Harry de Matra man.

alle informatie over het restaureren en werken aan de Murena
Post Reply
User avatar
hendrik
Posts: 4238
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: Harry de Matra man.

Post by hendrik »

Ja ik heb ook lekker gebold vandaag maar geen 200 km ik denk zo een 80 km 200 km dat lukt me niet meer met mijn rug. En het goede is ik hoor mijn druklager niet meer hopelijk blijft het zo. En wat mij Bagheera betreft die begint terug bij nul dat komt goed uit met de nieuwe motor hé.





grt harry de matra.
User avatar
matrafan
Posts: 1871
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Re: Harry de Matra man.

Post by matrafan »

Ik heb ook geen 200 km aan één stuk gereden Harry.

Regelmatig eens gestopt voor mezelf maar ook voor het hondje dat we mee hadden.


Sammy&.jpg
Sammy&.jpg (191.42 KiB) Viewed 317 times
Bagheera II bj. 1980
Bagheera II bj. 1979 (under construction)
Kia Stonic bj.: 2018
Camper Peugeot Pilote bj. 1991
User avatar
hendrik
Posts: 4238
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: Harry de Matra man.

Post by hendrik »

Zo te zien is de hond ook een Matra fan hé. Jos, die kleine olie peilen zijn toch van een murena.





grt harry de matra.
User avatar
GODFRIED
Posts: 8883
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: Harry de Matra man.

Post by GODFRIED »

Gisteren van Harry vernomen dat het getik uit de oude motor gekend is. De motor heeft een kromme drijfstang en gebroken zuigerveren. Dit verklaart ook het roken van de motor. Deze motor zou vroeg of laat wel begeven hebben tijdens het rijden. Dit wil je niet meemaken. Ver van huis, "een knal en je staat plots stil". :o :wink:

Alleen de vraag!!! Hoe kan zo een drijfstang krom worden??? :o :o :o
Last edited by GODFRIED on Thu Apr 22, 2021 3:07 pm, edited 1 time in total.
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
matrafan
Posts: 1871
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Re: Harry de Matra man.

Post by matrafan »

Volgens mij de enige logische uitleg hiervoor is een terugslag van de motor.

Waarschijnlijk ooit voorgehad met slechte afstelling van de carburators of de ontsteking.

Andere reden zie ik niet direct ???
Bagheera II bj. 1980
Bagheera II bj. 1979 (under construction)
Kia Stonic bj.: 2018
Camper Peugeot Pilote bj. 1991
Vedrive
Posts: 96
Joined: Thu Feb 27, 2020 11:13 am

Re: Harry de Matra man.

Post by Vedrive »

Ik ga er even vanuit dat er geen beschadigingen van harde delen tussen cilinderkop en zuiger zijn gevonden.

Ik ken een aantal gevalletjes kromme drijfstang, (kan hier natuurlijk anders zijn, ik ken de auto/ motor constructief niet echt, gewoon wat ervarings zaken om even bij na te denken of er in dezelfde sfeer iets gebeurt kan zijn.

-Waterslag, tijdens rijden door een diepe waterplas (was onderdeel testprocedure bij een automobielfabrikant) waarbij de auto een slok water binnen kreeg door opspattend water via het inlaat kanaal naar de cilinders.
Zowel drijfstang breuk (Met de bekende destructieve gevolgschade ) als kromme drijfstang gezien.

-Benzine slag door defecte continu openstaande injector.
Was bij een motor die slecht wilde starten, deed een paar klappen en liep "vast" op met benzine gevulde cilinder.
Na herstel injector bleek achteraf ook drijfstang krom (motor liep wel)
User avatar
hendrik
Posts: 4238
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: Harry de Matra man.

Post by hendrik »

Nee mannen het komt om dat de koppakking stuk is gegaan en de motor te heet is gelopen. Ze heeft het ook pas gekregen na dat de koppakking stuk is gegaan daar voor was die tik er niet.






grt harry de matra.
Vedrive
Posts: 96
Joined: Thu Feb 27, 2020 11:13 am

Re: Harry de Matra man.

Post by Vedrive »

Mooi Harry, dat is altijd goed om te weten wat de reden is.
Oorzaak en gevolg schade is niet altijd makkelijk te onderscheiden, vaak is de vraag wat was het eerst en waardoor kwam dat.
User avatar
GODFRIED
Posts: 8883
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: Harry de Matra man.

Post by GODFRIED »

De zoon van de vorige eigenaar heeft met een kapotte koppakking doorgereden. De temperatuurmeter stond toen flink in het rood.
Na vervanging van de cilinderkop en koppakking werd het geluid vastgesteld. :o :o
Misschien te veel water op die zuiger gekomen!!!!
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
matrafan
Posts: 1871
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Re: Harry de Matra man.

Post by matrafan »

Ik weet inderdaad nog dat we destijds de koppakking vervangen hebben.

Of de tik ervoor aanwezig was weet ik niet maar het heet lopen zou inderdaad een oorzaak kunnen zijn.

Wel raar dat de gebroken zuigerveer geen schade aan de cilinder heeft aangebracht??
Bagheera II bj. 1980
Bagheera II bj. 1979 (under construction)
Kia Stonic bj.: 2018
Camper Peugeot Pilote bj. 1991
User avatar
hendrik
Posts: 4238
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: Harry de Matra man.

Post by hendrik »

Jos, ik heb daar straks nog met peter contact gehad hij heeft me nog 14 foto's gestuurd van wat die Nederlander allemaal verkeert heeft gedaan. Peter heet de motor er uit gehaald en het is een 1.6 van een Solara.




grt harry de matra.
User avatar
hendrik
Posts: 4238
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: Harry de Matra man.

Post by hendrik »

Hier zie je hoe ze van die buis hebben af geslepen dat is toch niet normaal hé.





grt harry de matra.
Attachments
buis.jpg
buis.jpg (247.93 KiB) Viewed 239 times
User avatar
hendrik
Posts: 4238
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: Harry de Matra man.

Post by hendrik »

En hier aan de versnellingsbak hebben ze gewoon wat pasta gebruikt dat moet wel lekken hé.





grt harry de matra.
Attachments
versnel.jpg
versnel.jpg (379.11 KiB) Viewed 239 times
Last edited by hendrik on Thu Apr 22, 2021 10:23 pm, edited 1 time in total.
User avatar
hendrik
Posts: 4238
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: Harry de Matra man.

Post by hendrik »

Hier is mijn nieuwe motor.




grt harry de matra.
Attachments
nieuwe motor.jpg
nieuwe motor.jpg (239.65 KiB) Viewed 238 times
User avatar
hendrik
Posts: 4238
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: Harry de Matra man.

Post by hendrik »

En hier is mijn oude motor van een Solara 1.6.





grt harry de matra.
Attachments
176305943_913298192836789_6101536737132215409_n.jpg
176305943_913298192836789_6101536737132215409_n.jpg (311.98 KiB) Viewed 237 times
randha
Posts: 103
Joined: Wed Feb 19, 2003 11:30 pm
Location: nederland--rotterdam

Re: Harry de Matra man.

Post by randha »

Kan het ook zijn dat er gaande weg klepspeling ontstond na koppakking wissel op die cilinder? De stoters sturen immers de kleppen aan,vergrendeling boutje gaande weg losser geraakt?,dan krijg je ook getik,dit had ik mijn mijn type 1,je hoorde toen een soort triangle muziek van de stoters,dit toen opnieuw laten afstellen, en geen getik meer,wel heb ik de stoters toen laten controleren op slijtage en kromheid,door ze allemaal naast elkaar te leggen en te draaien en de inkeping op de kop slijtage te controleren, zo kon je verbogen stoters ontdekken werd er mij verteld.
Talbot Matra Murena 2.2 Fleischmann F3 8)
Porsche boxster whale tail :P
Porsche 924 Carrera GT :lol:
User avatar
hendrik
Posts: 4238
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: Harry de Matra man.

Post by hendrik »

Nee de kleppen stonden goed.




grt harry de matra.
User avatar
GODFRIED
Posts: 8883
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: Harry de Matra man.

Post by GODFRIED »

De kleppen hebben we enkele km na het wisselen van de koppakking en cilinderkop opnieuw afgesteld omdat we dachten dat het geluid hier van zou komen. Niet dus!.

Harry, Wel een opmerking!!!
Wat ik niet begrijp, hoe kan dit een 1.6 motor zijn? Dan zou daar ook een 5 bak in moeten liggen. De versnellingsbak van de Bagheera en murena zijn niet uitwisselbaar zonder drastische aanpassingen. Ook De steekassen passen dan niet. Vraag dit eens aan Peter. Dat is wel handig om te weten. :o

Jos, inderdaad, waarom geen cilinderbeschadiging bij gebroken zuigerveren. Mooi perfect gebroken zonder stukjes en op zijn plaats blijven zitten. :o
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
hendrik
Posts: 4238
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: Harry de Matra man.

Post by hendrik »

Kijk Godfried, wat ze gedaan hebben om de bak te doen passen.





grt harry de matra.
Attachments
blok 2.jpg
blok 2.jpg (343.13 KiB) Viewed 223 times
blok 1.jpg
blok 1.jpg (257.72 KiB) Viewed 223 times
User avatar
GODFRIED
Posts: 8883
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: Harry de Matra man.

Post by GODFRIED »

Dat is niet wat het zijn moet. :o :cry:
Nu weten we wel waarom ik meer vermogen voelde toen ik met die Bagheera een testrit gemaakt heb. :-?
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
hendrik
Posts: 4238
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: Harry de Matra man.

Post by hendrik »

Ja peter, heeft wat gevonden aan mijn Bagheera die Nederlander heeft er wat van gemaakt er klopt niets van wat die gedaan heeft.





grt harry de matra.
User avatar
talbotmatra
Posts: 254
Joined: Sun Aug 19, 2012 1:30 pm

Re: Harry de Matra man.

Post by talbotmatra »

Ik moet zeggen dat ik toch eigenlijk niets heel verkeerd zie, niet alles verdient de schoonheidsprijs maar tot nog toe op de foto's geen dingen die echt niet kunnen...
Murena 1.4 1980
User avatar
matrafan
Posts: 1871
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Re: Harry de Matra man.

Post by matrafan »

Harry, op de foto van uw nieuwe en oude motor zie ik 1 dubbele carburator???

Normaal bagheera motors hebben 2 dubbele carburators, is dit bewust gedaan?

Waarschijnlijk wel carburator van een Murena/Tagora.

Het monteren Godfried van een 4-bak tegen een Murena motor gaat mits kleine aanpassingen wel, heb hier op de bok een Murena motor liggen waar een bagheera versnellingsbak tegen gebouwd is.

Zoals ge op de foto ziet moeten de paspennen van het differentieel aangepast worden en in de krukas waar de priemas van de versnellingsbak inkomt moet ook een wijziging komen (de één heeft een lagertje de ander een bronzen bus).

Verder blijft alles idem: cardanassen/versnellingen enz....
Bagheera II bj. 1980
Bagheera II bj. 1979 (under construction)
Kia Stonic bj.: 2018
Camper Peugeot Pilote bj. 1991
User avatar
hendrik
Posts: 4238
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: Harry de Matra man.

Post by hendrik »

Ja Jos, dat is een carburator van een Murena dat is bewust gedaan om dat het gemakkelijk af te stellen is.






grt harry de matra.
User avatar
talbotmatra
Posts: 254
Joined: Sun Aug 19, 2012 1:30 pm

Re: Harry de Matra man.

Post by talbotmatra »

Je raakt daar wel 5 a 10 pk mee kwijt op een standaard 1442. Is het afstellen van de 2 DCNF's niet net zo gemakkelijk? Eens, de vacuum meters komen er dan aan te pas maar als je dat eenmaal gedaan hebt blijven ze goed.
Murena 1.4 1980
User avatar
GODFRIED
Posts: 8883
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: Harry de Matra man.

Post by GODFRIED »

Na mijn weten heb ik geen problemen met mijn twee dubbele carburators op mijn bagheera.
Afstellen met vacuümmeters is wel belangrijk.

Jos, je hebt gelijk, als je de Bagheera versnellingsbak gebruikt dan zijn er ook geen aanpassingen nodig aan de steekassen.

Maar kun je die Bagheera versnellingsbak op een 1.6 motor wel goed uitlijnen of is dit op goed geluk geplaatst??
Attachments
vacuummeters.JPG
vacuummeters.JPG (69.2 KiB) Viewed 191 times
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
hendrik
Posts: 4238
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: Harry de Matra man.

Post by hendrik »

Zo met een Murena Carburator kan je gemakkelijker aan de Bagheera werken je heb veel meer plaats. En moest ik wat power verliezen is niet zo erg ik zie de Bagheera graag dat is het belangrijkste en niet hoe hard ze gaat of hoeveel power ik heb ik rij altijd op mijn gemak ook met mijn Murena.







grt harry de matra.
User avatar
hendrik
Posts: 4238
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: Harry de Matra man.

Post by hendrik »

Kijk eens Godfried, wat ze hier in hebben gestoken vol gespoten met tec 7 niet normaal hé.




grt harry de matra.
Attachments
Blok.jpg
Blok.jpg (70.4 KiB) Viewed 187 times
benny
Posts: 3375
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Re: Harry de Matra man.

Post by benny »

Ik heb altijd gezegd dat een 5-bak en 4-bak onderling niet verwisselbaar zijn. Als je het zoals op de foto's oplost, kan je alles laten passen. Ik heb destijds een 1.6 met 5-bak ingebouwd in een Bagheera. Het enige wat ik extra moest maken was een steun kant versnellingsbak en een lange aandrijfas van een Solara in lengte aanpassen. O ja, de bediening van de bak spiegelen omdat die omgekeerd bediend wordt. Het kan dus veel eenvoudiger dan te prutsen met niet-compatibele onderdelen. Wat dat tikken van de motor betreft. Ben zeker dat Peter het bij het rechte eind heeft. Die gebogen drijfstang zal wel aan de basis liggen. Ofwel tikt die drijfstang ergens tegenaan of door het buigen komt de resultante van de kracht niet mooi meer in het center van de astap in de zuiger waardoor de zuiger kantelt. Dat tikkend gelijk kan dus komen van een kantelende zuiger, wat kan komen van een versleten zuigerlichaam.
User avatar
talbotmatra
Posts: 254
Joined: Sun Aug 19, 2012 1:30 pm

Re: Harry de Matra man.

Post by talbotmatra »

Er zijn verschillende type motoren. De 1.6 motor hierboven is van na de standaardisatie en daar past dus een late 4 bak, 5 bak en een automatische versnellingsbak op. De eerste 1.6 motoren hebben nog de oude versnellingsbak aansluiting.

Het toplager heeft eenzelfde oorzaak, er zijn 3 verschillende toplagers voor de krukassen geweest, en een speciale automaatkrukas voor de eerste automaatbakken.
Murena 1.4 1980
Post Reply