Oetkers Rat-atouille.

alle informatie over het restaureren en werken aan de Murena
Post Reply
User avatar
hendrik
Posts: 5045
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: Oetkers Rat-atouille.

Post by hendrik »

Kan je die ook instellen Herman?




grt harry de matra.
benny
Posts: 4023
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Re: Oetkers Rat-atouille.

Post by benny »

Ik heb enkel een zwart scherm met een klankopname.
User avatar
oetker
Posts: 8160
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: Oetkers Rat-atouille.

Post by oetker »

Hier de website waar het filmpje staat.
=============================================================================================================================
https://nl.aliexpress.com/item/32688359 ... ry_from%3A
=============================================================================================================================

Als je dit wil zoek naar liniaire motor, bvb bij Alie.
Ze zijn er in vele soorten en maten en met instelbare stop en automatische stop alsook diverse krachten.
Moet nog even uitmeten welke geschikt is.
Er zijn vele toepassingen te bedenken en prijstechnisch best interesant.

https://nl.aliexpress.com/item/10050047 ... ry_from%3A
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
User avatar
hendrik
Posts: 5045
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: Oetkers Rat-atouille.

Post by hendrik »

Herman dan ga ik eens wat zoekwerk doe bij Alie ik hoop dat ik wat kan vinden.





grt harry de matra.
Vedrive
Posts: 330
Joined: Thu Feb 27, 2020 11:13 am

Re: Oetkers Rat-atouille.

Post by Vedrive »

Ben aantal jaar geleden al eens met lineaire actuator bezig geweest om de koplampen van de OpelGt. electrisch te bedienen. Paar keer gehad bij APK dat deze niet in het slot vielen en dan deed de verlichting het niet.
Als de snelheid van de spindel te hoog is kun je er nog een simpele PWM regelaar tussen zetten, (PWM toerental regelaar electromotor) dan kun je de snelheid zelf inregelen en dan de potmeter vastzetten.
Nooit afgemaakt, APK op de Opel is niet meer nodig.
De spullen, als ik ze nog heb, liggen gearchiveerd onder de noemer "niet afgewerkte projecten, voor later of nooit".
Last edited by Vedrive on Tue Sep 17, 2024 10:18 am, edited 1 time in total.
User avatar
oetker
Posts: 8160
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: Oetkers Rat-atouille.

Post by oetker »

Het mooie van de de spullen in de linkjes is dat ze eind en begin switch hebben, en vrijwel in elke lengte en nM te vinden zijn.
Je kan dan toepassingsgericht zoeken.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
User avatar
oetker
Posts: 8160
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: Oetkers Rat-atouille.

Post by oetker »

Maar weer is het raam weer op gang zien te krijgen.
Het plastic was zo vaak afgebroken dat het mechanisme gewoon afgeschreven is.
Eerst maar is een unit van een Nissan micra getracht in te bouwen.
Dat ging dus niet.
1Nissanenoud.jpg
1Nissanenoud.jpg (1.38 MiB) Viewed 1635 times
Had vorig jaar een unit van een Subaru voorbereid.
IMG_20230128_142914_609.jpg
IMG_20230128_142914_609.jpg (717.16 KiB) Viewed 1635 times
Kabels aangepast en geleider in dezelfde lijn gebogen .
2BochtGemaakt.jpg
2BochtGemaakt.jpg (734.28 KiB) Viewed 1635 times
Beetje puzzelen maar het lijkt mogelijk.
3Indedeur.jpg
3Indedeur.jpg (1.39 MiB) Viewed 1635 times
Raam glijd soepel maar morgen verder.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
benny
Posts: 4023
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Re: Oetkers Rat-atouille.

Post by benny »

Ik heb die van een Ford Escort gebruikt. Op de gepaste lengte gebracht. Onderaan de voet van de Murena-bediening gebruikt en gelast op de Escort-rail en bijna aan de bovenkant de dwarse montageplaat van de Murena-rail op de Escortrail gelast zodat ik zowel bovenaan als onderaan de originele gaten kon gebruiken. Door het korten van de geleidingsrail moest ik de kabel door een andere opening op het motormechanisme steken zodat de kabel opnieuw mooi spande. Ik heb wel andere gaten moeten maken om de motor vast te maken aan de deur.
Attachments
escort.jpeg
escort.jpeg (190.98 KiB) Viewed 1629 times
User avatar
oetker
Posts: 8160
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: Oetkers Rat-atouille.

Post by oetker »

ziet er uit als een soortgelijke klus.
De motoren zijn. rin universeel.
Je kunt diverse uitgangen gebruiken.
Ik heb de bestiging boven ook gelast maar iets hoger.Het lijkt er op dat het gaat werken.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
benny
Posts: 4023
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Re: Oetkers Rat-atouille.

Post by benny »

Een zicht op de montage.
Attachments
rail raam.jpeg
rail raam.jpeg (577.89 KiB) Viewed 1627 times
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: Oetkers Rat-atouille.

Post by GODFRIED »

Benny, heb je dit perfect aan het werken gekregen. Handig om te weten omdat dit bij veel Murena's een zwak punt is.
Herman, ik ben benieuwd hoe dit afloopt.

Bij de Bagheera zijn hier geen problemen mee, thans ik heb er nog geen problemen mee ondervonden. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
hendrik
Posts: 5045
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: Oetkers Rat-atouille.

Post by hendrik »

Bij de Bagheera krijg je dat niet kapot veel beter gemaakt.





grt harry de matra.
benny
Posts: 4023
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Re: Oetkers Rat-atouille.

Post by benny »

Godfried, dat heeft altijd perfect gewerkt. Zowel in het omhoog als het omlaag gaan nooit een vertraging of hapering. Hendrik, je hebt gelijk. Bij de Bagheera hebben ze minder gekeken naar het gewicht van de onderdelen. Bij de Bagheera nooit problemen.
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4171
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Re: Oetkers Rat-atouille.

Post by ALAIN VAN AKEN »

Bij de Bagheera inderdaad zelden problemen mee, nu bij de Murena is de opzet anders. Een mechanisme van een R21 zou redelijk bruikbaar zijn.
benny
Posts: 4023
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Re: Oetkers Rat-atouille.

Post by benny »

Alain, dat klopt. Ik heb hier zo'n set liggen maar als ik mij goed herinner moet de plastiek buis in een nog kortere bocht geplooid worden om in een Murena-deur te passen en kan de motor niet goed gepositioneerd worden om deftig vast te maken. Dat is wat ik mij denk te herinneren, maar ik kan ook verkeerd zijn. De bediening van een Escort is met kabel. Zowel naar boven als naar onder trekt de kabel en kan er grote krachten gebruikt worden. In het systeem met die plastiek buis gaan er veel kracht verloren in die plastiek buis door wrijving van de spiraal tegen de wand.
User avatar
oetker
Posts: 8160
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: Oetkers Rat-atouille.

Post by oetker »

Gaat als een speer.

https://youtu.be/Ajul3ucbn8c

Hoop gesleutel en wat dingen moeten aanpassen maar het resultaat mag er zijn.
Toch nog wel wat aanpassingen gedaan.
aanpas1.jpg
aanpas1.jpg (1.35 MiB) Viewed 1593 times
aanpas2.jpg
aanpas2.jpg (1.23 MiB) Viewed 1593 times
Motor loopt mooi vrij.
motorvrij.jpg
motorvrij.jpg (1.3 MiB) Viewed 1593 times
De oude connectoren zijn slecht.
conestorpuin.jpg
conestorpuin.jpg (1.18 MiB) Viewed 1593 times
Alie verkoopt deze met nieuwe connectoren er bij.
Kon ik gelijk wat verlengen.
nieuwe connectors.jpg
nieuwe connectors.jpg (1.46 MiB) Viewed 1593 times
Hier te koop voor weinig.
https://nl.aliexpress.com/item/10050061 ... pt=glo2nld
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: Oetkers Rat-atouille.

Post by GODFRIED »

Dat werkt perfect. :wink: Stopt de motor ook automatisch bij ruit boven - onder? :o
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
hendrik
Posts: 5045
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: Oetkers Rat-atouille.

Post by hendrik »

Dat werkt perfect he Herman mooi gedaan..




grt harry de matra.
benny
Posts: 4023
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Re: Oetkers Rat-atouille.

Post by benny »

Op onze 1.6 Murena zat ook ook zo'n systeem. Enkel onderaan stak de ruit nog een kleine 15mm boven de deur. Wat een groot verschil met het originele. Mooi gedaan.
User avatar
oetker
Posts: 8160
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: Oetkers Rat-atouille.

Post by oetker »

de originele stopte ook niet dus deze ook niet.
Er zitten 2 veren in het systeem die de klap opvangen.maar gezien de kracht die er op komt durf ik eigenlijk niet goed de knop de kracht door te laten drukken.
Er gebeurt niets maar je hoort de motor over de tanden slaan. Het is mogelijk 2 switches op te bouwen natuurlijkaar gevoelsmatig gaat het goed. De ruit gaat volledig in en op.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
User avatar
oetker
Posts: 8160
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: Oetkers Rat-atouille.

Post by oetker »

Voordat ik het idee van een lineaire motor bedacht voor de koplampen, had ik al 2 vacume
schakelaars besteld.
1 normaal open en de ander normaal dicht.
Die kan hoogst waarschijnlijk de switch in de murena vervangen.
bij Alie voor weinig.
Link volgt na gebleken geschiktheid.
Attachments
vacsw.jpg
vacsw.jpg (452.63 KiB) Viewed 1542 times
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: Oetkers Rat-atouille.

Post by GODFRIED »

Zeer handig om die oude vacuüm schakelaar eens te vervangen. Ik weet niet of de originele nog nieuw te vinden is. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 8160
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: Oetkers Rat-atouille.

Post by oetker »

Als die te vinden zou zijn dan zijn de rubbers ook meer als 40 jaar oud.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
benny
Posts: 4023
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Re: Oetkers Rat-atouille.

Post by benny »

Bij die lineaire motoren zou je de eindeloopcontacten moeten kunnen regelen, want de slaglengte moet tot op de millimeter juist zijn. Aparte contacten plaatsen wordt een heel gedoe.
User avatar
oetker
Posts: 8160
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: Oetkers Rat-atouille.

Post by oetker »

Er is een breed scala te koop in diverse lengtes. 10cm 15cc enz.
Ik moet even de slag bekijken die de oude pomp maakt.
Moet er nog ergen ene hebben maar kan hem niet zo gauw vinden.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
benny
Posts: 4023
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Re: Oetkers Rat-atouille.

Post by benny »

De slag van de pomp is groter dan de effectieve verplaatsing. De effectieve slag op de auto moet gemeten worden. De slag van de lineaire motor moet juist zijn want die ontwikkelen veel te veel kracht. Denk zelfs dat de minst krachtige nog te krachtig zijn.
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4171
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Re: Oetkers Rat-atouille.

Post by ALAIN VAN AKEN »

Originele zijn nog makkelijk te vinden.
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: Oetkers Rat-atouille.

Post by GODFRIED »

ALAIN VAN AKEN wrote: Tue Sep 24, 2024 1:10 pm Originele zijn nog makkelijk te vinden.
Ik heb voorlopig nog geen problemen ondervonden met dit onderdrukrelais. Ik heb nog wat onderdelen liggen. :wink:
Maar ombouwen naar elektrisch openen van de lampen zie ik niet zitten bij mij werkt dat goed, ook de remmen werken perfect. :wink:

Dat het oude onderdelen zijn is waar maar zolang er geen problemen zijn moet er niks opgelost worden. :D
Toch zou ik liever nieuw zetten bij problemen. Herman laat ons weten hoe het afloopt met die nieuwe aankoop. :wink:
Attachments
Bagheera onderdruk relais.JPG
Bagheera onderdruk relais.JPG (407.16 KiB) Viewed 1501 times
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 8160
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: Oetkers Rat-atouille.

Post by oetker »

Het is wat ik zeg, een vaak falend systeem door de ouderdom.
Ik had 3 switches die allemaal min of meer gingen lekken.
Ik heb de switches nu totaal 5x hersteld in 17 jaar in 2 auto's en alle onderdelen hergebruikt en opnieuw gecombineerd.
Het grootste probleem ontstaat bij de motor die contant valse lucht krijgt.
Ik heb die ellende bij de 2.2 gehad en de 1.6.
Daar is ruimte voor verbetering.

Gisteren was ik de 1.6 trouwens bijna kwijt.
Had overal nieuwe brandstof slangen op gezet.
Een beschadiging van de slang die op de carburateur gaat (waarschijnlijk door mijzelf veroorzaakt) was gaan lekken.
Moest even een boodschap doen 5km verderop.
Ik stapte uit en schrok me lam.
De rookwolken sloegen achter vanonder de kap uit.
Ik opende de kap en wat vlammen liepen over die slang naar onderen waar wat gelekte olie ook vrolijk een klein vuurtje aan het veroorzaken was.
Op mijn hulpgeroep om de brandweer te bellen werd in het winkelcentrum door niemand gereageerd.
Paniek, het vuur was nog in het beginstadium en een deel sloeg ik uit met mijn telefoon.
Het duurt even voor je de juiste reactie uitvoert.
Ik had alleen een deken achterin voor kniebescherming als je daar bezig bent.
Daarmee kon ik olievuurtje doven.

2 jongens op een scooter zagen me achter in de motorruimte bezig en boden aan me te helpen.
Ik had niets bij me om het probleem te verhelpen.
Een stukje van de slang afgesneden en gemonteerd zou het oplossen maar ik dorst niet verder te rijden voor ik alles gecontroleerd zou hebben.
Een vriend heeft me afgesleept en dat deed op een idioot hoge snelheid met 2 meter sleepkabel er tussen, totaal rucksightloos.
Met snelheden van 70-80km door het dorp met het zicht op een Berlingo achterzijde op 2 meter.
Daarbij had die de kabel op mijn mistlampbalkje bevestigd en als je dan rustig rijdt had dat geen probleem geweest.
Gelukkig had ik een electric vacume systeem anders was dit niet goed afgelopen.
Ik kon dus remmen zonder de motor aan te hebben.

Totale schade.
set nieuwe benzineslangen met filters.
Kapje van Hella mistlamp weg (origineel dus priceless).
Mistlampbalk krom die ik tussen de sleepogen had gelast.
1 bougiekabel aangetast.
Hoesje voor mijn telefoon.
Lichte roetschade onder de achterklep (al opgelost).
Deuk in mijn zelfvertrouwen.
Financieel valt dit allemaal wel mee en simpel oplosbaar maar het ergste vond ik dat mensen niet reageerden op mijn hulpgeroep om de brandweer te bellen op het parkeerterrein voor de supermarkt.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Vedrive
Posts: 330
Joined: Thu Feb 27, 2020 11:13 am

Re: Oetkers Rat-atouille.

Post by Vedrive »

Oef Herman.

Gelukkig dat het binnen de perken is gebleven.

De 1.6 moet je niet op deze manier kwijt.
Post Reply