Nieuwe uitlaat 4/1
-
- Posts: 4023
- Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
- Location: izegem
Nieuwe uitlaat 4/1
Omdat de uitlaatcollector gebarsten was, en de bochten tussen die uitlaatcollector en de uitlaatpot lek was, hebben we een nieuwe 4/1-uitlaatcollector gekocht. Geloof het of niet, maar die is niet correct gemaakt. De eerste bocht in de 4 buizen is niet goed. Ze zijn enkele graden te weinig gebogen en dus past het niet. De uitlaatbuizen raken de achterkant van de kofferwand. Contact genomen met de verkoper en zijn antwoord was dat hij al 20 jaar dezelfde mal gebruikt en dat het hem zeer zou verwonderen dat daar de fout lag. Hij stelde voor om de gaten in de flensen een beetje te vergroten omdat hij denkt dat ze blijven haperen aan de montagebouten. Dus vandaag de gaten uitgeboord van 10 naar 11 en met volle moet terug gemonteerd. Het resultaat valt dik tegen want er is niks veranderd. Kunnen we opnieuw contact opnemen met de verkoper.
-
- Posts: 4171
- Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
- Location: Begijnendijk
- Contact:
Re: Nieuwe uitlaat 4/1
Bij mijn S is de originele montage aanwezig.
Heb je een foto?
Heb je een foto?
-
- Posts: 4023
- Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
- Location: izegem
Re: Nieuwe uitlaat 4/1
- Attachments
-
- 24006 staal-300x300.jpg (22.01 KiB) Viewed 7036 times
-
- uitlaat 3a.jpg (35.24 KiB) Viewed 7036 times
-
- uitlaat 2.jpg (178.92 KiB) Viewed 7036 times
-
- Posts: 4171
- Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
- Location: Begijnendijk
- Contact:
Re: Nieuwe uitlaat 4/1
Lijkt me een correcte 4/1.
Zit alles goed aan de cilinderkop? Is deze origineel?
Zit alles goed aan de cilinderkop? Is deze origineel?
-
- Posts: 4023
- Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
- Location: izegem
Re: Nieuwe uitlaat 4/1
Denk dat het de originele cilinderkop is. De cilinderkop is voorzien van de originele gaten voor de motorophanging. Reeds 2 maal gemonteerd en 2-maal dezelfde fout. Deze namiddag nogmaals een poging doen.
- hendrik
- Posts: 5045
- Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
- Location: lanaken
Re: Nieuwe uitlaat 4/1
Benny op het franse forum hebben ze het zelfde probleem bij een 2.2 zag ik vandaag.
grt harry de matra.
grt harry de matra.
- talbotmatra
- Posts: 334
- Joined: Sun Aug 19, 2012 1:30 pm
Re: Nieuwe uitlaat 4/1
Dit probleem doet zich voor als op de motor een Peugeot 505 cilinderkop staat, de hoek van de uitlaat flens is anders bij deze cilinderkop, met moeite is dan het originele spruitstuk te monteren.
De 4 in 1 is helaas niet zoals de originele Devil versie gemaakt, deze was compacter en had een andere buishoek, en die kwam dan wel weg, deze 4in1 moeten dan aangepast worden.
Ik heb dat niet gedaan, heb het originele spul ietwat geflowed en weer gemonteerd.
De 4 in 1 is helaas niet zoals de originele Devil versie gemaakt, deze was compacter en had een andere buishoek, en die kwam dan wel weg, deze 4in1 moeten dan aangepast worden.
Ik heb dat niet gedaan, heb het originele spul ietwat geflowed en weer gemonteerd.
Murena 1.4 - 1980
Murena 2.2 JRD - 1982
Murena 2.2 JRD - 1982
-
- Posts: 4023
- Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
- Location: izegem
Re: Nieuwe uitlaat 4/1
Zijn er bepaalde kenmerken waaraan je een cilinderkop van een 505 herkent?
- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Re: Nieuwe uitlaat 4/1
Prettig is dat niet. je koopt een nieuw onderdeel om problemen te vermijden.
Ik heb het ook al meerdere keren meegemaakt, nieuwe onderdelen die niet passen.
Hopelijk krijg je het opgelost. Succes.
Ik heb het ook al meerdere keren meegemaakt, nieuwe onderdelen die niet passen.

Hopelijk krijg je het opgelost. Succes.

Matra Bagheera S - 1977
-
- Posts: 4023
- Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
- Location: izegem
Re: Nieuwe uitlaat 4/1
Ik vrees er voor dat het niet goed komt. Ik bedoel het monteren van het onderdeel.
- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Re: Nieuwe uitlaat 4/1
Maar hopen dat de de verkoper het dan terugneemt.
Kun je het niet aanpassen om toch te plaatsen?
Kun je het niet aanpassen om toch te plaatsen?
Matra Bagheera S - 1977
-
- Posts: 4023
- Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
- Location: izegem
Re: Nieuwe uitlaat 4/1
We gaan in het weekend nogmaals proberen. Wat ik wel al gezien heb, is dat er velen de buizen voor een groot gedeelte doorslijpen, buigen tot de juiste positie en dan de buizen dichtlassen.
-
- Posts: 348
- Joined: Fri Jul 03, 2015 3:29 pm
- Location: Buurt van Antwerpen
Re: Nieuwe uitlaat 4/1
Dan is het met nieuwe uitlaat toch door het moeten her-lassen niet zo simpel als het allemaal soms zou uitschijnen.
Is de achterwand juist gepositioneerd? Kan na een "ongeval" niet helemaal perfect gerepareerd zijn.... of???? nog iets anders en is het niet
de uitlaat.
Is de achterwand juist gepositioneerd? Kan na een "ongeval" niet helemaal perfect gerepareerd zijn.... of???? nog iets anders en is het niet
de uitlaat.
Newbee in Matra-land, samen met mijn eega, blij met onze Murena S.
-
- Posts: 4023
- Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
- Location: izegem
Re: Nieuwe uitlaat 4/1
De wagen is ongeval vrij. Maar het is niet de eerste keer dat de bochten niet juist zijn. Heb al meerdere uitlaten gezien, waaraan gelast is aan de buizen omdat de bochten niet kloppen. Heb hier ook zo ene liggen.
-
- Posts: 4171
- Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
- Location: Begijnendijk
- Contact:
Re: Nieuwe uitlaat 4/1
Staat er op de cilinderkop geen ref?
-
- Posts: 4023
- Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
- Location: izegem
Re: Nieuwe uitlaat 4/1
Zal eens kijken in het weekend
- talbotmatra
- Posts: 334
- Joined: Sun Aug 19, 2012 1:30 pm
Re: Nieuwe uitlaat 4/1
Aan de buizen is niet gelast omdat de hoek niet juist is, maar omdat ze doorscheuren en afbreken, kwaaltje van dit type 4in1.
Murena 1.4 - 1980
Murena 2.2 JRD - 1982
Murena 2.2 JRD - 1982
-
- Posts: 4023
- Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
- Location: izegem
Re: Nieuwe uitlaat 4/1
Nieuws gekregen van de leverancier. De nieuwe die hij ontvangen heeft zijn ook niet 100% juist. Hij is aan het onderzoeken wat er verkeerd gegaan is.
-
- Posts: 4023
- Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
- Location: izegem
Re: Nieuwe uitlaat 4/1
De uitlaat is teruggestuurd. De verkoper gaat die op zijn Murena monteren om te weten te komen of het probleem bij de uitlaat ligt, of bij onze cilinderkop. fingers crossed
-
- Posts: 4023
- Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
- Location: izegem
Re: Nieuwe uitlaat 4/1
De verkoper heeft de uitlaat gemonteerd en die paste perfect bij hem. Nu het versturen van enkele foto's op zijn aanvraag zou de oplossing gevonden zijn. Of moet ik schrijven het probleem hoogstwaarschijnlijk gevonden. De linker motorsteun is door ons verkeerd gemonteerd. Die zou 180° moeten gedraaid worden en de uitlaat zou dan perfect moeten passen. Stom eigenlijk hoe een constructeur een onderdeel dat vastgezet moet worden met 3 bouten en moeren er niet voor zorgt dat de gaten zo gemaakt zijn dat een verkeerde montage niet mogelijk is, zoals bij het vliegwiel. Het is nu zo en gelukkig is het maar een kleine ingreep. Het is nu wachten op de ontvangst van de uitlaatcollector en we kunnen hem terug monteren en weer rijden.
- Attachments
-
- 10.jpg (33.92 KiB) Viewed 6695 times
- Frederic
- Posts: 98
- Joined: Tue Sep 24, 2019 8:34 pm
- Location: Lochristi
Re: Nieuwe uitlaat 4/1
Dat is goed nieuws
- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
-
- Posts: 4023
- Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
- Location: izegem
Re: Nieuwe uitlaat 4/1
De uitlaatcollector is terug. We hebben die terug gemonteerd en wat schetst onze verbazing? De uitlaat raakt nog altijd nipt de kofferwand. De enig optie die nog overbleef was de rechter motorsteun. Als je die met het blote oog bekijkt, is die symmetrisch en ken die eigenlijk zonder problemen omgedraaid worden. We hebben toch die motorsteun omgedraaid en geloof het of niet, maar de uitlaat raakte de kofferwand niet meer. Probleem eindelijk opgelost. Het enige probleem is nog, maar niet onoverkomelijk, is de bocht tussen die collector en de uitlaatpot, die niet de juiste kromming heeft en daardoor de boel een beetje onder spanning zet. Niet ideaal. Het is mooi te zien aan de stand van de rubberen houders van de uitlaatdemper.