Problemen zekeringenprint

alle informatie over het restaureren en werken aan de Murena
Post Reply
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Problemen zekeringenprint

Post by benny »

Velen ondervinden met het ouder worden van de Murena's dat er elektriciteitsproblemen beginnen op te duiken. Vele problemen ontstaan aan de print van de zekeringen, waar er al vele foto's van bestaan waar je de inbranding kunt zien. Ik heb nu een oplossing gezocht om van dat probleem af te raken. Op internet heb ik groene connectoren gekocht waar de aansluitingen perfect op de banen op de print passen. De connectoren worden vervangen door andere modellen die per aansluiting 15A aankunnen. Dat heeft het voordeel dat er veel minder warmteontwikkeling ontstaat aan de aansluitingen en dat er ook de spanningsval zo goed als verdwenen is, zodat alle apparaten beter zullen werken.
Attachments
1.JPG
1.JPG (22.41 KiB) Viewed 2097 times
2.JPG
2.JPG (11.71 KiB) Viewed 2097 times
4.JPG
4.JPG (21.78 KiB) Viewed 2097 times
6.JPG
6.JPG (28.66 KiB) Viewed 2097 times
9.JPG
9.JPG (24.8 KiB) Viewed 2097 times
11.JPG
11.JPG (27.47 KiB) Viewed 2097 times
13.JPG
13.JPG (30.19 KiB) Viewed 2097 times
Vedrive
Posts: 268
Joined: Thu Feb 27, 2020 11:13 am

Re: Problemen zekeringenprint

Post by Vedrive »

Beetje laat maar zag net deze post.
Mooi gedaan Benny, zo een oude print "oppoetsen en verbeteren" met nieuwe printplaat terminals. Mooie combi van materiaal, verbeteren met behoud van de oude spullen. Zie ik het goed dat er op de zekering plaat ook relais geplaatst worden?
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Re: Problemen zekeringenprint

Post by benny »

Jazeker, er zitten relais op de print zoals het origineel is. Het is enkel het deel waar de connectoren de print raken die problemen geeft, voor de rest blijft alles origineel.
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Re: Problemen zekeringenprint

Post by benny »

De zekeringskast is weer betrouwbaar, maar nu willen de ruitenwissers niet mee. De trage continu snelheid werkt perfect, maar de hoge permanente snelheid werkt zeer traag. Alsof de motor niet genoeg kracht kan ontwikkelen. Een nieuwe zoektocht is begonnen.
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Re: Problemen zekeringenprint

Post by benny »

Gelukkig is mijn logisch denken beloond. Ik had de indruk dat er een grote spanningsval was. Wetende dat massa-aansluitingen op een Murena een probleem zijn wegens oxidatie heb ik een extra massakabel gelegd van de ruitenwissermotor naar het massapunt op het chassis. Dat punt heb ik goed gereinigd wegens oxidatie van de zink) en vandaar nog een extra kabel rechtstreeks naar de batterij. Bij de eerste test werkten de ruitenwissers weer goed. Ik ben blij dat het opgelost is en nu hopen dat het goed blijft.
Vedrive
Posts: 268
Joined: Thu Feb 27, 2020 11:13 am

Re: Problemen zekeringenprint

Post by Vedrive »

Prima opgelost.Goede massa punten is inderdaad een belangrijke onderschat probleem. Wordt nogal makkelijk over het hoofd gezien. Ik heb ook wel es zitten klooien met allerlei onvindbare electrische problemen doordat een plaatschroef met daaronder een partij kabeleind ogen naar massa.niet goed op de body geklemd was.
Een kennis van mij,( electroman, wijst echt niks niks van autos) pakte de multimeter en ging de spanningsval meten tussen de massa van een of andere verbruiker (lamp of zo) en de accu massa ,standje millivolt en zei lijkt wel een shunt, ergens een waardeloos contact, zoek die maar es dan heb jij geen probleem meer.
Veel van geleerd.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: Problemen zekeringenprint

Post by GODFRIED »

Dit is een gekend probleem bij alle Matra's. Alle stekkers en contacten zuiver maken of vervangen en goed invetten zodat ze zuiver blijven dit is belangrijk om latere problemen te voorkomen.
Benny, wat me wel echt opvalt is de enorme oxidatie op je printplaat. Die zekering houders zijn toch van koper gemaakt of niet ?
Ik heb meerdere printplaten gehad maar dat heb ik nog niet gezien. :o
Attachments
stekker.JPG
stekker.JPG (930.63 KiB) Viewed 1963 times
Matra Bagheera S - 1977
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Re: Problemen zekeringenprint

Post by benny »

Godfried, de foto's zijn nog van de 1.6. Daar was de print reeds gedeeltelijk ingebrand. Op de 2.2S zit een goede printplaat met die verbeterde aansluitingen, maar het is net hetzelfde als op de foto's.
Post Reply