niet eens tussen deur en stoel past, laat staan dat het er netjes uit ziet. Nu past het precies en met het deurpaneel er op zit de luidspreker precies achter het oude gat.
De bedoeling is om het deurpaneel nu opnieuw te stofferen met skai zodat je niets meer van de luidspreker ziet. Eventueel het stuk waar de luidspreker zit perforeren zodat het geluid niet te veel gedempt wordt. Op zich zal dat wel mee vallen want de tweeter van de composet ga ik op de B-stijl monteren dus de hogere tonen komen niet uit deze luidspreker.
Nu gaan we aan de slag met opnieuw bekleden van de kofferruimte, tapijt is onderweg.
Overigens lijkt na 2000 km rijden de nieuwe zekeringbox goed te voldoen. Alles werkt en de meter van de laadspanning heeft nooit eerder zo ver in het witte gebied gestaan.
Zoals bekend is er niet heel veel ruimte in de Murena voor luidsprekers. Ik had daarom niet al te beste pioneer luidsprekers in de deuren zitten welke precies passen. Maar ik had ook een composet goede Infinity luidsprekers liggen welke ik graag in de Murena wil hebben. Dus na het raam weer werkend te hebben de luidspreker er eens bij gepakt en na wat passen en meten hem op het polyester van de deur geschroefd.
Inderdaad achter het deurpaneel dus want ervoor past niet en de bijgeleverde inbouwring met rooster is zo breed dat het niet eens tussen deur en stoel past, laat staan dat het er netjes uit ziet. Nu past het precies en met het deurpaneel er op zit de luidspreker precies achter het oude gat.
De bedoeling is om het deurpaneel nu opnieuw te stofferen met skai zodat je niets meer van de luidspreker ziet. Eventueel het stuk waar de luidspreker zit perforeren zodat het geluid niet te veel gedempt wordt. Op zich zal dat wel mee vallen want de tweeter van de composet ga ik op de B-stijl monteren dus de hogere tonen komen niet uit deze luidspreker.
Nu gaan we aan de slag met opnieuw bekleden van de kofferruimte, tapijt is onderweg.

Overigens lijkt na 2000 km rijden de nieuwe zekeringbox goed te voldoen. Alles werkt en de meter van de laadspanning heeft nooit eerder zo ver in het witte gebied gestaan.

Martijn
1983 Matra Murena 3.0 V6
2008 Lancia Phedra Emblema 2.0 Hdi
2018 VW Golf GTE
1980 (?) Tunejolle 16, Mercury 60 EFI
1984 Happy 27 zeilboot. Volvo Penta MD5B
1983 Matra Murena 3.0 V6
2008 Lancia Phedra Emblema 2.0 Hdi
2018 VW Golf GTE
1980 (?) Tunejolle 16, Mercury 60 EFI
1984 Happy 27 zeilboot. Volvo Penta MD5B
- matramurena
- Posts: 838
- Joined: Wed Sep 14, 2005 11:09 am
- Location: Sundet, Lillesand, Noorwegen
- Contact:
Re: Martijns Murena
Ook de tweeters geinstalleerd. Veel beter geluid nu, maar een radio van niks. Helaas wel een radio die er goed uit ziet zonder lampjes etc. Misschien dat dat met een versterkertje op te lossen valt.
Martijn
1983 Matra Murena 3.0 V6
2008 Lancia Phedra Emblema 2.0 Hdi
2018 VW Golf GTE
1980 (?) Tunejolle 16, Mercury 60 EFI
1984 Happy 27 zeilboot. Volvo Penta MD5B
1983 Matra Murena 3.0 V6
2008 Lancia Phedra Emblema 2.0 Hdi
2018 VW Golf GTE
1980 (?) Tunejolle 16, Mercury 60 EFI
1984 Happy 27 zeilboot. Volvo Penta MD5B
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Re: Martijns Murena
Het goede geluid vinden in een Murena valt niet mee.
Ik heb de oude gaten bij de voeten opnieuw bekleed en de Pioneer speakers zaten al in deur.
Denk dat je in het plafond de beste mogelijkheden vindt.
Eigenlijk is het niet zo belangrijk.
HiFi zal het nooit worden in een auto.
Het ziet er wel goed uit.
Herman
Ik heb de oude gaten bij de voeten opnieuw bekleed en de Pioneer speakers zaten al in deur.
Denk dat je in het plafond de beste mogelijkheden vindt.
Eigenlijk is het niet zo belangrijk.
HiFi zal het nooit worden in een auto.
Het ziet er wel goed uit.
Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006