Harry de Matra man.

alle informatie over het restaureren en werken aan de Murena
Post Reply
User avatar
hendrik
Posts: 4917
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: Harry de Matra man.

Post by hendrik »

In Nederland mag het wel Herman maar hier niet. Als ik naar de keuring ga neem ik ze altijd af maar nu ben ik aangehouden door de flikken. En nu moet ik binnen de twee weken naar de flikken gaan en laten zien dat ze er af zijn. De uitlaat is mooi geworden veel gelast en goed op gepoetst en het geluid is ook mooi.





grt harry de matra.
User avatar
oetker
Posts: 8044
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: Harry de Matra man.

Post by oetker »

sbbelgie.gif
sbbelgie.gif (94.09 KiB) Viewed 350 times
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
User avatar
hendrik
Posts: 4917
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: Harry de Matra man.

Post by hendrik »

Er zijn erger dingen in het verkeer dan die spoorverbreders hé Herman ik zie daar geen gevaar in.





grt harry de matra.
benny
Posts: 3897
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Re: Harry de Matra man.

Post by benny »

Met spoorverbreders moet je de ET-waarde in de gaten houden. Indien die niet gerespecteerd wordt, door bijvoorbeeld spoorverbreders te gebruiken kunnen er grote dwarskrachten op het wiellager komen wat voor versnelde slijtage kan leiden.
User avatar
hendrik
Posts: 4917
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: Harry de Matra man.

Post by hendrik »

Ik heb die bij peter gekocht en zijn maar 2cm dat zal toch geen kwaad kunnen hé Benny.




grt harry de matra.
benny
Posts: 3897
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Re: Harry de Matra man.

Post by benny »

Het is ook afhankelijk wat de ET-waarde is van de velgen. Het is goed mogelijk dat de totale ET-waarde velgen+verbreders toch nog binnen de toegelaten waarden vallen.
User avatar
hendrik
Posts: 4917
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: Harry de Matra man.

Post by hendrik »

Ja dat denk ik ook wand de velgen vallen nog altijd 3cm binnen de kas met de verbreders ze steken niet uit of zo.






grt harry de matra.
User avatar
oetker
Posts: 8044
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: Harry de Matra man.

Post by oetker »

ET Murena is 29.
Volgens fabriek mag dat max 5 mm naar binnen of naar buiten afwijken.
Dus als je ET 29 wielen hebt mag van 24 tot 34 mm zijn.
Je kunt natuurlijk ook wielen het binnenhart verrzetten.
Dan heb je geen spoorverbreders nodig en kunnen ze ook niet zeuren 8) 8) 8)
Dat heet de boel flessen, maar je houdt je aan de letter van de instantie.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
User avatar
hendrik
Posts: 4917
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: Harry de Matra man.

Post by hendrik »

Ik zet ze gewoon terug als ik bij de flikken ben geweest. Ik heb er wat op gevonden dat je het niet meer kan zien dat ze er op staan. Als ik er klaar mee ben zet ik een foto op het forum.




grt harry de matra.
User avatar
oetker
Posts: 8044
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: Harry de Matra man.

Post by oetker »

Vastlassen in het wiel en zelfde kleurtje geven.
Gaat alleen op bij stalen wielen
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
User avatar
hendrik
Posts: 4917
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: Harry de Matra man.

Post by hendrik »

Ik ga ze vast schroeven met twee schroefjes aan de binnenkant en dan dik verven dan zie je het ook niet meer. Wat denk je Herman.





grt harry e matra.
User avatar
oetker
Posts: 8044
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: Harry de Matra man.

Post by oetker »

Ik zou het ook camoufleren.
Er is echter wel een bijkomstigheid.
Stel je veroorzaakt een ongeluk door een gebrek ontstaan door deze actie (bvb afrekende achterwielconstructie) dan kan de verzekering je aansprakelijk stellen.
Hoogst onwaarschijnlijk maar je weet nooit.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
User avatar
hendrik
Posts: 4917
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: Harry de Matra man.

Post by hendrik »

Ja Herman ik ga het maken dat je het niet meer kan zien. Als het klaar is maak ik er foto's van. Maar ik moet eerst naar de flikken maar wacht nog de uitnodiging van de flikken zal deze week zijn.




grt harry de matra.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9948
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: Harry de Matra man.

Post by GODFRIED »

Harry, krijg je daar een uitnodiging voor? Vroeger was dat niet. Gewoon naar het plaatselijk kantoor gaan en laten zien.
Ook al meegemaakt met een trekhaak die gedeeltelijk voor mijn nummerplaat stond. Ik heb toen mijn nummerplaat aan de zijkant van de auto moeten hangen. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
benny
Posts: 3897
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Re: Harry de Matra man.

Post by benny »

Idem hier. Ik moest gewoon mijn wagen gaan aanbieden op het politiebureau. Voor een nummerplaat die niet goed leesbaar was, maar ze hadden hem wel kunnen lezen toen ik hen passeerde.
User avatar
hendrik
Posts: 4917
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: Harry de Matra man.

Post by hendrik »

Ja Godfried, ik moet wachten op een uitnodiging voor ik kan gaan.
Ja Benny ze maken er een soep van hé.




grt harry de matra.
benny
Posts: 3897
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Re: Harry de Matra man.

Post by benny »

Een date?
User avatar
GODFRIED
Posts: 9948
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: Harry de Matra man.

Post by GODFRIED »

Ondertussen is Harry de Matra naar de controle bij de politie geweest.
Gelukkig is hij daar niet buitengekomen maar wel zonder zijn spoorverbreders, hij heeft ze namelijk moeten afgeven. :o
Niet toegestaan in België, ook de verkoop hiervan. Hij mocht ze dus ook niet verkopen, € 160 weg.!! :cry:
Matra Bagheera S - 1977
benny
Posts: 3897
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Re: Harry de Matra man.

Post by benny »

Shit, ze zijn slimmer geworden.
User avatar
oetker
Posts: 8044
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: Harry de Matra man.

Post by oetker »

Ik had ze niet afgegeven.
Dan maar naar de rechter.
Je kun ze altijd naar het buitenland verkopen waar het wel is toegestaan.
Als ze niet op de auto zitten is het alleen maar wat ijzer of allu wat ook andere doelen kan dienen.
Een of andere smeris zal ze wel zelf op zijn auto zetten.
Wat een onzin.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
User avatar
GODFRIED
Posts: 9948
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: Harry de Matra man.

Post by GODFRIED »

oetker wrote: Sun Jun 16, 2024 12:20 am Ik had ze niet afgegeven.
Wat een onzin.
Waarschijnlijk veel ellende om ze te mogen houden en dan voor de politierechter komen en de gerechtskosten ook nog betalen. :o :wink:
Ik denk dat je daar geen verhaal op hebt.
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
hendrik
Posts: 4917
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: Harry de Matra man.

Post by hendrik »

Zo is dat ik wil niet graag naar de politierechter moeten gaan Herman en ook nog die kosten betalen nu ben ik maar 160€ kwijt en anders wie weet wat het gaat kosten die mannen krijgen toch gelijk. Ik mag al blij zijn dat ze niets over die uitlaat zijden ik denk dat ik daar ook nog eens problemen mee ga krijgen te veel lawaai.





grt harry de matra.
User avatar
oetker
Posts: 8044
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: Harry de Matra man.

Post by oetker »

De uitlaat valt binnen de normen.
Heeft hier de APK zonder problemen overleefd.
Als je er bang voor bent zijn er intern te monteren DB killers om het geluid te dimmen.
Dat zijn instelbare kleppen.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
User avatar
hendrik
Posts: 4917
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: Harry de Matra man.

Post by hendrik »

Het probleem hier in dat kut land is dat ze het in beslag nemen Herman wat niet op je auto mag zitten. Maar over de uitlaat hebben ze toch niets gezegd gelukkig hij zat er juist op. Bij de Bagheera heb ik de schijven 5mm afgedraaid en ze schuin afgedraaid en toen gespoten met de velling zo zie je ze niet zitten hoop ik toch ik zie het toch niet.




grt harry de matra.
User avatar
oetker
Posts: 8044
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: Harry de Matra man.

Post by oetker »

In Duitsland zijn ze ook streng hoor.
Daar willen ze een Euro keurmerk op alle autovreemde onderdelen.
De TUV (APK keuring) daar kan ook moeilijk doen.
In Nederland is het nog tamelijk simpel wat dat betreft.
Je bouwt een 6 cilinder en laat hem even zien bij de rijksdiest en klaar.
Vervolgens mogen ze er in Europa niks meer van zeggen want type goedkeur in Nederland.
Wat er in Belgie gebeurd vindt ik heel discutabel en willekeur.
Goeie advocaat er op en denk dat er toch nog wel wat te halen valt.
Europapa 1 geheel toch?
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
User avatar
oetker
Posts: 8044
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: Harry de Matra man.

Post by oetker »

Bij skytune is te lezen dat hun uitlaten Belgieproof zijn.
Ze hebben een Euro keurmerk ook voor Belgie

copy/paste website.
GROOT AANBOD
Skytune heeft een dealernetwerk van + 160 verdeelpunten die met onze producten werken. Deze zijn vooral gevestigd in België, Nederland, Frankrijk, Engeland, Griekenland maar ook in Martinique, Australië en de VSA hebben wij enkele dealers. Hiervoor hebben wij een permanente stock liggen van om en bij de 30.000 uitlaten en sierstukken. Wij kunnen dan ook een 97% garantie op stock geven met levering binnen de 24 uur.

Skytune is alom bekend voor het monteren en vervaardigen van inox/Rvs uitlaten met een hoogstaande kwaliteit en sublieme afwerking. Wij zijn als enigste bedrijf in Belgie, Nederland en Frankrijk TUV gecertificeerd wat ons de mogelijkheid geeft uitlaten met homologatie attest aan te bieden. Wij streven steeds naar innovatie op de allernieuwste modellen. Klantvriendelijkheid en perfectie staan bij ons hoog aangeschreven.

https://www.skytune.com/nl/
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Muddy Bandit
Posts: 1659
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Re: Harry de Matra man.

Post by Muddy Bandit »

oetker wrote: Sun Jun 16, 2024 7:59 pm
In Nederland is het nog tamelijk simpel wat dat betreft.
Je bouwt een 6 cilinder en laat hem even zien bij de rijksdiest en klaar.
Vervolgens mogen ze er in Europa niks meer van zeggen want type goedkeur in Nederland.
Als je in Nederland een afwijkende motor of andere wijzigingen aanbrengt vervalt de Europese CVO/COC van het voertuig en krijgt het voertuig van de RDW een registratie met individuele toelating.
Maar voertuigen met een individuele toelating hoeft een ander Europees land niet zondermeer toe te laten voor een registratie aldaar, maar ze mogen het voertuig niet weigeren om met Nederlands kenteken aan het Europese verkeer deel te nemen.
Als je zo'n NL individueel toegelaten auto in Duitsland wilt registreren dan zal dit voertuig eerst geheel aan de TUV-eisen moeten voldoen, een nog geldige APK wordt dan niet over genomen.
En als je zo'n NL individueel toegelaten auto in België wilt registreren dan zal je toch eerst een CVO/COC document erbij moeten zien te krijgen, of duidelijk met documenten aan moeten kunnen tonen dat alle wijzigingen/aanpassingen professioneel en erkend zijn aangebracht.

Maar in Nederland begint het ook wel steeds lastiger te worden om de wijzigingen/aanpassingen aan jonge auto's bij de RDW geregistreerd te krijgen.
We hebben in Nederland alleen het voordeel dat er bij de APK slechts gecontroleerd wordt op de algemene minimale technische eisen die voor elk voertuig gelden en er bij de APK niet gecontroleerd hoeft te worden of het voertuig ook overeenstemt met de CVO/COC zoals in België het geval is.
Maar dat betekent wel dat een "illegaal" gewijzigde/aangepaste auto met kersverse APK bij een algehele verkeerscontrole in Nederland alsnog aan het verkeer onttrokken kan worden omdat die niet meer voldoet aan de toelatingseisen van RDW, het kenteken wordt dan ingenomen en het voertuig krijgt dan een WOK-melding (wacht op keuring), het kenteken wordt dan pas weer geactiveerd als het voertuig door de RDW weer goedgekeurd is op de toelatingseisen.
Kortom eigenlijk toch wel een beetje hetzelfde verhaal als wat hierboven met die spoorverbreders is gebeurd, alleen niet naar het politiebureau maar naar de RDW.

Alleen doen ze in Nederland (nog) niet zo moeilijk over 2 cm spoorverbreders, iets afwijkende bandenmaten, een netjes uitgevoerde verhoging/verlaging van het veersysteem en andere dingen die de verkeersveiligheid niet direct verminderen, voordat er een WOK-melding afgegeven wordt moet de verkeersveiligheid echt wel in het gedrang zijn en het probleem ook niet ter plekke opgelost kunnen worden. (scherp uitstekende delen, overmatig geluidsoverlast, vlammende uitlaten, te donker getinte voorruiten en dat soort dingen)
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
hendrik
Posts: 4917
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: Harry de Matra man.

Post by hendrik »

Ja hier bij ons zijn ze gek aan het worden niets mag hier nog. Die oude flikken zijn ook beter dan die jonge flikken dat merk ik wel die oude zijn niet zo streng.






grt harry de matra.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9948
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: Harry de Matra man.

Post by GODFRIED »

Openen rembekrachtiger omdat deze even blijft hangen.
Attachments
Harry rembekrachtiger  2 (Klein).jpg
Harry rembekrachtiger 2 (Klein).jpg (96.88 KiB) Viewed 113 times
Harry rembekrachtiger 2 (1) (Klein).jpg
Harry rembekrachtiger 2 (1) (Klein).jpg (92.05 KiB) Viewed 113 times
Matra Bagheera S - 1977
Post Reply