Probleem met Murena S
-
- Posts: 203
- Joined: Sun Sep 15, 2002 2:00 am
- Location: 9960 Assenede
Probleem met Murena S
heeft er iemand tips voor het volgende probleem:
de motor draait slechts op 3,x cylinders. cylinder 2 werkt niet goed
Elke bougie vonkt, zij het volgens mij een lichte vonk, maar het is zo bij alle bougies dus ik weet niet of het probleem vandaar komt.
De carburateurs zijn binnenin volledig vernieuwd en ziet er uit als nieuw
Compressie op alle cylinders is 10 kg
Alle segmenten zijn vernieuwd
de motor draait slechts op 3,x cylinders. cylinder 2 werkt niet goed
Elke bougie vonkt, zij het volgens mij een lichte vonk, maar het is zo bij alle bougies dus ik weet niet of het probleem vandaar komt.
De carburateurs zijn binnenin volledig vernieuwd en ziet er uit als nieuw
Compressie op alle cylinders is 10 kg
Alle segmenten zijn vernieuwd
-
- Posts: 1217
- Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
- Location: Ternat
Ja, ik dacht ook in die richting.
Een compressie van 10bar is goed, dus kan het bijna niet anders dan aan de onsteking zelf liggen. Alles eens demonteren, kabels nakijken, bougiekoppen op verlies controleren (klemmen nazien, heb zo eens een week gezocht bij mn Honda dewelke soms op drie cilinders reed, simpelweg de "losse" bougiekop vervangen), schoonmaken en terug starten!

Een compressie van 10bar is goed, dus kan het bijna niet anders dan aan de onsteking zelf liggen. Alles eens demonteren, kabels nakijken, bougiekoppen op verlies controleren (klemmen nazien, heb zo eens een week gezocht bij mn Honda dewelke soms op drie cilinders reed, simpelweg de "losse" bougiekop vervangen), schoonmaken en terug starten!

Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
-
- Posts: 203
- Joined: Sun Sep 15, 2002 2:00 am
- Location: 9960 Assenede
- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Heb je de bougie al eens vervangen!Deze kan gebarsten zijn en af en toe een vonk geven.Je zegt de bougie is nat dus de onsteken is er niet(altijd).Als hij draait op 3 cilinders denk ik niet dat je het bij de bobijn moet zoeken.De vonk blijft in gebreken alleen op cilinder 2.
Succes met het vinden van de fout.Probeer de bobijn van de rancho!
Tot zaterdag.
Succes met het vinden van de fout.Probeer de bobijn van de rancho!
Tot zaterdag.

Matra Bagheera S - 1977
- henk wouterse
- Posts: 373
- Joined: Tue Mar 25, 2003 9:23 pm
- Location: wemeldinge
- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Het zit je niet mee
.Soms is het lang zoeken voor een kleine fout.Het kan inderdaad ook de module van de ontsteking zijn! Zitten de kabels van de delco op de juiste plaats!Vooral kalm blijven en de moed niet opgeven.Waar zitten de murena specialisten!Alle hulp is hier welkom. 


Matra Bagheera S - 1977
-
- Posts: 4023
- Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
- Location: izegem
Ik weet niet of een Murena S 4 carburatoren heeft. Indien dit wel het geval is, en er is ontsteking aan bougie 2 heeft die cilinder te veel benzine. Vandaar een natte bougie. Je kan ook eens een bougie heet maken met een sigarettenaansteker en die dan vlug monteren en starten. Het is mogelijk dat de motor weer op 4 poten loopt. ( draait ).
Succes Benny.
Succes Benny.
- henk wouterse
- Posts: 373
- Joined: Tue Mar 25, 2003 9:23 pm
- Location: wemeldinge
-
- Posts: 203
- Joined: Sun Sep 15, 2002 2:00 am
- Location: 9960 Assenede
Er is voorlopig nog geen oplossing, ik wacht op carburateurs die ik besteld heb en ben ondertussen aan het kijken om een andere S, een Rancho D?couvrable en een Murena met F1 uitbouw die ik recent gekocht heb door de keuring te krijgen en ben ook bezig wat meer plaats te maken voor mijn wisselstukken
-
- Posts: 203
- Joined: Sun Sep 15, 2002 2:00 am
- Location: 9960 Assenede
Eigenlijk heb ik niet echt een voorkeur, maar als ik moet kiezen is het een Murena. Meestal echter hangt het af van omstandigheden - voor grotere boodschappen is het Rancho, voor meetings de M530 en voor plezier en de kick een snelle Murena, dan maak ik een uitstapje naar Duitsland om de roetaanslag in de motor weg te blazen....
- Paul
- Posts: 1443
- Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
- Location: 3020 Herent
Wel, Godfried, alles wendt ook meer vermogen.
Ik vind de 2L2 versie niet het einde hoor, het is wel spijtig dat Matra niet heeft kunnen verder boeren op de zwaardere versie van 184ps dat zou pas vuurwerk hebben gegeven.
En, de twee stuks die ooit zijn gebouwd staan goed opgeborgen.
Ik vind de 2L2 versie niet het einde hoor, het is wel spijtig dat Matra niet heeft kunnen verder boeren op de zwaardere versie van 184ps dat zou pas vuurwerk hebben gegeven.
En, de twee stuks die ooit zijn gebouwd staan goed opgeborgen.
Last edited by Paul on Fri Oct 20, 2006 6:46 pm, edited 1 time in total.
- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
- henk wouterse
- Posts: 373
- Joined: Tue Mar 25, 2003 9:23 pm
- Location: wemeldinge
-
- Posts: 554
- Joined: Fri Mar 04, 2005 5:12 pm
- Location: Heule
Godfried
Meer vermogen met een moderne wagen hoeft nu ook niet,met de Elise heb ik ook maar 125 pk.elektronische snufjes zijn er buiten de motor ook niet op te vinden,geen airbacks,geen ABS,geen servo op remmen en stuur,en toch is het fun rijden,alleen mist ik de nostalgie van de Matra 530 en volgende zomer zal de Matra dan ook meer buiten komen dan de Lotus.
Groeten
Meer vermogen met een moderne wagen hoeft nu ook niet,met de Elise heb ik ook maar 125 pk.elektronische snufjes zijn er buiten de motor ook niet op te vinden,geen airbacks,geen ABS,geen servo op remmen en stuur,en toch is het fun rijden,alleen mist ik de nostalgie van de Matra 530 en volgende zomer zal de Matra dan ook meer buiten komen dan de Lotus.
Groeten
- Paul
- Posts: 1443
- Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
- Location: 3020 Herent
Die PK's zijn alleen maar goed voor een adrenaline stoot!!!
Gelijk met het indrukken van het gaspedaal gaat aan hetzelfde tempo de adrenaline omhoog en dat is dan wel even prettig als je ervan houd.
Ik heb het geluk te kunnen kiezen tussen 74pk, 118pk,136+pk en 220pk.
De
74pk
vooral en de 136pk dragen duidelijk mijn hart en voorkeur!
Gelijk met het indrukken van het gaspedaal gaat aan hetzelfde tempo de adrenaline omhoog en dat is dan wel even prettig als je ervan houd.
Ik heb het geluk te kunnen kiezen tussen 74pk, 118pk,136+pk en 220pk.
De


- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Ik heb ook vier auto's te onderhouden.De matra en de dagelijkse voertuigen van mij en mijn zonen.Maar de meeste energie gaat naar mijn Matra.Ik ben blij dat ik deze heb.Ik heb nooit een auto met meer dan 90pk gehad.Dus ik weet niet beter.Die wagen met 136pk welke wagen is dat? 

Matra Bagheera S - 1977
- Paul
- Posts: 1443
- Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
- Location: 3020 Herent
Een Audi Coup? 5E, dus een vijfcilinder injectiemotor met een prachtig geluid en een enorm gevoel van koppel, zuinig is hij ook met een gemiddelde van 8.5l/100. Het ding is van 1983 en sinds 1985 in mijn bezit. Aan deze wagen is ook al wat laswerk verricht en de motor heeft al een revisie achter de rug. Met 216000km doet hij het nog uitstekend maar hij heeft dan ook de nodige zorgen gekregen. Zeldzaam worden ze stilaan ook.
-
- Posts: 4023
- Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
- Location: izegem
Ik had ooit een Audi coup? 5S met bijna 300.000 km op de teller. Tof machien. De motor klonk als een 6-cilinder, maar hij verbruikte maar als een 4-cilinder. Wat dat vermogen betreft. Dat is relatief. Enkel bij het versnellen voel je het verschil. Eenmaal de kruissnelheid, speelt het vermogen geen rol meer. Het is zo dat men snel aan dat hoge vermogen gewoon raakt. En op den duur heb je de indruk dat je niet veel vermogen hebt. Dat is nog meer het geval bij motoren. De eerste maal dat je optrekt, maakt dat ongelooflijk veel indruk, maar na een paar maand verlang je naar meer.
Benny.
Benny.
- Paul
- Posts: 1443
- Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
- Location: 3020 Herent
Dat heb je mooi vertaald Benny. Het klopt volledig.
En zo zijn we weer bij het nostalgie gevoel en dat heeft niets te maken met vermogen.
Godfried, ik durf hier haast geen foto te plaatsen van een ander merk, maar hier http://www.sls.wau.nl/fstolp/audicoupe/ krijg je al een voorsmaakje.
En zo zijn we weer bij het nostalgie gevoel en dat heeft niets te maken met vermogen.
Godfried, ik durf hier haast geen foto te plaatsen van een ander merk, maar hier http://www.sls.wau.nl/fstolp/audicoupe/ krijg je al een voorsmaakje.