uberprutser wrote:Ik heb afgelopen zomer nog het onderste deel van de pijlstok uit het carter gevist. Blijkbaar kan het dus ook anders aflopen dan alleen maar een schuurplek. Het was in drie stukken gebroken en heeft verder nooit voor problemen gezorgd
Na de aankoop van de Murena heb ik eerst de carterbodem losgemaakt en daar vond ik ook de restanten van een peilstok. Maar ja, als die peilstok telkens een tik krijgt van de krukas dan heeft het plastic uiteinde geen lang leven.
Ondertussen nog wat verder gewerkt... de motordichtingen zijn vervangen, dus nu is het tijd voor de koppakking. Ik zie echter dat de zijdelingse waterdoorlaten in de koppakking kleiner zijn dan de kanalen in het blok en de kop. Maar bij de oude pakking is dat ook zo. Ook zijn er 2 waterdoorvoeren niet open zowel voor de nieuwe als voor de oude pakking, dus dat zal waarschijnlijk wel normaal zijn zeker? De afgesloten doorgang in de kop zat wel vol smurrie... zal goed moeten gespoeld worden.
Volgens het werkplaatshandboek moet de pakking met de bovenzijde naar de kop liggen, maar op de nieuwe pakking staat geen merkteken. Ik zie dat bij de oude pakking de bovenkant is langs waar de ringen aan elkaar vastzitten, dus dat zal bij de nieuwe pakking ook zo wel zijn.
Op de onderzijde van de nieuwe pakking staat een rode lijn gedrukt, precies of daar een kit moet opgespoten worden. Ik dacht nochtans van alles droog te monteren. Heeft iemand daar ervaring mee?
Normaal staat er top op voor boven.
Aan 1 kant van de 1.6 pakking lopen de metaal schotjes russen de cilinders door zonder onderbreking.
Dat moet de onderkant zijn.
Er moet zeker geen kit tussen.
Goed schoon monteren.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Bij de oude pakking zijn de metalen tussenschotjes langs de zijde waar "dessus" staat, dus de bovenkant, dus dacht ik van de nieuwe ook zo te monteren. Alleen begrijp ik nog niet waarom die schotjes beter langs boven of langs onder zouden zitten..
De 2.2 pakking kan maar op 1 manier en daar zitten de schotjes dan naar beneden.
Denk dat het wat met compressie, en hete kant van doen heeft, maar een exacte reden kan ik je niet geven, maar als er top op staat zo monteren lijkt me.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Het motorblok is ondertussen weer samen gebouwd en klaar om terug gemonteerd te worden. Ik wacht nog op de hitteschilden die terug gegalvaniseerd worden.
Ondertussen de benzinetank gedemonteerd en gekuist. Ik had verwacht van er meer vuiligheid in te vinden na 29 jaar, maar dat viel best mee.
m.a.w. het was niet echt nodig, maar nu ben ik toch zeker dat er niets meer zit.
Wel gevonden dat de trankvlotter lek is, er zat ongeveer 20% benzine in. Dan maar een reserve gemonteerd.
De remleiding achter de tank ziet er uit als nieuw. Ik denk dat mijn Murena het grootste deel van zijn leven in een droge garage doorgebracht heeft.
Omdat alles nu toch open ligt heb ik ineens maar van de gelegenheid gebruik gemaakt om de schokdempers te lakken en een nieuwe steenslaglaag aan te brengen in de wielkasten.
zie wat foto's..
Attachments
Nieuwe coating...
DSC00690_s.jpg (77.92 KiB) Viewed 17582 times
Nieuwe coating...
DSC00689_s.jpg (107.63 KiB) Viewed 17582 times
Nieuwe afdekplaatjes gemaakt in verzinkte plaat in plaats van die kromme kartonnen plaatjes..
Als je wil mag je mijn oude afdekplaatjes hebben, ze zijn nog goed genoeg om als mal te gebruiken.
Als je naar de nieuwjaarsmeeting komt wil ik ze wel meebrengen.
Vandaag weer iets leuk voorgehad. De motor is ondertussen ingebouwd en draait en de Murena staat weer op zijn wielen. Echter mijn achteruitrijlicht brandt constant. Ik had nochtans de switch op zijn werking gecontroleerd voor hem terug in te bouwen, maar omdat ik ondertussen allergisch geworden ben aan olielekken had ik er een dichtingsring (1mm dik) tussen gestoken. (Bij de demontage zat er niets tussen en kon ik hem met de hand losdraaien)
Die switch geeft contact als hij niet ingedrukt is, en de dikte van de dichtingsring was blijkbaar voldoende om het contact niet meer te onderbreken.
Omdat die switch achter de linker motorsteun zit was het het helemaal niet makkelijk om die te demonteren en zonder dichtingsring terug te monterern. Een stel gekneusde vingers heb ik als souvenier overgehouden. Maar ik vind het wel straf dat 1mm hoogteverschil genoeg is om de zaak in het honderd te sturen...
Als je wil mag je mijn oude afdekplaatjes hebben, ze zijn nog goed genoeg om als mal te gebruiken.
Als je naar de nieuwjaarsmeeting komt wil ik ze wel meebrengen.
Heel graag, Urbain, dat zou heel handig zijn.
Alleen kan ik helaas niet komen op 4 maart: ik zit dan in de Zwitserse Alpen. Dus we moeten een een andere gelegenheid zien te vinden.
Urbain,
Dat heb je degelijk en mooi afgewerkt. De roestduivel zal er zijn tanden op stuk bijten.
Deze motoren volledig lekvrij maken is niet zo eenvoudig, meestal beginnen ze vlug weer te lekken. Spreek uit ervaring.
Ik ben aan het overwegen om onder de volledige motor een opbangbakje te maken. Het zijn maar enkele druppels olie. Toch zien je ze je liever gaan dan komen als je ergens op bezoek gaat en olie nalaat op de pas gelegde klinkers.
Ik denk dat je wel op moet pssen met het monteren van beschermplaten en lekbakken onder de motor, ze kunnen de koeling en luchtstroom namelijk aardig belemmeren.
Ik zie dat druppeltje olie op de straat eigenlijk als iets natuurlijks wat wel bij onze auto's hoort... meer als een soort van terratorium-afbakening zeg maar.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....
Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
Ik zie dat druppeltje olie op de straat eigenlijk als iets natuurlijks wat wel bij onze auto's hoort... meer als een soort van terratorium-afbakening zeg maar.
Zolang de vogelopvang nog niet aan de deur belt kan het wel denk ik.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Vanmorgen naar de technische controle geweest met de Murena. Altijd weer een moment dat je op veel belangstelling kan rekenen van zowel het personeel als van de andere klanten. De drie zeteltjes lokken telkens veel aandacht.
De Murena heeft de test goed doorstaan, zonder enige opmerking goedgekeurd. Remmen en schokdempers gaven zelfs links en rechts identieke waarden op de testbank.
De keurder sloot af met een goedkeurende blik en zei "daar is werk van gemaakt..."
Ik had inderdaad gedurende de laatste maanden gans de achterzijde onder handen genomen.
- Motor uitgebouwd en alle dichtingen vervangen.
- Olielek aan versnellingsbak opgelost. (dank u Herman voor het deksel !)
- Nieuwe startmotor, benzinepomp, waterpomp, koppeling en drukgroep, en koppelingswerkcylinder.
- Nieuwe benzine en vacuumdarmen.
- Schokdempers en veren gelakt.
- Wieldraagarmen gelakt en binnenin terug holleruimtewax gespoten.
- Hitteschilden als nieuw na galvaniseren.
- Stabilistatiestangen voor en achter gegalvaniseerd en gepoedercoat.
- Nieuwe rubbers voor de stabilisatiestangen. (de piepjes en krakjes bij in en uitveren zijn nu weg)
- Wielkasten en kofferbodem een nieuwe antisteenslaglaag gegeven.
- Achterbumper herspoten.
- Nieuwe uitlaat.
- Benzine tank gereinigd en de bevestigingsbanden ontroest en gelakt.
Kortom vanonder ziet het er goed uit....
Nochtans liep het vanmorgen bijna verkeerd, op weg naar de keuring, na 2Km begon de motor plots in te houden om even later volledig de geest te geven.
De wagen aan de kant geduwd, maar starten hielp niet. De uitlaat rook naar benzine dus het moest de onsteking zijn. Alle verbindingen nagekeken en het moet ofwel de connector aan de ontstekingsmodule zijn of de hoogspanningskabel aan de bobijn die slecht contact gaf. Na die eens los gehad te hebben liep ze weer als een naaimachientje. Deze week alles nog eens degelijk onder handen nemen..
Enfin, we mogen weer een jaartje rijden (en zonder olielekken..).
Als je echt plezier wil beleven aan je murena is dat de enige oplossing. Alles reviseren en vervangen waar nodig.
Nu kun je weer met vertrouwen aangename km maken.
Die werkzaamheden zijn vlug opgenoemd maar uitgevoerd is wat anders.